Krig og fred Skrevet mandag kl 02:15 Del Skrevet mandag kl 02:15 En som er avhengig av narkotika kalles narkoman. En som er avhengig av alkohol kalles alkoholiker. En som er avhengig av sex kalles sexavhengig. Men, jeg kan ikke huske å ha funnet et utrykk som beskriver de som er avhengig av penger og profitt. Det snakkes om dyrtid og økende priser. Undersøkelser har vist at selskaper setter opp prisene mer enn hva inflasjon og råvarepris tilsier. Allikevel er det tilsynelatende ingen som snakker om at selskapene gjør dette fordi oligarker er avhengig av penger. De forgifter innsjøer og elver, de utrydder dyre og planteliv, og de lurer folk ved å sette opp prisene ekstra før black Friday etc, slik at det skal se ut som om ting er på salg. Vi har med andre ord med kjeltringer å gjøre. Folk som lyver oss opp i ansiktet som om det skulle være den mest naturlige ting i verden. Dette er typiske tegn på avhengighet. Løgn, manipulasjon, lovbrudd. Grunnen til at det svir i lommeboka, er fordi store deler av verden styres av penge-junkier. Syke mennesker som ikke skyr noen midler. Og de har politikerne i lomma. Politikerne er administratorer, de er ikke lenger ledere. De har overlatt det meste av styringen til næringslivet. Og i motsetning til folkevalgte som skal være der for folk flest, er næringslivet der kun for aksjonærer og investorer. De flagget ut arbeidsplasser for å tjene mer penger, og nå vil de ha lommeboka di, fordi som penge-junkies er de avhengig av evig økonomisk vekst. De er hele tiden ute etter det første skuddet. Og de jager hele tiden rusen og euforien rekordoverskuddet gir de. 2 4 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet mandag kl 06:08 Del Skrevet mandag kl 06:08 (endret) Et selskap trenger å gå så mye i pluss som mulig. Samtidig må det skapes verdi for kunden, nok til at det foretas en byttehandel i form av penger mot verdi. Å finne riktig forhold mellom kostnad og verdi er en kunst. Maks pris for varer før salget minker. Dette er meget tricky. Det beste året for et selskap og produkt kan for eksempel være det siste året med lønnsom drift og oppbud kan være meldt innen 3 år fra toppen. Selv om salget og inntekter øker for hvert år kan fasiten være at salget stuper året etter toppen og aldri tar seg inn igjen. Med mindre man selger et produkt med evig etterspørsel, for eksempel brød og melk, må det brukes enorme mengder penger på produktutvikling for at selskapet skal forbli relevant. Listen over selskaper hvis glanstid forsvant og drift opphørte, er meget lang. Et selskap kan ikke bare ta seg litt betalt. Det er et absolutt krav å ta så godt betalt som mulig. Nedbemanning og nedleggelse av avdelinger kan kjøpe tid når driftsresultatet ikke står til forventningene. Får man ikke kurven opp er det over og ut. Apple tar korrekt betalt. Prisen de tar for minne og lagring er så høy at enkelte spør om det ikke eier skam. Ikke får man legge til lagring og minne selv heller. Kundene er villige til å betale den prisen. Endret mandag kl 06:19 av BadCat 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet mandag kl 07:17 Del Skrevet mandag kl 07:17 (endret) Et eksempel er trollegjengen i PC-gruppene på facebook. Noen sier "Drit i NVIDIA. Kjøp RX 7900 XTX. Mye ytelse for pengene.". Gjerne samtidig med at de poster bilder av hva de selv har kjøpt eller memes. Andre sier "Ikke kjøp NVIDIA-produkter, ikke finn dere i faenskapen, dere kan selv for at det er dyrt." Ingen av de typene forbrukere forstår hvorfor folk kjøper grafikkort fra NVIDIA. Selskaper driver ikke med veldedighet. Hvis varene og tjenestene ikke gir den verdien (hva du føler/oppnår av å eie eller bruke produktene) du søker, la være å kjøpe. Verre er det ikke. Endret mandag kl 07:24 av BadCat Lenke til kommentar
