Gringorilla Skrevet mandag kl 07:44 Del Skrevet mandag kl 07:44 rozon skrev (På 14.2.2025 den 12.29): Gringorilla skrev (På 14.2.2025 den 11.59): Hele ryggraden til et samfunn er nettopp at man deler på utgiftene. Noen utgifter er man enig i, mens andre ikke. Men å ikke dele på utgiftene er LANGT dyrere, og å svelge noen kameler er en nødvendighet for å ha et fungerende samfunn. Og voksne folk vet dette. Og voksne er klar over at sosialismen, som dette kalles, ikke er verdsatt i USA. Hver enkelt ønsker å betale for sine ting, ikke naboen sine. Nei, voksne folk er klar over at kun omtrent 20% av befolkningen, de som stemte på Trump, ikke verdsetter det. Jeg sier ikke nødvendigvis at de resterende 80 er FOR, men det har nok nærmest utelukkende å gjøre med at de ikke forstår seg på systemet. De tror at de får dårligere råd om de betaler et fnugg mer skatt. Og de tror at å redusere militære kostnader og skattelette for de rike til fordel for sosiale fordeler vil gjøre at landet blir invadert og/eller konkurs (takk Reagan...). 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 14:20 Del Skrevet mandag kl 14:20 6 hours ago, Gringorilla said: Nei, voksne folk er klar over at kun omtrent 20% av befolkningen, de som stemte på Trump, ikke verdsetter det. Jeg sier ikke nødvendigvis at de resterende 80 er FOR, men det har nok nærmest utelukkende å gjøre med at de ikke forstår seg på systemet. De tror at de får dårligere råd om de betaler et fnugg mer skatt. Og de tror at å redusere militære kostnader og skattelette for de rike til fordel for sosiale fordeler vil gjøre at landet blir invadert og/eller konkurs (takk Reagan...). Jeg har opp gjennom årene jobbet med og blitt kjent med mange amerikanere, både republikanere og demokrater, og det du skriver her er tull. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet mandag kl 14:40 Del Skrevet mandag kl 14:40 Barack Obama's Campaign to cut waste og Al Gore's National Partnership for reinventing goverment hadde samme formål som DOGE. Hvorfor dette ekstreme hylekoret denne gangen? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 15:24 Del Skrevet mandag kl 15:24 Tja... kanskje fordi Mr. Musk og teamet han turer avgårde som et økonomisk Schutzstaffel? 6 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet mandag kl 15:50 Del Skrevet mandag kl 15:50 24 minutes ago, sedsberg said: Tja... kanskje fordi Mr. Musk og teamet han turer avgårde som et økonomisk Schutzstaffel? Ikke noe konkret, så da bare sier vi noe tysk? 😉 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet mandag kl 16:20 Del Skrevet mandag kl 16:20 Bing123 skrev (1 time siden): Hvorfor dette ekstreme hylekoret denne gangen? På grunn av hvem og hvordan. Man kan være enig i at sløsing må bort, men være totalt uenig i hvem som gjør det og hvordan det utføres. Se for deg at vi slengte Sylvi som statsminister og fikk en innvandrer-milliardær gå igjennom og stort sett kutte i programmer og systemer som hjelper de fattige, men lar de andre rike slippe unna. Hadde dette fenomenet holdt seg i USA hadde jeg ikke brydd meg, eneste grunnen til at jeg hater det som skjer i USA er fordi vi har så mange idioter her på berget som ser på USA og vil ta all den dritten som skjer der hit i stedet for å bare flytte til USA selv. Kan sammenlignes med de (de, ikke alle) som kommer fra midtøsten og vil gjøre Norge likt landet de rømte fra. Hvorfor ikke bare bli værende om verdiene var så flotte er? 6 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet mandag kl 16:32 Del Skrevet mandag kl 16:32 (endret) Bing123 skrev (42 minutter siden): Ikke noe konkret, så da bare sier vi noe tysk? 😉 https://en.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel ikke bare noe tysk. Musk og Co. kutter så bredt og så uforsiktig (uten noe legitim kongress godkjennelse for det) at de ødelegger nok langt mer enn bare det de ser for seg å "kutte". Man vil ikke ha en som Musk i en slik posisjon hvor han bestemmer hva som kuttes, litt som at man ikke vil la SS stå for sikkerheten i en fangeleir. Endret mandag kl 16:33 av AlpakkaMafakka 5 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet mandag kl 17:18 Del Skrevet mandag kl 17:18 (endret) MrL skrev (På 14.2.2025 den 15.13): Når du kan sparke omtrent hele staben i Twitter og forsatt drifte det sier det vel sitt. Du kan sikkert fjerne halvparten av materialet i et fly også, uten at det ene flyet risikerer å falle ned de første par flyturene. Jeg og millioner av andre, inkludert politiet og diverse land sine myndigheter og institusjoner har kuttet ut Twitter fordi det ikke lengre er en seriøs og sikker platform hvor man kan møte befolkningen. Endret mandag kl 17:19 av Red Frostraven 4 Lenke til kommentar
MrL Skrevet mandag kl 17:28 Del Skrevet mandag kl 17:28 (endret) Red Frostraven skrev (12 minutter siden): Du kan sikkert fjerne halvparten av materialet i et fly også, uten at det ene flyet risikerer å falle ned de første par flyturene. Jeg og millioner av andre, inkludert politiet og diverse land sine myndigheter og institusjoner har kuttet ut Twitter fordi det ikke lengre er en seriøs og sikker platform hvor man kan møte befolkningen. Jeg ser poenget ditt, men nå snakker vi om en fyr som har sendt mennesker til verdensrommet og. Mao, man kan gjøre forskjellige prioriteringer avhengig av hva du jobber med. Hva man liker er en helt annen sak. Jeg har ikke noen indikasjon på at Twitter er noe mindre sikkert nå, de hadde alvorlig databrudd før Musk sin tid selv med mange tusen ansatte. Jeg kan og legge til at jeg aldri i verden kunne tenke meg å jobbe for Musk, men jeg har ingen tvil på at han kan drive et selskap eller stat effektivt.. Endret mandag kl 17:32 av MrL Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet mandag kl 17:41 Del Skrevet mandag kl 17:41 1 hour ago, AlpakkaMafakka said: ikke bare noe tysk. Musk og Co. kutter så bredt og så uforsiktig (uten noe legitim kongress godkjennelse for det) Akkurat som Obama da. Det første du ser hvis du gidder åpne linken min om hans Campaign to cut waste - er en link til: Read the Executive Order 😉 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet mandag kl 17:45 Del Skrevet mandag kl 17:45 1 hour ago, Comma Chameleon said: men være totalt uenig i hvem som gjør det Hvem som gjør det har ingenting å bety? Det er jo på Trumps ordre. Det er ikke slik at presidenter klarer gjør alt alene. Tror ikke du har et snev av sterke meninger om alle andre ikke-folkevalgte som arbeider for Trump? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet mandag kl 18:08 Del Skrevet mandag kl 18:08 Bing123 skrev (13 minutter siden): Hvem som gjør det har ingenting å bety? Selvfølgelig har det noe å si. Alle mennesker har egne biaser og holdninger som ikke går an å ignorere totalt. Musk sine interesser er totalt ulikt det 99.99% av det amerikanske folks sine interesser er. Han er så inhabil som det går an, i tillegg til å være en villstyring som ikke eier impulskontroll og KONSTANT overvurderer sine egne evner til å forstå ting. I likhet med Trump så tror Musk at han er ekspert på alt mulig rart, men så driter han seg ut selv på enkle greier. Musk er ikke skikket verken i kompetanse eller i personlig egnethet. Han er en dårlig person, og hans sanne ansikt har kommet fram de siste årene. Det startet for fullt rundt episoden med de barna som satt fast i den grotta i Thailand (~2018). Bing123 skrev (13 minutter siden): Tror ikke du har et snev av sterke meninger om alle andre ikke-folkevalgte som arbeider for Trump? Da tror du feil. Jeg har masse sterke meninger om så godt som alle Trump ansetter, samt Trump selv. Han er en fuckings idiot og ansetter kjendiser og vitenskap-fornektere i hytt og pine. Han er en svindler og en farlig voldtektsmann, som later som han er ekspert på alt mulig rart. Verden hadde vært et mye bedre sted uten den fyren og alt han bidrar med her i verdenen. Han er genuint netto negativt for samfunnet og alt positivt du kan finne drukner i det negative. Alle som ikke klarer å se igjennom det tullet han kommer med er enten: 1. Like kjip og kynisk som han, og vet de kommer til å tjene på at han styrer og gjør det av egeninteresse til TROSS for at Trump er en idiot. 2. Faktisk idiot og burde vært undersøkt av leger 3. Folk som bare vil se kaos og stemte på han for moro skyld 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 18:21 Del Skrevet mandag kl 18:21 9 minutes ago, Comma Chameleon said: Musk sine interesser er totalt ulikt det 99.99% av det amerikanske folks sine interesser er. Elon "Kermit" Musk var kjent som Donalds Melania Dilemma på valgdagen. Som man reder ligger man. Vi kan ikke redde amerikanske velgere fra dem selv uten å bryte våre egne prinsipper om demokrati. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet mandag kl 18:24 Del Skrevet mandag kl 18:24 11 minutes ago, Comma Chameleon said: Selvfølgelig har det noe å si. Alle mennesker har egne biaser og holdninger som ikke går an å ignorere totalt. Musk sine interesser er totalt ulikt det 99.99% av det amerikanske folks sine interesser er. Han er så inhabil som det går an, i tillegg til å være en villstyring som ikke eier impulskontroll og KONSTANT overvurderer sine egne evner til å forstå ting. I likhet med Trump så tror Musk at han er ekspert på alt mulig rart, men så driter han seg ut selv på enkle greier. Musk er ikke skikket verken i kompetanse eller i personlig egnethet. Han er en dårlig person, og hans sanne ansikt har kommet fram de siste årene. Det startet for fullt rundt episoden med de barna som satt fast i den grotta i Thailand (~2018). Da tror du feil. Jeg har masse sterke meninger om så godt som alle Trump ansetter, samt Trump selv. Han er en fuckings idiot og ansetter kjendiser og vitenskap-fornektere i hytt og pine. Han er en svindler og en farlig voldtektsmann, som later som han er ekspert på alt mulig rart. Verden hadde vært et mye bedre sted uten den fyren og alt han bidrar med her i verdenen. Han er genuint netto negativt for samfunnet og alt positivt du kan finne drukner i det negative. Alle som ikke klarer å se igjennom det tullet han kommer med er enten: 1. Like kjip og kynisk som han, og vet de kommer til å tjene på at han styrer og gjør det av egeninteresse til TROSS for at Trump er en idiot. 2. Faktisk idiot og burde vært undersøkt av leger 3. Folk som bare vil se kaos og stemte på han for moro skyld Du demonstrerer iallfall at du har mye følelser, og det må du gjerne ha. Men det er fortsatt irrelevant hvem som utfører slankingen av den offentlige sektor. Presidenten er den ansvarlige som godkjenner alt. Tipper du ikke aner hvem som utførte slankingen på vegne av Obama eller Clinton? Så hvis Trump ikke hadde valgt en kjendis men heller en ukjent person uten, så hadde alt vært greit selv om det samme ble utført? 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet mandag kl 22:13 Del Skrevet mandag kl 22:13 Bing123 skrev (3 timer siden): Du demonstrerer iallfall at du har mye følelser, og det må du gjerne ha. Men det er fortsatt irrelevant hvem som utfører slankingen av den offentlige sektor. Presidenten er den ansvarlige som godkjenner alt. Tipper du ikke aner hvem som utførte slankingen på vegne av Obama eller Clinton? Så hvis Trump ikke hadde valgt en kjendis men heller en ukjent person uten, så hadde alt vært greit selv om det samme ble utført? Følelser? Nei, det er meninger. Trump og det han gjør påvirker ikke følelsene mine. Jeg mener han objektivt sett er en fjott og alle som stemte på han er enten like kynisk eller idioter. Nærmeste jeg kommer følelser er vel at jeg blir skuffet av å se hvor mange her til lands som mangler IQen til å ikke falle for Trump og andre religiøse, konservative ytre-høyre holdninger. At du ikke tror hvem som utfører det ikke har noe å si viser vel hvor naiv du er. Selvfølgelig fokuserer Musk på det han selv har interesse av å få bort. Og Trump som den gode lille bikkja han er nikker og smiler. Og nei jeg vet ikke hvem som Obama eller Clinton valgte. For selv om jeg ikke er enig med de i alt de gjør, så vet jeg i alle fall at de velger noen som har litt mer kompetanse og kunnskap. Jeg hadde hatt MYE mer respekt for høyresiden om de faktisk valgte noen som har litt vett i hodet og virker oppriktig oppegående. Men neida, her er det de som roper høyest som vinner uansett om det kun er tomme fraser som ikke gir mening. Jeg kan respektere at folk har andre syn, men det jeg ikke respekterer er inkompetansen. 2 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet mandag kl 22:47 Del Skrevet mandag kl 22:47 (endret) 58 minutes ago, Comma Chameleon said: Følelser? Nei, det er meninger. Trump og det han gjør påvirker ikke følelsene mine. Jeg mener han objektivt sett er en fjott og alle som stemte på han er enten like kynisk eller idioter. Nærmeste jeg kommer følelser er vel at jeg blir skuffet av å se hvor mange her til lands som mangler IQen til å ikke falle for Trump og andre religiøse, konservative ytre-høyre holdninger. At du ikke tror hvem som utfører det ikke har noe å si viser vel hvor naiv du er. Selvfølgelig fokuserer Musk på det han selv har interesse av å få bort. Og Trump som den gode lille bikkja han er nikker og smiler. Og nei jeg vet ikke hvem som Obama eller Clinton valgte. For selv om jeg ikke er enig med de i alt de gjør, så vet jeg i alle fall at de velger noen som har litt mer kompetanse og kunnskap. Jeg hadde hatt MYE mer respekt for høyresiden om de faktisk valgte noen som har litt vett i hodet og virker oppriktig oppegående. Men neida, her er det de som roper høyest som vinner uansett om det kun er tomme fraser som ikke gir mening. Jeg kan respektere at folk har andre syn, men det jeg ikke respekterer er inkompetansen. Spørsmålet var hvorfor dette hylekoret mot DOGE - som gjør det samme som Obama og Clinton. Hva har de religiøse med det å gjøre? Det handler jo bare om økonomi Du kjenner til USA sin statsgjeld? Eneste som er sykt er jo alle de presidentene som IKKE gjorde noe med dette bokstavelig talt voksende monsterproblemet. Du kan være hissig på Musk all day for min del. Men å påstå at han er inkompetent på økonomi er jo litt bisarr... Endret mandag kl 23:13 av Bing123 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet mandag kl 23:46 Del Skrevet mandag kl 23:46 Bing123 skrev (42 minutter siden): Spørsmålet var hvorfor dette hylekoret mot DOGE - som gjør det samme som Obama og Clinton. Så du påstår at Obama og Clinton kutter i de samme tingene som Musk gjør? Samme områder og like grovt? Om det stemmer så skal jeg gjerne endre mening, men mitt inntrykk av saken og det jeg har lest er at Musk og Trump går etter "the little guy" + DEI, men driter totalt i alle de store summene som går til de rike. Obama, Clinton, Bush, Biden og alle de andre før har absolutt ikke vært gode nok heller, men de er da alle milevis bedre enn både Trump og Musk. Bing123 skrev (44 minutter siden): Hva har de religiøse med det å gjøre? Det handler jo bare om økonomi Så du tror at Musk har gjort kutt uten å vite hva de kuttene har gått utover. At han kun har sett tall og bestemt "nei dette skal vi ikke bruke penger på" uten å vite hva de pengene faktisk går til? HVA man kutter i er da ganske essensielt. Ellers blir det som å si at det er det samme å kutte støtte til kunstnere her i landet som det å kutte støtte til sykehus, barnehager og skoler. Det er det jo åpenbart ikke. Kutter du f.eks. støtte til abort-sentre, men beholde støtte til kirker så er det jo absolutt et politisk statement og ikke kun økonomi. Det at du tror det kun er økonomi betyr jo at du mangler perspektiv. Bing123 skrev (47 minutter siden): Eneste som er sykt er jo alle de presidentene som IKKE gjorde noe med dette bokstavelig talt voksende monsterproblemet. Flere ting kan være sykt. De forrige har ikke gjort nok for å rette opp skuta i USA, helt enig, men det betyr jo ikke at det er mer sykt at landet er på vei i feil retning. Bing123 skrev (49 minutter siden): Du kan være hissig på Musk all day for min del. Men å påstå at han er inkompetent på økonomi er jo litt bisarr... Igjen så er det ikke kun økonomi dette går i. Kuttene har følger i samfunnet som ikke er relatert til økonomien. Og hvis han skal kutte X antall dollar, så er det ikke "kun økonomi" når han må velge hva han skal kutte i. Å velge utgift A foran utgift B er et valg som tas på alle andre grunnlag enn økonomien, gitt at du kutter lik mengde i begge. Tallene er jo like, så da må det bestemmes på andre grunnlag. Å øke skatten til de som tjener minst og samtidig lette skatten til de som tjener mest, ville det også vært kun økonomi i ditt hode? Tallene går jo opp i opp, ikke sant? Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for deg å se at det ikke kun er økonomi. Det blir å si at å ta livet av en person er akkurat det samme uavhengig av hvilken person det er. Det er jo kun et liv. Matten går opp, ikke sant. 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet tirsdag kl 08:25 Del Skrevet tirsdag kl 08:25 8 hours ago, Comma Chameleon said: Så du påstår at Obama og Clinton kutter i de samme tingene som Musk gjør? Samme områder og like grovt? Samme mandat. Å diskutere vag terminologi som "grovt" er meningsløst. Begynn med å være konkret. Dersom det er enkelt saker du ønsker å kritisere så har du selvsagt en tung oppgave. Musk har jo såvidt begynt, mens Clintons totale arbeid oppsumert: Quote During its five years, it catalyzed significant changes in the way the federal government operates, including the elimination of over 100 programs, the elimination of over 250,000 federal jobs, the consolidation of over 800 agencies 8 hours ago, Comma Chameleon said: men mitt inntrykk av saken og det jeg har lest er at Musk og Trump går etter "the little guy" + DEI "the little guy"? Igjen helt ukonkret hva du snakker om. Og ditt "inntrykk", er det fakta? Å kutte offentlig sektor er harde prioriteringre. Det handler om at staten USA ikke skal gå bankerupt. De har ikke hatt overskudd på over 20 år Men er du overrasket over at de kutter DEI når du vet Trumps politiske standpunkt? Snodig å kritisere noen for å utøve sin politikk som de ble stemt frem for. 8 hours ago, Comma Chameleon said: Igjen så er det ikke kun økonomi dette går i. Så hvilken kompetanse snakker du om når du slenger rundt deg begrepet "inkompetent"? Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet tirsdag kl 08:41 Del Skrevet tirsdag kl 08:41 Bing123 skrev (9 timer siden): Eneste som er sykt er jo alle de presidentene som IKKE gjorde noe med dette bokstavelig talt voksende monsterproblemet. HELT enig. Men fakta viser at det i all hovedsak er republikanske presidenter, inkludert Trump, som er problemet. Her er grafen som viser hvordan den nasjonale gjelda har utviklet seg gjennom de siste års presidenter. Jeg la inn noen piler som viser trenden under hver president, bare for å gjøre det EKSTRA tydelig. Som du ser har selve gjelda økt hvert eneste år, men under samtlige republikanske presidenter har økningen akselerert, mens under samtlige demokratiske presidenter har den deselerert. Så, hvorfor gjorde ikke de tidligere republikanske presidentene "noe med dette bokstavelig talt voksende monsterproblemet? 1 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet tirsdag kl 08:48 Del Skrevet tirsdag kl 08:48 Bing123 skrev (12 minutter siden): "the little guy"? Igjen helt ukonkret hva du snakker om. Og ditt "inntrykk", er det fakta? Programmer som går utover de mest sårbare i samfunnet. De med lite penger og innflytelse. Og mitt inntrykk er minst like mye fakta som det du kommer med ja. Du har ikke kommet med noen eksempler eller linker eller "fakta" akkurat. Bing123 skrev (13 minutter siden): Å kutte offentlig sektor er harde prioriteringre. Det handler om at staten USA ikke skal gå bankerupt. De har ikke hatt overskudd på over 20 år Men er du overrasket over at de kutter DEI når du vet Trumps politiske standpunkt? Snodig å kritisere noen for å utøve sin politikk som de ble stemt frem for. Jeg er ikke overrasket, nei, men det betyr ikke at jeg synes det er OK av den grunnen. Jeg kritiserer både valgløftene OG når de gjør det de sier. DEI-programmene er ikke det jeg bryr meg så mye om. Det jeg bryr meg om er hvordan både Musk og Trump hater at vanlige mannen i gata med tanke på helsehjelp og annet. At vanlige folk og veteraner skal få dekket helseproblemer er tydeligvis helt jævlig, men at firmaene til Musk skal få store summer i subsidier er jo bare heeelt ok tydeligvis. Trump lovet å få ned matpriser, løse krig etc. på bare en dag. Hva skjedde der? Hmmmmm Bing123 skrev (19 minutter siden): Så hvilken kompetanse snakker du om når du slenger rundt deg begrepet "inkompetent"? I de spesifikke områdene han setter seg inn i når det skal kuttes eller gjøres andre valg. Det er spesielt åpenbart når du har et kompetanseområde der han plutselig skal komme med sine innspill og du vet det han sier er GROVT feil. Vet ikke hva du jobber med eller om du har noe høyere utdanning, men for meg er det tydeligst når det kommer til f.eks. tech-verdenen og utvikling. Og så har du andre områder der han blir 'arrestert' av de med kompetanse på det området. Han skal jo selvfølgelig få kunne kutte i et område uten å være ekspert, men måten han oppfører seg oser arroganse og inkompetanse, i tillegg til at områdene det kuttes i virker å være moralsk forkastelig når det er så mange andre ting å kutte i som ikke går utover vanlige folk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå