Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke yrker eller hobbier er en no-go for deg?

Gjest 2f036...cf2

Anbefalte innlegg

knopflerbruce skrev (19 timer siden):

Morsom flytting av målstolpen her. Jeg snakker ikke om folk som konsumerer bittelitt, men de som konsumerer veldig mye av noe.

Greit nok, men det er jo strengt tatt du som flytter målposten her da, ikke meg, siden du må legge til at det er de som konsumerer veldig mye av noe som er nødt til å bli forfattere, skuespillere, teltbyggere eller kodere selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det øyeblikket en hobby, altså en aktivitet jeg driver med for å slappe av og koble vekk i fra hverdagens mas og kjas, forventes å være atter en aktivitet jeg skal sette med dypt inn i for å forsvares så tror jeg rett og slett det er et klart signalt til at min tid er verdt mer enn det den personen er i livet mitt.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (40 minutter siden):

I det øyeblikket en hobby, altså en aktivitet jeg driver med for å slappe av og koble vekk i fra hverdagens mas og kjas, forventes å være atter en aktivitet jeg skal sette med dypt inn i for å forsvares så tror jeg rett og slett det er et klart signalt til at min tid er verdt mer enn det den personen er i livet mitt.

Haha! Herlig

Lenke til kommentar
Gjest 33e8a...43d

Mannlig perspektiv:

Jobb: Alt som har med ugunstig arbeidstid. Kan til nød godta dersom lønna er usedvanlig høy. Men sykepleier osv? Nej takk.
Lavtlønnet arbeid generelt er også no go for min del, Barnehagearbeider er også noe jeg hadde holdt meg unna.

Hobby: Fravær av hobby, mannsdominert hobby ( som krever interaksjoner med menn, gaming ikke inkludert), ekstrem avhengighet rundt hobby.

Det er egentlige mine røde flagg hos en partner.
MEN! det skal sies at jeg fint kunne vært med riktig person som fortsatt gjør flere av disse tingene, men da skal jo liksom alt annet være på plass.. Og det anser jeg som ekstremt lite sannsynlig at jeg møter på denne personen.

Er jo også derfor man skaper slike "bokser" for seg selv tenker jeg.. For å skille mest mulig unna de tingene man anser som de største problemene for seg selv og hva man liker, også tar man heller litt mer til takke med det som er tilgjengelig hvis man kommer over det.

For er det en ting vi mennesker gjør i dag så er det å ta seg til takke med hva vi får servert foran oss..
Jeg er intet unntak, og det er heller ingen rundt meg i det daglige. Noe jeg egentlig finner fascinerende.

Anonymous poster hash: 33e8a...43d

Lenke til kommentar
Gjest 33e8a...43d
Comma Chameleon skrev (På 16.2.2025 den 19.29):

"Who hurt you?". Det der er en holdning man typisk ser hos kvinnehatere, men kanskje du bare hare vært i et dårlig forhold og blitt kynisk? Hvis det er din opplevelse, kanskje du henger i feil miljø?

Kan jo være vanskelig å definere hva som er en hobby til tider, noen er jo uenige, men mitt inntrykk er at det er ganske jevnt fordelt mellom kjønnene hvor mange som har hobbyer og evt. tid brukt på de.

Trenger ikke være kvinnehater bare fordi man har inntrykk som tilsier at det er sånn det er.
Er jo bokstavelig talt sånn man blir informert her i verden.

Selv kan jeg ikke si at jeg kjenner til at kvinner som har en hobby er noe "jevnt fordelt" ( Hvis vi skal se bort i fra det å være med venninner på cafe) Nå er det kanskje 30-40 kvinner i mitt liv som jeg kjenner godt nok til å vite hva de bruker fritiden på, om det er mye eller ikke skal jeg ikke si noe om, da de meste er kjennskap via jobb, min samboer og via barna mine sine aktiviteter.
1 av kvinnene er faktisk trener for barnet mitt. Så det kan man anse som en hobby. Utenom det har de faktisk ikke noe som de selv anser som en hobby. Og svigerinnen min driver med hest, men skal jeg være ærlig virker det mer som en jobb da det går visst 4-6 timer hver dag til dette.

