Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

WV T-Roc - Fusking ved start


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Min kones T-Roc har den siste uka hatt noen primadonnanykker på kalde morninger. En gang i forrige uke, så igjen i dag gjentatte ganger. Den starter fint etter 20-30 minutters oppvarming med Webasto (litt tung som en dieselbil seg hør og bør i 16-17 minus), men så stopper den igjen etter noen sekunder. Ingen feilmeldinger, kun beskjed om å "starte bilen manuelt". I dag måtte den startes 3-4 ganger før den gikk (starter lett, men stopper igjen). Jeg har sendt en notis til verksted om dette, men tenkte å høre med folket her om noen har opplevd noe likende?

Bilen har nytt dieselfilter, blir aldri kaldstartet (alltid varmet opp minimum 20 minutter med Webasto, men gjerne mer), og går generelt som en klokke. Den blir også i all hovedsak langkjørt. 

Dette skjedde noen ganger i fjor også hvor verksted så etter feilkoder ved service uten å finne noe, så det er veldig merkelig. Jeg er veldig nysgjerrig på om dette ene og alene er kulde og noe som mistrives med det eller om det er noe annet. 

Bilen hadde stått ca. 2 døgn, hvor kaldeste temp var minus 24 noen timer i går, ellers ca. 15-18 i snitt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, mobile999 said:

Mener du "Ingen feilmeldinger" i instrumentet?

Ta fram multimeteret og mål hvilespenningen på batteriet. Evt. bare lad batteriet for å se om det blir bedre.

Mener på display i bilen. Motorlamper el.l. Har ikke avlesningsverktøy. 

Skal sjekke det når den bedre halvdelen kommer hjem i ettermiddag, evt sette på lading i natt.

Denne bilen mener jeg skal varsle godt om batteriet blir tappet for lavt, men som sagt, beinkaldt osv. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, mobile999 said:

Batteriet trenger ikke fremstå som "tappet for lavt" for bilens elektronikk. Når det blir "veldig" kaldt kan spenningen på batteriet likevel falle for lavt når startmotoren går.

Hvor gammelt er batteriet?

Aha. Bilen er akkurat 5 år, så antar batteriet er like gammelt. Målte hvilespenning nå, som lå på 12.68V. Det har vært nedi 25 minus i helga, men ca. 16-18 natt til i dag, så det har vært kaldt ja. I tilfelle du nevner, hva er da årsaken til at den starter så lett og holder det gående etter et nytt forsøk? Varmere batteri?

Lenke til kommentar
totto1989 skrev (6 minutter siden):

Varmere batteri?

Det er ganske sannsynlig.

Moderne biler har også sannsynligvis BMS og lader ikke batteriet fullt opp. Den lille forskjellen fra "ikke fullt opp" og fulladet batteri kan være forskjellen på om spenningen faller for lavt under start når det er veldig lave temperaturer. Dette må også ses i sammenheng med at et batteri som er mer enn 5 år gammelt har degradert ytelse i fordhold til nytt.

Lenke til kommentar

12.68 indikerer et friskt batteri, men få tatt en belastningstest også, så vet du. Batteri kan fort koste endel peng, og måler en belastningstest at det er innafor er det ikke noe poeng å bytte. Men veldig overrasket bør du ikke bli om batteriet er endel svakere enn det bør være.

Om du bytter så pass på at du får rett batteriteknologi.

Om bilen skal ha AGM så hold deg til det, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Det er ganske sannsynlig.

Moderne biler har også sannsynligvis BMS og lader ikke batteriet fullt opp. Den lille forskjellen fra "ikke fullt opp" og fulladet batteri kan være forskjellen på om spenningen faller for lavt under start når det er veldig lave temperaturer. Dette må også ses i sammenheng med at et batteri som er mer enn 5 år gammelt har degradert ytelse i fordhold til nytt.

Da forstår jeg. Da dette skjedde tidligere (forrige vinter) startet den alltid på andre forsøk. Det som var annerledes i dag var at den bedre halvdelen stoppet tenningen og kjørte helt ny syklus. Jeg regner med det trekker enda mer strøm = fusker videre. Det er heldigvis ikke så mange ekstremt kalde dager fremover, men skal absolutt sjekke det ut.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Habla Møberg said:

12.68 indikerer et friskt batteri, men få tatt en belastningstest også, så vet du. Batteri kan fort koste endel peng, og måler en belastningstest at det er innafor er det ikke noe poeng å bytte. Men veldig overrasket bør du ikke bli om batteriet er endel svakere enn det bør være.

Om du bytter så pass på at du får rett batteriteknologi.

Om bilen skal ha AGM så hold deg til det, etc.

Det er notert! Takk for input.

Lenke til kommentar

Kan være så mye, beste her er å få lest av feilkoder og som de over her skriver, kapasitetsest av batteriet! 
Er batteriet dårlig, å du ikke har 10 tommeltotter, så bytter du dette selv, biltema har gode priser på batteriene sine.
Batteriet kan fort holde 10år eller lengre med normal opplading et par tre ganger i året. På min V70 fra 2009, måtte jeg til slutt bite i det sure eple å bytte, da hadde batteriet holdt i 13år. Om det ble ladet før jeg kjøpte bilen er usikkert, men jeg toppa batteriet 3-4 ganger i året. Jeg vil tro at det hjalp å forlenge levetiden. 
Har du stopp/start på bilen, at den stopper ved kryss etc, så vil dette drepe batteriet fort.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sveibuen said:

Kan være så mye, beste her er å få lest av feilkoder og som de over her skriver, kapasitetsest av batteriet! 
Er batteriet dårlig, å du ikke har 10 tommeltotter, så bytter du dette selv, biltema har gode priser på batteriene sine.
Batteriet kan fort holde 10år eller lengre med normal opplading et par tre ganger i året. På min V70 fra 2009, måtte jeg til slutt bite i det sure eple å bytte, da hadde batteriet holdt i 13år. Om det ble ladet før jeg kjøpte bilen er usikkert, men jeg toppa batteriet 3-4 ganger i året. Jeg vil tro at det hjalp å forlenge levetiden. 
Har du stopp/start på bilen, at den stopper ved kryss etc, så vil dette drepe batteriet fort.

