Gå til innhold

Hvorfor skal EU straffe Norge dersom de kommer med straffetoll mot USA?

Anbefalte innlegg

1 hour ago, trikola said:

Kan man utelukke at US-stål og -aluminium ikke ta omveien via Norge?

Alt av legeringer selges med sertifikat fra smelteverk, og dertil erklæringer om hvor ting kommer fra. Det er i dag store restriksjoner mot russisk stål, så dette er en vanlig tirsdag for de som jobber med dette.

3 minutes ago, Mr.M said:

Hele denne materien burde være en no-brainer, -EU burde forholde seg til USA og ikke dra inn Norge og andre.

Du tenker helt feil rekkefølge her. Siden kundene til EU-stålverkene forsvinner, så må EU sørge for at EU-stålverkene forblir billigere enn utenlandsk stål for å sikre tilstrekkelig produksjon/forbruk. Dette inkluderer at de bør stoppe norsk stål også, dersom EU produsenter ikke klarer spise hele EU produksjonen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (23 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke er logisk at Norge får de samme reglene som USA, og jeg tror heller ikke det kommer til å skje.

med andre ord bare skremsel-propaganda om tollmur, fremført av skuffede EU-tilhengere som oppkonstruerer "nå kan vi ha det så godt"

jaja vi får leve med det :D

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

med andre ord bare skremsel-propaganda om tollmur, fremført av skuffede EU-tilhengere som oppkonstruerer "nå kan vi ha det så godt"

jaja vi får leve med det :D

Det som ikke er skremselspropaganda er at EU har null grunn til å gi oss goder som handelsfrihet om vi skal oppføre oss som trassige babyer i det europeiske samarbeidet. Samarbeid svinger begge veier.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

vi betaler for alt vi trenger og verden er full av land som vil selge til oss.

Ikke nødvendigvis i verdensomfattende krise eller krig.
Når forsyningslinjene stoppes vil lille Norge kjenne på stresset ganske raskt.
Det betyr ikke at det er helt kritisk umiddelbart, for vi har da alltids laksemerdene våre. Laksen trenger derimot også mat. Mat vi importerer.
Alle fiskebegrensning vil derimot stoppe helt opp, da som et kraftig plaster på såret. Det vil det derimot for andre land også, som kommer og tar fra norsk sokkel.

Det ville tatt flere år med katastrofe før Norge hadde begynt å slite skikkelig. Men muligheten er der hvor man ikke kan kjøpe seg ut av problemene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Det som ikke er skremselspropaganda er at EU har null grunn til å gi oss goder som handelsfrihet om vi skal oppføre oss som trassige babyer i det europeiske samarbeidet. Samarbeid svinger begge veier.

hva er vi trassige med?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Samarbeid har vi alt med EØS.
Sånt sett mener jeg Europa ville vært bedre med flere land i EØS istedenfor EU. Å gi fra seg suvereniteten på den måte burde vært imot enhver grunnlov.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, rozon said:

Du tenker helt feil rekkefølge her. Siden kundene til EU-stålverkene forsvinner, så må EU sørge for at EU-stålverkene forblir billigere enn utenlandsk stål for å sikre tilstrekkelig produksjon/forbruk. Dette inkluderer at de bør stoppe norsk stål også, dersom EU produsenter ikke klarer spise hele EU produksjonen.

Men EU er, i alle fall sist jeg sjekket, netto importør av både stål og aluminium og netto eksportør av produkter som er lagd av mye stål og aluminium, som feks biler.

Derfor vil en generell import-toll på stål og aluminium primært straffe egen industri og være helt meningsløs. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, leticia said:

Det jeg syns er latterlig er at det finnes folk i Norge som tror at Norge kan greie seg selv når vi kun er rundt 40 % selvforsynte. 

40 % er plukket ut av rompa på noen, og er et helt uvesentlig tall.

Eksempelvis har vi en selvforsyningsgrad på 1000 % eller så på fisk, 80-90 % på kjøtt og melk, 40-50% på korn og vegetabilske produkter. Strøm, olje og gass er vi *langt over* 100 % selvforsynte.

På medisiner og helsevarer er vi nok et sted mellom 0 og 10%. Noen mineraler har vi overskudd av, men selv om vi har overskudd av ilmenitt (eksempelvis) så mangler vi andre komponenter for å produsere eksempelvis titanstål. Sjeldne jordmineraler har vi svært lite av. 

Derfor er det viktig å tenke på konteksten til selvforsyningsgraden. USA står for store deler av produksjonen av det vi mangler av kritiske varer (medisin og teknologi), men selv om vi ble ilagt 500% eksporttoll fra USA, så ville vi hatt midler til å kompensere dette. En "krigserklæring" med handelsblokkade ville vært verre.

Lenke til kommentar
leticia skrev (29 minutter siden):

Det jeg syns er latterlig er at det finnes folk i Norge som tror at Norge kan greie seg selv når vi kun er rundt 40 % selvforsynte. 

det er selvvalgt at det er slik.

for hundre år siden produserte landet 3 ganger så mye poteter som i dag. Vi hadde fabrikker for alle mulige produkter som tekstil/klær, skotøy, hvitevarer, sykler osv. alt til hjemmet, osv.

Hvis vi måtte, kunne denne andel høynes betraktelig. Vi kan dyrke mye mer mat (på bekostning av jordbær og solsikker) vi har enorme mengder fisk i havet, som i dag eksporteres, store arealer som i dag ligger brakk/eng, som kan rydde og tas i bruk, osv.

Faktisk er vi i en heldig situasjon i forhold til mange andre land i så henseende.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Smule8o said:

Men EU er, i alle fall sist jeg sjekket, netto importør av både stål og aluminium og netto eksportør av produkter som er lagd av mye stål og aluminium, som feks biler.

Derfor vil en generell import-toll på stål og aluminium primært straffe egen industri og være helt meningsløs. 

USA er også nettoimportør, men i mange tilfeller vil stål fra utlandet være billigere enn lokalt produsert stål. Dette er (kanskje) komplisert for MAGA, men det gir Trump en mulighet til å rote litt i kista og tilfredstille det brune beltet. 

Sluttlappen på kassalappen blir nok mer penger til Trump og hans venner, og mindre kjøpekraft til amerikanere flest. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, rozon said:

USA er også nettoimportør, men i mange tilfeller vil stål fra utlandet være billigere enn lokalt produsert stål. Dette er (kanskje) komplisert for MAGA, men det gir Trump en mulighet til å rote litt i kista og tilfredstille det brune beltet. 

Sluttlappen på kassalappen blir nok mer penger til Trump og hans venner, og mindre kjøpekraft til amerikanere flest. 

Exactly! Det Trump driver med er først og fremst selvskading av den amerikanske økonomien. Men er EU like irrasjonelle som MAGA? Er det så stårlig stilt på denne siden av fjorden også?

Lenke til kommentar
obygda skrev (5 timer siden):

Leser og hører det hele tiden. Dersom EU kommer med straffetoll mot USA så vil det ramme Norge,

Jeg forstår ikke logikken her fordi det blir lagt frem som noe som automatisk vil skje. Hvorfor? I mitt hode vil jeg jo si at en toll fra EU mot USA er en sak mellom EU og USA - ikke en sak mellom EU og Norge. Jeg forstår at EU ikke vil at USA skal bruke Norge som transittland - men dette er vel i praksis en enkel sak å sikre seg mot. Eller er det tunge byråkratiske prosesser her som gjør det praktisk umulig å innlemme Norge? Vi har jo ikke samme toll som EU på Amerikanske og Kinesiske biler så jeg skjønner liksom ikke logikken her. Er det kun skremselspropaganda fra EU tilhengere?

Vil gjerne ha det utdypet hvorfor Norge automatisk vil rammes av EU sin tollmur mot USA

Norge fikk unntak sist gang pga. EØS-avtalen. EØS-avtalen er til for å gi tilgang til EUs indre marked, og å gi EU tilgang til våre marked, og EU vurderte sist gang (2018) at på grunn av EØS-avtalen måtte EØS-landene få unntak fra straffetollen. Det er ingen grunn til at EU skal vurdere det annerledes denne gangen. Snarere tvert imot, så setter forrige unntak presedens for at vi også i fremtiden skal få unntak for straffetoll fra EU. De som nå skriker høyt om frykt for at Norge ikke blir unntatt, er også kjente og sterke EU-tilhengere, som bruker denne saken først og fremst som en brekkstang for sin agenda.

Sitat

EØS-nasjonene Norge, Island og Liechtenstein slipper imidlertid unna.– Gitt de nære økonomiske relasjonene med EØS-landene, så unntas de fra tiltakene. Disse unntakene ses i sammenheng med både EUs bilaterale og WTOs multilaterale forpliktelser, heter det i en pressemelding fra EU-kommisjonen.

https://www.finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2018/07/eu-bekrefter-at-norge-faar-unntak-fra-toll-paa-staalprodukter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

hva er vi trassige med?

Innlegget mitt var jo et tilsvar til at vi skulle stå opp mot EU, så hva enn dere mener.

Dudeliduu skrev (2 timer siden):

Samarbeid har vi alt med EØS.
Sånt sett mener jeg Europa ville vært bedre med flere land i EØS istedenfor EU. Å gi fra seg suvereniteten på den måte burde vært imot enhver grunnlov.

Ingen som snakker om suverenitet. Jeg synes bare det er håpløst naivt å tro at vi har overtak på EU i en evt. forhandling, og at vi kommer til å få fritak fra en EU tollmur om vi ikke gi EU de samme betingelsene tilbake. F.eks. deltakelse i det europeiske strømmarkedet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):
Mr.M skrev (2 timer siden):

hva er vi trassige med?

Innlegget mitt var jo et tilsvar til at vi skulle stå opp mot EU, så hva enn dere mener.

fikk ikke det inntrykket av hva du skrev.

snarere at du mente EU har grunnlag å straffe oss fordi vi er "trassige"

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, obygda said:

Vi har jo en avtale med EU - hvorfor skal EU initiere en endring på den når vi ikke er målet her.

Men ikkje om toll! Det takka vi nei til; EU har tilbydd oss medlemsskap i tollunionen og vi har takka nei av ymse årsaker!

Så kvifor skal EU bruke tid på å ta hensyn til oss når vi eksplisitt har sagt vi ikkje vil vere del av det samarbeidet?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

for hundre år siden produserte landet 3 ganger så mye poteter som i dag. Vi hadde fabrikker for alle mulige produkter som tekstil/klær, skotøy, hvitevarer, sykler osv. alt til hjemmet, osv.

Alle mulige produkter var langt enklare og hadde enklare verdikjeder enn dei hadde i dag. Ikkje hadde du råd til like mykje av produkta heller. Det ser du i russisk bilindustri; dei må brått levere biler utan airbag fordi det er komponent dei ikkje kan levere innanriks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...