Gå til innhold

Hjelp til bygging av solcelle/batterianlegg til hytta

JamieH

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på å bygge en hytte oppe på fjellet sammen med stefaren min. Lurer på om jeg kunne få noen ideer å bygge et ordentlig anlegg med tips fra dere som har kanskje mer vett enn meg. Til nå vet jeg at det skal kjøpes inn solcellepanel som sender strøm videre, men usikkert hvor. Skal dem inn på sånne smarte batteriladere som, kobles på ledningene fra solcellene, og lader opp batteriene i forhold til hvor mange % dem er på. Et annet spørsmål er om hytta (som er ikke så stor 50-60kvm) skal ha 24VDC eller 230VAC. 12V kan utsettes for spenningstap men 230 mindre. 230V kunne vært bra å slippe å kjøpe alt 24V, men disse DC/AC konverte bra å bruke? Lite støy og god virkningsgrad? Takk om dere kunne hjelpe meg med dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke strømmen til? Bare litt lys?

Lithium batteri begynner å bli rimelige.

Hvis man har elbil med v2l kan du bruke elbilen som "batteri" - det er nok en løsning jeg kommer til å gå for etterhvert 

Lenke til kommentar
JamieH skrev (11 timer siden):

Hjelp til bygging av solcelle/batterianlegg til hytta

Ja, ikke noe problem.

Er det bilvei fram til hytta?
-Kan solcellepanelene fraktes fram til hytta med bil og tilhenger? (Maks størrelse på solcellepanelene?)
-Er det mulig å ta med batteri (stor "Powerstation") hjemmefra på hyttetur? (Kjekt hvis hytta skal brukes på vinteren.)

JamieH skrev (11 timer siden):

230V kunne vært bra å slippe å kjøpe alt 24V, men disse DC/AC konverte bra å bruke?

Du må tenke gjennom hva hytta skal utstyres med for å beregne effektbehov og energibehov. Dette kan brukes i kalkulatorer for å beregne anlegget. Det går fint å bruke inverter ("DC/AC konverter").

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 14.2.2025 den 8.47):

Ja, ikke noe problem.

Er det bilvei fram til hytta?
-Kan solcellepanelene fraktes fram til hytta med bil og tilhenger? (Maks størrelse på solcellepanelene?)
-Er det mulig å ta med batteri (stor "Powerstation") hjemmefra på hyttetur? (Kjekt hvis hytta skal brukes på vinteren.)

Du må tenke gjennom hva hytta skal utstyres med for å beregne effektbehov og energibehov. Dette kan brukes i kalkulatorer for å beregne anlegget. Det går fint å bruke inverter ("DC/AC konverter").

Hei, nei ikke bilvei til hytta. Ca 30 min å gå opp fjellet til du møter hytta. ingen problem å frakte tunge gjenstander, fordi vi ordner dette med helikopterløft. 

Lenke til kommentar
daruu skrev (På 13.2.2025 den 21.50):

Hvis man har elbil med v2l kan du bruke elbilen som "batteri" - det er nok en løsning jeg kommer til å gå for etterhvert 

Hytta er en halvtime opp fjells og strømforbruk vil vel for det meste til lys, og lading av apparater. Resten bruker vi gass og drivstoff for oppvarming/steking

Lenke til kommentar
daruu skrev (På 13.2.2025 den 21.50):

Kan man ha denne offgrid systemet i et skap? Tenker å montere i forkant i skap så det er bare å ta den opp til fjells og koble til solcellepaneler og batteri. Lurer på om det skjer mye varmgang i victron sine komponenter, invertere. 

Lenke til kommentar

Et system kan f.eks. bestå av:

ca 700W solcellepaneler
Kombi inverter/lader
solcelleladeregulator
batterishunt
5kWt lithiumjernfosfat batteri

Solceller på vinteren er uansett så dårlig at man sannsynligvis må skaffe strøm på annen måte, f.eks. strømaggregat. Strømaggregat kobles til kombi inverter/lader for å lade batteriet.

Systemet over høres ut som mer enn dere trenger. Med bare lys og lading av mobil/nettbrett trenger man ikke inverter og kan bruke et mindre batteri.

Jeg er fan av å bruke 48V lyspærer/batteri over 24V og 12V system.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...