Batteriet er jo forsåvidt bare 5 år, og bilen blir kjørt i snitt 4 mil hver vei til og fra jobb, minst 3 dager i uka. Har dog ladet det opp en gang ila vinteren. I dag var det like kaldt, og etter å ha stått over natta startet den helt fint. Jeg skal dog ta det videre om det fortsetter. Det samme ble sjekket i fjor, og da fant de ingen feilkoder i det hele tatt, så mistenker sprengkulde og at bilen kanskje beskytter seg selv(?) Jeg merker at det er noen funksjoner (ikke-kritiske) som virker å skru seg av de første minuttene etter start når bilen har stått en stund i sprengkulde. Verkstedet var forsåvidt enig, men ba meg ta kontakt om vi ville sjekke det videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/17/2025 at 7:51 AM, totto1989 said:

Bilen har nytt dieselfilter, blir aldri kaldstartet (alltid varmet opp minimum 20 minutter med Webasto, men gjerne mer), og går generelt som en klokke. Den blir også i all hovedsak langkjørt.

Hva med bruk av kondensfjerner i drivstoffet? I slike lave temperaturer iser det jo lett ...

Lenke til kommentar
14 minutes ago, totto1989 said:

Vi passer godt på å ha fulle tanker på bilene, lg nettopp skiftet dieselfilter, så tviler på at kondens er tilfellet.

Nei, jeg kan heller ikke huske sist jeg hadde behov for kondensfjerner, men så blir det ikke like kaldt her som oppe hos deg. En dieselmotor som går litt og så stopper får meg til å tenke på at det kanskje er noe som delvis blokkerer dieseltilførselen midlertidig. Men det kan jo muligens være at glødingen (- den er vel styrt automatisk? -) ikke har fungert 100% heller, og at det må flere forsøk til innen det varmt nok til at motoren 'går av seg selv'.

Lenke til kommentar
Just now, nebrewfoz said:

Nei, jeg kan heller ikke huske sist jeg hadde behov for kondensfjerner, men så blir det ikke like kaldt her som oppe hos deg. En dieselmotor som går litt og så stopper får meg til å tenke på at det kanskje er noe som delvis blokkerer dieseltilførselen midlertidig. Men det kan jo muligens være at glødingen (- den er vel styrt automatisk? -) ikke har fungert 100% heller, og at det må flere forsøk til innen det varmt nok til at motoren 'går av seg selv'.

Det er ingen autogløding på denne, men samtidig starter den veldig fint, selv når den stopper etterpå, ikke tung i det hele tatt. Utelukker ingenting såklart.

Lenke til kommentar
1 minute ago, totto1989 said:

Det er ingen autogløding på denne, men samtidig starter den veldig fint, selv når den stopper etterpå, ikke tung i det hele tatt. Utelukker ingenting såklart.

Hvis den starter fint, selv etter flere forsøk, så er det noe som sier meg at batteriet er OK, og da må jo mistankene gå i andre retninger ...

Lenke til kommentar
1 minute ago, nebrewfoz said:

Hvis den starter fint, selv etter flere forsøk, så er det noe som sier meg at batteriet er OK, og da må jo mistankene gå i andre retninger ...

Jepp. Samtidig har den startet helt fint i enda kaldere temperaturer de siste dagene, men skal absolutt ta den inn på verksted for avlesning om det fortsetter.

Lenke til kommentar

Grøss. Exide sier at bilen skal ha AGM batteri og det koster 3000 kroner på thansen. (Exide EK720)

For å fullade et agm batteri trenger man en lader med agm funksjon (lader med 0.2V høyere spenning enn blybatterier).

Verkstedet har sannynligvis an brukbar batteritester som kan si noe om tilstanden til batteriet. Du kan jo be om at de tester ved neste service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg skal si noe 100% sikkert så har jeg gjort en liten interessant observasjon når jeg tenker tilbake på de gangene dette har skjedd. Det er jo store temperatursvingninger her oppe, spesielt fra i sola på dagen til en kald morgen. Jeg har lagt merke til at temp indikator i bilen bruker en god stund på å justere seg til faktisk temp når vi f.eks. har parkert i sola på ettermiddagen og skal starte bilen igjen på morgenen. Uten at jeg er helt sikker så tror jeg det har vært en veldig temperatursvingning de gangene det har skjedd. F.eks 8 minus på display når vi setter fra oss bilen til 22 minus når vi starter igjen. Jeg aner ikke om systemene i bilen bruker like lang tid på å oppdatere til reell temperatur, men jeg fikk bare plutselig et innfall av at dette kunne være relatert. 

Bilen tror det er varmere enn det er = faktisk temp er dritkald, men dette tar tid før blir oppdatert i systemene = noe krøller seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...