Så hvis noen hadde spurt meg " Hvor mange % andel kvinner tror du har en hobby som gjøres ukentlig" Hadde jeg nok svart i det lavere antallet rundt 10% og da legger jeg mye vilje til.

Anonymous poster hash: 33e8a...43d

Lenke til kommentar
Martelè skrev (På 18.2.2025 den 16.50):

Du ser på film og hører på musikk, gjør du ikke? Da må du jo lage det selv. Det var du sjøl som sa det 🤔

Nei. Jeg har ikke sagt at man må gjøre noe på alle felt man er engasjert i, men NOE av det hadde vært fint. Dessuten er hverken film eller musikk noen hovedinteresser her i gården, og det er også et poeng hvor mye innsats du må legge ned for å faktisk få til noe severdig. Filmredigering er "litt" mer arbeid enn å knote rundt i noen config-filer for å sette opp en server med noen tilpasninger som du kan argumentere for øker en spillopplevelse.

Det blir som de som har aldri så sterke meninger om politikk, men aldri tør forfatte et leserbrev hvor de får meningen sin på trykk med navn og bilde.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 19.2.2025 den 11.23):

Greit nok, men det er jo strengt tatt du som flytter målposten her da, ikke meg, siden du må legge til at det er de som konsumerer veldig mye av noe som er nødt til å bli forfattere, skuespillere, teltbyggere eller kodere selv.

Nei, jeg har ikke flyttet noen målstolpe. Hvis du leser det jeg skriver, burde du klare å se at poenget mitt bare er at skaperevne er et pluss og skiller passive konsumenter fra aktive bidragsytere, og at det er lettere å oppnå en viss respekt for hobbyen sin hvis man drar det et par hakk videre fra den rene konsumentrollen.

Hele debatten her er jo bak mål. Plutselig må jeg sitte her og forsvare folk som ikke klarer lese norsk, og innbiller seg at fordi jeg ønsker at man gjør dette på EN interesse, så må man gjøre det på ALLE. Det er ikke noen logisk slutning at det skal være slik, spesielt siden døgnet tross alt bare har 24 timer.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 19.2.2025 den 13.34):

"Mas og kjas". Er du en sånn som sier "offfff" etter en lang dag på jobb, og slenger ræva ned i sofaen med en pils, også?

Det er da få ting som gir mer mestringsfølelse og energi enn det å execute en god ide til et eller annet produkt. Det er ikke "kjas og mas" hvis du har det gøy.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (5 timer siden):

Nei, jeg har ikke flyttet noen målstolpe. Hvis du leser det jeg skriver, burde du klare å se at poenget mitt bare er at skaperevne er et pluss og skiller passive konsumenter fra aktive bidragsytere, og at det er lettere å oppnå en viss respekt for hobbyen sin hvis man drar det et par hakk videre fra den rene konsumentrollen.

Hele debatten her er jo bak mål. Plutselig må jeg sitte her og forsvare folk som ikke klarer lese norsk, og innbiller seg at fordi jeg ønsker at man gjør dette på EN interesse, så må man gjøre det på ALLE. Det er ikke noen logisk slutning at det skal være slik, spesielt siden døgnet tross alt bare har 24 timer.

Om du må ty til personangrep for å forsvare argumentet ditt så tror jeg at norsken min er helt grei, og at det er kanskje din egen evne til ordlegge deg som er problemet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (6 timer siden):

"Mas og kjas". Er du en sånn som sier "offfff" etter en lang dag på jobb, og slenger ræva ned i sofaen med en pils, også?

