Gå til innhold

NAS maskin - selvbygg for truenas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, nVIDIAsucks said:

Du har valgt en prosessor uten GPU. Er det bevisst?

SATA-kontrolleren du har valgt er PCIe 3x1. Om du har tenkt å koble til SSDer eller å bruke vanlige disker i RAID KAN det være en begrensning.

Nei, da er vel denne bedre?

Intel Core i7-14700 Raptor Lake-S Prosessor/CPU - 20 kjerner - 2.1 GHz - Intel LGA1700 - Intel Boks (med kjøler)

innebygd Intel Graphics UHD 770 grafikkort, 125 watt TDP / 65 watt PBP / 219 watt PBP, Box med INTEL RM1 kjøler - Intel Raptor Lake-S

raid skal være software, vil vel gå da?

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (8 minutter siden):

Den har GPU. Bare så du vet det så er den overkill for en ren nas.

Christian86 skrev (10 minutter siden):

raid skal være software, vil vel gå da?

PCIe3x1 er 1GB/s så antagelig. Men om du har planer om å overstige det så vil den være en flaskehals.

Lenke til kommentar
1 minute ago, nVIDIAsucks said:

Den har GPU. Bare så du vet det så er den overkill for en ren nas.

PCIe3x1 er 1GB/s så antagelig. Men om du har planer om å overstige det så vil den være en flaskehals.

Bruken er:

* vm med nettverksanalyse mot ssd x2

* se filmer 

* noe backup 

ellers fint lite. Antall cores og ram er pga vm'ene krever en del ressurser, men lite disk. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, obygda said:

TIlgangen på jonsbo er håpløs, hadde ordre åpen i 1-2 uker fordi proshop ikke får inn N4 på måneder

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (1 minutt siden):

TIlgangen på jonsbo er håpløs, hadde ordre åpen i 1-2 uker fordi proshop ikke får inn N4 på måneder

OK - da skjønner jeg. Litt synd det der - men de er veldig populære blant NAS byggere.......og det er nok rett som du sier at de har vært vanskelig å få tak i.  Nå bygger jo stadig flere NAS med KUN NVMe - noe som i teorien skulle gjøre det enklere å finne et godt kabinett. Min neste NAS blir i alle fall en som kun baserer seg på NVMe - men har ikke begynt jakten på det perfekte kabinettet eller hovedkort ennå.......

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, obygda said:

OK - da skjønner jeg. Litt synd det der - men de er veldig populære blant NAS byggere.......og det er nok rett som du sier at de har vært vanskelig å få tak i.  Nå bygger jo stadig flere NAS med KUN NVMe - noe som i teorien skulle gjøre det enklere å finne et godt kabinett. Min neste NAS blir i alle fall en som kun baserer seg på NVMe - men har ikke begynt jakten på det perfekte kabinettet eller hovedkort ennå.......

Jeg har 6 3,5" disker og 2 x ssd + 2 x nvm som jeg ønsker å bruke, slik at node eller jonsbo er perfekt der. Alternativt hadde jeg heller kjøpt mini pc e.l. for vm behovet. 

Men da forstår jeg det som at oppsettet er fint og vil fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...