Gå til innhold

Hvor ville du siktet deg inn uten utdanning i dag?

Gjest b2589...d6f

Anbefalte innlegg

Gjest b2589...d6f

Har fagbrev som håndverker, og et tiår med erfaring på kontorarbeid og regnskap.

men utenom dette står jeg uten noe form for annen utdanning.
Og er sugen på noe nytt.

Jeg ved selv jeg er dreven og kan lære meg det jeg trenger for å gjøre en god jobb.
Jeg har blitt fortalt gang på gang at jeg er en naturlig leder og har meritter som viser til det ( for det meste frivillig arbeid, så kan jo tas med en klype salt disse tilbakemeldingene ) 
men i kort så vet jeg at jeg gjør en god jobb og jeg har ikke noe vanskeligheter med å lære meg noe.

Har tenkt lenge og langt om hva jeg burde se på, men føler selv det blir et skikkelig "rabbit hole" oppdrag.

Så har du noen tips til hva en 33 åring, uten utdanning ( annet enn elektriker) og stort driv kan se på som potensiell jobb i fremtiden?

Tips tas i mot med stor takk! 

Anonymous poster hash: b2589...d6f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å være elektriker er ikke uten utdannelse. Hva med å bruke dette til din fordel? Ett hav av tekniske stillinger.

men det letteste er nok å bygge på den erfaringen du har. Om du ønsker å gå inn i ledelse kan du ta leder utviklingskurs i privat regi, via skoler eller internt i bedrifter.

Lenke til kommentar

Det er ikkje så lett å gi generelle råd, for særleg med lite eller ingen utdanning så er det særskilt viktig å kunne flyte på personlege eigenskapar.

Det neste spørsmålet er kor stor forandring du er ute etter. Snakker vi om å finne eit anna kontormiljø å sitte på? Gå tilbake til å jobbe som elektriker? Eller snakker vi av typen flytte til Longyearbyen for å være kaptein på di eiga skute der du tek med turistar for å sjå etter kval og isbjørn?

Det tredje spørsmålet er i kva grad du er villig til å ta meir utdanning eller kursing. Det er sjølvsagt fristande å foreslå at du kan utdanne deg som elektroingeniør via Y-veg, men forstår at det kanskje er ei større tidsinvestering enn du ser for deg. Du kan likevel kome deg ganske langt med berre litt tilleggskunnskap, som til dømes eit sertifikat eller eit kurs som gjer deg meir kvalifisert til å bli leiar. Om du ikkje går for eit leiarkurs heilt direkte så er det mange nyttige kurs du kan ta som også gjer deg kvalifisert til å være leiar, alt frå kurs i arbeidsmiljøloven til mellommenneskleg kommunikasjon.

Kombinasjonen praktikar med erfaring frå kontorarbeid kan være eit godt utgangspunkt for jobbar av type vaktmester der du både skal kunne utføre enkelt vedlikehold, samtidig som at du er i stand til å dokumentere og loggføre det som blir gjort. Slike jobbar finn du typisk hos selskap som eig store bygningar. For deg som har overvekt på kontorarbeidsdelen og i tillegg har gode attestar på leiareigenskapar så er det kanskje aktuelt å sjå på om du finn leiarstillingar innafor vaktmestertenester. Ofte bruker ein i dag tittelen driftsleiar, systemansvarleg, eller liknande ettersom jobben oftare går ut på å kontrollere ventilasjonsanlegg, dørsensorar, osv meir enn jobben går ut på å skifte lyspærer og stramme lause skruar på dørhandtak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...