Gå til innhold

Anmeldelse: The Witcher: Sirens of the Deep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg husker var A Little Sacrifice en relativt kort (og ærlig talt ikke veldig bra) historie som på ingen måte hadde lengde eller dybde til å holde en hel film. Hvem det da var som mente det var en god ide å lage en hel film av den vet jeg ikke, men ekstremt mye av det som er her er bare padding lagt på av Netflix og ikke Sapkowskis arbeid. Merkelig valg av alle involverte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan i det minste se fram til å spille som en ordentlig witcher igjen i Witcher 4...ehh...eller ikke.

Jeg kunne beskrevet den nye ansettelsespraksisen i underholdningsindustrien de siste 8-10 årene, og hvordan dette bidro til det kraftige fallet i kvalitet vi nå ser i vestlige filmer, TV-serier og dataspill, men "been there, done that"...

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (18 timer siden):

Jeg kunne beskrevet den nye ansettelsespraksisen i underholdningsindustrien de siste 8-10 årene, og hvordan dette bidro til det kraftige fallet i kvalitet vi nå ser i vestlige filmer, TV-serier og dataspill, men "been there, done that"...

Hvilket kraftig fall i kvalitet? Tror du må ta av deg nostalgibrillene dine. Det har aldri vært et bedre utvalg av filmer/serier fra både store filmstudio og små indieaktører.

Kjenner jeg blir mektig irritert når folk peker på Disney-oppgulp og hjernedød popmusikk for å lage et falskt inntrykk om at underholdning har blitt formularisk, når det ikke kunne vært lenger fra sannheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Hvilket kraftig fall i kvalitet? Tror du må ta av deg nostalgibrillene dine. Det har aldri vært et bedre utvalg av filmer/serier fra både store filmstudio og små indieaktører.

Kjenner jeg blir mektig irritert når folk peker på Disney-oppgulp og hjernedød popmusikk for å lage et falskt inntrykk om at underholdning har blitt formularisk, når det ikke kunne vært lenger fra sannheten.

Hvor gammel er du? Hvis du ikke klarer å se at det har vært et kraftig fall i kvalitet i underholdning (film, TV) især fra ca. 2015, og dataspill noen få år senere, så vet jeg ikke hva jeg skal si.

Gammel Star Trek vs. "ny" post-2009 Star Trek

Ringenes Herre-filmtrilogien vs Rings of Power

LucasArts Star Wars vs. Disney Star Wars

Witcher 3 vs. Netflix "The Witcher"

MCU phase 1-3 vs MCU phase 4-5

AAA-spill fra Sony, EA Games, Obsidian, Bioware osv. pre-2020 vs post-2020

I tillegg kommer helt håpløse TV-serie versjoner av Halo, Willow, Wheel of Time osv..osv..

Skal jeg fortsette?

Endret av Peter Johansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Peter Johansen said:

AAA-spill fra Sony, EA Games, Ubisoft osv. pre-2020 vs post-2020

To ord: 

Subjektive. Meninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (8 minutter siden):

To ord: 

Subjektive. Meninger. 

Hvis du er under 25 år, og *ikke* har fordypet deg tilstrekkelig i hva som ble produsert tidligere. så mangler du et reelt sammenlikningsgrunnlag.

Dessuten, selvfølgelig kan man gjøre en kvalitativ analyse av en serie, bok, film, dataspill osv. Det er nettopp dette anmeldelser gjør. Eller hva med universitetsfag som litteraturvitenskap, medievitenskap osv.?

Endret av Peter Johansen
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (1 time siden):

Hvor gammel er du? Hvis du ikke klarer å se at det har vært et kraftig fall i kvalitet i underholdning (film, TV) især fra ca. 2015, og dataspill noen få år senere, så vet jeg ikke hva jeg skal si.

I tillegg kommer helt håpløse TV-serie versjoner av Halo, Willow, Wheel of Time osv..osv..

Skal jeg fortsette?

Gammel nok til å kjenne igjen alle disse franchisene du nevner. Det du gjør kalles for cherry picking, der du (med vilje eller ei) fokuserer på de eksemplene du mener er dårlige og overser alle de andre.

Jeg stusser på når du mener det skiftet fra bra til dårlig skjedde. Var det i 2009 (Star Trek), 2015 (MCU/Force Awakens), 2019 (Witcher 3), 2020 (Spill), 2021 (Wheel of Time) eller 2022 (Halo/Willow/LOTR)? Det er et spenn på 16 år.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Jeg stusser på når du mener det skiftet fra bra til dårlig skjedde. Var det i 2005 (Star Wars), 2009 (Star Trek), 2015 (MCU), 2019 (Witcher 3), 2020 (Spill), 2021 (Wheel of Time) eller 2022 (Halo/Willow/LOTR)? Det er et spenn på nesten 20 år.

Fra ca. 2015 skriver han, og det aller meste han nevner som eksempler på dårlige ting er fra etter 2015, så det er vel egentlig ikke så mye å stusse på. Disney Star Wars begynte også i 2015, så det eneste som er igjen fra før 2015 da er nyere Star Trek, men også der er det vel det etter 2015 som er ansett som dårlig, og ikke de filmene som kom i 2009 og 2013.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Gammel nok til å kjenne igjen alle disse franchisene du nevner. Det du gjør kalles for cherry picking, der du (med vilje eller ei) fokuserer på de eksemplene du mener er dårlige og overser alle de andre.

Jeg stusser på når du mener det skiftet fra bra til dårlig skjedde. Var det i 2009 (Star Trek), 2015 (MCU/Force Awakens), 2019 (Witcher 3), 2020 (Spill), 2021 (Wheel of Time) eller 2022 (Halo/Willow/LOTR)? Det er et spenn på 16 år.

Fra 2009-2015 er 6 år, mht. film og TV. Trenden i disse årene er tydelig. Jeg har vel nevnt de fleste store sci-fi og fantasy franchise (hvor denne trenden er tydeligst, ettersom dette er de mest mannsorienterte underholdningssjangrene), så knapt noen «cherry picking».

Endret av Peter Johansen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Peter Johansen said:

Skal jeg fortsette?

Enig i eksemplene dine, men eg sitter med et inntrykk av at vi også har fått mye bra, men ikke etterfølgerene til gamle storslagere. Er ofte slik, Terminator 1 og 2 kontra resten, nye alien filmene (selv om prometheus var ok), og masse annet. 
Er vel alltid vanskelig å lage etterfølgere, det gode er allerede laget, og det de prøver på som nytt har stor sannsynlighet til å feile. 
Andor serien, er jo helt ekstremt bra, og eg likte den bedre enn LucasArts. Men alt det andre av star wars har ikke falt i smak. 

Book adaptions til film har det vært mye enten eller. Er vel endel ego i den bransjen som har lyst å sette sitt elendige preg på "kunsten". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Fra ca. 2015 skriver han, og det aller meste han nevner som eksempler på dårlige ting er fra etter 2015, så det er vel egentlig ikke så mye å stusse på. Disney Star Wars begynte også i 2015, så det eneste som er igjen fra før 2015 da er nyere Star Trek, men også der er det vel det etter 2015 som er ansett som dårlig, og ikke de filmene som kom i 2009 og 2013.

Peter Johansen skrev (2 timer siden):

Fra 2009-2015 er 6 år, mht. film og TV. Trenden i disse årene er tydelig. Jeg har vel nevnt de fleste store sci-fi og fantasy franchise (hvor denne trenden er tydeligst, ettersom dette er de mest mannsorienterte underholdningssjangrene), så knapt noen «cherry picking».

Det er da vitterlig ikke vanskelig å nevne bra media laget etter 2015. For hvert eksempel på dårlig media så kunne jeg nevnt to bra ting.

Succession, The Bear, The Last of Us, Better Call Saul, Severance, Everything Everywhere All at Once, Parasite, Spider-Man: Across the Spider-Verse, Elden Ring, God of War: Ragnarok, Andor, The White Lotus, Arcane, Chernobyl, Barry, The Banshees of Inisherin, Mad Max: Fury Road, Blade Runner 2049, Zelda: Breath of The Wild + Tears of the Kingdom, Red Dead Redemption 2.

Skal jeg fortsette?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
disk skrev (6 timer siden):

Enig i eksemplene dine, men eg sitter med et inntrykk av at vi også har fått mye bra, men ikke etterfølgerene til gamle storslagere. Er ofte slik, Terminator 1 og 2 kontra resten, nye alien filmene (selv om prometheus var ok), og masse annet. 
Er vel alltid vanskelig å lage etterfølgere, det gode er allerede laget, og det de prøver på som nytt har stor sannsynlighet til å feile. 
Andor serien, er jo helt ekstremt bra, og eg likte den bedre enn LucasArts. Men alt det andre av star wars har ikke falt i smak. 

Book adaptions til film har det vært mye enten eller. Er vel endel ego i den bransjen som har lyst å sette sitt elendige preg på "kunsten". 

Joda, det har vært noen få gode ting. House of the Dragon f.eks. skal visstnok være bra. Men synes det er veldig lite av høy kvalitet som produseres for tiden, og merker det nå også veldig tydelig med vestlige AAA-spill.

Skal sjekke ut Andor, hørt andre også snakke varmt om den serien!

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (17 timer siden):

Jeg har prøvd før... 😂

Er overhodet ikke imponert over de fleste spillene du lister opp der. Og f.eks. trekke fram fotballspill hvor man kan både spille mannlige og kvinnelige lag, når jeg snakker om feminisering av historie-baserte sjangre som hovedsaklig appellerer til menn (sci-fi, fantasy, action), er jo totalt irrelevant. Og ikke få meg i gang om Jedi Survivor, der er det mye å ta tak i...både med karakterene, historien og det tekniske.

Det virker som folk tar til takke med og hyller middelmådighet nå, fordi den generelle kvaliteten har synket så betraktelig. Ja, en sjelden gang i blant får man et bra TV-show, film, dataspill og liknende: a la The Gentlemen, Kingdom Come Deliverance II, House of the Dragon sesong 1 osv.

Jeg opplever at det er noen her som kjører Audun Lysbakken-modellen, og bevisst argumenterer på uredelig vis, ved å prøve å tåkelegge hva som egentlig er kjernen i argumentene til de man diskuterer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...