Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke yrker eller hobbier er en no-go for deg?

Gjest 2f036...cf2

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (22 timer siden):

Antydning om autisme ? Det det ender opp med er at det setter autister i et dårlig lys, så ta ballen ikke mannen. 

Nå er det jo du som plutselig blander matematikkferdigheter inn med autisme her, og skaper dette problemet.

Kombinasjonen "dyktig i realfag" og "ikke dyktig med mennesker" har ingenting med autisme å gjøre, så hvordan du klarer legge de to sammen og skape en illusjon av at noen andre har gjort den koblingen må gudene vite. Neffi har ikke koblet de to, gjennom å stille spørsmålet er det du som bringer dette til bordet.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (På 19.2.2025 den 11.23):

Greit nok, men det er jo strengt tatt du som flytter målposten her da, ikke meg, siden du må legge til at det er de som konsumerer veldig mye av noe som er nødt til å bli forfattere, skuespillere, teltbyggere eller kodere selv.

@skaftetryne32 - værsågod, her har du en. SItér meg på at jeg skal ha sagt akkurat dette.

Lenke til kommentar

Husker ikke hvem som først nevnte virkelighetsflukt her, men det kan hende personen brukte det uttrykket, mens han heller burde brukt uttrykket, "koble av". Jeg leste posten, og ut fra det andre som stod der, var det i alle fall slik jeg tolket det. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (57 minutter siden):

Jeg legger ingen annen forutsetning for utsagnet mitt annet enn at man gjerne har lyst å drive med noe som gir en glede og motivasjon en stund for å koble vekk i fra hverdagen. Jeg definerer hverken tid eller hva, da dette er individuelt. Dog kan jeg avkrefte at jeg snakker om folk med andre utfordringer slik du prøver å vektlegge din argumentasjon rundt. Ja, hvem sier det ikke kan være en hobby en driver sammen med sin kjære? Eller ungene sine? Eller hunden sin? Eller hva med en god venn? Eller med naboen sin? Onkel, far, mor eller hvilken som helst person man er glad i og har deler denne hobbyen med. Det er heller ingen plass jeg skriver at den ene parten i et forhold kan slappe av med sin hobby mens den andre må utføre hverdagens plikter, så hvor kom dette argumentet fra? (Og hvorfor er det spesifikt kona du tar for gitt at skal lage maten i husholdningen i eksempelet ditt?)

Poenget mitt med å snakke om den totale motpol til det du skriver om er å komme med et annet ytterpunkt som egentlig ikke gjelder folk flest. Akkurat som du driver med.

Veldig variende og veldig individuelt. Kan være alt i fra at man har en ledderrolle hvor mange er avhengige av deg og du ikke får nok tid til å drive med de oppgavene du egentlig skal, til at du har en dårlig sjef som legger unødvendig mye press på deg. Det kan være så enkelt som at prosjektet du driver med på jobb går ad dundas og du ikke greier å gi helt slipp på dette selv om arbeidsdagen er ferdig, mye fordi du vet hvilket kaos som venter på deg dagen etterpå til masse andre ting. Det kan være at etter en arbeidssdag så er løpet fullpakket. Du skal lage middag (og ønsker å gi ungene god hjemmelaget mat), kjøre unger til diverse aktiviteter samt at du vet at fruen skal jobbe sent den kvelden så du må og lufte bikkja og gjøre annet nødvendig som må gjøres. Da er det godt å unne seg den halvtimen fra man er hjemme fra jobb til ting må begynne å skje til en hobby kan koble helt ut av. 

I korte trekk: Er man voksen og tar et snev av ansvar i livet sitt så vil man på et og annet punkt oppleve hverdagens mas og kjas.

Hva om denne aktiviteten er å hive seg ned i sofaen, med en xbox kontroller og game med noen venner?

Nei, du ser nok ikke den røde tråden jeg prøver å male på bildet for det virker til å ikke passe ditt narrativ.

Vil du nå svare på spørsmålene jeg tidligere spurte deg?

Hvilke spørsmål mener du er ubesvart, egentlig?

Jeg sakser de spørsmålene jeg ser fra deg:

"Er det dette som målet med alt man skal gjøre? Få mestringsfølelse og skape et nytt produkt? "

Svar: Nei x2.

Grunnen til at jeg trakk frem kona var at settingen er "mann som kommer hjem fra jobb" i et typisk heterofilt forhold (det er overlegent mest vanlig, kontra homofile eller polyamorøse forhold), og at man som regel spiser middag når man kommer hjem fra jobb. Hvis den ene er for opptatt med å "hvile", er det gjerne den andre som får den oppgaven.

Siden du er glad i å stille meg spørsmål, her er noe for deg: hvorfor skulle det gjøre en singel person mindre attraktiv i datingmarkedet (siden dette tross alt er trådens kontekst) dersom vedkommende gikk fra å være passiv konsument til aktivt skapende innenfor en hobby eller interesse? Hvis forklaringsmodellen på dette er sær, spesiell og lite generaliserbar, hvorfor skulle man så oppfordre andre til å ikke gå den veien dersom det er mulig?

Listen din over utfordringer man kan møte på jobb og privaten er jo grei nok, men det illustrerer egentlig poenget mitt hvis det er dette helt normale du mener med "kjas og mas". Altså noe folk flest klarer å håndtere uten å få så flatt batteri at de til stadighet må "slappe av" når de kommer hjem fra jobb. Det blir jo bare en vri på floskelen "storbyens stress og jag", hvor det alltid er ullent hva som faktisk representerer stressmomentet og det gjerne blåses veldig opp hvor stressende noe faktisk er. Det er ikke stress å bo i en by bare fordi det er mange folk rundt deg, på samme måte som at alle arbeidsplasser vil ha noe som kan gå skeis og utfordringer som må løses - og man vil ha oppgaver i hjemme som må gjøres nå og da. Det skal en god del til før det du skisserer blir et reelt "mas" på noe plan. Eller, kanskje det er det man kaller "kjas", da. Who knows.

Lenke til kommentar
Martelè skrev (34 minutter siden):

@leticia hvorfor har du sletta kommentarene dine? 🤔

Nå kan sikkert @leticia svare for seg selv, men det jeg ser og tenker er årsaken, er at dette forumet er en propagandamaskin som personforfølger mennesker/brukere som ikke støtter opp om den gjeldende propagandaen.

Med eksempel i denne tråden og brukeren; hun nevner en ting som for henne er no-go, og 15 propagandaryttere angriper hennes preferanse og livsstil/livssyn.

Det blir mer som å komme på et populistisk parti sitt landsmøte, i den tro at man skal drøfte problemstillinger. Bortsett fra at det ikke er et politisk parti, men en gutte-garderobe. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Med eksempel i denne tråden og brukeren; hun nevner en ting som for henne er no-go, og 15 propagandaryttere angriper hennes preferanse og livsstil/livssyn.

Altså de var jo ikke bare å nevne at det var en no-go, det var måten det ble sagt på, ellers er det jo ikke sånn at hun ble angrepet, noen var uenige i formuleringene, og dette er tross alt et debattforum. Omtale andre mennesker som propagandaryttere fordi de har en mening er vel ikke så kult det heller ? 

Neffi skrev (5 minutter siden):

Det blir mer som å komme på et populistisk parti sitt landsmøte, i den tro at man skal drøfte problemstillinger. Bortsett fra at det ikke er et politisk parti, men en gutte-garderobe. 

Gutte-garderobe eller hønsehus, kakling blir det uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Altså de var jo ikke bare å nevne at det var en no-go, det var måten det ble sagt på, ellers er det jo ikke sånn at hun ble angrepet, noen var uenige i formuleringene, og dette er tross alt et debattforum. Omtale andre mennesker som propagandaryttere fordi de har en mening er vel ikke så kult det heller ? 

Helt greit å ha andre preferanser, men angrepene går jo ikke på sak, men person. Sier ikke at alle bruker den taktikken, men noen gjør det av prinsipp (Nå peker ikke jeg på deg her).

Hadde jeg skrevet noe i nærheten av det samme til brukere her inne, hadde jeg havnet ut med hodet først i løpet av noen sekunder. Når enkelte brukere er untatt fra forumsreglene, da er det veldig sært og propagandastyrt. Sånn som resett og dokument osv.

skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Gutte-garderobe eller hønsehus, kakling blir det uansett.

Jo, men da er det jo ikke rart at enkelte brukere velger å trekke seg unna forumet? Helt eller delvis?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (27 minutter siden):

Nå kan sikkert @leticia svare for seg selv, men det jeg ser og tenker er årsaken, er at dette forumet er en propagandamaskin som personforfølger mennesker/brukere som ikke støtter opp om den gjeldende propagandaen.

Du er inne på noe. Men årsaken ligger ikke i denne tråden. Mer generelt, og siden det ikke er mulig å slette hele brukeren så må man begynne et sted. (De sletta kommentarene er ikke sensitive heller på noen måte). Men uansett, dette var visst ikke lov, så det tar jeg til meg.

Men det virker veldig meningsstyrt egentlig hva som får bli stående og hva som blir tatt tak i ja, som du er inne på...

Endret av leticia
endret ordlyd i siste avsnitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (5 minutter siden):

Hvilke spørsmål mener du er ubesvart, egentlig?

Jeg sakser de spørsmålene jeg ser fra deg:

"Er det dette som målet med alt man skal gjøre? Få mestringsfølelse og skape et nytt produkt? "

Svar: Nei x2.

Da tror jeg nok at vi ikke så uenige når vi kommer til middelpunktet, altså normalen for folk flest alikevell.

knopflerbruce skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at jeg trakk frem kona var at settingen er "mann som kommer hjem fra jobb" i et typisk heterofilt forhold (det er overlegent mest vanlig, kontra homofile eller polyamorøse forhold), og at man som regel spiser middag når man kommer hjem fra jobb. Hvis den ene er for opptatt med å "hvile", er det gjerne den andre som får den oppgaven.

Dette er en setting du skapte for å føre narrativet ditt i retning du ønsker å diskutere rundt. Ikke min setting som kom med påstanden i utgangspunktet. Jeg generaliserte bare en persons ønske om å drive litt med en enkel hobby etter endt arbeidssdag før andre plikter starter.

knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Siden du er glad i å stille meg spørsmål, her er noe for deg: hvorfor skulle det gjøre en singel person mindre attraktiv i datingmarkedet (siden dette tross alt er trådens kontekst) dersom vedkommende gikk fra å være passiv konsument til aktivt skapende innenfor en hobby eller interesse? Hvis forklaringsmodellen på dette er sær, spesiell og lite generaliserbar, hvorfor skulle man så oppfordre andre til å ikke gå den veien dersom det er mulig?

Jeg har bare etterspurt svar på en påstand du kom med tidligere i tråden som du tydeligvis har unlatt å svare på den tid du var klar over hvilke spørsmål jeg refererte til.

Temaet du spør etter har for mange faktorer til å kunne komme med et enkelt svar. Det tror jeg du og er klar over. 

For hva om den spesifikke hobbyen du ønsker at denne personen skaper mer rundt er en hobby denne har for å enkelt kunne hoppe inn og ut av hobbyen blant livets plikter? Det kan fort være vanskelig om en skal gjøre mer rundt denne hobbyen. Kanskje det og hindrer personen i å kaste seg i gang for en liten halvtimes tid. Hva om det er en enkel hobby denne personen har fordi det er akkurat det som appelerer til akkurat denne hobbyen kontra andre denne personen har? Da er det jo brått ikke lenger en hobby denne personen har interesse for om det må gjøres mye mer rundt. Og hvorfor er det viktig for deg at en hobby skal være noe mer enn enn de små mestringene denne hobbyen allerede består av? Hvem sier at denne personen ikke har andre hobbyer som gjøres slik du ønsker? Meg bekjent har man sjeldent bare en hobby/interesse å drive med.

knopflerbruce skrev (18 minutter siden):

Listen din over utfordringer man kan møte på jobb og privaten er jo grei nok, men det illustrerer egentlig poenget mitt hvis det er dette helt normale du mener med "kjas og mas". Altså noe folk flest klarer å håndtere uten å få så flatt batteri at de til stadighet må "slappe av" når de kommer hjem fra jobb. Det blir jo bare en vri på floskelen "storbyens stress og jag", hvor det alltid er ullent hva som faktisk representerer stressmomentet og det gjerne blåses veldig opp hvor stressende noe faktisk er. Det er ikke stress å bo i en by bare fordi det er mange folk rundt deg, på samme måte som at alle arbeidsplasser vil ha noe som kan gå skeis og utfordringer som må løses - og man vil ha oppgaver i hjemme som må gjøres nå og da. Det skal en god del til før det du skisserer blir et reelt "mas" på noe plan. Eller, kanskje det er det man kaller "kjas", da. Who knows.

Listen min er bare noen kjappe fra en lang liste kalt livet og dets utfordringer. Realiteten er at vi alle håndterer disse forskjellige, og noen kan til og med håndtere det så dårlig at det da blir det problemet du ønsker å tegne her.

Jeg prater heller ikke om folk som får flatt batteri, bare om de som ønsker å koble av før neste plikten begynner om tiden til det er der. Det er en stor forskjell her. Du kommer med mye som virker til å være basert på hva du selv føler som legges i mitt utsagn. Kanskje greit å legge diskusjonen død nå.

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Du er inne på noe. Men årsaken ligger ikke i denne tråden. Mer generelt, og siden det ikke er mulig å slette hele brukeren så må man begynne et sted. (De sletta kommentarene er ikke sensitive heller på noen måte). Men uansett, dette var visst ikke lov, så det tar jeg til meg. Bare synd at andre ulovligheter som personangrep og brukerdebatt får bli stående da.

Nå sier ikke jeg at det er en direkte sammenligning, men ville du brukt tiden din på et taliban-styrt forum? Eller på Trump sitt personlige sosiale media? Det er noe med å akseptere det man ser og vurdere det som er, og ikke det man skulle ønske at det var, basert på egne verdier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (39 minutter siden):

Ingen har blitt "angrepet" her i det hele tatt. Hun har fått kritikk og genuine argumentasjoner for å ha skrevet en uintelligent kommentar, men ingen angrep. Sånn må man takle.

Du vet forresten ikke hvordan du bruker politiske begrep riktig.

Endret av Martelè
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 minutter siden):

Nå sier ikke jeg at det er en direkte sammenligning, men ville du brukt tiden din på et taliban-styrt forum? Eller på Trump sitt personlige sosiale media? Det er noe med å akseptere det man ser og vurdere det som er, og ikke det man skulle ønske at det var, basert på egne verdier. 

Ja, jeg begynner å innse hva vi har med å gjøre her. Selv om det dukker opp noen solstråler innimellom også 😄 Det er variasjoner også her. (Og jeg tenkte ikke nødvendigvis på meg selv i forrige innlegg til deg).

Det er nettopp på Taliban og Trumpstyrte forum motsatte stemmer er viktige da 😜😘 men man får nok ikke bli værende på slike så lenge hvis man taler dem midt imot.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Martelè skrev (6 minutter siden):

Ingen har blitt "angrepet" her i det hele tatt. Hun har fått kritikk og genuine argumentasjoner for å ha skrevet en uintelligent kommentar, men ingen angrep. Sånn må man takle.

Du vet forresten ikke hvordan angrep ser ut.

Martelè skrev (6 minutter siden):

Du vet forresten ikke hvordan du bruker politiske begrep riktig.

Kanskje. Jeg er ikke politiker, eller betalt av sådane, kanskje du er?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg begynner å innse hva vi har med å gjøre her. Selv om det dukker opp noen solstråler innimellom også 😄 Det er variasjoner også her. (Og jeg tenkte ikke nødvendigvis på meg selv i forrige innlegg til deg).

Det er nettopp på Taliban og Trumpstyrte forum motsatte stemmer er viktige da 😜😘 men man får nok ikke bli værende på slike så lenge hvis man taler dem midt imot.

Tror ikke man kan snakke fornuft til noen som er kjøpt og betalt for å produsere et narrativ. Det handler ikke om rasjonelle tankerekker, men kommersielle interesser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (Akkurat nå):

Tror ikke man kan snakke fornuft til noen som er kjøpt og betalt for å produsere et narrativ. Det handler ikke om rasjonelle tankerekker, men kommersielle interesser.

Det går helt fint for min del. Dobbeltmoralismen er iallefall på topp, det er litt morsomt å se. Men det betyr ingenting for hverdagen vår ute i den virkelige verden 😃

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...