Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke yrker eller hobbier er en no-go for deg?

Gjest 2f036...cf2

Anbefalte innlegg

leticia skrev (38 minutter siden):

Ehm - hvilke gaming spill fantes i 1982? 😂

Det mest populære spillet i 1982 var Pac-man, du har nok hørt om det, om du ikke selv har eller hadde pac-man fever så var det mange nok som hadde det. 

leticia skrev (44 minutter siden):

Kanskje hvis kvinner slipper å oppleve slikt som dette når de gamer, at det blir lettere å få et mer positivt syn på mannlige gamere?

Altså jeg tror alle hadde satt pris på at det ikke fantes rasshøl, men det gjør det altså, og ja det eksisterer kvinnelige rasshøl også, det er ingen som er spart for hets i onlinegaming, sånn er det bare, vi kan rapportere, men det blir som dette forumet noe bullshit blir en bare ikke kvitt, og online sensur mens det skjer er litt vanskelig å å implementere, og heller ikke alt for ønskelig. Kort sagt det disse jentene opplever er det samme som alle opplever, det er alltids noen som reagerer på nick på avatar eller bare på måten man spiller, ikke bra nok, feil karakter, det er bare sånn det er og hvis disse jentene tror de blir spesielt utpekt som offer så tar de feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (35 minutter siden):

Problematikken er måten du formulerer deg på. Samtlige ganger du har skrevet at gamere ikke er noe for deg, så legger du ved negative stereotyper som ikke samsvarer med majoriteten av gamere. Atpåtill på et forum som har en stor andel gamere blant seg.

Ja, det var tydelig på responsen. 

Hansien skrev (35 minutter siden):

Du har nå blitt motbevist med statistikk på din innbilning om at gamere er en tenåringsaktivitet, og dette:

Vel, jeg ser ikke på den "statistikken" som en veldig troverdig kilde, den er uansett ikke relevant i forhold til Norge. Men, det finnes norske troverdige statistikker på dette. Som du kan se utfra den norske statistikken så er det 9 - 15 åringene som spiller mest. Deretter følger de mellom 16 - 24... 

To av tre barn og unge gamer daglig – SSB

I likhet med tidligere år er det også i 2023 barn og unge mellom 9 og 15 år som spiller mest, med 64 prosent.

Så, når jeg sier at dette er en tenåringsgreie ( for vi bor faktisk i Norge her og bruker norsk statistikk) så tar jeg altså ikke feil. 

Endret av leticia
endret i setning
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Det mest populære spillet i 1982 var Pac-man, du har nok hørt om det, om du ikke selv har eller hadde pac-man fever så var det mange nok som hadde det

Nei, jeg har ikke hørt om det. 

skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Kort sagt det disse jentene opplever er det samme som alle opplever, det er alltids noen som reagerer på nick på avatar eller bare på måten man spiller, ikke bra nok, feil karakter, det er bare sånn det er og hvis disse jentene tror de blir spesielt utpekt som offer så tar de feil.

Åpenbart så er det statistiske kjønnsforskjeller her, selv om mange kan oppleve dritsnakk. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Man er for miljø men reiser til hytta titt og ofte.......

Man eier en hytte som beslaglegger masse natur

Jeg liker ikke signalet man sender ut her.  Jeg er sterk motstander av nybygging av hytter i norsk natur etter å ha opplevd at områder har blitt bygget ned og ødelagt. Jeg har selv ikke hytte og vil aldri gå til anskaffelse av dette nettopp fordi jeg ser hvor mye skade slike prosjekter gjør i fjellheimen. Dersom man er miljøforkjemper så kvitter man seg med hytten slik at man reduserer behovet for flere.

Jeg er skeptisk til massiv utbygging av hytter selv, men det er ikke automatisk sammenheng mellom hytteliv og dårlig miljø- og klimaavtrykk. Å være medlem av MDG gjør det ikke verre. Vi må huske at det er den enkelte kommunen som er reguleringsmyndighet. Når hyttene står der kan man ikke skylde på Løkka-hipsterne. Ikke bare dem, i det minste….

Endret av Orion666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (21 minutter siden):

Vel, jeg ser ikke på den "statistikken" som en veldig troverdig kilde, den er uansett ikke relevant i forhold til Norge. Men, det finnes norske troverdige statistikker på dette. Som du kan se utfra den norske statistikken så er det 9 - 15 åringene som spiller mest. Deretter følger de mellom 16 - 24... 

To av tre barn og unge gamer daglig – SSB

I likhet med tidligere år er det også i 2023 barn og unge mellom 9 og 15 år som spiller mest, med 64 prosent.

Så, når jeg sier at dette er en tenåringsgreie ( for vi bor faktisk i Norge her og bruker norsk statistikk) så tar jeg altså ikke feil. 

64% av hva? 

Lenke til kommentar

Jeg opplever også at det er en del av mitt motsatte kjønn som blir lei av folk som jobber fleksiblet(les en del jobb på kveldstid og helger) samt uforventet.

jeg har gjort dette i lang tid, både med vakt ordning der det er forventet at noe kan skje men også uforventet arbeid som dukker opp og en bare må ordne.

kan skape en del konflikter i hverdagen og jeg har absolutt hatt en del utfordringer med det med mine partnere samt ved dating når det kommer frem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0903b...4a5
Hansien skrev (1 time siden):

Problematikken er måten du formulerer deg på. Samtlige ganger du har skrevet at gamere ikke er noe for deg, så legger du ved negative stereotyper som ikke samsvarer med majoriteten av gamere. Atpåtill på et forum som har en stor andel gamere blant seg.

Du har nå blitt motbevist med statistikk på din innbilning om at gamere er en tenåringsaktivitet, og dette:

Er ikke noe bevis på at alle gamere er en gjeng drittsekker. Ser du forbi medier som ønsker klikk, og sjekker ut folk som aktivt deler at de spiller, blant annet kvinner, så ser du at slike holdninger er forbehold et fåtall gamere. For ordens skyld, trakkasering i videospill er ikke forbehold kvinner heller.

Jeg kan love deg at det alltid har skjedd med stygge ord og drittslenging uansett hvilket kjønn du er så lenge jeg har gamet. Kanskje jenter får noe mer, men det kan ikke være store forskjeller.  Det er et fåtall som gjør dette og etter min erfaring de som er på lavere rating i spill er overrepresentert.

Anonymous poster hash: 0903b...4a5

Lenke til kommentar
Gjest 0903b...4a5 skrev (2 minutter siden):

Jeg kan love deg at det alltid har skjedd med stygge ord og drittslenging uansett hvilket kjønn du er så lenge jeg har gamet. Kanskje jenter får noe mer, men det kan ikke være store forskjeller.  Det er et fåtall som gjør dette og etter min erfaring de som er på lavere rating i spill er overrepresentert.

Anonymous poster hash: 0903b...4a5

Eneste forskjellen er at kvinner får kvinnerelevant skitt slengt etter seg.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (52 minutter siden):

64% av hva? 

I motsetning til den statistikken som du og flere her selv lener dere på fra USA hvor man ikke tar hensyn til hvor mange innbyggere man har i de respektive aldersgruppene totalt så viser den norske statistikken hvor mange prosent i hver aldersgruppe som er gamere...

Så  altså 64 % av befolkningen mellom 9 og 15 år.  Som du kan se så er ikke gaming like populært i de andre aldersgruppene.  Jo eldre man blir jo færre holder på...

Lenke til kommentar

Dette med gaming tror jeg hører til den «eldre» generasjonen. De yngre gamer sammen nå, på tvers av kjønn. Og folk i forhold gamer gjerne sammen. 

tenker det er bedre enn å ligge i sofaen å netflix og chill som gamlingene gjør. Evt strikking og nrk dagen lang…

selv gamer jeg ikke lengre, men masse som barn/ungdom og helt sikker på at jeg tar det opp igjen når jeg får litt mer fritid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (12 minutter siden):

I motsetning til den statistikken som du og flere her selv lener dere på fra USA hvor man ikke tar hensyn til hvor mange innbyggere man har i de respektive aldersgruppene totalt så viser den norske statistikken hvor mange prosent i hver aldersgruppe som er gamere...

Så  altså 64 % av befolkningen mellom 9 og 15 år.  Som du kan se så er ikke gaming like populært i de andre aldersgruppene.  Jo eldre man blir jo færre holder på...

Jeg lener meg ikke på den statistikken fra USA, jeg refererte til denne for det var på daværende eneste statistikken postet i tråden

Men om vi ser litt mer på denne statistikken du har lenket til, og gjøre om prosent til antall personer.
Det vil si at :
Det er 64/100 personer i alderen 9-15 år som spiller.
Det er 49/100 personer i alderen 16-24 år som spiller.

• For enkelt hetens skyld runder vi dette opp til 50, som vi deler i to i favør til de yngre(De under 18år) så 25/50 er de under 18 og resterende 25/50 er de over 18 i denne bolken.

Det er 33/100 personer i alderen 25-44 år som spiller.
Det er 21/100 personer i alderen 45-66 år som spiller.
Det er 15/100 personer i alderen 67-79 år som spiller.
Det er 9/100 personer i alderen 80+ år som spiller.

Det vil si at de under 18: 64+25= 89 stykk og de over 18 25+33+21+15+9=103 stykk.

Altså statistikken du referere til tilsier at det er flere eldre som spiller enn yngre. Det faller og naturlig at jo eldre man er jo færre driver på. Det kan være at interessen har ebbes ut som med andre hobbyer, andre ting som prioriteres over spill eller rett og slett at jo eldre man er per i dag jo mindre sannsynelig er det for at man har startet med gaming i utgangspunktet.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

Det vil si at de under 18: 64+25= 89 stykk og de over 18 25+33+21+15+9=109 stykk.

Altså statistikken du referere til tilsier at det er flere eldre som spiller enn yngre.

Det blir bare misbruk av statistikk å legge sammen tallene slik du gjør når du deler inn aldersgrupper i under 18 år og fra 18 - 80 +.

Statistikken viser at det er mest vanlig å holde på med gaming i aldersgruppen 9 - 15.

Hansien skrev (11 minutter siden):

Det faller og naturlig at jo eldre man er jo færre driver på.

Det er vi enig i. Noen faller av lasset,  akkurat som med andre aktiviteter man har i ungdomsårene.

Hansien skrev (12 minutter siden):

Det kan være at interessen har ebbes ut som med andre hobbyer, andre ting som prioriteres over spill eller rett og slett at jo eldre man er per i dag jo mindre sannsynelig er det for at man har startet med gaming i utgangspunktet.

Ja forsåvidt, men man kan også starte opp med en aktivitet man ikke holdt på med da man var ung. Noen dropper aktivitetene sine mens barna vokser opp, for så å gjenoppta dem når man blir eldre.

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Det blir bare misbruk av statistikk å legge sammen tallene slik du gjør når du deler inn aldersgrupper i under 18 år og fra 18 - 80 +.

Statistikken viser at det er mest vanlig å holde på med gaming i aldersgruppen 9 - 15.

Det kan godt være at jeg har tenkt feil, for ordens skyld leser jeg og svarer bare kjapt i mellom noen runder med gaming sammen med noen kamerater. At en yngre generasjon har mer tid til rådighet for spilling er heller ingen overraskelse. Det var langt enklere å finne tid selv til gaming i en alder av 14 år enn når jeg kom i en alder der jeg måtte ta mer ansvar for meg selv og min hverdag.

leticia skrev (2 minutter siden):

Det er vi enig i. Noen faller av lasset,  akkurat som med andre aktiviteter man har i ungdomsårene.

Det faller ganske naturlig at noen hobbyer må vike for andre nødvendige plikter. Men det er vel egentlig ingen interesser/hobbyer som kun er låst/reservert til ungdomstiden. Forskjellen mellom barn og voksen er bare prisen på leketøyene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (41 minutter siden):

Det kan godt være at jeg har tenkt feil, for ordens skyld leser jeg og svarer bare kjapt i mellom noen runder med gaming sammen med noen kamerater. At en yngre generasjon har mer tid til rådighet for spilling er heller ingen overraskelse. Det var langt enklere å finne tid selv til gaming i en alder av 14 år enn når jeg kom i en alder der jeg måtte ta mer ansvar for meg selv og min hverdag.

Det faller ganske naturlig at noen hobbyer må vike for andre nødvendige plikter. Men det er vel egentlig ingen interesser/hobbyer som kun er låst/reservert til ungdomstiden. Forskjellen mellom barn og voksen er bare prisen på leketøyene. 

Ja jeg skjønner .

Det jeg sier er at jeg forbinder gaming med en tenåringsgreie (som også statistikken støtter meg på). På samme måte tenker jeg at petanque / boccia er noe eldre mennesker holder på med.

Det betyr selvsagt ikke at man ikke også finner andre aldersgrupper som holder på med aktivitetene.

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Vel, jeg ser ikke på den "statistikken" som en veldig troverdig kilde, den er uansett ikke relevant i forhold til Norge

Herregud, hold kjeft med det tullet der. Verden er større en Norge, og akkumulert data fra diverse land
har større prioritet enn ETT spesifikt land. Det er et obskønt og verdiløst "argument" du har spammet
24/7 på forumet her siden tidenes morgen. Nå er det på tide å stoppe og få bena på bakken igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det man glemmer er at 'ingen' var gamere på 80-tallet. Ekstremt få på 90-tallet. På 00-tallet begynte det å bli mainstream med Fifa og Call of Duty, men først i 2005 startet det for alvor.

Men fremdeles var gode salgstall 4 millioner kopier på verdensbasis.

Så.

Statistikken er desverre ubrukelig for å avgjøre hvor mange som er gamere og har sluttet.

Man må se på kohortene hver for seg, eller samme tall fra år 2000 i og med at mange av de som er 40 i dag sannsynligvis aldri var gamere i utgangspunktet, og dermed aldri falt av.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg er en mann på 46 som koser meg med dataspilling og har gjort det siden 80-tallet. Det har vært noen avbrekk pga kjærester/samboere som ikke har likt det noe særlig, så hvis jeg overhode har tenkt å ha et nytt forhold, så må hun helst spille data/være gamer selv slik at vi kan dele interessen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, leticia said:

vi bor faktisk i Norge her og bruker norsk statistikk

Morsomt hvordan DU, ei som støtt og stadig kommer med artikler som viser til statistikk fra utlandet kommer og sier at: "vi bor faktisk i Norge her og bruker norsk statistikk". Ekstra spesielt siden jeg og flere andre har jobbet ganske hardt for å få deg til å forkaste utenlandsk statistikk som bevist var dårlig/feil, til fordel for norsk data fra SSB. (Tenker f.eks spesifikt på livskvaliteten til single kvinner og menn, single mødre inkludert.) Inntrykket mitt er at du bruker den statistikken du føler passer med din overbevisning og avfeier og raskt glemmer statistikk som motsier den. Utover å påpeke hykleriet. Så vil jeg også påpeke at misrepresentasjon av statistikk også er noe du har talent for. ⬇️

1 hour ago, leticia said:

Statistikken du refererer til, handler om hvor mange som gamer på en gjennomsnittsdag, ikke om hvilken andel som er gamere i hver aldersgruppe. Man trenger ikke spille så ofte for å være gamer – man kan godt være det selv om man spiller sporadisk. SSB-statistikken sier ingenting om prosentandelen av gamere i hver aldersgruppe.

30 minutes ago, leticia said:

Det jeg sier er at jeg forbinder gaming med en tenåringsgreie (som også statistikken støtter meg på).

SSB-statistikken du har vist til støtter deg ikke på at gaming er en tenåringsgreie. Selv om statistikken viser at en høy andel unge mellom 9 og 15 år gamer, betyr det ikke at eldre aldersgrupper ikke gamer. Gaming er populært på tvers av aldersgrupper, men hyppigheten varierer.

Endret av P7SA
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (19 minutter siden):

Herregud, hold kjeft med det tullet der. Verden er større en Norge, og akkumulert data fra diverse land
har større prioritet enn ETT spesifikt land. Det er et obskønt og verdiløst "argument" du har spammet
24/7 på forumet her siden tidenes morgen. Nå er det på tide å stoppe og få bena på bakken igjen

Vel, verden består faktisk av mer enn USA, som alltid er det landet som dras frem av en eller merkelig grunn.

Hint,  USA er ikke et land å se opp til. Tvert imot.

Edit

"Forskningen " fra USA kom heller ikke som en link. Så blir litt vanskelig å verifisere den også uten kilde... Useriøst.

Endret av leticia
edit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...