Gå til innhold

Hvordan kan man klare seg greit økonomisk i dag?

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med masteren, og ser for meg å tjene rundt 600 - 700K i året, når jeg starter i jobb. Likevel kan ikke dette sies å være en god lønn i dag når en ser på hva ting koster i dag. Jeg har to barn, er enslig og ekssamboer bor en halvtimes kjøring ++ fra hvor jeg bor nå. Boligprisene er ekstremt høye, og ettersom jeg har to barn, kan jeg ikke bare flytte til en rimeligere plass ute på bygda, det er heller ikke jobber for meg der. Uansett, for en tre-roms koster det fra og med 4mill i området for de som ligger på de minst attraktive strøkene. Leieprisene ligger på rundt 20k i måneden for tre-roms. Uansett, er målet å få kjøpt bolig. Videre er det utgifter til bil, bompenger, høye renter ++ som må betales. (Må ha bil ettersom jeg må kunne hente/levere barna). 

Poenget er at prisnivået er skyhøyt i dag, og jeg som er snart ferdig med mastergrad vet ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt. Kan ikke forestille meg hvordan det er for de som tjener langt mindre. Mye har skjedd siden forrige generasjon skulle etablere seg. De som er 40-50 i dag, har både hytte, to biler, enebolig mv. og det uten høyere utdanning og med gjennomsnittlig inntekt. Jeg har noen i familien som fikk seg enebolig i området for 3,4 mill. med hage og utsikt, dette var for omtrent 10-15 år siden. I dag er nok eneboligen verdt mellom 6-7 mill. 

Hvordan skal kommende generasjon klare seg økonomisk? 

Bare en liten utblåsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste løsningen ser ut til å være å jobbe hardt og komme seg opp i systemet, eller arve evt.

For eksempel så er jeg 27 år. singel og tjener ca 550k i året. Den eneste grunnen til at jeg lever komfortabelt, er fordi jeg bor i en liten leilighet i en mindre by. Hadde jeg bodd i f.eks oslo, hadde jeg vært fattig med min lønn.

Mine foreldre hadde det lettere enn meg når de var på min alder. De kjøpte seg et stort hus i oslo til 4 millioner og ny bil til 450 tusen på slutten av nittitallet. Ingen av dem har noen gang hatt en høy lønn. Skulle jeg gjort det samme nå, ville jeg aldri fått det til. Et tilsvarende hus i dag ville kostet over 10 millioner, og bil til samme pris justert for inflasjon ville vel kostet ca 800k

Så ja, du er ikke alene i å syntes at det er vanskelig å gjøre det godt økonomisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet her er jo at du har fått deg to barn og låst deg til ett dyrt område, ikke at det er dyrt.

forhåpentligvis har yrket ditt relativt hard vekst i lønn de første 5 årene. Men de blir nok relativt tøffe. 

Edit: hvordan i alle dager overlevde du som student? Bør jo være en befrielse og lett å komme i jobb i forhold? Noe rimer ikke helt her…

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Problemet her er jo at du har fått deg to barn og låst deg til ett dyrt område, ikke at det er dyrt.

forhåpentligvis har yrket ditt relativt hard vekst i lønn de første 5 årene. Men de blir nok relativt tøffe. 

Edit: hvordan i alle dager overlevde du som student? Bør jo være en befrielse og lett å komme i jobb i forhold? Noe rimer ikke helt her…

Har hatt samboer blant annet. Ellers har jeg jobbet ved siden av studiene, også får man ekstra lån fra lånekassen når man har barn. Jeg har også fått støtte fra familie ellers når det var behov. Uten å spore helt av tråden her. Mitt problem er et problem for hele generasjon nå som skal inn på boligmarkedet, og ellers klare seg fint i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Madridista1212 skrev (Akkurat nå):

Har hatt samboer blant annet. Ellers har jeg jobbet ved siden av studiene, også får man ekstra lån fra lånekassen når man har barn. Jeg har også fått støtte fra familie ellers når det var behov. Uten å spore helt av tråden her. Mitt problem er et problem for hele generasjon nå som skal inn på boligmarkedet, og ellers klare seg fint i hverdagen. 

Nei, det er ett problem i Oslo. Resten av landet klarer en seg helt fint med startlønn etter master og det blir bedre år for år. 

litt strammere jo større by du velger såklart, men ikke ett problem.

jeg startet med nesten halvparten av det du nevner her når jeg tok min første «skikkelige jobb». 

og det er heller ikke normalt å starte med to kids i dag, faktisk helt unormalt.

så dette er mye mer ett deg problem enn generelt problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (Akkurat nå):

Ja kan jo se hvordan tidligere generasjoner hadde det, vi blir ranet. De prioriterer alt og alle foran den norske befolkningen.

Mhm vi har det fælt, iPhone 6, AirPods, gucci veske, vinterjakke til 15 000 osv…

nei vi har det ikke tøft i Norge, iallefall ikke med en master(de fleste av de iallefall).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Deechon skrev (3 timer siden):

Mine foreldre hadde det lettere enn meg når de var på min alder. De kjøpte seg et stort hus i oslo til 4 millioner og ny bil til 450 tusen på slutten av nittitallet. Ingen av dem har noen gang hatt en høy lønn. Skulle jeg gjort det samme nå, ville jeg aldri fått det til. Et tilsvarende hus i dag ville kostet over 10 millioner, og bil til samme pris justert for inflasjon ville vel kostet ca 800k

En bil til 450.000 1999-kroner ville kostet ca 820.000 2024-kroner, ja, og den ville vært relativt mye billigere for deg enn for dem. I 1999 var en gjennomsnittlig årslønn på 270.000, og i fjor var den (ihht SSB, som har et lavere tall en Smarte Penger) på 705.000. Prisene har økt med ca. 80% på 25 år; lønningene har økt med 160%. Så ja, vi har det voldsomt mye verre nå...

Så hadde åpenbart verken dem eller du en gjennomsnittlig lønn, men tydeligvis lavere. 550.000 er 78% av gjennomsnittslønna, og godt over halvparten av 2024-bilen, mens (altså om de, relativt sett, var like lavtlønnet som deg) 78% av 270.000 er ca. 210.000, eller under halvparten av 1999-bilen...

Jeg har også mine tvil til at det var særlig mye enklere for to lavtlønte (med kanskje 400-450.000 til sammen??) å finansiere bolig til 4 millioner for 25 år siden enn det det er for et par i dag å finansiere bolig til 10 millioner. 4 millioner med 450.000 er ca. 9 ganger årslønna, 10 millioner med 1.1 (om vi regner to personer med 550.000 hver) er også ca. 9 årslønner, så boligpris i forhold til årslønn/betalingsevne er egentlig bemerkelsesverdig likt. Problemet er bare at bankene i dag stort sett ikke låner ut mer enn 5 årslønner, så du ikke får sjansen til å gjenoppleve hvor trang økonomien faktisk var med et så høyt lån i forhold til inntekt...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet til ts er at hun har barn, da  å hun nesten ha milioninntekt for å kunne kjøpe. De pleier å kutte ca 500 000 per barn ? Tror jeg i lånebeløp... selv om man bruler de samme kostnadene på å leie som å kjøpe. Spiller ingen rolle

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Problemet er boligprisene, ikke bare i Oslo. Og utleieprisene følger hakk i hel.

Konsumprisindeksen inkluderer ikke bolig.

Prisveksten siste årene har også vært helt par eller høyere enn lønnsvekst. Så ts har helt rett i at det er en tung tid.

Om man får barn før eller etter endt utdanning er vel hverken bakdel eller fordel, dersom man likevel ønsker barn?

Lenke til kommentar

Nå er jeg over 60 år gammel, har jobbet hele livet, og må si jeg undrer meg litt over alle de som lurer på hvordan de skal klare seg i dag? Rett nok har mange ting blitt dyrere, men jeg syklet rundt med Aftenposten fra jeg var 13 år, både morgen og kveld, og betalte for meg hjemme, og nå er jeg "fløtegenerasjonen" som stjeler fra de som gjerne betaler 100 spenn for en flaske med TikTok vann?

Og nå skal jeg ha dårlig samvittighet fordi ungdommer i dag ikke har like bra som jeg har nå?

En økende andel unge mennesker har psykiske problemer og kommer ikke ut i arbeidslivet, og disse er det selvsagt noen som må betale for, men er det ikke lov til å stille krav til noen lenger uten at det skal oppfattes negativt? Den gangen jeg var ung, som sikkert ikgen har hørt før, så hadde vi altså ikke så mange valg. Vi måtte enten vi hadde lyst eller ikke...

Det slår meg også at alle snakker om hvor dårlig råd vi har, i forhold til hva? Vi har aldri brukt mer penger på ferier og førnøyelser, vi har aldri kastet bort mer penger på ting vi ikke trenger, og ungdommen er i mange tilfeller den gruppen som bruker mest?

Så kan vi snakke om fordelingen mellom de, det er en annen historie, men vi har som samfunn ALDRI kastet bort mer penger enn vi gjør i dag...

• Liker 8
Lenke til kommentar
18 minutes ago, trn100 said:

Nå er jeg over 60 år gammel, har jobbet hele livet, og må si jeg undrer meg litt over alle de som lurer på hvordan de skal klare seg i dag? Rett nok har mange ting blitt dyrere, men jeg syklet rundt med Aftenposten fra jeg var 13 år, både morgen og kveld, og betalte for meg hjemme, og nå er jeg "fløtegenerasjonen" som stjeler fra de som gjerne betaler 100 spenn for en flaske med TikTok vann?

Og nå skal jeg ha dårlig samvittighet fordi ungdommer i dag ikke har like bra som jeg har nå?

