Gå til innhold

Hvorfor skal EU straffe Norge dersom de kommer med straffetoll mot USA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, trikola said:

Kan man utelukke at US-stål og -aluminium ikke ta omveien via Norge?

Meg bekjent finnes det mekanismer for å unngå slikt ja. Blir selvsagt mer komplisert med produkter hvor stål fra ymse land inngår i produktet.

Men for Europa, som importerer svært mye stål og aluminium fra rundt omkring i verden, vil det være svært lite rasjonelt å legge flat toll på import fra alle land. Industrien som bruker stålet og aluminiumen vil lide.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er vel  heller kvifor EU skal ta hensyn til Noreg

skulle jo tro at EU er interessert å skåne sine bedrifter og næringsliv (og forbrukere) fra å måtte betale mer?

altså, hvis de innfører f.eks. 20% toll på enkelte produkter fra USA, men også kan få samme produkter fra Norge, hvorfor da ødelegge den muligheten med å gjøre det like dyrt?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette er ikke noe hokus pokus. Enkelt og greit er det sånn fordi Norge har valgt å være utenfor EUs tollmur, og at dersom vi skal få fritak fra en eventuell straffetoll må dette skje i form av en avtale mellom Norge og EU. Avtaler er som kjent resultat av forhandlinger, selv mellom nære allierte. Om det blir enkle og raske forhandlinger, eller om partene bruker lengre tid på å bli enige vil tiden vise.

Jeg forstår det ennå ikke..Det virker som en barnehage dette om det er slik. Dersom EU vil ha toll på varer fra USA, vel så definerer de toll på varer fra USA. Hvorfor skal man da endre på avtalene man har med Norge og andre land i verden?

Dersom EU innfører toll på bestemte varer, men poenget er å ramme USA, vel så må de skrive at det ikke gjelder tilsvarende varer fra andre land enn USA. Så enkelt burde det jo være. Dersom EU gjennom et grep som skal ramme USA, også gjør grep som rammer andre land enn USA så vil jeg mene at EU er barnehage vi aldri må involvere oss med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (27 minutter siden):

Kan man utelukke at US-stål og -aluminium ikke ta omveien via Norge?

Ja - selvfølgelig kan man det ved å kreve dokumentasjon som trolig allerede er der......

Jeg forstår ennå ikke hvorfor en toll som har som formål å ramme USA skal kunne ramme Norge. Jeg vil si det slik at dersom EU gjør slike grep - vel da bør Norge aldri søke medlemskap i EU. Vi kan ikke ha det slik at EU sine EØS avtaler plutselig faller i grus når EU innfører et grep mot andre enn EØS landene..Det gir jo null mening

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

EU har nå en fantastisk mulighet til å tvinge Norge til å overgi seg. Vinn-vinn! :D

Bare tanken på at de skulle gjøre noe mot EØS land samtidig som de skal ramme USA gir null mening. Da er man jo like gal som Donald Trump og viser de samme egenskapene som han

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Det handler om EU og USA..så hvorfor alle hevder det skal påvirke EØS land er jo spørsmålet

Det handler om at EU vil beskytte seg selv. Når Norge har beskyttet seg selv ved å nekte å være med i EU sin tollunion, så har de bare seg selv å skylde på hvis EU innfører tollmurer mot land som ikke er med i EU sin tollunion. (Blir like oppgitt hver gang jeg er ute og reiser i EU jeg og ser tollgrensene for å ta med ting til Norge versus Danmark og Sverige som er EU - land).

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (11 minutter siden):

Bare tanken på at de skulle gjøre noe mot EØS land samtidig som de skal ramme USA gir null mening. Da er man jo like gal som Donald Trump og viser de samme egenskapene som han

Igjen, man gjør ikke noe mot EØS - land, man beskytter seg selv. Jeg tror at Norge klarer å lande av avtale angående dette, men man skal ikke ta det som en selvfølge heller. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Igjen, man gjør ikke noe mot EØS - land, man beskytter seg selv.

selvsagt gjør de noe mot EØS land, hvis de ikke skjelner mellom landet (USA) de egentlig har uoverensstemmelse med, versus handelpartnere som ikke er del av konflikten.

Det er og blir ulogisk å f.eks. ramme Norge

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

men ikke mot Norge i utgangspunktet, hele saken handler jo om gjengjeldelse mot USA

Nei, men Norge har ikke vært så villige selv, de har toll mot EU - land. 

Mr.M skrev (5 minutter siden):

selvsagt gjør de noe mot EØS land, hvis de ikke skjelner mellom landet (USA) de egentlig har uoverensstemmelse med, versus handelpartnere som ikke er del av konflikten.

Det er og blir ulogisk å f.eks. ramme Norge

Vi har en forskjellig oppfatning av hva dette vil si. Jeg mener de gjør en ting for å beskytte seg selv, du sier derimot at de "gjør noe mot Norge". Begge deler kan forsåvidt være riktig, alt etter hvordan man ser saken. 

Jeg er enig i at det ikke er logisk at Norge får de samme reglene som USA, og jeg tror heller ikke det kommer til å skje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 minutter siden):

Igjen, man gjør ikke noe mot EØS - land, man beskytter seg selv. Jeg tror at Norge klarer å lande av avtale angående dette, men man skal ikke ta det som en selvfølge heller. 

Igjen...jeg forstår ikke at Norge må lande en avtale med EU om dette...EØS bør bare ikke omfattes av dette. Så fort EU driver en form for spill der de må få til avtaler med EØS land fordi EU skal ha toll mot USA - vel så mener jeg EU oppfører seg som en drittsekk man aldri må inngå avtale med

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (25 minutter siden):

Vi vil nok få en avtale. Men tipper EU-fanatikerne kommer til å si at det er umulig siden vi ikke er med i EU.

Det er vel det vi ser nå - at EU fanatikere i f.eks Høyre tror at dette med at EU og USA skal komme i toll tottene på hverandre skal ha betydning for Norge. OM det skjer, så vil jeg vel si at vi ALDRI har opplevd en klarere signal fra EU om at de ikke er til å stole på. At de oppfører seg som Donald Trump mot EØS land - og da vil mitt råd være å si "fuck you EU"

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 minutter siden):

Igjen...jeg forstår ikke at Norge må lande en avtale med EU om dette...EØS bør bare ikke omfattes av dette. Så fort EU driver en form for spill der de må få til avtaler med EØS land fordi EU skal ha toll mot USA - vel så mener jeg EU oppfører seg som en drittsekk man aldri må inngå avtale med

Kanskje det er Norge som i utgangspunktet er drittsekken her som nekter å bli med i EU sin indre tollunion fordi de vil beskytte eget landbruk f.eks? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Kanskje det er Norge som i utgangspunktet er drittsekken her som nekter å bli med i EU sin indre tollunion fordi de vil beskytte eget landbruk f.eks? 

Vi har jo en avtale med EU - hvorfor skal EU initiere en endring på den når vi ikke er målet her. Målet er jo å ramme USA som et svar på toll fra dem. Ikke Norge. Om EU er så forbasket barnslig at de vil utnytte situasjonen å dra inn Norge i nye forhandliger her - vel da mener jeg oppriktig talt at vi bør holde oss langt unna EU. Vi skal vel ikke ha politikere i Norge som er servile overfor EU. Det er helt latterlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (10 minutter siden):

Vi har jo en avtale med EU - hvorfor skal EU initiere en endring på den når vi ikke er målet her. Målet er jo å ramme USA som et svar på toll fra dem. Ikke Norge. Om EU er så forbasket barnslig at de vil utnytte situasjonen å dra inn Norge i nye forhandliger her - vel da mener jeg oppriktig talt at vi bør holde oss langt unna EU. Vi skal vel ikke ha politikere i Norge som er servile overfor EU. Det er helt latterlig

Det jeg syns er latterlig er at det finnes folk i Norge som tror at Norge kan greie seg selv når vi kun er rundt 40 % selvforsynte. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

de skal straffe Støre-regjeringen som "ikke kan noe for" at folket stemte nei til EU-medlemskap ved to anledninger, og attpåtil er vi "drittsekker"?

Hele denne materien burde være en no-brainer, -EU burde forholde seg til USA og ikke dra inn Norge og andre.

Lenke til kommentar

Er det virkelig politisk spiselig i EU å slenge ekstrautgiftene tollmur på all stål og aluminium medfører på en europeisk bilindustri som sliter tungt?

Er det så dårlig stilt med rasjonell tankegang der?

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Det jeg syns er latterlig er at det finnes folk i Norge som tror at Norge kan greie seg selv når vi kun er rundt 40 % selvforsynte. 

vi betaler for alt vi trenger og verden er full av land som vil selge til oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...