AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 08:56 Del Skrevet onsdag kl 08:56 fredrik2 skrev (12 minutter siden): Lite imponerande på en måte hur USA har klarat av att få så gott som alla som fiender på noen uker. Undantagen er vel Ryssland och några andra diktaturer. Europa bör självklart försöka bli av med beroende av USA och behandla dem på samma sätt som Kina. Noen man ibland må ha handel med men noen man ikke kan lite på. Trump får verkligen allt att handla om pengar och han verkar ha noll insikt i att saker och ting kan påverka framtiden. Dette har allerede de 4 første årene med Trump vist oss. Han var ikke særlig vennlig til Europa da heller. Amerikanere gir total blanke i Europa og nå må Europeiske ledere innse dette slik at vi kan sikre oss selv. 4 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet onsdag kl 10:32 Del Skrevet onsdag kl 10:32 Snikpellik skrev (12 timer siden): Trump har nettopp hatt pressekonferanse. Han beskylder nå Zelensky både for å ha startet krigen og for ikke å ha stoppet den. er jo det glade vanvidd. virker mer og mer dystert om det i hele tatt er mulig å nå inn til ham på et vis, med normalt tankegods. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet onsdag kl 11:05 Del Skrevet onsdag kl 11:05 obygda skrev (5 timer siden): Eneste måten Europa kan få en plass ved forhandlingsbordet er ved å gå inn militært i Ukraina og bistå dem i kampene. Dette er noe Putin ikke vil ha og som vil torpedere Trump sin plan for å stjele mineraler og utnytte Ukraina økonomisk i ren mafia stil. Jeg tror ikke det blir en varig fred uten at Europa er med. Dette angår Europa og ikke USA. Så det eneste kortet Europa har er å vende Trump ryggen og gå inn i krigen sammen med Ukraina. Det vil om ikke noe annet kunne presse Russland til reelle samtaler med Europa og ikke USA. Trump fremstår som forræder og sviker i forhold til Europa og det amerikanske folket må få en tydelig beskjed om hvem de har som sittende president,en quisling Kva ville skjedd dersom Ukraina gjekk med på Trumps fredsplan, men utan intensjon om å oppfylle sin del av avtalen? Ved å gå med på avtalen så vil Ukraina i alle tilfeller tape land til Russland, men det vil i det minste sikre ei midlertidig våpenkvile fram til amerikanerane innser at dei blir lurt. Det vil være dyrt for Ukraina å betale ut USA for sine inntekter frå mineralutvinning til å begynne med, men om Ukraina hadde slutta å betale ut / kasta ut amerikanske selskap, kva hadde skjedd då? Ville USA gått til krig mot Ukraina for avtalebrot? Og ville ein eventuell krig mot amerikanerane vært spesielt mykje verre enn dagens alternativ som er fortsatt krig med Russland? Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet onsdag kl 11:28 Del Skrevet onsdag kl 11:28 Det mest tragiske her er at medlemmene av Rødt får mer og mer rett i sitt syn på Amerika! Hadde ALDRI trodd at jeg noen gang kunne være i nærheten av å havne i en tankerekke som sammenfalt med Rødt-velgere, men Trump har klart dette på under en måned. Bra jobba! Så skal det sies at dette helt alene hviler på handlingene til Trump (og de nyttige idiotene som stemte på han). 2 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet onsdag kl 13:32 Del Skrevet onsdag kl 13:32 Oppsummering av gårsdagens møte mellom USA og Russland. We agreed to: Establish a consultation mechanism to address irritants to our bilateral relationship with the objective of taking steps necessary to normalize the operation of our respective diplomatic missions. Appoint respective high-level teams to begin working on a path to ending the conflict in Ukraine as soon as possible in a way that is enduring, sustainable, and acceptable to all sides. Lay the groundwork for future cooperation on matters of mutual geopolitical interest and historic economic and investment opportunities which will emerge from a successful end to the conflict in Ukraine. The parties to today’s meetings pledge to remain engaged to make sure the process moves forward in a timely and productive manner. 