Gå til innhold

Hvordan kan man klare seg greit økonomisk i dag?

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (15 minutter siden):

Jeg lever i virkeligheten og ikke en fantasiverden hvor målet er å forsvare Norges mislykket boligpolitikk.

20 år er jo ingenting ift det du snakker om. Vet du hvor mye av lønna som gikk til en tv på 9 tallet f.eks.? Eller mat? Langt mye mer enn i dag. Koster meg ett par minutt med arbeid for full middag hos mcd f.eks. 

EDIT: Fullverdig måltid hos mcd(600+ kalorier) koster ca 4 minutt og 20 sekund av min arbeidsdag... evt ca 1% av min daglige lønn. Dette er uten skatt. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bing123 skrev (2 timer siden):

Det er ikke en ulempe på noe vis. Hvis det skulle være noe uheldig diskriminering du sikter til, så er man jo da ferdig med persmisjonene...

Det har selvsagt noe å si om arbeidsgiver forventer at du blir mer borte fra jobb pga du har barn. Barn blir syke, og arbeidsgivere forventer at slikt oftere faller på kvinner.

Jeg snakker om indirekte diskriminering ja. Dette gjelder ikke bare ved graviditet, permisjoner,  men også med omsorgsbyrde hjemme. Man vekter dette forskjellig etter om det er snakk om en  kvinne eller en mann.

Et annet statistisk faktum som arbeidsgivere kan ta med i beregningen er at kvinner som gruppe oftere er sykemeldt og oftere blir uføre enn det menn gjør. (Kanskje nettopp pga mer av omsorgsbyrden faller på dem). Som gruppe vel og merke.

Litt kjipt for de som blir vurdert på denne måten pga et gruppefaktum, men som ikke passer inn i statistikken, men slik er det nå engang...

Lenke til kommentar
Martelè skrev (Akkurat nå):

Jeg er glad for at jeg ikke har barn. Det er absolutt noe en må tenke grundig over før en får

Synes ikke det er så galt egentlig, har ei på snart 5 og utgiftene er ikke særlig. I følge SIFO øker kostnadene mine med 4000 mot å ikke ha barn. 

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

20 år er jo ingenting ift det du snakker om. Vet du hvor mye av lønna som gikk til en tv på 9 tallet f.eks.? Eller mat? Langt mye mer enn i dag. Koster meg ett par minutt med arbeid for full middag hos mcd f.eks. 

20 år fra 2022 er langt fra ingenting. De som kjøpte bolig i 2002 fikk langt mer for pengene og har siden opplevd en eventyrlig verdistigning, noe som har gitt dem millioner i egenkapital.

Og ja, jeg vet hvor mye som ble brukt på mat på 90-tallet. Den gangen utgjorde matutgifter ca 15% av forbruket, mot 11 % i dag. Det stemmer at TV-er var billigere før, men det er en luksusvare. Det viktigste for å forsørge en familie er å ha tak over hodet, ikke en stor og flott TV.

Lenke til kommentar

Jeg har unngått hyperkapitalistenes boligspekulering og sosialistenes trege utbyggingspolitikk. Bor i en liten by utenfor en større by. Kjøpte for 14 år siden, minst 1.5 millioner kr billigere enn i storbyen da. Nå ser jeg at alt har steget vanvittig i pris de siste 5-6 årene her. I tillegg er jeg ikke en sau som hører på "ekspertene", så renta er bundet på 2.2 %, noen få økonomer som var verdt å høre på, de skjønte jo hva som ville skje under pandemien med en vanvittig pengetrykkingspolitikk. Så i mitt tilfelle var jeg heldig med timingen for å si det sånn. Så til de som må bo midt i en større by, du finner lykken utenfor storbyen :)

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

20 år fra 2022 er langt fra ingenting. De som kjøpte bolig i 2002 fikk langt mer for pengene og har siden opplevd en eventyrlig verdistigning, noe som har gitt dem millioner i egenkapital.

Og ja, jeg vet hvor mye som ble brukt på mat på 90-tallet. Den gangen utgjorde matutgifter ca 15% av forbruket, mot 11 % i dag. Det stemmer at TV-er var billigere før, men det er en luksusvare. Det viktigste for å forsørge en familie er å ha tak over hodet, ikke en stor og flott TV.

Nei, for du lever midt i Oslo. Folk flest lever ikke her. Du snakker om noen få prosent heldige som kjøpte til rett tid. Folk flest har ikke opplevd i nærheten av det du snakker om. 

Som sagt, en middag for meg på mcd koster meg ca 1% av lønnen min hver dag... Utgiftene for å leve i dag er latterlig små om en ønsker det. Det var noe helt annet på 80/90 tallet når jeg vokste opp. Jeg lever i ellevill luksus i forhold, selv med langt mindre lønn enn jeg har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Synes ikke det er så galt egentlig, har ei på snart 5 og utgiftene er ikke særlig. I følge SIFO øker kostnadene mine med 4000 mot å ikke ha barn. 

Om jeg ikke husker feil så regner man med at kostnadene per barn i løpet av 18 år er 1 million. Vi har brukt mer pga dyre fritidsaktiviteter, men det er frivillig.

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Om jeg ikke husker feil så regner man med at kostnadene per barn i løpet av 18 år er 1 million. Vi har brukt mer pga dyre fritidsaktiviteter, men det er frivillig.

Ja det er 4500 pr måned. Det er ikke dyrt. 

EDIT: og store deler av dette er direkte dekket av staten ift trygder osv.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Spørs sikkert hvem du spør. Vi hadde 5 barn, så da kan man gange det beløpet med 5 minus stordriftsfordeler,  pluss ta med det ekstra vi har brukt på de dyre fritidsaktivitetene.

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Nei, for du lever midt i Oslo. Folk flest lever ikke her. Du snakker om noen få prosent heldige som kjøpte til rett tid. Folk flest har ikke opplevd i nærheten av det du snakker om. 

Som sagt, en middag for meg på mcd koster meg ca 1% av lønnen min hver dag... Utgiftene for å leve i dag er latterlig små om en ønsker det. Det var noe helt annet på 80/90 tallet når jeg vokste opp. Jeg lever i ellevill luksus i forhold, selv med langt mindre lønn enn jeg har i dag.

Jeg bor ikke i Oslo, jeg er fra Oslo. En av fem nordmenn bor i Oslo og omegn, så det er slett ikke få som har samme bakgrunn. Samtidig har vi sett en eventyrlig vekst også i andre norske byer. Mange har vært heldige med boligmarkedet.

Å leve i Norge er billig, så lenge man dropper å kjøpe bolig. Dette har ført til at stadig flere velger å ikke etablere seg, et alvorlig problem som ikke kan bortforklares med at folk brukte 15% istedenfor 11% på mat i 1990.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Spørs sikkert hvem du spør. Vi hadde 5 barn, så da kan man gange det beløpet med 5 minus stordriftsfordeler,  pluss ta med det ekstra vi har brukt på de dyre fritidsaktivitetene.

Ja 5 er jo heftig og langt over normalen. Jeg snakket om ett barn. Jeg kan ta ett eksempel. Jeg har ett barn, og delt omsorg. Men, la oss si at jeg var en dead beat dad og hadde 0 samvær. Da hadde mor i følge SIFO hatt en økt kostnad på 5596 kroner ift å ikke ha barn. 

Trygd: 1766 + 2516 = 4282,-

Bidrag: 4690,-

Altså i dette eksemplet hadde personen TJENT 3367,- om en legger SIFO sine tall til grunn. I tillegg øker barnetrygd i år så summen er nok nærere 4000. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Jeg bor ikke i Oslo, jeg er fra Oslo. En av fem nordmenn bor i Oslo og omegn, så det er slett ikke få som har samme bakgrunn. Samtidig har vi sett en eventyrlig vekst også i andre norske byer. Mange har vært heldige med boligmarkedet.

Å leve i Norge er billig, så lenge man dropper å kjøpe bolig. Dette har ført til at stadig flere velger å ikke etablere seg, et alvorlig problem som ikke kan bortforklares med at folk brukte 15% istedenfor 11% på mat i 1990.

Men alle som bor i Oslo og omegn har ikke tjent "millioner" på eiendom de siste 20 årene. 

Nei å leve i Norge er billig, med og uten bolig. Å bo i storby er dyrt, verden over. Oslo intet unntak. 

Hva mener du med "velger å ikke etablere seg" og vennlig vis til kilder til at dette kun har med bolig å gjøre i Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

EDIT: og store deler av dette er direkte dekket av staten ift trygder osv.

SIFO inkluderer ikke kostnader til bolig. Skal man ha 20kvm ekstra for hvert barn og kvm prisen er 100K, så koster det ca 20 000 pr måned per barn.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

SIFO inkluderer ikke kostnader til bolig. Skal man ha 20kvm ekstra for hvert barn og kvm prisen er 100K, så koster det ca 20 000 pr måned per barn.

Nei, det koster ikke 20 000 pr måned med ett ekstra soverom. Og folk utenfor kjernen din har gjesterom som barnet flytter inn på. Du overdriver igjen helt sykt.

Som nevnt over, ett barn koster rundt millionen ila 18 år. Det er 4500 kroner pr måned. Noen måneder er billigere, andre koster mer avhengig av fasen man er i. 

I tillegg får en MASSE penger av staten og evt barnefar om en er singel. Se nevnte eksempel over der en går i pluss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja 5 er jo heftig og langt over normalen. Jeg snakket om ett barn. Jeg kan ta ett eksempel. Jeg har ett barn, og delt omsorg. Men, la oss si at jeg var en dead beat dad og hadde 0 samvær. Da hadde mor i følge SIFO hatt en økt kostnad på 5596 kroner ift å ikke ha barn. 

Trygd: 1766 + 2516 = 4282,-

Bidrag: 4690,-

Altså i dette eksemplet hadde personen TJENT 3367,- om en legger SIFO sine tall til grunn. I tillegg øker barnetrygd i år så summen er nok nærere 4000. 

Jeg ser at tallene mine ikke var helt oppdatert. Summen er nå 1.230.000

https://www.bnbank.no/kundeservice/hvor-mye-koster-det-a-ha-barn/

Det var helt andre summer i barnetrygd da våre vokste opp. De fant ut de skulle øke summene kraftig litt etter vår yngste fylte 18 😛 Beløpet stod jo helt stilt i nesten alle år i deres oppvekst. De som bor sammen får jo heller ikke noe ekstra i trygd og bidrag.

Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at tallene mine ikke var helt oppdatert. Summen er nå 1.230.000

https://www.bnbank.no/kundeservice/hvor-mye-koster-det-a-ha-barn/

Det var helt andre summer i barnetrygd da våre vokste opp. De fant ut de skulle øke summene kraftig litt etter vår yngste fylte 18 😛 Beløpet stod jo helt stilt i nesten alle år i deres oppvekst. De som bor sammen får jo heller ikke noe ekstra i trygd og bidrag.

Ja en har hatt en ekstremt god økning de siste årene, noe som var long overdue. 

Ja det svarer seg å være singel med deadbeat far, selv om de prøver å si det er ett problem 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja en har hatt en ekstremt god økning de siste årene, noe som var long overdue. 

Ja det svarer seg å være singel med deadbeat far, selv om de prøver å si det er ett problem 😛

Barnetrygden var 970 kroner i 23 år...

Barnetrygden har blitt satt opp flere ganger siden 2019. Før det lå den på 970 kroner i hele 23 år (fra 1996) før den i 2019 for første gang på lenge ble hevet, da til 1.054 kroner i måneden for alle barn uansett alder

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/barnetrygd-din-okonomi-belop

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Barnetrygden var 970 kroner i 23 år...

Barnetrygden har blitt satt opp flere ganger siden 2019. Før det lå den på 970 kroner i hele 23 år (fra 1996) før den i 2019 for første gang på lenge ble hevet, da til 1.054 kroner i måneden for alle barn uansett alder

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/barnetrygd-din-okonomi-belop

Ja det er helt tragisk hvordan den var! Snart dobbling siden 2019. Og det var jammen på tide! 

Likevel stemmer de single mødrene på frp og klager på regjeringen 😛

970 var dog ganske bra i 96 da! 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...