"Er du en sånn.." Er dette nivået du legger deg på?

knopflerbruce skrev (6 timer siden):

Det er da få ting som gir mer mestringsfølelse og energi enn det å execute en god ide til et eller annet produkt. Det er ikke "kjas og mas" hvis du har det gøy.

Er det dette som målet med alt man skal gjøre? Få mestringsfølelse og skape et nytt produkt? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 33e8a...43d skrev (19 timer siden):

Trenger ikke være kvinnehater bare fordi man har inntrykk som tilsier at det er sånn det er.
Er jo bokstavelig talt sånn man blir informert her i verden.

Selv kan jeg ikke si at jeg kjenner til at kvinner som har en hobby er noe "jevnt fordelt" ( Hvis vi skal se bort i fra det å være med venninner på cafe) Nå er det kanskje 30-40 kvinner i mitt liv som jeg kjenner godt nok til å vite hva de bruker fritiden på, om det er mye eller ikke skal jeg ikke si noe om, da de meste er kjennskap via jobb, min samboer og via barna mine sine aktiviteter.
1 av kvinnene er faktisk trener for barnet mitt. Så det kan man anse som en hobby. Utenom det har de faktisk ikke noe som de selv anser som en hobby. Og svigerinnen min driver med hest, men skal jeg være ærlig virker det mer som en jobb da det går visst 4-6 timer hver dag til dette.

Så hvis noen hadde spurt meg " Hvor mange % andel kvinner tror du har en hobby som gjøres ukentlig" Hadde jeg nok svart i det lavere antallet rundt 10% og da legger jeg mye vilje til.

Han sa jo også at at hobbyen til kvinner flest er å rakke ned på andres hobbyer. Det er ganske mye mer bak det, kontra kun å si at kvinner ikke har hobbyer, derfor kvinnehater-delen. Folk flest er hyggelige folk som støtter partneren i deres hobbyer. Om du er kjæreste med noen som rakker ned på hobbyene dine så er det et problem med den dama og ikke kvinner generelt. 

Mulig vi bare er i helt forskjellige verdener. Jeg tror nesten ikke jeg kjenner noen som ikke har en hobby. Men så er jeg i et relativt ungt miljø der de fleste er mellom 25-35, med noen over og under. Og de fleste har ikke barn. Jeg kan se for meg at de med barn har mye mindre tid til hobbyer generelt sett, og at det går mest utover kvinnene som ofte må gjøre mer med barna. Finnes jo unntak, som Leticia her inne som sier hun har "like mye" fritid som de uten barn, men generelt sett har nok de med barn et liv med mindre tid til hobbyer og mindre fleksibilitet.

Jeg vil si at trening er en hobby. Og så har du veldig mange stereotypiske kvinnehobbyer (f.eks. strikking) som er populært blant kvinner. For noen så vil jeg også si at barna kan være en hobby i tillegg til det normale. Altså at de velger å bruke tid og energi på barna i stedet for en hobby fordi de vil, ikke fordi de må. Det er innafor i mine øyne.

De uten hobby, hva gjør de? Sitter og ser på TV hele dagen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Men det handler egentlig mest om at våres hobby ble barnas hobby, og motsatt.

Jeg liker ikke den tankegangen om at mangel på tid skal gå mest ut over kvinnene. Mannen løftet meg frem på det området der, men man får jo god tid / relasjon til barna også når man drar og trener sammen.

Etterhvert så ble det mer enn en hobby også, det ble en llivsstil og satsing fordi store deler av familien holdt på med samme idretten.

Ja det er jo absolutt en av måtene å få det å ha hobby og samtidig nok tid til familien til å "gå opp". Og hobbyen er nok mye mer givende når flere i familien deler den. Har man lite overlapp i hobbyer og interesser så kan det bli vanskelig få nok tid. Det ser man jo selv i forhold uten barn. Delte interesser kan gjøre store forskjeller i hvor mye tid man får til overs.

Jeg liker heller ikke den tankegangen at det skal gå mest utover kvinnene hvis de ikke selv ønsker det, men i praksis er det jo sånn det som oftest ender opp. Noen liker mer den tradisjonelle fordelingen enn andre, men den automatikken er jo ikke heldig. Begge bør være enige om fordelingen og være fornøyd.

For noen så er det dama som helt klart vil ha barn mest og dermed må ta litt mer ansvar. Litt som hvis mannen vil ha hund mens dama er mer nøytral. Kan hende de skaffer seg hund og begge må bidra, men at mannen må gjøre mye mer arbeid med hunden totalt sett.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Om du må ty til personangrep for å forsvare argumentet ditt så tror jeg at norsken min er helt grei, og at det er kanskje din egen evne til ordlegge deg som er problemet. 

Det er ingen personangrep i det du siterer, så denne "hvis"-en din kan du stappe en viss plass. Du får lese det jeg skriver, og ikke finne på ting å argumentere mot.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

"Er du en sånn.." Er dette nivået du legger deg på?

Er det dette som målet med alt man skal gjøre? Få mestringsfølelse og skape et nytt produkt? 

Jeg bare spør, fordi folk som bruker uttrykk som "mas og kjas" gjerne er dem som slenger seg ned i sofaen etter endt arbeidsdag over å glede seg til andre aktivieter, også.

(og hva i helvete er "mas og kjas", uansett?)

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Jeg tenker at man er utrolig kjedelig hvis målet med enhver hobby skal være at man skal gjøre det til noe produktivt eller at det skal gi mestringsfølelse. Hvis man trenger mestringsfølelse for alt man gjør, så har man et problem. 

Det du tenker er ikke logisk holdbart. Å skape noe er det motsatte av å være kjedelig. Å sitte og konsumere, derimot, ER kjedelig. Å være passiv er åpenbart mer kjedelig enn å være aktiv.

Mestringsfølelsen finner som regel deg i de settingene, er min erfaring. Og, du liker den følelsen, fordi det er sånn mennesker er skrudd sammen. Men nå snakker jeg ikke om mestringsfølelse a la "skolesliter fikk til to enkle oppgaver i mattetimen og slapp å føle enda et nederlag", men om den følelsen av mestring du får når du kommer på noen ekstra gode ideer som du får lyst til å gjøre noe med. Ideene som løser en oppgave som ikke hadde noen åpenbar løsning.

Lenke til kommentar

Det hadde ellers vært interessant med noe statistikk på denne hobby-debatten. Kanskje det er menn som har færrest hobbyer? De menneskene jeg vet om som ikke egentlig gjør en tøddel i livet, er som regel menn. Kvinnene har som regel noen fritidssysler - om det så er strikking og hekling, lese skjønnlitteratur, lytte til k-pop, trening eller noe helt annet. Men det er kanskje enklere å definere det som en hobby hvis du står i garasjen og skrur eller sitter foran en skjerm og gamer?

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (26 minutter siden):

Jeg bare spør, fordi folk som bruker uttrykk som "mas og kjas" gjerne er dem som slenger seg ned i sofaen etter endt arbeidsdag over å glede seg til andre aktivieter, også.

(og hva i helvete er "mas og kjas", uansett?)

Hvem sier at det å koble av etter en hektisk dag på jobb ikke innebærer å slappe av før en gjør noe annet, enten det være å bygge opp arbeidsplass nr 2 eller å vaske huset? Argumentet ditt bygger tydelig oppunder enten-eller. Og det er mye i mellom det å kun sitte i sofaen og bli full, og det å utvikle en platform rundt sin interesse. Det er helt legitimt å begrense sin interesse for en hobby ved å enten konsumere en god historie eller å kun bli bedre i det spillet man favoriserer uten å bygge et større nettverk rundt dette.

Mas og kjas er vel en eldre måte å snakke om hverdagens stress både i jobb og privat sammenheng. Husker jeg ikke helt feil så var kjas et annet ord for masete arbeid.

Lyst å svare på spørsmålene jeg stilte da?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...