Mr.M Skrevet fredag kl 12:13 Del Skrevet fredag kl 12:13 (endret) https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-vil-investere-200-milliarder-euro-i-ki-varsler-eu-kommisjonens-leder-ursula-von-der-leyen/s/5-95-2281521 med private investeringer vil beløpet bli 2000 milliarder. kall meg gjerne gammeldags, men jeg skjønner ikke helt den store fascinasjonen for AI og bruke så mye penger. (målt opp mot mye annet som verden/mennesker trenger) javel, kanskje kjekt i noen scenarier, men man får jo ikke mer ut av KI, enn det noen hat puttet inn (i programmet) Et slags Wikipedia på steroider? en AI variant mange av oss har støtt på, er Chat-robot hos kundeservice rundt omkring. den svarer aldri på det du trenger hjelp med og som regel må man uansett tilslutt skrive "menneske, kundebehandler" for å få den til å gi seg. Og da: "vil du snakke med en kundebehandler?" JAAA! jævlig dyrt leketøy i alle fall. eller kan noen her få meg til å føle vibber og bli ekstatisk? Endret søndag kl 12:42 av Mr.M endret del av tittel, fra "hva er vitsen?" til "er det verdt det?" siden vi vel er enige om at kan være nyttig, men kanskje ikke om pengebruken. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 12:20 Del Skrevet fredag kl 12:20 Du bør nok sette deg litt mer inn i dette, dette er en teknologi som kan snu opp ned på veldig mye her i verden, på både godt og vondt. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet fredag kl 12:40 Forfatter Del Skrevet fredag kl 12:40 agvg skrev (11 minutter siden): Du bør nok sette deg litt mer inn i dette, dette er en teknologi som kan snu opp ned på veldig mye her i verden, på både godt og vondt. jeg tror jeg skjønner hva det går ut på i grove trekk. De har matet enorme mengder ulik informasjon inn i programmet, og AI har evnen til å plukke deler av det å sette sammen til meningsfulle (forhåpentligvis) svar. Men AI vet jo ingen ting som menneske ikke allerede vet, det kan aldri bli smartere enn mennesker. Eller påstår/tror noen det? Lenke til kommentar
ps5 Skrevet fredag kl 12:45 Del Skrevet fredag kl 12:45 Når vi hart sett hva eu klarer å levere av skru-kork teknologi kan man jo lure på hvordan dette stiller seg i konkurranse med usa/kina. 1 2 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet fredag kl 12:54 Del Skrevet fredag kl 12:54 Mr.M skrev (40 minutter siden): jævlig dyrt leketøy i alle fall. En avansert form for google søkemotor, altså et lite leksikon. Vanvittig dyrt leksikon og tekstbehandlingsprogram der man kan jukse med masteren sin 1 Lenke til kommentar
ili Skrevet fredag kl 12:55 Del Skrevet fredag kl 12:55 40 minutes ago, Mr.M said: https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-vil-investere-200-milliarder-euro-i-ki-varsler-eu-kommisjonens-leder-ursula-von-der-leyen/s/5-95-2281521 med private investeringer vil beløpet bli 2000 milliarder. kall meg gjerne gammeldags, men jeg skjønner ikke helt den store fascinasjonen for AI og bruke så mye penger. (målt opp mot mye annet som verden/mennesker trenger) javel, kanskje kjekt i noen scenarier, men man får jo ikke mer ut av KI, enn det noen hat puttet inn (i programmet) Et slags Wikipedia på steroider? en AI variant mange av oss har støtt på, er Chat-robot hos kundeservice rundt omkring. den svarer aldri på det du trenger hjelp med og som regel må man uansett tilslutt skrive "menneske, kundebehandler" for å få den til å gi seg. Og da: "vil du snakke med en kundebehandler?" JAAA! jævlig dyrt leketøy i alle fall. eller kan noen her få meg til å føle vibber og bli ekstatisk? Med slike kommentarer om AI, så ja, da er du gammeldags 😊 det du vet om bruken av AI er en dråpe i havet. 2 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet fredag kl 12:59 Del Skrevet fredag kl 12:59 Sjekk ut denne videoen av Veritasium. I riktig bruk har det enormt med potensial. 12 minutes ago, Mr.M said: Men AI vet jo ingen ting som menneske ikke allerede vet, det kan aldri bli smartere enn mennesker. Eller påstår/tror noen det? Det kommer an på hva du legger i ordet smartere. Er mange som påstår at det ikke er lenge til det blir bedre enn mennesker om ikke så lenge. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet fredag kl 12:59 Del Skrevet fredag kl 12:59 Har ikke testet noe særlig AI selv, og syntes også mye høres ut som vås. Har ikke hatt bruk for noe ennå, og dårlig AI slik som telefon hjelp osv. er bare dårlig. Men med god AI, og Husk at all data søking som dette funker utrolig dårlig på norsk. Det er en helt annen verden når det kommer til Engelsk. Husker for mange år siden, hvor stor forskjell det kan være fra land til land også. Det var en Youtuber som testet forskjell på søkemotoren Bing, som på den tiden var forferdelig dårlig her i Norge, og bare forskjellen fra Canada til USA var enorm. I Canada var den like dårlig som her, mens i USA så var den på nivå, og i mange tilfeller ga bedre resultater enn Google sin egen. Fikk en liten a-ha opplevelse på hvor AI er nå jeg så starten på denne, og hvor kjapp og bra det egentlig virker. Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 13:30 Del Skrevet fredag kl 13:30 Hvis man prøver og se på det som en søkemotor så er det veldig forståelig at den ikke imponerer, den har ingenting med en søkemotor og gjøre. 1 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet fredag kl 13:30 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:30 (endret) Curuion skrev (32 minutter siden): Sjekk ut denne videoen av Veritasium. video-tittelen er at AI løste problemet, men lengre ned står det might be solved. og dette, berører vel litt av problemet med å sette AI på oppgaver som menneske ikke kjenner fasit på. Man kan ikke stole 100% på at konklusjonen i slike settinger er riktig. I motsetning til f.eks. en sjakk-computer som er overlegen menneske, men det er jo fordi at sjakk er "enkel matematikk" som ikke kan gjøre noe uventet eller "naturstridig". Men jeg innser selvsagt at AI kan være voldsomt tidsbesparende og sånn sett har verdi. Endret fredag kl 13:31 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 13:38 Del Skrevet fredag kl 13:38 F.eks du lar KI lese en tung rapport og ber den lage ett sammendrag, du må selvsagt sjekke fakta men den kan spare deg for mye tid. Eller du har en tung, teknisk manual og du ber den lage en sammenstilling som er relevant for det du jobber med. Dette er jo to enkle ting som fungerer greit, men kan du null om det du ber den om og gjøre kan du fort havne i problemer. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet fredag kl 13:40 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:40 Curuion skrev (37 minutter siden): Er mange som påstår at det ikke er lenge til det blir bedre enn mennesker om ikke så lenge. ja i hurtighet og hjernekapasitet så kan AI utføre umenneskelige prestasjoner, men kun innenfor rammen av kunnskap menneskeheten (samlet sett) allerede besitter. 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet fredag kl 13:44 Del Skrevet fredag kl 13:44 (endret) 1 hour ago, Mr.M said: jeg tror jeg skjønner hva det går ut på i grove trekk. De har matet enorme mengder ulik informasjon inn i programmet, og AI har evnen til å plukke deler av det å sette sammen til meningsfulle (forhåpentligvis) svar. Men AI vet jo ingen ting som menneske ikke allerede vet, det kan aldri bli smartere enn mennesker. Eller påstår/tror noen det? AI er veldig mye mer enn LLM. Du kritiserer egentlig på mange måter hvordan mennesker fungerer, vi klarer ikke å tegne eller se for oss et nytt ansikt som ikke er en blanding mellom ansikter vi har sett før. Endret fredag kl 13:45 av shockorshot Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 13:47 Del Skrevet fredag kl 13:47 Mr.M skrev (1 minutt siden): ja i hurtighet og hjernekapasitet så kan AI utføre umenneskelige prestasjoner, men kun innenfor rammen av kunnskap menneskeheten (samlet sett) allerede besitter. En så lenge, det kan fort skje at den kan se sammenhenger og forståelser som vi ikke mestrer. Vi vet egentlig veldig lite om hvordan KI fungerer når det kommer til "tankeprosessen", språkmodeller er jo ikke KI som sådan, hvis vi får syntetisk intelligens så er det ikke sikkert vi vil forstå at den er intelligent, vi tar for gitt at en slik intelligens er en speiling av måten vi fungerer på, det er en ganske pussig ide og sier noe om vårt selvbilde. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet fredag kl 13:51 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:51 agvg skrev (5 minutter siden): Dette er jo to enkle ting som fungerer greit, men kan du null om det du ber den om og gjøre kan du fort havne i problemer. eller som man pleide si i gamledager, -man blir neppe en god hårfrisør via brevkurs. du berører vel en viktig bekymring der, faktisk kan det bli mange mennesker etterhvert som havner i trøbbel pga. stolt blindt på AI Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet fredag kl 13:53 Del Skrevet fredag kl 13:53 (endret) 1 hour ago, Mr.M said: De har matet enorme mengder ulik informasjon inn i programmet, og AI har evnen til å plukke deler av det å sette sammen til meningsfulle (forhåpentligvis) svar. Nei, det er ikke informasjonen matet inn de tilbyr tilbake. Det ville vært en søkemotor. Det AI som i LLM gjør er å lære seg sammenhengen mellom ord i kontekst av materialet - rett og slett lære seg språk generelt og hvordan det brukes. Mer inputdata og større modeller -> bedre språkforståelse som kan generere fornuftig svar for flere tilfeller. Så viser det seg at noe som kan bruke språk på menneskelig nivå rett og slett er veldig nyttig og i mange tilfeller umulig å skille fra vår egen intelligens. I tillegg kommer en datamaskin sin fordel til å behandle mye data raskt, og systemer med agenter som bryter ned og parallelliserer problemet for å generere løsningen. Vi ser også at tempoet slik AI øker den opplevde intelligensen med øker eksponentielt. Det er på bakgrunn av dette man forventer at AI er essensielt å investere i. Endret fredag kl 14:22 av Phantom Software Lenke til kommentar
barfoo Skrevet fredag kl 13:55 Del Skrevet fredag kl 13:55 (endret) 15 minutes ago, Mr.M said: ja i hurtighet og hjernekapasitet så kan AI utføre umenneskelige prestasjoner, men kun innenfor rammen av kunnskap menneskeheten (samlet sett) allerede besitter. Jepp - men ein del problemer er vanskelige å beskrive, men maskinlæring kan løyse dei. T.d. gjeld det mange typer optimalisering, der vi ofte leiter etter sammenhenger som kan fortelle oss ting. Informasjonen er der, men det er tungt å lokalisere den. Kan vi lage betre ML-modeller som er billigere i drift vil det gjere at vi kan optimalisere andre felt i samfunnet - t.d. elektrisitetsproduksjon, eller gummistøvelproduksjon. Det kan gi Europa fortrinn. Lønn kan vi ikkje konkurere på. AI er meir enn LLM. Endret fredag kl 13:55 av barfoo Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 14:02 Del Skrevet fredag kl 14:02 Men uansett er det flott og se at Europa prøver, dog er vel EU sin reguleringsiver noe som kan plassere Europa i svært vanskelig situasjon når det kommer til AI. Så toppsjefen i Ericsson mente at det var liten vits i og satse i Europa, regelverket rundt KI ville bli så strengt at vi nok en gang regulerer oss til fattigdom. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet fredag kl 14:22 Forfatter Del Skrevet fredag kl 14:22 agvg skrev (14 minutter siden): Så toppsjefen i Ericsson mente at det var liten vits i og satse i Europa, regelverket rundt KI ville bli så strengt at vi nok en gang regulerer oss til fattigdom. kanskje av slike grunner at USA og Storbritannia tok dissens på KI-erklæringen https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/siste-nytt-fra-norge-og-utlandet?pinnedEntry=117034 (Kina kommer vel heller ikke å implementere noe bremseklosser mistenker jeg) Lenke til kommentar
rozon Skrevet fredag kl 14:23 Del Skrevet fredag kl 14:23 (endret) 1 hour ago, Mr.M said: Men AI vet jo ingen ting som menneske ikke allerede vet, det kan aldri bli smartere enn mennesker. Eller påstår/tror noen det? Mmm... En sjanse for at du tar feil her, men det er litt definisjoner inne og går. Vi er ikke der AI er på et nivå at den svarer "Gjør det sjæl, jeg skal se TV!" - fri vilje. Men at AI kan finne ut svar som vi mennesker aldri vil kunne finne er sannsynlig. Potensialet til AI er enormt, og menneske sin mulighet til kontinuitet er begrenset til livstiden vår. En maskin kan bare spinne opp flere kjerner og gønne på. Med å stille de riktige spørsmålene og gi den rette input tror jeg godt at AI kan lære ting vi mennesker ikke visste fra før. Og må vel nesten ta med objektiviteten til en AI. Uten moral eller etikk til å påvirke svar, så kan AI gi svar vi egentlig ikke ønsker/trenger å vite også... Inni dette ligger vel årsaken til at ikke alle er enige om AI erklæring. Men Ai er ikke begrenset til LLM. Det er vel det viktigste. 41 minutes ago, shockorshot said: Du kritiserer egentlig på mange måter hvordan mennesker fungerer, vi klarer ikke å tegne eller se for oss et nytt ansikt som ikke er en blanding mellom ansikter vi har sett før. Spesifikt ansikter er jo fordi vi er litt for optimalisert mot å gjennkjenne ansikter. Ville vært interessant hvordan jeg, med prosopagnosi, blir påvirket av dette. Dog kan jeg ikke tegne om det gjalt livet, så svar på det får vi nok ikke (av meg). Endret fredag kl 14:26 av rozon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå