Gå til innhold

Hvordan kan man klare seg greit økonomisk i dag?

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Salvesen. said:

Men alle som bor i Oslo og omegn har ikke tjent "millioner" på eiendom de siste 20 årene.

Nei å leve i Norge er billig, med og uten bolig. Å bo i storby er dyrt, verden over. Oslo intet unntak.

Hva mener du med "velger å ikke etablere seg" og vennlig vis til kilder til at dette kun har med bolig å gjøre i Norge

Mange som bor i distriktene har også tjent godt på boligmarkedet, blant annet gjennom investering i leieboliger. Dette går begge veier.

Som du ser i grafen over, var boligprisene ikke høye før. Det stemmer at mange byer alltid har vært dyre, men vi klarte faktisk å presse prisene ned etter krigen, helt til de sluttet å bygge nok boliger, det ble boligmangel og boligprisene mangedoblet seg.

Det jeg mener med å ikke etablere seg er at man dropper å få barn og familie og bare lever livet. Det er forsatt billig i Norge, men det er ikke billig for samfunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (1 minutt siden):

Mange som bor i distriktene har også tjent godt på boligmarkedet, blant annet gjennom investering i leieboliger. Dette går begge veier.

Som du ser i grafen over, var boligprisene ikke høye før. Det stemmer at mange byer alltid har vært dyre, men vi klarte faktisk å presse prisene ned etter krigen, helt til de sluttet å bygge nok boliger, det ble boligmangel og boligprisene mangedoblet seg.

Det jeg mener med å ikke etablere seg er at man dropper å få barn og familie og bare lever livet. Det er forsatt billig i Norge, men det er ikke billig for samfunnet.

Dette er en påstand. 

Min påstand er at det er billig å leve i Norge. Såklart ikke om man er "fattig" men da har det lite å si hvor du bor, Norge er nok en av de bedre plassene totalt sett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Tror jeg ikke de gjør. Det er i hovedsak menn som stemmer på FRP, kvinnene samler seg i SV.

Mulig, jeg er ikke så godt inne i statistikken :) Men hører stadig vekk single mødre på leos snakke om frp og frelseren listhaug 😛

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, det koster ikke 20 000 pr måned med ett ekstra soverom. Og folk utenfor kjernen din har gjesterom som barnet flytter inn på. Du overdriver igjen helt sykt.

Som nevnt over, ett barn koster rundt millionen ila 18 år. Det er 4500 kroner pr måned. Noen måneder er billigere, andre koster mer avhengig av fasen man er i. 

I tillegg får en MASSE penger av staten og evt barnefar om en er singel. Se nevnte eksempel over der en går i pluss. 

Et gjesterom? Folk blir anbefalt å kjøpe en 40 kvm leilighet bare for å ha råd til bolig. Da er det ikke snakk om noe gjesterom, man må oppgradere for å kunne få barn.

Når man oppgraderer, må man låne det boligarealet koster. 20 kvm til 100K per kvm betyr 2 millioner ekstra i lån, noe som medfører betydelige kostnader. I tillegg øker de faste utgiftene når boligen blir større. Tar man med SIFOs beregning på 4500 kr i månedlige utgifter per barn, snakker vi om rundt 20K ekstra per barn.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Mulig, jeg er ikke så godt inne i statistikken :) Men hører stadig vekk single mødre på leos snakke om frp og frelseren listhaug 😛

Kunnskapsløshet. FRP kommer til å stramme inn offentlige ytelser der de kan.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Et gjesterom? Folk blir anbefalt å kjøpe en 40 kvm leilighet bare for å ha råd til bolig. Da er det ikke snakk om noe gjesterom, man må oppgradere for å kunne få barn.

Når man oppgraderer, må man låne det boligarealet koster. 20 kvm til 100K per kvm betyr 2 millioner ekstra i lån, noe som medfører betydelige kostnader. I tillegg øker de faste utgiftene når boligen blir større. Tar man med SIFOs beregning på 4500 kr i månedlige utgifter per barn, snakker vi om rundt 20K ekstra per barn.

Likevel sier det som kan dette at et barn koster 1,2 mill over 18 år noe som samsvarer med SIFO Sine tall. 

Leilighet med to soverrom koster i fra 7000 her. Faktisk billigere enn 1 soverom om en ser vekk i fra de som bor sammen. 

Nei, det trenger ikke koster 20k ekstra i bo utgifter for ett barn. Men en kan såklart bruke det om det er ønsket. 

Jeg har hatt to soverom i alle mine eide boliger, før og etter barn. Bygger dog hus nå(helt uavhengig av barn) og da blir det 3(4).

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Likevel sier det som kan dette at et barn koster 1,2 mill over 18 år noe som samsvarer med SIFO Sine tall. 

Leilighet med to soverrom koster i fra 7000 her. Faktisk billigere enn 1 soverom om en ser vekk i fra de som bor sammen. 

Nei, det trenger ikke koster 20k ekstra i bo utgifter for ett barn. Men en kan såklart bruke det om det er ønsket. 

Jeg har hatt to soverom i alle mine eide boliger, før og etter barn. Bygger dog hus nå(helt uavhengig av barn) og da blir det 3(4).

Som nevnt, SIFO inkluderer ikke bokostnader. Selvfølgelig blir det billig når man dropper den største utgiftsposten.

Folk som har familie og jobb i Oslo har behov for bolig i Oslo. Hvis man ikke har arvet bolig så koster det 20K per barn, ikke 4500. Boligprisene er hvorfor det er så dyrt å få barn i Oslo. I andre byer som Bergen så er det kanskje 15K, men bolig er fortsatt en stor kostnad.

Hvorfor nevner du dette? Vil du at jeg skal bli imponert over hvor flink du har vært til å tjene penger på boligmarkedet?

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Som nevnt, SIFO inkluderer ikke bokostnader. Selvfølgelig blir det billig når man dropper den største utgiftsposten.

Og folk som har familie og jobb i Oslo har behov for bolig i Oslo. Hvis man ikke har arvet bolig så koster det 20K per barn, ikke 4500. Boligprisene er hvorfor det er så dyrt å få barn i Oslo. I andre byer som Bergen så er det kanskje 15K, men bolig er fortsatt en stor kostnad.

Tallene over er ikke fra SIFO. Det inkluderer boutgifter. 

Ja, som sagt det er dyrt å bo i storby. Ingen som prøver å motsi det. Men folk flest bort ikke i storby. 

Men nei, det koster ikke 20k pr barn, det er helt ute å si. Bare gå på finn. Se på prisforskjell mellom 1 soverom og 2. Den er ikke 20k. 

Lol nei det er ikke 15k I Oslo. Du slenger bare ut tall som er helt bak mål. Helt useriøst. 

Som sagt, har alltid hatt 2 soverom i mine boliger. Før og etter barn. Boligen jeg har nå er billigere enn boligen jeg hadde før barn. Da i pris for boligen. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Tallene over er ikke fra SIFO. Det inkluderer boutgifter. 

Ja, som sagt det er dyrt å bo i storby. Ingen som prøver å motsi det. Men folk flest bort ikke i storby. 

Men nei, det koster ikke 20k pr barn, det er helt ute å si. Bare gå på finn. Se på prisforskjell mellom 1 soverom og 2. Den er ikke 20k. 

Lol nei det er ikke 15k I Oslo. Du slenger bare ut tall som er helt bak mål. Helt useriøst. 

Som sagt, har alltid hatt 2 soverom i mine boliger. Før og etter barn. Boligen jeg har nå er billigere enn boligen jeg hadde før barn. Da i pris for boligen. 

Hvis jeg går inn på Finn så koster 2 soverom et par millioner mer enn 1 soverom, noe som stemmer med kvm prisen.

Å låne de millionene som kreves koster penger. Du får ikke 2 millioner kroner i lån for noen få tusen i måneden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Som sagt, har alltid hatt 2 soverom i mine boliger.

Vi kjøpte faktisk en bolig med 2 soverom opprinnelig,  som vi fikk gjort om til 5 soverom. Man må tenke litt ut av boksen noen ganger for å få til ting 😄

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg går inn på Finn så koster 2 soverom et par millioner mer enn 1 soverom, noe som stemmer med kvm prisen.

Å låne de millionene som kreves koster penger. Du får ikke 2 millioner kroner i lån for noen få tusen i måneden.

Jo det får en, i gjeldsrenter. Også sier du jo selv at en blir millinær av å eie i Oslo. Så beregningene dine henger ikke på greip. Se på leiemarkedet, det er pengesluk. Nei, du må ikke betale 20k mer for ett soverom ekstra. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Vi kjøpte faktisk en bolig med 2 soverom opprinnelig,  som vi fikk gjort om til 5 soverom. Man må tenke litt ut av boksen noen ganger for å få til ting 😄

Ja det finnes mange løsninger, 20k pr barn er kanskje en løsning men langt i fra alle 😛

Lenke til kommentar
6 hours ago, The Avatar said:

Det er nok mykje det at du har komt skeivt ut der du starter yrkeskarrieren din med eit høgt utgiftsnivå.

Gevinsten med å ta høgare utdanning kjem typisk mot slutten av yrkeslivet. Startlønna er ofte ikkje særleg mykje høgare enn for ein fagarbeidar, men med mastergrad så kan du rekne med å få ei jamn lønnsvekst som ligg litt over prisveksten kvart einaste år. Fagarbeidaren møter toppen av lønnskurva mykje tidlegare, og får derfor ein stagnasjon i lønnsutviklinga.

Litt overforenkla så er det slik at dersom du velger å gå rett ut i jobb etter vidaregåande så får du inntekt frå dag 1, går du rett vidare på høgare utdanning så får du negativ inntekt i form av studielån frå dag 1. Den som har gått rett ut i jobb får relativt mykje pengar mellom hendene i ung alder og kan i langt større grad kjøpe seg bil og leilegheit i ung alder. Du som har tatt høgare utdanning må ofte jobbe ei stund berre for å kome i pluss, men etter dei fyrste harde åra så sikrar du deg sterk lønnsvekst og god pensjonssparing. Den som gjekk rett ut i arbeid etter vidaregåande vil ha langt større utfordringar med å kjøpe seg sværare bil og leilegheit i voksen alder sidan lønnsaukinga ikkje auker på same måte etter 10+ år i yrket.

Det som er din fordel er at med høgare utdanning og god startlønn så kjem du fort i posisjon til å få deg bustadlån. Med 700k i inntekt så vil etter 5x regelen få låne 3,5 mill, du manglar eigntleg berre eigenkapitalen for å få kjøpe deg bustad til 4 mill.
Også dette er ei overforenkling ettersom du med 5x regelen får fråtrekk for studielånet ditt, men samtidig så vil du også få lønnauking dei neste åra som gjer det lettare å spare opp eigenkapital.
Ja det er litt tøft dei fyrste åra, men du vil som einsleg klare å kome deg inn på bustadmarkedet i løpet av få år. Fagarbeidaren som knapt kjem seg over 500k i årslønn får berre låne 2,5 mill og må derfor spare seg opp 1,5 mill i eigenkapital for å kunne kjøpe same bustaden til 4 mill.

Du har likevel heilt rett i at bustadprisane aukar veldig mykje, og til tross for god lønnsutvikling dei siste åra så er bustadprisane heile tida på smertepunktet i forhold til kva folk klarer å betale. Den forrige generasjonen som kjøpte bustad for 15 år sidan for 3,4 mill og som no kan selge den for 7 mill har opplevd ein stor verdistigning, men det er avgrensa kor nyttig verdistigninga er for dei. Dersom dei selger bustaden så går overskotet med på neste bustadkjøp, einaste måten å cashe ut gevinsten på er å selge huset og flytte ut på bygda der du kan få eit billeg gamalt hus med stort oppussingsbehov. Flytter du ut på bygda for å bygge nytt hus så må du fort ut med 7 mill for tomt og hus.
På mange måtar er verdistigninga på bustadane mest ein teoretisk gevinst då det er vanskeleg å realisere gevinsten så lenge du må kjøpe ny bustad i same markedet som du selg bustad i.

Valget er enkelt. Bo fint eller lev godt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Jo det får en, i gjeldsrenter. Også sier du jo selv at en blir millinær av å eie i Oslo. Så beregningene dine henger ikke på greip. Se på leiemarkedet, det er pengesluk. Nei, du må ikke betale 20k mer for ett soverom ekstra. 

