Gå til innhold

Få data ut av gamle disker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av et USB-SATA/IDE adapter som jeg skal bruke til å kopiere  noen eldre disker. To av diskene sliter jeg litt med. Alle andre 3,5" IDE -og SATA-disker har jeg klart å få kontakt med og sett innholdet på. Så adapteret fungerer slik det skal 

Den ene, en IDE-disk tror jeg er helt død. Den dukker ikke opp i det hele tatt når jeg kobler til. Den andre, en SATA dukker opp i enhetsbehandling med korrekt navn, men jeg finner ingen volum.

Konklusjonen min er at det kanskje kan være mulig å redde den siste hvis jeg går fra på riktig måte. Er det noen som har tips til programvare som kan hjelpe? Jeg er ikke fremmed for å ty til Linux hvis det er et alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ddrescue er et bra alternativ. Her er en artikkel som beskriver fremgangsmåte: https://www.technibble.com/guide-using-ddrescue-recover-data/
Merk: det finnes også et program som heter dd_rescue, det har samme formål men er ikke like bra på å håndtere bad blocks.
Lenge siden jeg har brukt disse nå, og begge er vedlikeholdt, så ting kan ha endret seg.

Trinn nummer en: lag et image av disken.
Trinn to: lage en kopi  av imaget.
Trinn tre: la ddrescue / dd_rescue  jobbe på kopien

Gjenta trinn tre så mange ganger du lyster. Hvis kopi-imaget fra trinn to blir ødelagt, lag en ny kopi.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Merk at noen HDD adaptere har en tendens til å være sær på krav til rekkefølge på oppstart. F.ex har jeg en slik overgang der jeg ved prøving og feiling har kommet frem til at disken må startes først for at PC skal oppnå kontakt. Dette er uavhengig av OS.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/19/2025 at 6:11 AM, Nedward said:

Jeg gikk til innkjøp av et USB-SATA/IDE adapter som jeg skal bruke til å kopiere  noen eldre disker.

Det er mange funksjoner du går glipp av ved å bruke USB som 'mellomledd' her. Dvs. det fungerer greit på friske disker, men hvis du ikke finner noen partisjoner/volumer, så er det lite du får gjort gjennom USB-interfacet. Du kan f.eks. ikke velge å lage en sektor-for-sektor kopi av hele disken som så kan undergå videre analyse.

Du kan få gjort mye mer ved å koble SATA-disken direkte til et hovedkort, og jeg vil tro at en IDE-til-SATA adapter vil tillate mer av diskoperasjoner enn USB-SATA/IDE adapteren.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Du kan f.eks. ikke velge å lage en sektor-for-sektor kopi av hele disken som så kan undergå videre analyse.

Er dette noe du er helt sikker på? Har selv fjernet og lagt til partisjoner på disker koblet via usb grensesnitt og har aldri hatt problemer gjennom det.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, geir__hk said:

Er dette noe du er helt sikker på? Har selv fjernet og lagt til partisjoner på disker koblet via usb grensesnitt og har aldri hatt problemer gjennom det.

Opprette/fjerne partisjoner er 'enklere' operasjoner enn sektor-for-sektor kopiering, som vanligvis krever at man har direkte kontroll over SATA/IDE-kontrolleren slik man har når disken er direkte koblet til hovedkortet.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, nebrewfoz said:

Opprette/fjerne partisjoner er 'enklere' operasjoner enn sektor-for-sektor kopiering, som vanligvis krever at man har direkte kontroll over SATA/IDE-kontrolleren slik man har når disken er direkte koblet til hovedkortet.

Ok mulig du har rett - men jeg har aldri hørt om denne begrensninga før. Har du kilder som understøtter det ?

Lenke til kommentar
Åsgårdsreia skrev (1 time siden):

"Jumperen" er flyttet på riktig plass? Den skal typisk stå på "master" når man bruker den med usb-adapter.

Ja. Har prøvd alle plasser på IDE-disken. Ifølge manualen til adapteret skulle den stå på "Single drive". Erfaringen min er at det kommer helt an på disken. Noen måtte jeg sette til "cable select" for å få kontakt med.

SATA-disken har bare en jumperplass for å tvinge den til å snurre når den er i dvale. Det hadde ingenting å si.

Skal som sagt prøve å spinne opp diskene før oppstart og se om det har noe å si. Har ikke hatt anledning til å teste enda.

Utover det har jeg foreløpig ikke anledning til å koble dem til et hovedkort - har kun en laptop for hånden atm. Driver å skal sette sammen en maskin, så jeg får etterhvert teste hvis det blir nødvendig.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Ta en kopi sektor for sektor av SATA-disken til en annen disk, prøv deretter om det dukker opp noe hvis du skanner den disken med testdisk eller et annet datagjenopprettingsverktøy. Kopieringen bør fungere med en generisk usb dock, så lenge det ikke er et usb til sata kontroller revet ut fra visse typer usb-disker med kryptering eller andre egenskaper som oversetter sektoradresser.

IDE-disken ville jeg plugget i en vanlig molex for å høre om den starter opp der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...