kapitan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Håper det innføres 100% toll på norsk laks. Laks som blir foret med penicillin og svømmer i sin egen dritt mener den pines med sår og lus. Laksen blir foret med pellets men den spiser sikkert like mye pellets som kommer ut av annen fisk som avføring. At folk overhode spiser oppdrettsfisk er for meg en gåte. Dette svineriet som ødelegger alt fra fjorder til folk burde forbys selv om det er big buisiness for eierne. Endret 3 timer siden av kapitan 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 46 minutes ago, leticia said: Selvsagt, men fisken som fiskes via stangfiske er ikke nok til å mette hele nasjonen over tid. Hva har stangfiske med saken å gjøre? Havfiske, du vet sånt som gjøres i stor skala ute på åpent hav med fiskebåter av størrelse. Det drar i land enorme mengder torsk, sei, sild og annet. Vi snakker omtrent 2,5 millioner tonn fisk i året! Dette er av grunner kun Senterpartiet forstår utelatt når man regner Norges grad av selvforsyning. https://snl.no/havfiske Lenke til kommentar
rabler Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, Smule8o said: Hva har stangfiske med saken å gjøre? Havfiske, du vet sånt som gjøres i stor skala ute på åpent hav med fiskebåter av størrelse. Det drar i land enorme mengder torsk, sei, sild og annet. Vi snakker omtrent 2,5 millioner tonn fisk i året! Dette er av grunner kun Senterpartiet forstår utelatt når man regner Norges grad av selvforsyning. https://snl.no/havfiske Det er ikke så mye av den fisken som landes i Norge og enda mindre som havner hos norske forbrukere. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, rabler said: Det er ikke så mye av den fisken som landes i Norge og enda mindre som havner hos norske forbrukere. Av den enkle grunn til at det ikke er marked for så mye fisk i Norge. Her var det snakk om selvberging ved et scenario med stengte grenser. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Smule8o skrev (13 minutter siden): Hva har stangfiske med saken å gjøre? Havfiske, du vet sånt som gjøres i stor skala ute på åpent hav med fiskebåter av størrelse. Det drar i land enorme mengder torsk, sei, sild og annet. Vi snakker omtrent 2,5 millioner tonn fisk i året! Dette er av grunner kun Senterpartiet forstår utelatt når man regner Norges grad av selvforsyning. https://snl.no/havfiske Sorry, gikk litt fort. Blandet stang og hav 😂🫢 Ja jeg vet veldig godt hvordan havfiske fungerer, og hva det kan gjøre med en fiskebestand fordi vi støvsuger havene for formye fisk. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 2 hours ago, Smule8o said: Nei, fisken som fiskes via havfiske spiser utelukkende kortreist selvfanget mat. Norsk sjømat er mer enn oppdrettslaks Det betyr jo at argumentet med importert fiskefõr er enda mer meningsløst i en selvbergingsammenheng. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, leticia said: Sorry, gikk litt fort. Blandet stang og hav 😂🫢 Ja jeg vet veldig godt hvordan havfiske fungerer, og hva det kan gjøre med en fiskebestand fordi vi støvsuger havene for formye fisk. Norge er vel igrunn ganske flinke når det kommer til fiskeriforvaltning, med forholdsvis grundig vitenskapelig arbeid fra bla havforskningsinstituttet som legger grunnlaget for kvotene https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fkd/brosjyrer-og-veiledninger/norskfiskeriforvaltning_tiltrykk.pdf?id=2278746 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 8 minutes ago, trikola said: Det betyr jo at argumentet med importert fiskefõr er enda mer meningsløst i en selvbergingsammenheng. Japps. Ingen anelse hvorfor flere ikke setter Senterpartiet på plass med det argumentet når de jazzer om norsk selvberging. Edit: Og en annen ting er at vi har langt høyere kompetanse innen bygging av fiskebåter enn traktorer og landbruksmaskiner Endret 2 timer siden av Smule8o Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden GP950mAh skrev (1 time siden): Denne løgnen er like feil hver gang du gjentar den. EU har nok av alternative handelspartnere å velge i som kan selge dem gassen de trenger, EU har ingen bruk for Norge. Kan ikke du som har peiling på dette forklare oss hvorfor gassprisen steg med 2000% på det meste etter at Russland kuttet gassen i 2022? Kunne ikke EU bare kjøpt rimelig fra sine alternative handelspartnere isteden? Irriterende med folk som ikke har peiling på hva de snakker om men allikevel skal være så jævlig selvsikre. Muligheten til å erstatte norsk gass med LNG er for øyeblikket ekstremt begrenset. 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mars2029 skrev (42 minutter siden): Kan ikke du som har peiling på dette forklare oss hvorfor gassprisen steg med 2000% på det meste etter at Russland kuttet gassen i 2022? Kunne ikke EU bare kjøpt rimelig fra sine alternative handelspartnere isteden? Det gjorde de også. Mars2029 skrev (43 minutter siden): Irriterende med folk som ikke har peiling på hva de snakker om men allikevel skal være så jævlig selvsikre. Muligheten til å erstatte norsk gass med LNG er for øyeblikket ekstremt begrenset. Neida, den lille andelen av det fallende forbruket av gass i EU som lille Norge står for kan de enkelt erstatte gjennom å øke handelen andre steder, slik de gjorde da de kuttet gassen fra Russland. 1 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden MailMan13 skrev (15 timer siden): Det er poenget, at vi står utenfor tollordningene til EU. Hvorfor skulle EU hensynta våre interesser oss i sine tollordninger, når vi demonstrerer så tydelig at vi ikke hensyntar europeiske interesser med våre? Olje, Gass og strøm faktisk ? Er det ikke å ta hensyn til EU på alle måter ! Har det rablet helt for dere. Og så har vi en EØS avtale som gjør at vi har handel med de, og de med oss. Om de da bare kan stenge Norge ute med tollmur er ikke EØS verdt en dritt, en avtale Norge betaler enorme summer for. Så nå får dere pokker ta gi dere. Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden leticia skrev (13 timer siden): Det handler ikke om å straffe Norge, men å beskytte seg selv. Norge må dermed gå inn i forhandlinger med EU for å få unntak. Hadde vært såååå mye enklere om vi faktisk var EU - medlemmer. Men neida, det skal ikke nasjonalistene ha noe av. Bedre å sitte på tuen sin med nisselua tredd ned over øyne og ører når man bor i et land som har et av verdens laveste selvforsyningsgrad... Du sier noe der.. Vi har en ekstremt lav selvforsyningsgrad, noe som er helt krise om du spør meg. Svaret her er selvsagt at vi må bygge opp igjen dette, ikke bare legge oss ned og forvente at andre skal mate oss. Er dette som er det største problemet mitt med EU.. Argumentene for å bli med er at vi kan være late tenåringer som bare lar alle andre fikse opp for oss. "Hvorfor skal vi gidde å produsere noe, det er jo mange andre som kan gjøre det for oss..?" Jeg husker for 10 år siden, da handlet hele EU-diskusjonen om "åååhhhh, det er såååå mye enklere å reise til andre land som er med i EU". De samme folkene som var villige til å fraskrive seg all selvstendighet for å slippe passkø den gang står nå i kø for å melde seg inn i et byråkrati-mareritt uten like fordi vi har blitt dårlige til å produsere mat. (Og mye av det lille vi produseres må kastes fordi det har feil farge/fasong i forhold til hva de samme byråkratene i Brussel mener) Nei, kjør på med tollmurer for min del. Jeg betaler gladelig 20% ekstra for absolutt alt vi importerer om jeg slipper EU medlemsskap. Om vi i tillegg tjener 20% ekstra for energien vi eksporterer så er jo det også en saftig bonus. Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden GP950mAh skrev (5 minutter siden): Det gjorde de også. Neida, den lille andelen av det fallende forbruket av gass i EU som lille Norge står for kan de enkelt erstatte gjennom å øke handelen andre steder, slik de gjorde da de kuttet gassen fra Russland. EU har en enorm mangel på energi ! Og uten gassleveransene fra Norge ville de slitt enormt mye mer en de allerede gjør. Så det der er bare pjatt fra deg. 1 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Cyrio skrev (Akkurat nå): Du sier noe der.. Vi har en ekstremt lav selvforsyningsgrad, noe som er helt krise om du spør meg. Svaret her er selvsagt at vi må bygge opp igjen dette, ikke bare legge oss ned og forvente at andre skal mate oss. Er dette som er det største problemet mitt med EU.. Argumentene for å bli med er at vi kan være late tenåringer som bare lar alle andre fikse opp for oss. "Hvorfor skal vi gidde å produsere noe, det er jo mange andre som kan gjøre det for oss..?" Jeg husker for 10 år siden, da handlet hele EU-diskusjonen om "åååhhhh, det er såååå mye enklere å reise til andre land som er med i EU". De samme folkene som var villige til å fraskrive seg all selvstendighet for å slippe passkø den gang står nå i kø for å melde seg inn i et byråkrati-mareritt uten like fordi vi har blitt dårlige til å produsere mat. (Og mye av det lille vi produseres må kastes fordi det har feil farge/fasong i forhold til hva de samme byråkratene i Brussel mener) Nei, kjør på med tollmurer for min del. Jeg betaler gladelig 20% ekstra for absolutt alt vi importerer om jeg slipper EU medlemsskap. Om vi i tillegg tjener 20% ekstra for energien vi eksporterer så er jo det også en saftig bonus. Da kan vi selge vår fisk til Asia, vi kan også selge gassen vår til til England som garantert vil ha den. Så kan EU sitte der bak tollmurene og vente på at Putin kommer og tar de. Her skal de gå til handelskrig mot USA, og samtid fryse ut Norge. Smart taktikk ! 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Cyrio skrev (3 minutter siden): Du sier noe der.. Vi har en ekstremt lav selvforsyningsgrad, noe som er helt krise om du spør meg. Svaret her er selvsagt at vi må bygge opp igjen dette, ikke bare legge oss ned og forvente at andre skal mate oss. Ja, jeg er enig med deg i at vi må skjerpe oss litt når det gjelder å produsere ting vi er avhengige av selv. Iallefall der vi kan. Cyrio skrev (5 minutter siden): De samme folkene som var villige til å fraskrive seg all selvstendighet for å slippe passkø den gang står nå i kø for å melde seg inn i et byråkrati-mareritt uten like fordi vi har blitt dårlige til å produsere mat. (Og mye av det lille vi produseres må kastes fordi det har feil farge/fasong i forhold til hva de samme byråkratene i Brussel mener) Jeg er ikke enig i at vi fraskriver oss all selvstendighet ved å gå inn i EU (eller som du sier slippe passkø). Alle landene i EU er selvstendige selv om de har inngått et samarbeid. Cyrio skrev (10 minutter siden): Jeg betaler gladelig 20% ekstra for absolutt alt vi importerer om jeg slipper EU medlemsskap. Jeg tenker motsatt av deg, jeg betaler gledelig 20 % ekstra hvis vi takker ja til et EU - medlemskap. Men nå er jeg sikkert litt inhabil da, jeg trives bedre i EU - land enn i Norge, og kommer sannsynligvis til å flytte permanent fra Norge i løpet av de neste 10 - 15 år. Per nå så veksler jeg bare mellom å oppholde meg litt i EU og litt i Norge. Det er ikke sånn at "Norge er best i alt" 1 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden leticia skrev (1 minutt siden): Ja, jeg er enig med deg i at vi må skjerpe oss litt når det gjelder å produsere ting vi er avhengige av selv. Iallefall der vi kan. Jeg er ikke enig i at vi fraskriver oss all selvstendighet ved å gå inn i EU (eller som du sier slippe passkø). Alle landene i EU er selvstendige selv om de har inngått et samarbeid. Jeg tenker motsatt av deg, jeg betaler gledelig 20 % ekstra hvis vi takker ja til et EU - medlemskap. Men nå er jeg sikkert litt inhabil da, jeg trives bedre i EU - land enn i Norge, og kommer sannsynligvis til å flytte permanent fra Norge i løpet av de neste 10 - 15 år. Per nå så veksler jeg bare mellom å oppholde meg litt i EU og litt i Norge. Det er ikke sånn at "Norge er best i alt" Vi får se om 10-15 år da hvordan EU da ser ut, og hvor godt du da vil trives der. Planene dine kan fort gå på en enorm smell. Men flytt du, så kan vi andre leve her i et fritt og selvstendig Norge. Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden En Gedi skrev (20 minutter siden): EU har en enorm mangel på energi ! Og uten gassleveransene fra Norge ville de slitt enormt mye mer en de allerede gjør. Så det der er bare pjatt fra deg. Nei, de ville ikke det. De ville funnet andre leverandører frem til sluttdatoen for import av skitten gass fra tredjeland hvor de ikke lenger vil importere fra noen andre. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden En Gedi skrev (5 minutter siden): Vi får se om 10-15 år da hvordan EU da ser ut, og hvor godt du da vil trives der. Planene dine kan fort gå på en enorm smell. Men flytt du, så kan vi andre leve her i et fritt og selvstendig Norge. Vi får se om 10 - 15 år da hvordan Norge ser ut, og hvor godt du da vil trives der. Men bli i Norge du, så kan jeg kose meg i søreuropa 🌴 Trenger ikke være så fornærma vett du, fordi noen har mindre nasjonalfølelse til Norge enn det du har. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 33 minutter siden Del Skrevet 33 minutter siden En Gedi skrev (1 time siden): Så kan EU sitte der bak tollmurene og vente på at Putin kommer og tar de. Det er vel muligens endel større sjanse for at Putin kommer og tar lille Norge. Men han gjør sikkert ikke det hvis vi bare trer nisselua langt nok ned foran øynene og ørene. 1 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 27 minutter siden Del Skrevet 27 minutter siden 2 minutes ago, leticia said: Det er vel muligens endel større sjanse for at Putin kommer og tar lille Norge. Men han gjør sikkert ikke det hvis vi bare trer nisselua langt nok ned foran øynene og ørene. Vi er nok sikre skal du se. Det er nok av folk i forumet her som ønsker å sleike ræven til Putin så han skal behandle oss fint. 😬 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå