Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke yrker eller hobbier er en no-go for deg?

Gjest 2f036...cf2

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Antydning om autisme ? Det det ender opp med er at det setter autister i et dårlig lys, så ta ballen ikke mannen. 

At autister kan være god på matematikk (mange er det ikke) og samtidig kan ha utfordringer med sosiale ferdigheter (det er gjerne et av diagnose-kriteriene) er ikke å sette autister i et dårlig lys. Mennesker, i alle varianter, har sterke og svake sider. Er det å sette ADHD'ere i dårlig lys hvis man sier at de sliter med konsentrasjonen? Eller er det å erkjenne utfordringene?

Nå lager du rett og slett en krenkebenk av realiteter.

Allikevel skal jeg være enig med deg i at det fins slike fordommer. Eksempelvis hvis jeg hadde sagt at autister ikke har empati, da hadde jeg vært med på å skape fordommer. For det stemmer rett og slett ikke. Altså korrelasjonen.

Forøvrig snakket jeg om matematikere. Ikke autister.

Endret av Neffi
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Du får väl tycka det.

Du er anonym du også, de aller fleste er anonyme her.

fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Stakkars. 

Faktisk ja, manglende folkeskikk er et realt internettproblem. 

fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Det har väl en massa med saken att göra vad folk har skrivet tidigare? 

I dette emnet diskuterer man dette emnet, ikke person. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (2 minutter siden):

At autister kan være god på matematikk (mange er det ikke) og samtidig kan ha utfordringer med sosiale ferdigheter (det er gjerne et av diagnose-kriteriene) er ikke å sette autister i et dårlig lys.

Når du mer eller mindre antyder at noen er sånn pga denne diagnosen så vil jeg kalle det et angrep på autister ja, og det er uansett helt usaklig. 

Neffi skrev (3 minutter siden):

Nå lager du rett og slett en krenkebenk av realiteter.

Nei på ingen måte, det er ikke opp til deg å dele ut diagnoser til de du er uenig med, og det er ingenting saklig ved det, du skulle ikke nevnt det, og det er har ikke noe med krenking å gjøre bare normal folkeskikk. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Nei på ingen måte, det er ikke opp til deg å dele ut diagnoser til de du er uenig med, og det er ingenting saklig ved det, du skulle ikke nevnt det, og det er har ikke noe med krenking å gjøre bare normal folkeskikk. 

Nå var det du som kom med en diagnose her. Ikke jeg. Bla deg gjerne tilbake og oppdater deg. Jeg snakket om en yrkesgruppe, som jeg gjennom mitt liv har opplevd som klønete på det sosiale feltet. Mine opplevelser er ikke vitenskap, men erfaringer. Mine erfariger former mine handlinger. Eksempelvis ville jeg ikke søkt trøst eller støtte hos en matematiker. Andre kan godt gjøre det, men jeg gjør ikke det.

På samme måte som at du har gjort deg dine erfaringer som påvirker dine handlinger. Å dele slike erfaringer er en åpen diskusjon om meninger. Ikke vitenskap. Vi har lov til å ha meninger og erfaringer som er sann for oss, selv uten vitenskapelige bevis.

Ja, jeg vet det er ganske irriterende. For det er også derfor det er lov å si at jorden er flat. Noen opplever det sikkert sånn. Ut ifra sine forutsetninger og erfaringer.

Så kommer det ann på hvordan vi møter andre menneskers erfaringer og meninger. Tror ikke man endrer noe med angrep. Konstruktiv dialog kan kanskje være et sterkere virkemiddel.

Endret av Neffi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (5 minutter siden):

Nå var det du som kom med en diagnose her. Ikke jeg. Bla deg gjerne tilbake og oppdater deg. Jeg snakket om en yrkesgruppe, som jeg gjennom mitt liv har opplevd som klønete på det sosiale feltet.

Ja jeg husker det, men dine personlige anekdoter om det er egentlig ikke verdt stort. 

Neffi skrev (7 minutter siden):

Mine erfariger former mine handlinger. Eksempelvis ville jeg ikke søkt trøst eller støtte hos en matematiker. Andre kan godt gjøre det, men jeg gjør ikke det.

Det er jo bare generalisering. 

Neffi skrev (8 minutter siden):

På samme måte som at du har gjort deg dine erfaringer som påvirker dine handlinger. Å dele slike erfaringer er en åpen diskusjon om meninger. Ikke vitenskap. Vi har lov til å ha meninger og erfaringer som er sann for oss, selv uten vitenskapelige bevis.

Fordommer kalles det. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Fordommer kalles det. 

Ja, jeg har fordommer når det kommer til matematikere. Sikkert flere jeg har fordommer mot også. I bøtter og spann. Alle disse gruppene har jo sikkert masse gode sider som jeg fornekter. Men sånn er det. Jeg har fordommer mot de, med heuristiske snarveier i et forsøk på å gjøre livet og tankeprosesser lettere. Heldig du er som ikke har det sånn! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, skaftetryne32 said:

Du er anonym du også, de aller fleste er anonyme her.

Ser en forskjell mellan att skriva under samma nick hela tiden och ibland skriva anonymt. Er också ofta vansklig att hålla reda på alla anonyma hash.

Faktisk ja, manglende folkeskikk er et realt internettproblem. 

Stämmer det men blir ju knappast bättre med mer anonymitet. Var vel for eksempel ikke det snilleste inlägget den anonyma kom med. 

I dette emnet diskuterer man dette emnet, ikke person. 

Är inte nödvändigtvis personen man diskuterar hvis man tar upp vad personerna har skrivit tidigare. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Neffi said:

Du har plassert deg i et ganske så destruktiv bur om du tenker at kritisk sans er fordommer, særlig når du selv går i samme fellen i samme setning. 

Jeg tenker mennesker som kun kan bidra til diskusjoner med merkelapper og personangrep er no-go. 

Bra att du nu erkänner i inlägget över att du har en massa fordommar vilket var min poäng med mitt inlägg når du och några andra som var väldigt aktiva i diverse feminist trådar i andra trådar kommer med en massa fordommar och generaliseringar. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Bra att du nu erkänner i inlägget över att du har en massa fordommar vilket var min poäng med mitt inlägg når du och några andra som var väldigt aktiva i diverse feminist trådar i andra trådar kommer med en massa fordommar och generaliseringar. 

Hele denne tråden handler om hvilke fordommer mennesker har, og alle mennesker har fordommer, hvis de har orienteringer. Fordommer kan være både positive og negative. Eksempelvis har jeg positive fordommer til enkelte brukere her inne, fordi jeg ser at de har gode holdninger og verdier, mens jeg har negative fordommer mot andre, fordi deres holdninger og verdier ikke samsvarer med mine.

Du har også fordommer. Mot eksempelvis feminister, og hadde jeg orket å lese over innleggene dine, kunne jeg garantert ha gitt deg en liste over både positive og negative fordommer som du besitter, men det er ikke min jobb å holde rede på dine meninger. Fremdeles koselig at du tar på deg jobben med å holde arkiv på hva alle sier til en hver tid, og videre opplyse om denne historikken i alle tråder. Det blir jo veldig viktig når man skal splitte, herske, polarisere og dividere. 

Lykke til og stor klem! :)

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Neffi said:

Hele denne tråden handler om hvilke fordommer mennesker har, og alle mennesker har fordommer, hvis de har orienteringer. Fordommer kan være både positive og negative. Eksempelvis har jeg positive fordommer til enkelte brukere her inne, fordi jeg ser at de har gode holdninger og verdier, mens jeg har negative fordommer mot andre, fordi deres holdninger og verdier ikke samsvarer med mine.

Det är ikke fördommar om du får positiva eller negativa uppfattningar av folk utifra det de skriver. 

Ja, alla har fördommar. Väldigt mycket av det som anses dåligt i dag handlar till en viss del om fordommar men det er också en bra ide med att försöka undvika att basera sig på fordommar och kanske hålla dem inne i sig själv också. 

En överviktigt fyrbarns mamma kan antagligen utlösa en del fordommar i en jobbsökare process men att bruke sig av dem eller säga dem högt skulle gi rammaskri. Det var ett eksempel, samma sak gäller för en massa andra grupper. 

Fordommar om matematik eller gaming är dock noe som du och andra gärna skriker högt om. 

Du har også fordommer. Mot eksempelvis feminister, og hadde jeg orket å lese over innleggene dine, kunne jeg garantert ha gitt deg en liste over både positive og negative fordommer som du besitter, men det er ikke min jobb å holde rede på dine meninger.

Baserat på vad en viss typ feminister skriver så har jag en viss uppfattning om dem ja. Att det skulle vara i närheten av dina fordommar mot folk som kan matematik är jag ikke enig med. 

Fremdeles koselig at du tar på deg jobben med å holde arkiv på hva alle sier til en hver tid, og videre opplyse om denne historikken i alle tråder. Det blir jo veldig viktig når man skal splitte, herske, polarisere og dividere. 

Lykke til og stor klem! :)

Är väl mest så att jag husker en del av det mest ekstrema jag har läst. Just din ratio mellan ekstrema inlägg och intressanta inlägg är rätt hög. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (39 minutter siden):

Det är ikke fördommar om du får positiva eller negativa uppfattningar av folk utifra det de skriver. 

Da forstår du ikke hva fordommer er. Og du skal få et eksempel på det litt lengre ned her, sånn at du kanskje forstår. (og forstår du fremdeles ikke da, så kan jeg ikke hjelpe deg)

Ja, alla har fördommar. Väldigt mycket av det som anses dåligt i dag handlar till en viss del om fordommar men det er också en bra ide med att försöka undvika att basera sig på fordommar och kanske hålla dem inne i sig själv också.

Vi trenger fordommer for å overleve. Eksempelvis kan man som kvinne lære seg at å feste/drikke sammen med menn, ikke nødvendigvis er trygt. Er det da en fordom, eller er det fornuft, når man lærer å la være å drikke seg full i slikt selskap?

Fordommer gjør at vi ikke oppsøker situasjoner som tidligere har gitt oss negative erfaringer. Det er en del av sosial læring. Også positive fordommer. Vi oppsøker de som har gitt oss positive fordommer.

Å gjenta negative erfaringsresultat, å tro på annet utfall kan man også gjøre, men det går en grense før man kan kalle en slik sirkel for idioti.

En överviktigt fyrbarns mamma kan antagligen utlösa en del fordommar i en jobbsökare process men att bruke sig av dem eller säga dem högt skulle gi rammaskri. Det var ett eksempel, samma sak gäller för en massa andra grupper. 

Nå vet ikke jeg hvilke fordommer du har mot overvektige firebarnsmødre, men vi kan vel begge være enige om at overvekt er usunt og reflekterer en eller annen mangel av selvkontroll? Skjønner ikke hva som er problematisk med å ha preferanser på det (uavhengig av kjønn)? Og om du ikke liker kvinner med barn i stillinger, så er jo ikke det noe nytt, som ikke har blitt nevnt tidligere? Disse kvinnene vil vel neppe ende opp på din arbeidsplass da, og det vinner kanskje begge parter på? For min del dømmer jeg hverken kvinner eller menn med barn når det kommer til stillinger, og da er vel foreldre mer trolig til å jobbe på min arbeidsplass?

Fordommar om matematik eller gaming är dock noe som du och andra gärna skriker högt om. 

Matematikk har jeg fordommer mot ja. Gaming har noen fordommer imot. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så sårt for deg at folk har fordommer mot andre preferanser enn dine?

Må vi alle like og være for de sidene som du identifiserer deg med? Hvorfor er du så redd for å bli oversett og valgt bort av noen? Føler du deg ikke bra nok som du er? Fins jo garantert kvinner som vil velge seg både matematikere og gamere, og som er begge deler selv. Ekstra rart blir det jo når det er kvinner som du i utgangspunktet har fordommer imot, som ikke foretrekker matematikere og gamere. Er det viktig for deg at kvinner du ikke liker, liker deg? Hvorfor? Er det ikke fint at vi er ulike og at det fins ulike mennesker for ulike mennesker?

Baserat på vad en viss typ feminister skriver så har jag en viss uppfattning om dem ja. Att det skulle vara i närheten av dina fordommar mot folk som kan matematik är jag ikke enig med. 

Haha. Javel. Kan du forklare meg den skalaen og målenheten du bruker som lager nærhet til fordommer, som gir et sånt resultat som du her antyder? 

Är väl mest så att jag husker en del av det mest ekstrema jag har läst. Just din ratio mellan ekstrema inlägg och intressanta inlägg är rätt hög. 

Igjen, her må du bruke dine matematiske ferdigheter å gi det til meg i en graf eller kvadrant-modell. Ellers formidler du bare et random begrep uten noe betydning. :)

Endret av Neffi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Neffi said:

Da forstår du ikke hva fordommer er. Og du skal få et eksempel på det litt lengre ned her, sånn at du kanskje forstår. (og forstår du fremdeles ikke da, så kan jeg ikke hjelpe deg)

Vi trenger fordommer for å overleve. Eksempelvis kan man som kvinne lære seg at å feste/drikke sammen med menn, ikke nødvendigvis er trygt. Er det da en fordom, eller er det fornuft, når man lærer å la være å drikke seg full i slikt selskap?

Fordommer gjør at vi ikke oppsøker situasjoner som tidligere har gitt oss negative erfaringer. Det er en del av sosial læring. Også positive fordommer. Vi oppsøker de som har gitt oss positive fordommer.

Å gjenta negative erfaringsresultat, å tro på annet utfall kan man også gjøre, men det går en grense før man kan kalle en slik sirkel for idioti.

Nå vet ikke jeg hvilke fordommer du har mot overvektige firebarnsmødre, men vi kan vel begge være enige om at overvekt er usunt og reflekterer en eller annen mangel av selvkontroll? Skjønner ikke hva som er problematisk med å ha preferanser på det (uavhengig av kjønn)? Og om du ikke liker kvinner med barn i stillinger, så er jo ikke det noe nytt, som ikke har blitt nevnt tidligere? Disse kvinnene vil vel neppe ende opp på din arbeidsplass da, og det vinner kanskje begge parter på? For min del dømmer jeg hverken kvinner eller menn med barn når det kommer til stillinger, og da er vel foreldre mer trolig til å jobbe på min arbeidsplass?

Matematikk har jeg fordommer mot ja. Gaming har noen fordommer imot. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så sårt for deg at folk har fordommer mot andre preferanser enn dine?

Må vi alle like og være for de sidene som du identifiserer deg med? Hvorfor er du så redd for å bli oversett og valgt bort av noen? Føler du deg ikke bra nok som du er? Fins jo garantert kvinner som vil velge seg både matematikere og gamere, og som er begge deler selv. Ekstra rart blir det jo når det er kvinner som du i utgangspunktet har fordommer imot, som ikke foretrekker matematikere og gamere. Er det viktig for deg at kvinner du ikke liker, liker deg? Hvorfor? Er det ikke fint at vi er ulike og at det fins ulike mennesker for ulike mennesker?

Haha. Javel. Kan du forklare meg den skalaen og målenheten du bruker som lager nærhet til fordommer, som gir et sånt resultat som du her antyder? 

Igjen, her må du bruke dine matematiske ferdigheter å gi det til meg i en graf eller kvadrant-modell. Ellers formidler du bare et random begrep uten noe betydning. :)

På en måte är jag vel enig i det du skriver men det du ikke verkar förstå er att hvis du har fordommar mot ulänningar så anses du vara rasist, hvis du har fordommar mot överviktiga kvinner med 4 barn och ikke ansätter dem på grund av det så diskriminerar du, hvis du har fordommar mot homofila så är du en homofob, hvis folk har fordommar mot folk som heter Ali og Abraham och då ikke inkallar riktigt lika många av dem till intervju så är det ett tegn på strukturel rasism etc etc. 

Ja, vi har fordommar och generaliser mot folk, det är naturligt men det er också dåligt i rätt många sammanhang. I en del sammanhang er det också olovlig.

Varför inte försöka vara mindre fordomsfull? Hvorfor generalisera utifra något ytligt kriterium når alla borde veta att man ofta har fel på individ nivå? 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (37 minutter siden):

På en måte är jag vel enig i det du skriver men det du ikke verkar förstå er att hvis du har fordommar mot ulänningar så anses du vara rasist, hvis du har fordommar mot överviktiga kvinner med 4 barn och ikke ansätter dem på grund av det så diskriminerar du, hvis du har fordommar mot homofila så är du en homofob, hvis folk har fordommar mot folk som heter Ali og Abraham och då ikke inkallar riktigt lika många av dem till intervju så är det ett tegn på strukturel rasism etc etc. 

Håper du ser forkjellen på å ikke like matematikere, gamere eller onlyfans på et privat/personlig nivå, og det å ikke skulle ansette matematikere/gamere/onlyfans, eller ikke gi de boliglån, leieavtaler osv?

Ja, vi har fordommar och generaliser mot folk, det är naturligt men det er också dåligt i rätt många sammanhang. I en del sammanhang er det också olovlig.

Se kommentaren over. 

Varför inte försöka vara mindre fordomsfull? Hvorfor generalisera utifra något ytligt kriterium når alla borde veta att man ofta har fel på individ nivå? 

Klart, det hadde vært et godt ideal, men vet ikke hvor realistisk det er. Du kan jo prøve å date en overvektig feminist med fire barn, og fortelle meg hvordan det gikk? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...