Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For høy fart ved forbikjøring

Anbefalte innlegg

Hei, ble nylig stoppet av sivil politiet som mente jeg hadde for høy fart ved en forbikjøring og lurte egentlig på hvordan disse målingene blir tatt? Om det er instrument i bilen deres eller den andre politibetjente som tar målingen? Kjørte forbi 3 biler i en sleng på en 3 feltsvei, 2 av feltene var i min kjøreretning så var helt trygt. Første bil i "køa" kjørte i ca 65-70km/t i en 80-sone og rett bak de lå sivilbilen, og bak sivilbilen lå en som ikke hadde planer om å kjøre forbi. Jeg kjørte da forbi alle 3, og 1 bil like bak meg kjørte også forbi disse 3 bilene. Så sivilbilen var aldri rett bak meg ved denne forbikjøringen. Jeg ble da stoppet og fikk vite at de hadde tatt gjennomsnittsmåling på meg når jeg kjørte forbi.

Endret av Apekatt4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har engang hørt noe om at du skal ha rett til å se bevis fra målingen.  Da får i så fall se hvordan dette gjøres. Det skal sannsynligvis også være en minimums strekning som målingen av deg skal være gjort på for å ha et troverdig/riktig resultat. Noe slikt var det i alle fall når jeg ble huket via en gjennomsnittsmåling på 90 tallet. Da hadde de ligget bak meg flere kilometer. De spurte meg om jeg ville se resultatet den gang.

Men er det ellers så mye å lure på? Kall det gjerne uflaks. For fort har du uansett kjørt, det har du tydeligvis innsett allerede.

Lenke til kommentar

Du finner det tekniske svaret i Instrukser for politiets trafikktjeneste GP-4027, under punktet Instruks for bruk av apparat for gjennomsnittsfartsmåling. Der står følgende:

Sitat

Gjennomsnittsfartsmåling skjer ved at en måler tiden som den kontrollerte bruker på å tilbakelegge en vegstrekning. Vegstrekningens lengde måles med distansemåleren i forbindelse med tidsmålingen eller en måler tiden over en vegstrekning som er oppmålt på forhånd eller i etterhånd. På bakgrunn av tids- og distansemåling utregnes gjennomsnittsfarten.

Videre sier de litt om forbikjøringer:

Sitat

3.3 Mobil måling fra politibil som blir forbikjørt

Målingen startes senest idet det forbikjørende kjøretøy ligger side om side med politibilen under forbikjøringen ved at både tids- og distansemåler startes samtidig eller ved at distansemåleren startes umiddelbart etter tidsmåleren. Når en passende distanse over minste måledistanse er tilbakelagt, avsluttes målingen med innleggelse av sikkerhetsmargin som beskrevet tidligere.

Minste måledistanse er 100 meter.

Dette er hentet fra 2016-versjonen, men jeg tviler på at det har vært store endringer i instruksen siden da.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...