Gå til innhold

Hvordan kan man klare seg greit økonomisk i dag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Salvesen. said:

Det er inkludert avdrag, jeg spesifiserte gjeldsrenter. Les så går det fint:)

Avdrag er penger som kan brukes i fremtiden, ikke nå. Man må ha økonomi til å betale for avdrag og renter.

Og du tar feil uansett om vi inkluderer avdrag eller ikke. Du sa aldri 10400 minus fradrag. Du sa først noen få tusen og så 6500 og så ble du sint og kom med drittkasting når du ble korrigert.

image.thumb.png.cd907e66f7a0086eb8758e39feb4ad54.png

Først skrev du

Du får ikke 2 millioner kroner i lån for noen få tusen i måneden.

Jo det får en, i gjeldsrenter.

Så skrev du

Hvordan skal gjeldsrenter gi deg et lån på 2 millioner for et par tusen?

Ca 6500 etter fradrag.

Og så ble du sint, ga et nytt tall på 7400 (som fortsatt var feil) og prøvde å spre en løgn om at jeg trodde lånekostnadene var på 20K, når det var de månedlige totalkostnadene for et par uten ekstra rom å få et barn i Oslo og beholde sin levestandard.

Om du ser på din egen link koster det 9500. Så må en fjerne skatt, da er en på 7400. Sorry bommet 900 kroner… du startet med 20k og jeg er useriøs? Ok🤣

du er helt LOST!

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 17.2.2025 den 21.15):

Problemet til ts er at hun har barn, da  å hun nesten ha milioninntekt for å kunne kjøpe. De pleier å kutte ca 500 000 per barn ? Tror jeg i lånebeløp... selv om man bruler de samme kostnadene på å leie som å kjøpe. Spiller ingen rolle

Det er derfor man må kjøpe først, få barn etterpå. Bankene legger opp til at det må gjøres i den rekkefølgen.

Ellers så må vi huske at hun antagelig har fått bøtter og spann med penger fra eksen i løpet av studietiden, som med litt planlegging burde vært lagt av, sammen med noe av de oppsparte midlene fra jobben ved siden av studiene, til egenkapital.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Det er derfor man må kjøpe først, få barn etterpå. Bankene legger opp til at det må gjøres i den rekkefølgen.

Det føles litt bakvendt, det betyr i praksis at man må kjøpe større enn man trenger. Det er vel brått prisdrivende dersom folk skal kjøpe ett rom mer enn man trenger. 
Det smarte, og vel fornuftige på mange måter er å kjøpe akkurat det man trenger så sentralt man klarer, for så å selge og flytte mer usentralt når barnet kommer. Man reduserer da boligutgiftene for å ha råd til barn. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (45 minutter siden):

Det føles litt bakvendt, det betyr i praksis at man må kjøpe større enn man trenger.

Eg er einig i det. Det stemmer nok likevel at det mest økonomiske er å ta utdanning, få ein jobb, få barn og gå ut i permisjon, kome tilbake i jobb og bygge karriere derifrå. Samtidig så er ikkje dette like gunstig reint kompetansemessig sidan ein bør skaffe seg yrkeserfaring medan utdanninga er fersk. Det er mykje lettate å sprette tilbake fagleg sett når du har fått jobbe nok til å bli fagleg trygg. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (43 minutter siden):

Det føles litt bakvendt, det betyr i praksis at man må kjøpe større enn man trenger. Det er vel brått prisdrivende dersom folk skal kjøpe ett rom mer enn man trenger. 
Det smarte, og vel fornuftige på mange måter er å kjøpe akkurat det man trenger så sentralt man klarer, for så å selge og flytte mer usentralt når barnet kommer. Man reduserer da boligutgiftene for å ha råd til barn. 

Nei, det er utrolig viktig for å komme inn på boligmarkedet at man er barnløs i det øyeblikket man søker og får innvilget lån. Dvs. det spiller ingen rolle om dama er gravid i 8. måned så lenge man kan krysse av for ingen barn i det øyeblikket lånet innvilges*. Barn bør helst bo på foreldrenes rom det første leveåret. Deretter spiller det liten rolle om det har eget rom eller bor på foreldrenes rom fra ca 1-4-5 år avhengig av hvor trygt barnet føler seg på eget rom, behov for bleieskift om natta etc. Så man trenger egentlig ikke å skaffe et ekstra rom før barnet vokser litt til. Når man trenger det ekstra rommet så er det viktig at man eier en bolig fra før når man skal kjøpe en ny. Det vil si, ikke gå rett fra å være leietaker til å kjøpe 3-roms eller større, men prioritere 2-roms før man går videre. Får man barn tett kan det lønne seg å gå rett fra 2-roms til 4-roms eller ennå større.

* Kravene til innvilgelse av lån skjer på bagrunn av situasjonen i øyeblikket lånet innvilges. Kravene trenger ikke å være oppfylt dagen etterpå for eksempel, eller året etter, eller året før. Kravene skal kun være oppfylt i et øyeblikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Madridista1212 skrev (På 17.2.2025 den 16.02):

Hvordan skal kommende generasjon klare seg økonomisk? 

Bare en liten utblåsning. 

Vel ,jeg arbeidet 1 år på fabrikk, og tok militæret på ett år etter videregående - sparte masse penger her. Den erfaringen ga meg nok motivasjon til først ta 5 års universitetsutdannelse hvor jeg faktisk også klarte å spare penger mens jeg studerte - så når jeg var ferdig utdannet så hadde jeg penger nok til å kjøpe..men jeg kjøpte ikke noe - leide kun. Så når jeg ble 28 så kjøpte jeg meg en enkel leilighet - min første. Den bodde jeg i til jeg var ca 33..sparte hele tiden alle årene i denne enkle leiligheten..flyttet igjen og kjøpte en enkel borettslagsleilighet sammen med samboer - vi to klarte da å kjøpe denne boretttslagsleiligheten uten å ta opp gjeld - vi hadde begge spart opp egenkapital. Vi var altså gjeldfrie begge to i en alder av ca 33. Ingen av oss har hatt eller har dyre vaner. Jeg valgte selv å studere videre mens jeg var i fast jobb. Vi fikk senere barn og bygde hus og hadde gjeld på dette i ca 10 år før vi igjen ble gjeldfrie. Vi har alltid levd enkelt og relativt billig - og jeg tror nøkkelen for å kunne oppnå det vi gjorde er nettopp å akseptere et enkelt liv selv om man tjener godt og arbeider hardt.  Vi tjener nå millioner og har som sagt null gjeld - vi kunne ikke vært der vi er i dag uten å forsake mye, svært mye i mange,mange år..og den livsstilen vi har bygget opp gjør oss svært økonomisk robuste for fremtiden. Vi kjøper fortsatt first price - handler det meste på tilbud. Vi reiser lite, og vi eier f.eks ikke hytte eller andre dyre formuesverdier ut over en enkel bolig. Jeg tror veldig mye handler om å ta grep over eget liv - ha stålkontroll på økonomien og de valg man tar. Som tidligere aktiv idrettsuøver så lærte jeg en viktig ting i livet - og det er at det  ikke finnes noen snarveier og at man må lage og følge planer - og at det eneste man trenger er et klart hode og vilje til å følge dem - og tenk positivt - ikke la deg påvirke av hva alle andre har råd til eller bruker penger på - ikke bry deg om sosial status eller status symboler

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Nei, det er utrolig viktig for å komme inn på boligmarkedet at man er barnløs i det øyeblikket man søker og får innvilget lån. Dvs. det spiller ingen rolle om dama er gravid i 8. måned så lenge man kan krysse av for ingen barn i det øyeblikket lånet innvilges*. Barn bør helst bo på foreldrenes rom det første leveåret. Deretter spiller det liten rolle om det har eget rom eller bor på foreldrenes rom fra ca 1-4-5 år avhengig av hvor trygt barnet føler seg på eget rom, behov for bleieskift om natta etc. Så man trenger egentlig ikke å skaffe et ekstra rom før barnet vokser litt til. Når man trenger det ekstra rommet så er det viktig at man eier en bolig fra før når man skal kjøpe en ny. Det vil si, ikke gå rett fra å være leietaker til å kjøpe 3-roms eller større, men prioritere 2-roms før man går videre. Får man barn tett kan det lønne seg å gå rett fra 2-roms til 4-roms eller ennå større.

* Kravene til innvilgelse av lån skjer på bagrunn av situasjonen i øyeblikket lånet innvilges. Kravene trenger ikke å være oppfylt dagen etterpå for eksempel, eller året etter, eller året før. Kravene skal kun være oppfylt i et øyeblikk.

Tja det kommer litt an på, at jeg har barn påvirker ikke mine låne muligheter. Men det kan gjøre det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...