1 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet onsdag kl 13:43 Del Skrevet onsdag kl 13:43 Joeal88 skrev (6 timer siden): Europa er bare totalt irrelevante for Amerika, de er og har alltid vært mer som en byrde enn hjelp for Amerika. Demokrati handler i utgangspunktet om at et land har folkevalgte politikere som representerer ønskene til folket, og som lager lover og regler etter befolkningens ønsker. Og Amerika har vært verdensleder i alt fra frihet, menneskerettigheter, ytringsfrihet og individuelle borgerrettigher i godt og vel over 140 år nå. Et totalt brudd med Europa ville være ødeleggende for USA. Økonomien ville rase sammen, med tap av handel og investeringer. Titusener av arbeidsplasser europeiske selskaper som Siemens, BMW eller Nestlé skaper i USA. USAs sikkerhet ville bli dramatisk svekket uten NATO og alliert støtte. Selv uten NATO har Europa vært avgjørende for USAs suksess de siste 70 årene. Økonomisk har Europa fungert som en massiv handelspartner: I 2022 var EU den nest største handelspartneren til USA, med en samlet handel på over 900 milliarder dollar. Europeiske investeringer i USA støttet over 4.8 millioner amerikanske arbeidsplasser i 2021. Utover sikkerhetssamarbeid har europeiske nasjoner ofte vært viktige allierte i diplomatiske bestrebelser og i å forme internasjonal politikk. I tillegg har Europa beriket USA kulturelt og intellektuelt med ideer, kunst og forskning, som fremmer fremgang og forståelse. For eksempel kommer mange banebrytende medisiner utviklet i USA fra europeiske selskaper og forskningssamarbeid. Kort sagt, selv uten NATOs sikkerhetsaspekt, har Europa vært en uunnværlig partner, som betydelig bidrar til USAs økonomiske, diplomatiske og kulturelle suksess siden andre verdenskrig. 2 1 Lenke til kommentar
_tyr23 Skrevet onsdag kl 14:06 Del Skrevet onsdag kl 14:06 Snikpellik skrev (16 timer siden): Det var nok en litt prematur rant. Støre skal delta i møtet, men ikke fysisk. De fleste landene som deltar skal gjøre det digitalt. https://www.nrk.no/norge/reuters_-noreg-skal-delta-i-nytt-ukraina-mote-1.17297839 – Eg kan stadfeste at statsminister Jonas Gahr Støre deltar i møtet på video, sjølv om han ikkje reiser til Paris, opplyser seier statssekretær Kristoffer Thoner til NRK. Sverige, Canada, Tsjekkia, Finland, Belgia, Romania og Hellas skal òg vere blant dei inviterte. Etter det NRK erfarer kjem dei fleste statsleiarane òg til å delta på video i møtet i morgon. Både Finland og Sverige har stadfesta at dei vil delta på videolink. Er den virkelig det? Jeg er ikke imponert over U-svingen noen timer senere men bedre enn å ikke være representert. Nå har det blitt pratet høyt i snart 4 år at Europa må stå samlet å vise styrke. Hvilket signal syntes du dette sender til de andre spillerne i storpolitikken? Positivt at Canada er invitert, skuffende at så mange logger på zoom istedenfor en flytur til Paris. Ting skjer jo, det bare går litt for tregt her på kontinentet, mens verdensbildet endres jo omtrent daglig etter Trumps comeback. Og med det latterlige utkastet til en fredsavtale er det lett match for propaganda og desinformasjonsmaskineriet i Kreml å få dette til å fremstå som en seier for Russland. Russland må knuses i Ukraina! Og det ansvaret har Trump overlatt til Europa alene, ubegripelig! 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet onsdag kl 14:15 Del Skrevet onsdag kl 14:15 _tyr23 skrev (6 minutter siden): Er den virkelig det? Jeg er ikke imponert over U-svingen noen timer senere men bedre enn å ikke være representert. Det var aldri en u-sving. Mediene meldte først at han ikke skulle dra, ikke at han ikke skulle delta. Så fikk de nyss i at han skulle delta på video, i likhet med de fleste andre landene. Dette er en ikke-sak. 3 2 Lenke til kommentar
_tyr23 Skrevet onsdag kl 14:45 Del Skrevet onsdag kl 14:45 Snikpellik skrev (10 minutter siden): Det var aldri en u-sving. Mediene meldte først at han ikke skulle dra, ikke at han ikke skulle delta. Så fikk de nyss i at han skulle delta på video, i likhet med de fleste andre landene. Dette er en ikke-sak. Jeg er ikke enig. "Fordreier historien", sier Støre etter Trumps utspill om at Ukraina startet krigen. Da syns jeg han kunne kostet på seg ett fysisk møte istedenfor Teams og AirPods. Og den kritikken går like mye til de andre lederene som ikke er i Paris og diskuterer. Signalet det sender. Derfor syntes jeg der er en sak. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet onsdag kl 14:57 Del Skrevet onsdag kl 14:57 Svein M skrev (6 timer siden): USA har vært ganske bra før, men etter Trump tok over så går det raskt feil vei. Jeg var sikker på at det ville være Putin som er villig til å kjøre verden i grøfta. Nå ser det ut til at vi får en ny gærning på 1st plass med den agendaen.. 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 15:00 Del Skrevet onsdag kl 15:00 _tyr23 skrev (12 minutter siden): Jeg er ikke enig. "Fordreier historien", sier Støre etter Trumps utspill om at Ukraina startet krigen. Da syns jeg han kunne kostet på seg ett fysisk møte istedenfor Teams og AirPods. Og den kritikken går like mye til de andre lederene som ikke er i Paris og diskuterer. Signalet det sender. Derfor syntes jeg der er en sak. Men du klager jo i forrige kommentar på at: _tyr23 skrev (52 minutter siden): Ting skjer jo, det bare går litt for tregt her på kontinentet, mens verdensbildet endres jo omtrent daglig etter Trumps comeback. Er det ikke da bra at de møtes på en måte som går raskere enn at alle skulle påkoste seg flyturer og ekstra dager med reise? 4 Lenke til kommentar
_tyr23 Skrevet onsdag kl 15:29 Del Skrevet onsdag kl 15:29 AlpakkaMafakka skrev (21 minutter siden): Er det ikke da bra at de møtes på en måte som går raskere enn at alle skulle påkoste seg flyturer og ekstra dager med reise? Om ikke saken var så alvorlig er jeg all in for virtuelt møte. Men revurder synspunktet mitt når du sier det er flere dagers reise t/r Oslo Paris Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet onsdag kl 15:36 Del Skrevet onsdag kl 15:36 _tyr23 skrev (49 minutter siden): Jeg er ikke enig. "Fordreier historien", sier Støre etter Trumps utspill om at Ukraina startet krigen. Da syns jeg han kunne kostet på seg ett fysisk møte istedenfor Teams og AirPods. Og den kritikken går like mye til de andre lederene som ikke er i Paris og diskuterer. Signalet det sender. Derfor syntes jeg der er en sak. Støre prioriterte et bedriftsbesøk på Hydro Karmøy som mer viktig enn å delta i person på krisemøtet i Frankrike... det sier jo litt om prioriteringene til fyren. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet onsdag kl 15:39 Del Skrevet onsdag kl 15:39 Andre1980 skrev (2 minutter siden): Støre prioriterte et bedriftsbesøk på Hydro Karmøy som mer viktig enn å delta i person på krisemøtet i Frankrike... det sier jo litt om prioriteringene til fyren. Norsk industri er faktisk viktigere for norske interesser enn å fysisk være en plass der man har null makt eller talermuligheter uansett. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet onsdag kl 15:43 Del Skrevet onsdag kl 15:43 Dudeliduu skrev (3 minutter siden): Norsk industri er faktisk viktigere for norske interesser enn å fysisk være en plass der man har null makt eller talermuligheter uansett. hva med symboleffekten av å stå sammen? Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet onsdag kl 15:45 Del Skrevet onsdag kl 15:45 Mr.M skrev (1 minutt siden): hva med symboleffekten av å stå sammen? Ca. lik null i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå