Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ikea skap - lage åpning for stikkontakt

Anbefalte innlegg

Dumt spørsmål, men er det bare å sage i vei for å lage åpning for stikkontakt i skapet?
Kontakten er avlang, og 13cm dekkes av skapet.

Vet at det er greit å gjøre det på den tynne bakplata, men hvordan er det å kutte i selve "skallet"?
Er det noe å bekymre seg over at skapet blir svekket på noe vis?

image.png.6bea89871e751dc38310365f34f97bf4.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Makky skrev (1 time siden):

Dumt spørsmål, men er det bare å sage i vei for å lage åpning for stikkontakt i skapet?
Kontakten er avlang, og 13cm dekkes av skapet.

Vet at det er greit å gjøre det på den tynne bakplata, men hvordan er det å kutte i selve "skallet"?
Er det noe å bekymre seg over at skapet blir svekket på noe vis?

Det går nok fint å sage litt av skapet, slik du kan sette det helt inntil veggen. Slike skap er uansett laget av sponplater, det vil ikke sprekke opp, men være forsiktig når du sager, og ikke sag for mye..

Alternativet er å flytte på kontakten, slik skapet går klar. Å flytte kontakt må gjøres riktig, og skal strengt tatt bare utføres av elektriker. Å sage i skapet kan hvem som helst gjøre.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan den stikk-kontakten er ift skapet.  De gangene jeg har hatt f.eks. TV-benk eller som nå en Ikea Malsjø skjenk så har jeg laget ett rundt hull i bakplaten til møbelet, stort nok for å trekke en stikk-kontakt igjennom som går til grenuttak som jeg plasserer inne i benken / skjenken (velg gjerne overspenningsvern - ser helt likt ut koster ca det samme men har beskyttelse mot lynnedslag/overspenning)

Plasseringen er da slik at stikkkontakten er et eller annet sted midt bak møbelet og støpselet stikker litt inn i møbelet via hullet som er laget.  Da får jeg skjenken rimelig kloss inntil stikkontakt/vegg og den tynne bakplaten er ikke noen bærende konstruksjon på samme måte som sidevegger etc. 

Å kutte til en sidevegg fordi den havner rett over stikk-kontakten ville jeg unngått.  Ser ikke pent ut...

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...