MrL Skrevet mandag kl 08:20 Del Skrevet mandag kl 08:20 (endret) Uran kan brukes til å utrydde verden eller løse verdens energi problemer. Avhengighet kan brukes negativt eller positivt. Hvis Erling Haaland er treningsavhengig putter man ikke vekter på beina hans så han blir like dårlig som alle andre, men man ser heller på hvordan man kan motivere flere så man får tilsvarende suksesser. Og verden er avhengig av "penge-junkier" (kapitalister), om man liker det eller ei. Det er opptil oss å sørge for at vi høster avkastningen av det, men samtidig ikke setter kjepper i hjulene. Desverre er sosialister mer opptatt av det siste. Endret mandag kl 08:23 av MrL Lenke til kommentar
rabler Skrevet mandag kl 14:56 Del Skrevet mandag kl 14:56 Vi er faktisk ikke avhengig av penge-junkies. Verden hadde vært mye bedre uten dem. 2 3 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet mandag kl 15:03 Del Skrevet mandag kl 15:03 MrL skrev (6 timer siden): Hvis Erling Haaland er treningsavhengig putter man ikke vekter på beina hans så han blir like dårlig som alle andre, men man ser heller på hvordan man kan motivere flere så man får tilsvarende suksesser. Ikke alle kan være Erling Haaland. Noen må vaske dassene Haaland bruker og servere pølsene han spiser og kjøre gutten rundt. Derfor må vi som samfunn ta litt av pengene Haaland genererer og omfordele, så også disse menneskene kan få leve verdige liv. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet mandag kl 15:08 Del Skrevet mandag kl 15:08 (endret) Nå er jo det jo ingen samfunn som er perfekt kapitalistiske, veldig mye av de problemene skaps jo av ufrie markeder, det norske matmarkeded er jo i teorien fritt, men i praksis er det jo helt umulig og starte opp en levedyktig konkurrent. Du har ett utall hindringer, noen av de er satt opp av myndighetene, drømmen for alle som selger eller lager noe er jo og komme dit hen at myndighetene lager regler som gavner de etablerte. Endret mandag kl 15:10 av agvg 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet mandag kl 17:11 Del Skrevet mandag kl 17:11 VifteKopp skrev (2 timer siden): Ikke alle kan være Erling Haaland. Noen må vaske dassene Haaland bruker og servere pølsene han spiser og kjøre gutten rundt. Derfor må vi som samfunn ta litt av pengene Haaland genererer og omfordele, så også disse menneskene kan få leve verdige liv. Men skal en som selger pølser på etihad stadium tjene mer enn en pølse selger i eliteserien? Personen selger fortsatt pølser. Det er ikke pølseselgere som drar inn 50K i publikum med påfølgende inntekter, det er Haaland. Det virker som mange tror at fordi de på toppen tjener penger bør de tjene mer, når de ikke har noe med den ekstra verdiskapningen å gjøre. Jobben de gjør er den samme for Eliteserien der de tjener 1 mill i året eller på en kamp hvor de tjener hundrevis. Så kan man kan argumentere for at den omfordelingen skjer, når Etihad Staduim setter 1000 ganger flere mennesker i jobb, generere 1000 ganger høyere inntekter som beskattes og derav bidrar til omfordeling. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet mandag kl 17:26 Del Skrevet mandag kl 17:26 MrL skrev (14 minutter siden): Men skal en som selger pølser på etihad stadium tjene mer enn en pølse selger i eliteserien? Personen selger fortsatt pølser. Det er ikke pølseselgere som drar inn 50K i publikum med påfølgende inntekter, det er Haaland. Det virker som mange tror at fordi de på toppen tjener penger bør de tjene mer, når de ikke har noe med den ekstra verdiskapningen å gjøre. Jobben de gjør er den samme for Eliteserien der de tjener 1 mill i året eller på en kamp hvor de tjener hundrevis. Så kan man kan argumentere for at den omfordelingen skjer, når Etihad Staduim setter 1000 ganger flere mennesker i jobb, generere 1000 ganger høyere inntekter som beskattes og derav bidrar til omfordeling. Tenk om han er den beste til å koke pølser, topp 0.01% av pølsekokker? Må jo være verdt millionlønn. 2 Lenke til kommentar
MrL Skrevet mandag kl 18:46 Del Skrevet mandag kl 18:46 (endret) Red Frostraven skrev (1 time siden): Tenk om han er den beste til å koke pølser, topp 0.01% av pølsekokker? Må jo være verdt millionlønn. Om du starter pølsebod i New York eller her hjemme er det fint mulig Endret mandag kl 18:49 av MrL 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet mandag kl 23:37 Del Skrevet mandag kl 23:37 MrL skrev (6 timer siden): Men skal en som selger pølser på etihad stadium tjene mer enn en pølse selger i eliteserien? Personen selger fortsatt pølser. Det er ikke pølseselgere som drar inn 50K i publikum med påfølgende inntekter, det er Haaland. Det virker som mange tror at fordi de på toppen tjener penger bør de tjene mer, når de ikke har noe med den ekstra verdiskapningen å gjøre. Jobben de gjør er den samme for Eliteserien der de tjener 1 mill i året eller på en kamp hvor de tjener hundrevis. Så kan man kan argumentere for at den omfordelingen skjer, når Etihad Staduim setter 1000 ganger flere mennesker i jobb, generere 1000 ganger høyere inntekter som beskattes og derav bidrar til omfordeling. Haaland skal åpenbart ha en større bit av kaken enn pølseselgeren, spørsmålet er hvor stor biten skal være. Selv mener jeg at mennesker som trekker dårlige lodd i livets lotteri, også skal kunne leve verdige liv. Og da er man pent nødt til å ta en del fra de som trakk de gode loddene, som Haaland. Mannen tjente visst 600 millioner kroner i fjor. Han hadde ikke merket det en gang, om summen hadde vært halvparten. 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet mandag kl 23:55 Forfatter Del Skrevet mandag kl 23:55 15 minutes ago, VifteKopp said: Mannen tjente visst 600 millioner kroner i fjor. Han hadde ikke merket det en gang, om summen hadde vært halvparten. Man merker det hvis man er penge-junkie https://www.dagbladet.no/sport/peker-pa-haalands-skatteparadis/80097788 Jeg klarer ikke forestille meg hva som foregår i hodene på folk som tjener mer på ett år en hva vanlige folk tjener i løpet av hele livet, som tenker at de må allikevel forsøke å skatte minst mulig. Dette er mennesker uten moral eller solidaritet. 1 3 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet tirsdag kl 02:20 Del Skrevet tirsdag kl 02:20 Jeg så på et foredrag fra Robert Shiller for noen dager siden hvor han var litt innom dette. Han mente at businessmen som gjør det bra forettnings & økonomiskmessig har en moralsk plikt til å gi tilbake en liten andel av de enorme summene de har tjent tilbake til samfunnet for samfunnets gode. Dette er jo noe som jeg er enig i, og som egentlig burde dekkes gjennom skatt. Men mange av disse rikingene har ikke likvide penger som bare sitter på kontoen sin, men plassert i eierandeler og opsjoner til sitt gode. Disse blir det ikke beskattet noe av så vidt jeg vet. Ikke i norge og ikke andre steder. I mine øyne er ikke problemet folk som tjener 2 millioner, 5 millioner eller 10 millioner i året. Men de som tjener eller er god for 1mrd++. Hadde alle disse bevisst gått inn for å delegere deler av sin formue til samfunnets gode, ville vi kommet oss ett steg lenger et "perfekt" samfunn. Det er også ikke til å stikke under en sten at penger er et nødvendig onde. Hvis ingen brydde seg om penger eller resultater, ville vi fortsatt vært i steinalderen. Jakt på status og rikdom er ikke en dårlig ting. Hvis f.eks jeg gjør det bra finansielt, gagner det også min familie, mine venner og alle som møter eller interagerer med meg i det daglige. Jeg tilføyer samfunnet mer hvis jeg er ressursterk og kan bidra, enn hvis jeg ikke gjør noe som helst og ikke kan noe som helst. Sånn er det for alle. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet tirsdag kl 19:11 Del Skrevet tirsdag kl 19:11 19 hours ago, Krig og fred said: Jeg tenker denne posten oser av noe man påpekte for en god stund siden: Og det står i sterk kontrast til å kritisere "Dig, Burrow, Die" som fenomen. Lenke til kommentar
MrL Skrevet onsdag kl 08:03 Del Skrevet onsdag kl 08:03 (endret) Krig og fred skrev (På 18.2.2025 den 0.55): Man merker det hvis man er penge-junkie https://www.dagbladet.no/sport/peker-pa-haalands-skatteparadis/80097788 Jeg klarer ikke forestille meg hva som foregår i hodene på folk som tjener mer på ett år en hva vanlige folk tjener i løpet av hele livet, som tenker at de må allikevel forsøke å skatte minst mulig. Dette er mennesker uten moral eller solidaritet. Hvor mange i Norge betaler mer skatt enn de må? I 2017-2019 var det 10 personer. Så da er det kanskje bare 10 personer i Norge med moral eller solidaritet, for alle andre betaler jo minst mulig? Endret onsdag kl 09:36 av MrL Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet onsdag kl 12:56 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 12:56 4 hours ago, MrL said: Hvor mange i Norge betaler mer skatt enn de må? I 2017-2019 var det 10 personer. Så da er det kanskje bare 10 personer i Norge med moral eller solidaritet, for alle andre betaler jo minst mulig? Du sliter med leseferdighetene. Temaet var ikke å betale mer skatt enn nødvendig. Når du plaserer penger i skatteparadiser betaler du mindre skatt enn nødvendig. 3 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 13:13 Del Skrevet onsdag kl 13:13 (endret) Krig og fred skrev (24 minutter siden): Når du plaserer penger i skatteparadiser betaler du mindre skatt enn nødvendig. Fremdeles ikke ulovlig hvis man betaler skatt av pengene i et annet land. Skatteplikten opphører i Norge hvis man bosetter seg i utlandet.(over tid) EUs 4 friheter: EUs fire friheter er et navn på markedets frie bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer innenfor Den europeiske union. Osv. Kildeskatt på aksjeutbytte og obligasjonsrente kalles også kupongskatt. Selskapet trekker selv skatten og betaler den inn til sine skattemyndigheter. Norge og de fleste andre land har en slik skatt. Kildeskatten ble innført 1. januar 2010. Det var daværende finansminister Kristin Halvorsen som var pådriver. Bakgrunnen for skatten var at en skulle hindre at skatteflyktninger overførte store pengesummer til skatteparadiser. Endret onsdag kl 13:22 av Jarmo Lenke til kommentar
MrL Skrevet onsdag kl 13:21 Del Skrevet onsdag kl 13:21 (endret) Krig og fred skrev (25 minutter siden): Du sliter med leseferdighetene. Temaet var ikke å betale mer skatt enn nødvendig. Når du plaserer penger i skatteparadiser betaler du mindre skatt enn nødvendig. Tror mine leseferdigheter fungerer veldig bra: Man betaler akkurat den skatten man er pålagt til. Som alle andre gjør. Hva som er nødvendig er ikke diktert av deg, men av loven. Endret onsdag kl 13:22 av MrL 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet onsdag kl 15:38 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 15:38 2 hours ago, MrL said: Tror mine leseferdigheter fungerer veldig bra Nei, for du siterte mitt innlegg som hadde en spesifikk mening. Du siterte innlegget, og farget det med din egen mening. 4 Lenke til kommentar
MrL Skrevet onsdag kl 16:13 Del Skrevet onsdag kl 16:13 Krig og fred skrev (24 minutter siden): Nei, for du siterte mitt innlegg som hadde en spesifikk mening. Du siterte innlegget, og farget det med din egen mening. Du legger ut en tekst i en diskusjonsforum og tror folk skal tolke det akkurat etter hva du tenker oppi hodet ditt? Jeg kan ikke lese tankene dine nei, hvis det er de leseferdighetene du sikter til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå