geir__hk Skrevet mandag kl 21:04 Del Skrevet mandag kl 21:04 Hei. Har et lite hobbyprosjekt der jeg skulle bruke et metallstykke fra en sløv snekkersag. Dette fordi snekkersagen bruker et fleksibelt metall som passer til mitt bruk. Problemet er bare at hverken metallboret eller betongboret klarer å "ta tak" i metallet. Det blir bare et bittelite hull som boret står å spinner oppi - selv om jeg bruker kraftig borhammer og tre-stykke bak for avstiving. Jeg har selvfølgelig testa begge bor på andre materialer, og går igjennom raskt og effektiv. Det er kun metallet fra denne snekkersagen som synes være svært seigt. Idéer ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 21:07 Del Skrevet mandag kl 21:07 (endret) Prøvd å forborre med mindre borr? Hvis det er et sagblad du prøver å borre i så er disse veldig harde. Edit: Ikke umulig at bladet er hardere enn borrene du bruker faktisk. Du må ha godt borr for harde metaller, godt med smøring og lav hastighet. Endret mandag kl 21:10 av sedsberg Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet mandag kl 21:11 Forfatter Del Skrevet mandag kl 21:11 (endret) 4 minutes ago, sedsberg said: Prøvd å forborre med mindre borr? Hvis det er et sagblad du prøver å borre i så er disse veldig harde. Glemte å nevne at det er 4mm hull som er målsetninga, så usikker på om forboring har noe for seg. Dessuten har jeg et annet metallstykke med samme hulldiameter jeg bruker som mal for å unngå at boret vandrer. Har lurt på om bor-settet jeg har rett og slett ikke holder god nok kvalitet/hardhet. Og ja, har definitivt merket at metallet er hardt 🤠 Første del av tilpassing som er gjort med vinkelsliper og båndsliper har fungert helt etter planen. Endret mandag kl 21:12 av geir__hk Lenke til kommentar
barfoo Skrevet mandag kl 21:14 Del Skrevet mandag kl 21:14 Prøv karbid. https://fyndiq.no/produkt/karbidbor-keramiske-fliser-4mm-4mm-a82dccc76ec54926/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 21:14 Del Skrevet mandag kl 21:14 Vi borrer en del i hardt stål på jobb. For hand er det veldig utfordrende. Stort sett bruker vi søyleborrmaskin for å få nok kraft. Spoiler Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 21:35 Del Skrevet mandag kl 21:35 Jeg kjøpte meg denne søylebormaskinen på Clasohlson: https://www.clasohlson.com/no/Bosch-PBD-40-søyleboremaskin,-2-gir/p/40-8340?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-high-Hardware&utm_id=21293886174&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA2cu9BhBhEiwAft6IxK47j8J9YNsCCLgWPGqNR-AKGw0JXavy8IcVZ0ZTG5B1IdKqtrc4gBoCI2sQAvD_BwE Den er så absolutt ikke best i verden, men til hobbyprosjekter hjemme er den helt super. Denne har jeg brukt ganske mye å den kan forholdsvis lett flyttes eller stues bort. Når det kommer til boring i sagblad, har du prøvd og legge sagbladet i mellom to trestykker og "clampet" dem fast for så og bore? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 21:44 Del Skrevet mandag kl 21:44 Glemte å nevne direkte at du må ha mye kraft. En utfordring da er at det er lett å knekke borret hvis man borrer for hånd. Spesielt med tynne borr. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet tirsdag kl 17:41 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 17:41 Vurderer bruk av søyleboremaskin, men den står jo et helt annet sted da. Snakket med ansatt på den lokale jernvareforretninga som kunne tipse om å dundre løs med et tynt/spisst dor, slik at det gir en fordypning i metallet og at metallboret på den måten skal få bedre tak. Lurer på om jeg kanskje gir opp dette og bare går for plan B, nå da jeg antakelig må kjøpe både dor og diamantbor. Det blir litt konflikt mellom ego vs. pengboka 🤠 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå