Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ventilasjonsanlegg i en lelighet. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet fra hus til leilighet, og jeg har merket en betydelig forskjell i mengden av støv.

Helt ny leiligheten har et NIBE F470 ventilasjonsanlegg, og i tillegg bruker jeg både luftfukter og luftrenser som står på døgnet rundt. Til tross for dette, hjelper ingenting – det samler seg støv på alle overflater, støv i luften. Jeg bytter filteret på NIBE F470 ofte, men disse filtrene kjøpes i rull og kuttes for å tilpasse NIBE.

Er det vanlig å oppleve så mye støv i en leilighet? Er det noe jeg kan gjøre for å redusere støvmengden, eller kan det være noe galt med ventilasjonsanlegget som krever service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MaritS skrev (10 timer siden):

Jeg har nylig flyttet fra hus til leilighet, og jeg har merket en betydelig forskjell i mengden av støv.

Hvilken type støv er det du opplever?

Typisk kilde til innendørs støv er tekstiler som klær og sengetøy. Mennesker "støver" også en del ved at hud og hår faller av.

Utvendig kommer det inn veistøv, blandet med røyk / sot fra fyring og eksos.

Om vår og tidlig sommer er det mye pollen i luften, blir gjerne helt gult.

MaritS skrev (11 timer siden):

Er det vanlig å oppleve så mye støv i en leilighet? Er det noe jeg kan gjøre for å redusere støvmengden, eller kan det være noe galt med ventilasjonsanlegget som krever service?

Ventilasjonsanlegg vil neppe lage støv, men ved at luften stadig er i bevegelse kan støvet holdes lengre i luften før det legger seg ned. Når det først har lagt seg ned må det annen faktor for å virvle støvet opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...