Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjærsete som sliter med vond arm.

Gjest e84cd...56d

Anbefalte innlegg

Gjest e84cd...56d

Hei! Legger dette ut på vegne av min kjæreste som har vært langtidssykemeldt nå grunnet en vond arm.

Det hele startet med hva vi antar var en senebetennelse som siden har forsvunnet. Etter senebetennelsen forsvant, satt hun fortsatt igjen med smerter i armen som kommer og går litt.. Noen dager er det veldig mildt, andre dager ser jeg at hun sliter veldig.

Her har alt blitt prøvd. Kiropraktor, Fysioterapeut, MR, Nevrolog, alt sånn fancy lege greier jeg ærlig talt kan ingenting om. Alt dette hjalp ingenting, og de prøvene som ble tatt av for eksempel MR, viste ingenting galt henne.

Siste ting hun prøvde var å gå til poliklinikken, hvor hun fikk beskjed at det er ingenting galt med henne, men hun muligens stresser for mye/bærer på mye tungt i hjertet at hun blir påvirket fysisk på grunn av dette. Hun har nå startet å dra til psykolog annenhver uke.

Er det noen som har slitt med noen lignende? Jeg har ikke lest meg for mye om "Phantom pain" men vet det er noe som kan spille en rolle her..

Jeg synes så utrolig synd på henne, og forstår at hun begynner å gå veldig lei av å ha vondt i armen iblant

Anonymous poster hash: e84cd...56d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e84cd...56d skrev (5 minutter siden):

Hei! Legger dette ut på vegne av min kjæreste som har vært langtidssykemeldt nå grunnet en vond arm.

Det hele startet med hva vi antar var en senebetennelse som siden har forsvunnet. Etter senebetennelsen forsvant, satt hun fortsatt igjen med smerter i armen som kommer og går litt.. Noen dager er det veldig mildt, andre dager ser jeg at hun sliter veldig.

Her har alt blitt prøvd. Kiropraktor, Fysioterapeut, MR, Nevrolog, alt sånn fancy lege greier jeg ærlig talt kan ingenting om. Alt dette hjalp ingenting, og de prøvene som ble tatt av for eksempel MR, viste ingenting galt henne.

Siste ting hun prøvde var å gå til poliklinikken, hvor hun fikk beskjed at det er ingenting galt med henne, men hun muligens stresser for mye/bærer på mye tungt i hjertet at hun blir påvirket fysisk på grunn av dette. Hun har nå startet å dra til psykolog annenhver uke.

Er det noen som har slitt med noen lignende? Jeg har ikke lest meg for mye om "Phantom pain" men vet det er noe som kan spille en rolle her..

Jeg synes så utrolig synd på henne, og forstår at hun begynner å gå veldig lei av å ha vondt i armen iblant

Har vært gjennom det samme, og sliter med det samme. Det kan være nerver i klem, lavt/høyt stoffskifte, eller psykosomatisk som nevnes. Søk opp "rotatorkuff", utover rotasjon av skuldre. Den muskelen kan være svak, når man stresser, bekymrer seg, så kan man trekke skuldre forover for å "beskytte" seg selv, og dette fører til spenninger i armer og skuldre, som kan forplante seg. Nakkemuskulatur kan være anstrengt, strekke ut nakke kan hjelpe. Yoga, gåtur i ulent terreng, svømming, og ligge på flatt og hardt underlag(yogamatte) kan hjelpe. Prøv dere litt frem. Ta kanskje noen blodprøver med tanke på Cøliaki, betennelse(CRP), stoffskifte T4, men spesielt T3(be spesifikt om denne), og kanskje prøv "food-map" om dette ikke gir ønskede resultat. Mye mat kan gi betennelser, men prøv det andre først, før dere "hun" eventuelt går dit hen.

Lenke til kommentar
Gjest e84cd...56d skrev (På 17.2.2025 den 21.15):

Du sier ikke hvor hun har hatt senebetennelse i armen og hvilke smerter hun har hatt. Har vært borti mange senarioer. "Golfalbue" for eksempel vil kunne gi en irritert og betent(klemt) ulnarisnerve som gir smerter nedover armen, spesiellt underarmen, den vil også kunne gjøre at man mister følelsen i ringfinger og lillefinger. Et annet eksempel er seneruptur i håndleddet, er det en stor ruptur med kraftig betennelse vil man ikke kunne løfte en kaffekopp eller bytte kanal på fjernkontrollen engang, det gir kraftig strålesmerter ut fingrene pga betennelsesreaksjonen. Et tredje eksempel er seneruptur eller muskelavrivning i øvre bicepsfeste som sitter opp mot skulderen, dette vil kunne gi strålesmerter ned hele armen og kan virke veldig invalidiserende. Jeg har hatt alle de nevnte eksemplene, har også hatt "tennisalbue" mange ganger men det bruker ikke å gi like mange følgeplager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...