Gå til innhold

Snart fred i Ukraina ?

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (1 time siden):

Du gjør det ved å skylde på de som forsvarer seg mot invasjon, fremfor å legge skyld og ansvaret på Russland som startet denne krigen. Akkurat som dine nazi-meningsfeller under andre verdenskrig la skylden på de allierte.

Hvor har jeg skyldt på Ukraina? Hvor har jeg vist nazi sympatier? 

Det eneste jeg har sagt er at jeg støtter fred og iniativ til fred. Måten du oppfører deg når du diskuterer er jævla lavmål og fortjener ikke noen videre kommentarer. Normale mennesker ser at framgangsmåten din er forkastelig og det tjener ikke krigshissernes sak. Og det er like greit.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (2 minutter siden):

Det skulle jo vært litt interessant å se om tonen hadde vært den samme hvis russerne brått bestemte seg for å ta Svalbard. Hadde vi bøyd nakken og latt dem få det, og håpet at det ble med det? Alt for fred? Og om de begynte å prate om Finnmark..? 

Om man bøyer av én gang, er det som å gi bølla klarsignal til at det kommer til å gå neste gang også. Det er jævlig ubehagelig å tenke på at konflikt og krig kan ramme oss, men her er vi. Og det hjelper ikke å rømme. 

Håper for guds skyld at Ukraina ikke må avstå en meter. 

Så får vi forberede oss som best vi kan her oppe.

Hadde USA godtatt at en liten minoritet, tett støttet av Russland, utførte et voldelig kupp i hovedstaden Ottowa og styrtet en demokratisk valgt regjering for så å sitte å se på at det regimet angriper resten av befolkningen i landet som ikke anerkjenner det nye regimet? Neppe. USA hadde etter hvert gått inn med militære styrker og fjernet regimet og satt inn det gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Plukk said:

Hvor har jeg skyldt på Ukraina? Hvor har jeg vist nazi sympatier? 

Det eneste jeg har sagt er at jeg støtter fred og iniativ til fred. Måten du oppfører deg når du diskuterer er jævla lavmål og fortjener ikke noen videre kommentarer. Normale mennesker ser at framgangsmåten din er forkastelig og det tjener ikke krigshissernes sak. Og det er like greit.

Tror du det Trump og Putin holder på med nå er "initiativ til fred"?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg velger å tro at det Trump og Putin er et iniativ til en endelig fred. Framtiden vet vi ingenting om, men det er mer sannsynlig at iniativet leder til fred enn europeiske lands iniativ til nå

Endret av Plukk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 minutter siden):

Det skulle jo vært litt interessant å se om tonen hadde vært den samme hvis russerne brått bestemte seg for å ta Svalbard. Hadde vi bøyd nakken og latt dem få det, og håpet at det ble med det? Alt for fred? Og om de begynte å prate om Finnmark..? 

Om man bøyer av én gang, er det som å gi bølla klarsignal til at det kommer til å gå neste gang også. Det er jævlig ubehagelig å tenke på at konflikt og krig kan ramme oss, men her er vi. Og det hjelper ikke å rømme. 

Håper for guds skyld at Ukraina ikke må avstå en meter. 

Så får vi forberede oss som best vi kan her oppe.

Vi er medlemmer av NATO. Hvis russerne tar Svalbard så blir artikkel 5 utløst. 

Norge alene hadde selvsagt ikke vært i stand til å forsvare Svalbard. 

Denne typen konflikt har vi hatt i århundrer på det europeiske kontinentet, og det ble avsluttet etter andre verdenskrig. 

I dag må du enten alliere deg med en atommakt, eller bli en atommakt selv. 

Problemet til Ukraina er at de var en atommakt som ga fra seg arsenalet sitt og stolte på sikkerhetsgarantier fra Russland og USA. 

Det vi nå har erfart er at slike sikkerhetsgarantier er bortkastet blekk og papir. 

Lenke til kommentar

15 minutes ago, Plukk said:

Ja, jeg velger å tro at det Trump og Putin er et iniativ til en endelig fred. Framtiden vet vi ingenting om, men det er mer sannsynlig at iniativet leder til fred enn europeiske lands iniativ til nå

Tror du på julenissen også?

• Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, kapitan said:

Ukraina må bli en demilitarisert sone mellom øst og vest. Det er dette USA og Russland nå prøver å få til. Så må Ukraina til slutt bli enige om at dette er den beste løsningen. Vil tro de okkuperte områdene også blir en del av den demilitariserte sona. Jeg skal i hvert fall spille det inn til Trump så det kommer på plass.

Det vil jo aldri skje. Ukraina vet at om de demilitariserer så slutter de å eksistere, ettersom Russland vil invadere. De eneste realistiske alternativene for å få slutt på denne krigen er at Ukraina blir med i NATO, og at Ukraina får atomvåpen.

Det beste hadde egentlig vært om Russland ble en demilitarisert sone. Da kunne alle leve i fred, uten å måtte sløse utallige millarder dollar på forsvar. Men det vil jo aldri skje det heller.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
50 minutes ago, kapitan said:

Ukraina må bli en demilitarisert sone mellom øst og vest. Det er dette USA og Russland nå prøver å få til. Så må Ukraina til slutt bli enige om at dette er den beste løsningen. Vil tro de okkuperte områdene også blir en del av den demilitariserte sona. Jeg skal i hvert fall spille det inn til Trump så det kommer på plass.

Det er vel kanskje det dummeste forslaget jeg har hørt. Da gir de bare bort resten av Ukraina til Russerne som kommer til å angripe etter kort tid på nytt.

Det kommer aldri Ukraina til å godta da de ikke er dumme nok til det. De så hvor lite sikkerhetsgarantiene de fikk da de ga bort atomvåpnene de hadde betydde.

• Liker 6
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Rhabagatz said:

Da blir det en veldig lang krig.

Ikke nødvendigvis. Det kan være at det blir våpenhvile i relativt nær fremtid, og i så fall er det mulig Ukraina kan få roen som kreves til å utvikle atomvåpen på ganske få år. Og så kan det bli fred. Det vil kunne gå enda raskere om f.eks Frankrike assisterer Ukraina.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det vil jo aldri skje. Ukraina vet at om de demilitariserer så slutter de å eksistere, ettersom Russland vil invadere. De eneste realistiske alternativene for å få slutt på denne krigen er at Ukraina blir med i NATO, og at Ukraina får atomvåpen.

Det beste hadde egentlig vært om Russland ble en demilitarisert sone. Da kunne alle leve i fred, uten å måtte sløse utallige millarder dollar på forsvar. Men det vil jo aldri skje det heller.

Skal se om det er du eller jeg som får rett da. 
Ukraina blir nok ikke med i NATO og har heller ingen ting der å gjøre. Var jo flørten med NATO som var årsaken til at krigen startet sier Lavrov på TV i dag. Å gi de atomvåpen viser jo bare hvor liten innsikt og forståelse du har  for geopolitiske politikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ikke nødvendigvis. Det kan være at det blir våpenhvile i relativt nær fremtid, og i så fall er det mulig Ukraina kan få roen som kreves til å utvikle atomvåpen på ganske få år. Og så kan det bli fred. Det vil kunne gå enda raskere om f.eks Frankrike assisterer Ukraina.

Men dette er noe annet enn det jeg svarte på....

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kapitan said:

Skal se om det er du eller jeg som får rett da. 
Ukraina blir nok ikke med i NATO og har heller ingen ting der å gjøre. Var jo flørten med NATO som var årsaken til at krigen startet sier Lavrov på TV i dag. Å gi de atomvåpen viser jo bare hvor liten innsikt og forståelse du har  for geopolitiske politikk. 

Jeg tror ikke noen vil gi de atomvåpen. Men de har en del atomkraftverk og klarer fint utvikle atomvåpen selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, kapitan said:

Folkens! Vi har en av Onkel Donalds personlige rådgivere her! Forklarer igrunn mye når det kommer til nivået på forslagene 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Russland kan nekte å gå med på en fredsavtale. Det er kanskje det Europa ønsker, mer krig, men da må man vite at atombombene står klare. Heldigvis ser det ut til at det Europa mener er irrelevant, og at Ukrainas fremtid nå er opp til Russland og USA.

Jadda Kreml

FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Ukraina er en korrupt bananrepublikk som faller sammen så fort våpentilførselen stopper opp. De har ingenting de skal ha sakt.

Jadda Kreml

FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Ingenting hindrer deg i å reise til Ukraina og ofre livet ditt for vestlig imperialisme i en skyttergrav. Kom igjen nå, reis og viss hvor mye du er villig til å ofre. Bare ikke bruk mine skattepenger på det.

Jadda Kreml

• Liker 8
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Enkelte her inne hadde nok stått først i køen for å få jobb hos de nye styresmaktene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Putin kommer nok til å overholde en avtale han inngår med Trump. Den innebærer en demoralisering av Ukraina og at Ukraina må avse Krim og en del av øst Ukraina.

Så blir det fred og Ukraina kan fortsette som eit uavhengig land dog noe mindre.

Dette er løsningen på å få slutt på den meningsløse krigen som nå pågår.

Ukraina velger en ny president for dagens president er en skuespiller som lange før krigen la opp til at det ble som de ble. Han må ta like mye av skylda som Putin for dette med å ønske Ukraina inn i NATO og EU. Det blir som å terge hunden og når den til slutt biter så kommer en hylende hjem til mor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (1 time siden):

Vi er medlemmer av NATO. Hvis russerne tar Svalbard så blir artikkel 5 utløst. 

Et NATO uten amerikansk backing? Jeg tror ikke det er fullt så avskrekkende som vi liker å tenke. 

Runar skrev (13 minutter siden):

Enkelte her inne hadde nok stått først i køen for å få jobb hos de nye styresmaktene.

Kan jo lure på hvor lojaliteten til enkelte ville vært hvis det plutselig smalt på en norsk oljeplattform. Ville skylden gått til regjeringen som har blandet oss inn og terget den store bjørnen som skal få alt de vil ha? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Kan jo lure på hvor lojaliteten til enkelte ville vært hvis det plutselig smalt på en norsk oljeplattform. Ville skylden gått til regjeringen som har blandet oss inn og terget den store bjørnen som skal få alt de vil ha? 

Selvfølgelig, vi burde jo visst bedre enn å bygge oljeplattformene våre i veien for skyggeflåten deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...