Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deprimert og jobb, redd for å ikke bli trodd

Gjest 6d333...be6

Anbefalte innlegg

Gjest 6d333...be6

Jeg sliter med depresjon og jeg er så forferdelig sliten. Badet mitt og resten av hjemmet har ikke blitt vasket på over 6 måneder. Jeg sliter veldig med bare å pusse tennene og dusje. Og nå er jeg så sliten at jeg får fysiske symptomer som svimmelhet og skjelvinger. 

Jeg har jobb i 3 dager nå fra fredag og jeg makter det bare ikke. I går prøvde jeg å gjøre noen få små ærender og brøt sammen bare jeg gikk ut døra. Hver arbeidsdag bruker jeg enorm energi på å komme meg gjennom det, samt å faktisk klare å gjøre noe da jeg ikke har funksjonsnivå på fritid i det hele tatt. Jeg bare ser på tv serier og spiller for å få tankene over på noe annet, så snart jeg ikke gjør det så raser verden sammen. 

Før hadde jeg en sjef jeg kunne være fortrolig med og hen var veldig forståelsesfull. Nå har jeg en ny sjef og er redd for å ta kontakt. Hen virker kaldere og ikke så åpen. Er redd for å bli sett på som lat og en løgner. 

Hvordan går jeg frem her.. Jeg er så jævla sliten. 

Anonymous poster hash: 6d333...be6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 389f9...781

Opplevd lignende selv. Alvorlige symptomer på angst og depresjon over lang tid. Legen sender meg hjem med lenke til en nettside med visdomsord og youtube-videoer. Jeg måtte selv oppsøke den hjelpen jeg trengte og legge det frem for fastlegen. Det går ikke an å bytte fastlege når alle legene i mils omkrets har laange ventelister. Jeg vet at det er bedre hjelp å få hvis man går til aleris eller volvat eller dr dropin eller lignende. Sånn skal det ikke være, men sånn er det. Hvor mange stortingspolitikere med familie forholder seg til de offentlige helseordningene med tilhørende ventetider og nedprioriteringer?

Anonymous poster hash: 389f9...781

Lenke til kommentar

Har du tidligere mottatt behandling for din tilstand? Går du på noen medisiner nå?

Som foreslått, bytt fastlege. Er det andre fastleger innenfor din rekkevidde som ikke har venteliste, eller veldig kort venteliste.

Hvis ikke, må du forholde deg til den fastlegen du har. Har du vært i kontakt med kommunens lavterskeltilbud for psykisk helsehjelp? De kan muligens hjelpe deg i møtet med legen. Det kan også pasient- og brukerombudet gjøre.

Lenke til kommentar

Du er syk, og har krav på hjelp. Om fastlegen er udugelig, ikke la det gå mer utover helsen din, skaff deg en sykemelding til å begynne med og tving deg selv til å oppsøke hjelp, er helsevesenet trege snakk med venner/familie, få hjelp. Det er viktig å få det igang, det blir bare verre med tiden om du later som alt er bra, snakker av erfaring.

Det går bra til slutt men det første steget er så J..la tungt, men trengs ikke tas alene.

Lenke til kommentar
2 hours ago, ticx said:

Det går bra til slutt

Jeg er uenig.
Vis man vil bli frisk, så er det mulig at ting ordner seg til slutt. Men i bunnen av den selvdestruktive spiralen er ikke dette mulig da man har for lite ego, vilje og motivasjon..... Og da har man et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...