En økende andel unge mennesker har psykiske problemer og kommer ikke ut i arbeidslivet, og disse er det selvsagt noen som må betale for, men er det ikke lov til å stille krav til noen lenger uten at det skal oppfattes negativt? Den gangen jeg var ung, som sikkert ikgen har hørt før, så hadde vi altså ikke så mange valg. Vi måtte enten vi hadde lyst eller ikke...

Det slår meg også at alle snakker om hvor dårlig råd vi har, i forhold til hva? Vi har aldri brukt mer penger på ferier og førnøyelser, vi har aldri kastet bort mer penger på ting vi ikke trenger, og ungdommen er i mange tilfeller den gruppen som bruker mest?

Så kan vi snakke om fordelingen mellom de, det er en annen historie, men vi har som samfunn ALDRI kastet bort mer penger enn vi gjør i dag...

Takk. Når jeg selv føler at jeg begynner å dra litt vel mye på årene så bekrefter slike innlegg at jeg fremdeles har noen år igjen før never må hyttes og unger jages ut av hagen 😄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ps5 said:

Takk. Når jeg selv føler at jeg begynner å dra litt vel mye på årene så bekrefter slike innlegg at jeg fremdeles har noen år igjen før never må hyttes og unger jages ut av hagen 😄

Men det er jo sant det han sier? Jeg sitter selv og måper av at mine likemenn blåser 150K på sommerferie. Det var helt utenkelig å bruke så stor del av inntektekten på 80 tallet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

En realitet mange kanskje må ta innover seg er at man må skaffe seg en samboer for å få til å kjøpe seg en bolig. Alternativt å spare opp ganske stor egenandel.

Nettopp, dog noe avhengig av hvor man ønsker å bo. Det er ikke uten grunn mange skriver de «ser etter noen å dele boliglånet med» på Tinder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (28 minutter siden):

Men det er jo sant det han sier? Jeg sitter selv og måper av at mine likemenn blåser 150K på sommerferie. Det var helt utenkelig å bruke så stor del av inntektekten på 80 tallet. 

Ikke var vi avhengige av iPhoner til 16.000,- heller men vi hadde telefonkiosker som var gratis å ringe fra på søndager! 😉 

• Liker 4
Lenke til kommentar
15 hours ago, Madridista1212 said:

De som er 40-50 i dag, har både hytte, to biler, enebolig mv. og det uten høyere utdanning og med gjennomsnittlig inntekt.

Om de begynte å jobbe når de var 18 år så har de tross alt vært i arbeidslivet i nærmere 20-30 år så det skulle bare mangle at de har klart å opparbeide seg noen eiendeler etter hvert så det blir en veldig urettferdig sammenligning. Og man skal også huske at vi lever i et samfunn der mye kjøpes på kreditt så det er ikke alltid like enkelt å vite hvordan ståa deres egentlig er økonomisk.

Som andre sier her så er det helt klart en økonomisk utfordring å allerede ha barn når man kommer ut av skolen så jeg synes du skal ha en klapp på skulderen for å ha blitt ferdig med en master, og jeg tenker at dette er en sterk indikasjon på at med tiden kommer du deg opp og frem i arbeidslivet også!

Det er lett å peke på systemet og føle at det jobber mot deg, men det du fokuserer på blir det "beviset" du alltid ser så om fokuset ditt blir på at systemet jobber mot deg så er det det du vil se overalt når ting ikke går din vei. Prøv å vri det til å fokusere på muligheter istedenfor, så blir tider med motgang mye lettere for du vet at "tiden er ikke inne... enda".

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Madridista1212 skrev (18 timer siden):

De som er 40-50 i dag, har både hytte, to biler, enebolig mv. og det uten høyere utdanning og med gjennomsnittlig inntekt

Du tror altså at de som er 40 - 50 i dag ikke har høy utdanning og har / har hatt høye studielån? Jeg syns du bør lese @Inge Rognmo sitt innlegg grundig for å få litt innsikt i hvor godt dagens unge egentlig har det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (12 timer siden):

Om man får barn før eller etter endt utdanning er vel hverken bakdel eller fordel, dersom man likevel ønsker barn?

Det er en ulempe å få barn før / under utdanning med tanke på jobbsøkingsprosessen. (hvis man er kvinne). 

EDIT: Åpenbart er dette enda verre hvis man ender opp som aleneforsørger for dem. 

Endret av leticia
edit
Lenke til kommentar
12 hours ago, trn100 said:

Hadde noen gjort det samme som deg i dag, kunne de kanskje fått 200 000 kroner ekstra i banken. Det holder fint til TikTok-vann til 100 kroner, men langt ifra til en typisk startbolig i Oslo fra 90-tallet, som i dag koster 10 millioner kroner. Vi har gjort det billig å kjøpe luksus, fordi de lages i fattige land, men dyrt å kjøpe nødvendigheter. Det synes jeg ikke er positivt, gjør du?

Og glem sympati. Norge går ikke rundt uten at folk får barn. Hvis vi stadig gjør det vanskeligere for folk å etablere seg, vil fruktbarheten fortsette å falle, og flere vil havne utenfor arbeidslivet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...