Gå til innhold

Snart fred i Ukraina ?

Anbefalte innlegg

1 hour ago, skaftetryne32 said:

De har store naturressurser som kina gjerne vil ha.

De trenger ikke innvandrere. Som en alliert med en av verdens største eksportsektorer kan de kjøpe det de trenger fra Russland. Kina er ikke som USA under Trump, de har vist liten interesse for å eie naturressurser direkte, men prioriterer tilgang gjennom samarbeid. Dette er nettopp grunnen til at de har opprettholdt et godt forhold til Russland, som har rikelig med ressurser over hele sitt territorium, ikke bare i Manchuria.

Dersom Kina hypotetisk skulle forsøke å erobre naturressurser i Manchuria, ville de miste tilgang til ressursene i resten av Russland. En slik konflikt ville også kunne utløse en atomkrig. Dessuten ville de måtte okkupere et område der det knapt bor kinesere, noe som ville gjøre det ekstremt krevende å administrere området.

Hele ideen om at Kina vil angripe Russland er en vestlig ønskedrøm basert på ønsket om å svekke dem. I virkeligheten har både Kina og Russland langt mer å tjene på samarbeid enn på konflikt.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (På 13.2.2025 den 8.39):

Det ser ut til at Putin og Trump har forstått at Ukrainakrigen må få sin slutt:

https://www.vg.no/nyheter/i/kwPJ7B/trump-etter-lengre-samtale-med-putin-enige-om-aa-starte-ukraina-forhandlinger-umiddelbart

En fredsløsning må nødvendigvis inneholde kompromisser om landområder, erstatninger, Natomedlemskap og EUmedlemskap

Det urovekkende er imidlertid at både Ukraina og Europa ser ut til å bli satt på sidelinjen i forhandlingene.
Trump har sagt at Ukraina ikke skal bli Natomedlem og Putin viser fingeren til Ukrainas krav.
Hvis dette blir realiteten, har USA latt Europa i stikken og Russland har fått frie tøyler for fremtiden.

Dette vil i så fall ikke bli en bærekraftig fred. 
EUhæren rykker nærmere med uforutsigbare konsekvenser….

For en gang skyld er jeg helt enig med Barth-Eide:

https://www.vg.no/nyheter/i/B040al/espen-barth-eide-om-usa-de-brenner-opp-makt

Totalt idiotisk av Trump å gi bort flere forhandlingskort allerede før forhandlingene har startet.

Påstandene om at Putin «har noe på» Trump får ny næring.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (6 timer siden):

Totalt idiotisk av Trump å gi bort flere forhandlingskort allerede før forhandlingene har startet.

Skjønner liksom ikke hva de skulle hatt på teflon-Trump som var så ille. Alt preller av han uansett.

Er det ikke så enkelt at min fiendes fiende er min venn? Altså det gamle establissementet i vesten er fienden til begge.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (6 timer siden):

Vel, nå er det åpenbart flere versjoner, er dette ett spill for og lure Russerne til og føle de har "vunnet" ?

Visepresidenten har jo en helt annen versjon.

Lenke til kommentar

Norge og hele EU i sjokk og vantro over J.D. Vance og USA

https://www.nrk.no/urix/spent-foran-visepresidentens-tale-1.17281403

en ting er hva de sier til media i etterkant, men greier/tør de å ta et durabelig oppgjør mot USA? Er det nå de må velge å stå opp for hva de selv tror på (inkl. Ukraina), koste hva det koste vil?

Er litt i tvil, alle virker en smule diplomatiske når de beskriver møte med J.D. Vance på tomannshånd.

Lenke til kommentar

Støre lyver så det holder i den videoen på VG i hvertfall. https://tv.vg.no/video/323082/stre-om-vance-ikke-enig?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos2&utm_medium=dre-67af7cb3c255fc7dc65bf714

Han later som om han tror Vance siktet til innvandring fra Ukraina, selv om Støre åpenbart forstår at det IKKE er det Vance snakket om. Journalisten som holdt mikrofonen er selvsagt for faglig sløv til å faktisk utfordre han på det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
DrOnline skrev (9 minutter siden):

Han later som om han tror Vance siktet til innvandring fra Ukraina, selv om Støre åpenbart forstår at det IKKE er det Vance snakket om.

enig. var en merkelig manøver av Støre

men hvis jeg skal være raus, kan det også tolkes som han prøvde dreie det dit, for å  få frem poenget at Vance visstnok ikke nevnte Ukraina-krigen i talen sin (så da tok Støre liksom den oppgaven)

• Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, DrOnline said:

Støre lyver så det holder i den videoen på VG i hvertfall. https://tv.vg.no/video/323082/stre-om-vance-ikke-enig?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos2&utm_medium=dre-67af7cb3c255fc7dc65bf714

Han later som om han tror Vance siktet til innvandring fra Ukraina, selv om Støre åpenbart forstår at det IKKE er det Vance snakket om. Journalisten som holdt mikrofonen er selvsagt for faglig sløv til å faktisk utfordre han på det...

Det kalles et diplomatisk svar på en åpenbar gal mann. Vance har "rett" i en ting. Det kommer en trussel innenfra. Fra USA. Fra Vance og fra Trump.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, rabler said:

Det kalles et diplomatisk svar på en åpenbar gal mann. Vance har "rett" i en ting. Det kommer en trussel innenfra. Fra USA. Fra Vance og fra Trump.

Det er jo ikke et svar til Vance. Vance bryr seg ikke om hva Støre synes. Det var et intervju for norsk TV, så det er norske velgere han snakker til. Så dum tror han faktisk velgerne er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Mr.M said:

enig. var en merkelig manøver av Støre

men hvis jeg skal være raus, kan det også tolkes som han prøvde dreie det dit, for å  få frem poenget at Vance visstnok ikke nevnte Ukraina-krigen i talen sin (så da tok Støre liksom den oppgaven)

Jeg føler at det er et kroneksempel på hvordan Europa er blitt. Norge gir peanøtter til Ukraina, selv om vi har erklært det til en bortimot eksistensiell sikkerhetskise. Samtidig forventer vi at USA skal bidra, selv om de er tusenvis av kilometer unna, og er fullt opptatt med holde Kina i sjakk. Men det viktige for oss er visst å moralisere om hva Vance nevnte.. det er så svakt. Trist. Det er trist å være Europeer nå.

Lenke til kommentar
DrOnline skrev (11 minutter siden):

Samtidig forventer vi at USA skal bidra, selv om de er tusenvis av kilometer unna

enig i det, vi har nok vært bortskjemte ved ha USA som sikkerhetgarantist. Den følelsen kjenner i alle fall jeg på, nå som det såes tvil om hvor sterk forholdet egentlig er.

Kanskje vi egentlig burde dra opp en årlig, solid sum penger å "gi til Trump" (og andre presidenter etter ham) som tegn på at vi verdsetter det? Det er tross alt USA som har astronomiske utgifter på å holde militærmakten ved like.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ingen vinnere i denne krigen. Det viktigste er at den tar slutt. Om Russland overtar store deler av øst Ukraina ja så er det også de som må bygge det opp igjen. Om ikke så skal skattepengene våre brukes der

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Det er vel heller en gjeng bedrevitere som sitter på sin høye hest og blir fornærmet over at noen tør å kalle en spade for en spade……

Selv synes jeg det kommer klart frem i talen at Trump-administrasjonen opererer ut fra en totalt annerledes virkelighetsforståelse enn min egen i hvert fall. Hva mener du JD Vance har rett i?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Selv synes jeg det kommer klart frem i talen at Trump-administrasjonen opererer ut fra en totalt annerledes virkelighetsforståelse enn min egen i hvert fall. Hva mener du JD Vance har rett i?

At ytringsfriheten er truet.

At valget i Romania ble kansellert fordi to feil personer gikk videre til neste runde.

At folket i Europa har stemt mot innvandringspolitikken gang på gang, men blir ikke hørt.

Lenke til kommentar
DrOnline skrev (15 timer siden):

Støre er sikkert veldig opptatt av innvandring ja, masseinnvandringen er jo tross alt et felt som vi er ledende på.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, freedomseeker said:

Støre er sikkert veldig opptatt av innvandring ja, masseinnvandringen er jo tross alt et felt som vi er ledende på.

Heldigvis! Vi trenger alle disse flotte innvandrerne som ønsker å kommer til Norge ❤️

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...