Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som er gode på Expressions i Archicad? 

Jeg prøver meg frem med en regel som angår Project Zero.

Den skal brukes som Label, hvor jeg kan definere høyder (slik som Level Dimension Tool) bare at denne kan brukes på alt / det meste, ikke bare slabs, morphs, roof etc. men også på f.eks. bjelker.
Dette går an nå, ved å bruke label for høydemarkering. Men jeg ønsker at det skal vise et '+'-tegn foran, når veridene er positive. 

Slik som skjermbildet viser, så blir det et '-'-tegn foran når verdiene er negative.
Når verdiene er positive kommer det ikke frem et '+'-tegn, men dette ønsker jeg å få frem.

Noen som har gode forslag til en expression?
Jeg er ikke så altfor sterk på det feltet, og bruker det ikke så mye. Samt at jeg ikke finner så mye hjelp til akkurat dette på nett (Graphisoft, Youtube etc.)

Skjermbilde 2025-02-19 kl. 12.44.37.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med dette løsningsforslaget fra ChatGPT (se vedlagt PDF-fil). Kan det brukes, eller er det bare hallusinasjoner :grin:

archicad-23-chatgpt-svar.pdf

Edit: Jeg fikk følgende feilmelding på opplastet PDF-fil:

ikketilgjengelig.webp.7c6a4cb4150dd56e09266be81a54d54b.webp

Så her er ChatGPT-svaret som tekstfil (markdown-formatert):

Spoiler
Selvfølgelig! Her er en detaljert fremgangsmåte for hvordan du kan sette opp en etikett i ArchiCAD 23 som viser et "+" foran positive høyder, og et "-" foran negative høyder, ved hjelp av Expressions.

### Trinn 1: Opprett et nytt "Label Tool"

Først, åpne ArchiCAD 23 og opprett et nytt "Label Tool" som skal brukes til å vise høydeverdiene.

1. **Åpne ArchiCAD 23**.
2. Gå til **Tool Box** og velg **Label Tool** (etikettverktøyet). Hvis du ikke ser det umiddelbart, kan du finne det under **Document** > **Dimensions** > **Label**.

### Trinn 2: Definer en ny etikettstil

For å vise høyder med betingelser, må vi lage en ny etikettstil der vi kan bruke uttrykk.

1. Når du har valgt **Label Tool**, høyreklikk på etiketten på planvisningen (eller i **Tool Settings** i verktøylinjen) og velg **Label Settings**.
2. I Label Settings, klikker du på **New** for å lage en ny etikettstil, eller du kan redigere en eksisterende etikettstil hvis du ønsker det.

### Trinn 3: Bruk en uttrykk (Expression)

I etikettens innstillinger må du nå sette opp uttrykket som håndterer visningen av høyden med et "+" for positive verdier.

1. I **Label Settings** dialogboksen, under **Text & Parameters**-seksjonen, finner du et tekstfelt der du kan sette opp teksten som vises i etiketten.

2. I dette tekstfeltet skal du bruke en **Expression**. Klikk på den lille knappen for å åpne **Expression Editor** (det ser ut som et lite kalkulator-ikon).

I uttrykkredigereren kan du skrive inn et uttrykk som ser ut som dette:

```plaintext
   IF (height > 0, "+" + STR(height), STR(height))
   ```

Her er hva hvert element gjør:

* **height**: Refererer til høyden som etiketten skal vise. Dette kan være et parameter for objektet eller en annen relevant verdi.
   * **STR(height)**: Konverterer høydeverdien til en tekststreng, slik at den kan vises i etiketten.
   * **IF (height > 0, "+" + STR(height), STR(height))**: Hvis høyden er større enn 0, vises "+" foran verdien. Hvis høyden er mindre enn eller lik 0, vises verdien uten et "+".

3. **Klikk OK** for å lagre uttrykket.

### Trinn 4: Velg høydeparameter

Du må forsikre deg om at etiketten viser riktig høydeparameter. Dette kan være et nivå, en bjelkehøyde eller andre objekthøyder du ønsker å bruke.

1. I **Label Settings** kan du velge parametrene for etiketten, som for eksempel **Height**.
2. Sørg for at parameteren du vil bruke for å vise høydeverdien er valgt i innstillingene.

### Trinn 5: Bruk etiketten på prosjektet

Når du har satt opp etiketten, kan du begynne å plassere den i prosjektet ditt.

1. Velg **Label Tool** fra verktøylinjen.
2. Klikk på det objektet (som et nivå, bjelke, etc.) hvor du vil plassere etiketten.
3. Du bør nå se at etiketten viser høydeverdien med et "+" foran positive verdier, og med et "-" foran negative verdier.

### Trinn 6: Juster etikettens utseende (valgfritt)

Hvis du ønsker å justere utseendet på etiketten, kan du gjøre dette ved å endre på tekststørrelse, font, plassering osv., i **Label Settings**. Dette gjør at etiketten passer bedre inn i prosjektet ditt.

### Ekstra tips:

* Hvis du ønsker at etiketten kun skal vise "+" foran positive verdier, og ingenting foran negative eller nullverdier, kan du justere uttrykket slik:

```plaintext
  IF (height > 0, "+" + STR(height), STR(height))
  ```

Med dette oppsettet, vil etiketten bare vise et "+" foran positive verdier og ikke noe foran negative eller nullverdier.

### Oppsummering:

* Du bruker et uttrykk for å legge til "+" foran positive verdier.
* Et uttrykk som **IF (height > 0, "+" + STR(height), STR(height))** fungerer for å kontrollere visningen av verdien.
* Bruk etiketten på objektet ditt i prosjektet, og juster etikettens innstillinger etter behov.

Jeg håper dette hjelper! Hvis du har noen spørsmål eller trenger ytterligere hjelp, er det bare å si ifra.

Endret av backtoback
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...