Hva er du snakker om? Hvordan skal gjeldsrenter gi deg et lån på 2 millioner for et par tusen?

Jeg sa heller ikke at man blir millionær av å eie i Oslo. Jeg sier at de som kjøpte bolig for 20 - 30 år siden ble millionærer. De som kjøper nå kan ende opp som gjeldslaver istedenfor om markedet skulle snu.

Se på leiemarkedet, det er pengesluk. Nei, du må ikke betale 20k mer for ett soverom ekstra. 

Forventer du at barnefamilier skal leie bolig? Hvis ikke, så er det fullstendig irrelevant hva det koster i leiemarkedet å oppgradere.

I eiermarkedet koster det 100,000 per kvm i Oslo og det blir mye penger om man skal ha 2 ekstra soverom.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Hva er du snakker om? Hvordan skal gjeldsrenter gi deg et lån på 2 millioner for et par tusen?

Jeg sa heller ikke at man blir millionær av å eie i Oslo. Jeg sier at de som kjøpte bolig for 20 - 30 år siden ble millionærer. De som kjøper nå kan ende opp som gjeldslaver istedenfor om markedet skulle snu.

Forventer du at barnefamilier skal leie bolig? Hvis ikke, så er det fullstendig irrelevant hva det koster i leiemarkedet å oppgradere.

I eiermarkedet koster det 100,000 per kvm i Oslo og det blir mye penger om man skal ha 2 ekstra soverom.

Ca 6500 etter fradrag. 2 millioner er også helt hinsides for folk flest. Du overdriver 1000x som normalt.

leie er enklere å beregne på da en ikke har disse ukjente som du selv nevner.

men, det blir for useriøst for meg til å bruke tiden min på. 

lag barn, det går fint. Og en går fort i null eller pluss som forklart tidligere.

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Ca 6500 etter fradrag. 2 millioner er også helt hinsides for folk flest. Du overdriver 1000x som normalt.

leie er enklere å beregne på da en ikke har disse ukjente som du selv nevner.

men, det blir for useriøst for meg til å bruke tiden min på.

lag barn, det går fint. Og en går fort i null eller pluss som forklart tidligere.

Dine innlegg er så useriøse som de kan bli. Hvordan kan du engang tro at det koster 6500? Det koster 12300 i måneden for 2 millioner i lån. Med fradrag så blir det ca 11,000

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/lan-og-kreditt/boliglan/hva-koster-boliglanet.html#/

Og så har vi ekstra kostnader for større bolig og kostnader for barnet. Det betyr at den totale kostnaden i Oslo er på ca 20000 for et barn.

Hvorfor er det så viktig for deg å bortforklare hvor mye det koster å få barn i Oslo?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Dine innlegg er så useriøse som de kan bli. Hvordan kan du engang tro at det koster 6500? Det koster 12300 i måneden for 2 millioner i lån. Med fradrag så blir det ca 11,000

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/lan-og-kreditt/boliglan/hva-koster-boliglanet.html#/

Og så har vi ekstra kostnader for større bolig og kostnader for barnet. Det betyr at den totale kostnaden i Oslo er på ca 20000 for et barn.

Hvorfor er det så viktig for deg å bortforklare hvor mye det koster å få barn i Oslo?

Om du ser på din egen link koster det 9500. Så må en fjerne skatt, da er en på 7400. Sorry bommet 900 kroner… du startet med 20k og jeg er useriøs? Ok🤣

du er helt LOST! Jeg snakker ikke om Oslo engang, jeg snakker generelt. Det er du som snakker om 1010 og nekter å snakke om noe annet. 

snakkes aldri 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Om du ser på din egen link koster det 9500. Så må en fjerne skatt, da er en på 7400. Sorry bommet 900 kroner… du startet med 20k og jeg er useriøs? Ok🤣

du er helt LOST! Jeg snakker ikke om Oslo engang, jeg snakker generelt. Det er du som snakker om 1010 og nekter å snakke om noe annet.

snakkes aldri

🤦‍♂️

image.thumb.png.53509d4c0e56395444c58b480824b6cd.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...