Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anke AAP - Ung yrkesskade

Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

Hei!

1. Jeg skal anke AAP til Trygderetten, lurte litt på om det er mulig å søke opp og lete i tidligere dommer slik at jeg lettere kan refere til tidligere saker? I rundskrivet her står det ofte referert til ulike saker som har blitt behandler, ligger desse offentlig for alle via en eller annen portal?

2. Jeg har en yrkesskade i korsryggen som ofte begrensa meg i betydelig grad. brukte sykepengeretten min med ett år på universitetet som eit arbeidsretta tiltak, og her har det stoppet opp da nav påstår at eg ikke he ei redusert arbeidsevne i stor nok grad, og he derfor stått utanfor arbeidslivet i 6 år. eg he prøvd å starte å jobbe, men kvargang går arbeidsgiver lei då det er umogleg å vite når eg er i fysisk stand til å møte, og å jobbe da ryggen ikkje er samarbeidsvillig.

Det har vært ein artig prosess, der alle eg snakka med av veiledera og på nav sentralbordet i Oslo sei at det at det er lettare å få innvilga AAP enn menerstatning, og eg he da allereie fått innvilga menerstatning på 16% invaliditet.

Nav sier: Det vil si at vi har vurdert at du ikke har nedsatt arbeidsevne med minst halvparten til ethvert arbeid du kan ta. Vi har også vurdert at du ikke har nedsatt arbeidsevne med minst 30 prosent til ethvert arbeid du kan ta som følge av godkjent yrkesskade. Vedtaket er gjort etter folketrygdloven § 11-5 og § 11-22.

Planen min blir nok å engasjere advokat, men eg vil svært gjerne prosessere mest mogleg og å få so mykje som mulig av relevant informasjon tilgjengelig for å gjere det lettare for vedkomne.

3. edit*:
Når det kjem so langt som til trygderetten, kan eg kreve å få saka i mitt lokale tinghus slik at eg fe møtt og deltatt aktivt i diskusjonen med dommar?

offtopic rant:

Eg he vel posta mykje om den relevante yrkesskaden her tidligere, og det e det mest tidkrevande "prosjektet" eg nokongang har vært borti. Yrkesskaden oppstod i 2019, og eg he vært fram og tilbake i alt for mange ulike avdelinge innad i Nav. Det tiltaket eg starta på i 2022 der det var tiltenkt som bærekraftig å la meg omskulerast i same fagfelt som eg allereie har heile mi yrkesaktive erfaring og utdannelse i blei sett på som høgst relevant og som kortaste veg inn i arbeid igjen. Men no har nav da gått vekk ifra dette etter 3 år, og no vil dei at eg skal gå ein anna veg med arbeidspraksis da yrkesskaden ikke begrenser meg "nok".

Mi yrkesskadeforsikring via jobben gav med 0kr erstatning. Det er same behandlingssinstans som er dei som evt. må utbetale pengar. So her er det alltid ein kamp, derfor vil eg anbefale alle å ha ei privat forsikring slik at ein får god advokathjelp ifrå dag 1.

Endret av Uferdig Setnin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (6 minutter siden):

https://lovdata.no/register/trygderetten

Hvis jeg forstår deg rett så mener nav at du er i stand til å jobbe over 70 %?

Ja, eg tolka det likt. Minstekravet sidan eg har ein godkjent akutt yrkesskade er vel på "kun" redusert arbeidsevne med 30% til eitkvart arbeid. Det eg ikkje synst noko om her er at alle slike vurderingar av arbeidsevne blir gjort av NAV og ikkje ein 3.part.

Endret av Uferdig Setnin
Lenke til kommentar
Uferdig Setnin skrev (12 minutter siden):

Ja, eg tolka det likt. Minstekravet sidan eg har ein godkjent akutt yrkesskade er vel på "kun" redusert arbeidsevne med 30% til eitkvart arbeid. Det eg ikkje synst noko om her er at alle slike vurderingar av arbeidsevne blir gjort av NAV og ikkje ein 3.part.

Skjønner.  Men da du fikk yrkesskadeerstatningen så hentet de vel inn uttalelse fra spesialist?

Egentlig rart at dette ikke gjøres nå også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (22 minutter siden):

Skjønner.  Men da du fikk yrkesskadeerstatningen så hentet de vel inn uttalelse fra spesialist?

Egentlig rart at dette ikke gjøres nå også.

For utredning og behandling av menerstatningssøknaden min so blei eg flydd til Oslo (fra Trondheim) med overnatting for å hente ut spesialistærklering fra ein som var både overlege og spesialist i ortopedi, han var faktisk ein av skismørane til Oddvar Brå under skivm i 1982. Truleg den beste legen eg har vært med nokongang, så eg skjønna godt at Nav sendte meg på tvers av landet. Eg er heilt enig i at det er veldig rart

Endret av Uferdig Setnin
Lenke til kommentar
Uferdig Setnin skrev (3 timer siden):

For utredning og behandling av menerstatningssøknaden min so blei eg flydd til Oslo (fra Trondheim) med overnatting for å hente ut spesialistærklering fra ein som var både overlege og spesialist i ortopedi, han var faktisk ein av skismørane til Oddvar Brå under skivm i 1982. Truleg den beste legen eg har vært med nokongang, så eg skjønna godt at Nav sendte meg på tvers av landet. Eg er heilt enig i at det er veldig rart

Jeg har noe kjennskap til systemet. Hjalp et familiemedlem med å sende søknad om uføretrygd, og deretter sende klage til nav klageinstans. Da det var tid for trygderetten så valgte vi å hente inn advokathjelp,  så det tror jeg er lurt av deg.

Invaliditetsgraden din er ikke så veldig høy. Men invaliditetsgrad og uføregrad henger ikke nødvendigvis sammen.

🩷

Lenke til kommentar

1. Trygderettens tidligere kjennelser publiseres her og kan søkes i.

2. Uførhet og invaliditet er ikke det samme. Invaliditet måler i hvilken grad livsutfoldelsen din er begrenset, mens uføregrad måler i hvilken grad du er ute av stand til å delta på arbeidsmarkedet. Mister du én finger kan du ha en invaliditetsgrad opp mot 20 %, men du er ikke nødvendigvis ufør i det hele tatt.

3. Trygderetten behandler vanligvis alle sine saker skriftlig. Det skal ekstremt mye til for å få en muntlig høring i Trygderetten. Hvis Trygderetten behandler saken muntlig skjer det i rettens lokaler i Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...