Gå til innhold

Wifi for 2 boenheter

Kynxx

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen spørsmål i tråden her jeg vil bruke litt tid på å komme til poenget på..

Jeg har bestilt fibernett hjemme hos meg der planen er å sette opp wifi for to boenheter. Det vil si at jeg skal ha eget nettverk hos meg og familien, og et eget wifi nett hos beboer i leilighet i kjelleren i boligen. Jeg har to mesh routere fra før av, og har i tillegg gått til anskaffelse av to nye mesh routere. Målet mitt er å sette opp to nettverk som jobber helt uavhengig av hverandre da frua skal ha hjemmekontor, og jeg skal ha lokalt nettverk (kablet og wifi) der mine enheter skal fritt dele filer osv mellom hverandre. Beboer i kjelleren skal få sitt eget nettverk som skal fungere helt uten tilgang til vårt nett, og andre veien. Går det an å sette opp en løsning der dette fungerer med ett mesh nettverk eller lønner det seg å gå for fysisk skilte routere? Jeg har brukt de siste 10 årene av livet på andre ting enn å holde meg oppdatert på IT/nettverksfronten, og falt litt av lasset.

Hva syns dere? To fysisk adskilte nett trass i trangere plass på wifi kanalene, eller ett fysisk nett bare skilt av via software?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet her, er det vel fort at du må over på semi-proft ustyr hvis du skal ha denne seperasjonen gjennom f.eks. VLAN, og aksesspunkt med f.eks. flere SSID-er som igjen er knyttet til de forskjellige VLAN-ene.

Hvis du kan leve med "dobbel NAT" er det jo riktignok sikkert flere muligheter. Er du heldig har du evt. en bredbåndsleverandør som gir ut flere offentlige IP-adresser, slik at du kan sette opp en svitsj bak fiber-ONT og koble til flere separate rutere. Få leverandører i dag som gir ut flere offentlige IPv4-adresser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har allerede gått til anskaffelse av nytt utstyr, så det blir mesh x2 der det blir to routere direkte tilkoblet i fiber-router fra operatør, og videre derfra. Bare legge noen meter med cat6 først så de får litt avstand fra hverandre. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kynxx said:

Jeg har allerede gått til anskaffelse av nytt utstyr, så det blir mesh x2 der det blir to routere direkte tilkoblet i fiber-router fra operatør, og videre derfra. Bare legge noen meter med cat6 først så de får litt avstand fra hverandre. 😅

I praksis da ender du vet opp med "ruter bak ruter"/"dobbel NAT", hvilket man skal være oppmerksom på kan ha sine utfordringer/ulemper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en separat husstand vil det ikke da være bedre å få lagt inn en egen linje fra leverandør slik at leietager selv kan ordne med abonnement og utstyr?.

Det vil vel være en investering i boligen og en sikkerhet både for deg som utleier og for leietakeren?.

De fleste leverandører har vel også begrensinger i vilkårene når det kommer til deling utenfor husstanden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sannheten er at vi begge boenheter i boligen her leier, men jeg har fått gratis installasjon av fiberkabel i hus mot 12 mnd binding. Derfor har vi i begge deler av boligen gått sammen om en snasen hastighet vi deler 50/50 i pris. Så sånn er det typ greit. Det var det tekniske jeg lurte på med to fysiske nett eller 2 på samme router, men siden jeg ikke har dyrt utstyr her i hus, blir det 2 fysiske. Det med instillinger på å få alt til å virke, ordner jeg selv. :) 

Setter dog pris på tips fra dere, og skal bære det videre med meg til når det blir min tur til å eie og leie ut. Om det blir en gang...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter fullført oppkobling, har jeg et tips jeg vil dele med de av dere som er litt amatør, eller ikke lenger gidder å holde seg oppdatert på nettverk (som meg):

Når man setter opp et mesh nettverk x2, koble opp de to enhetene som er like, skru de av, og koble opp par #2 mens par #1 er av. Så når når par #2 er oppe og går, kan par #1 skrus på igjen. For ellers vil par #2 forsøke å koble seg diere på par #1.. 😅

Ellers vil jeg si at CPE fra global connect kjører NAT, og lar en koble på flere routere med sine egne ip ranges under.

CPE fra global connect har 192.168.1.1, router fra GC kjører 192.168.1.2, og min router fra dlink kjører 192.168.0.1.

Ingen konflikter så langt, og alle tjenester er oppe og går.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...