Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mirtazapin -> ekstremt trøtt

Gjest 7f04d...94d

Anbefalte innlegg

Gjest 7f04d...94d

Hei godtfolk. 

For en del uker siden ble jeg satt på Welbutrin av en psykiater som et ledd i en kombinasjonsbehandling mot GAD (generalisert angstlidelse). Dette responderte jeg utrolig dårlig på og endte med overstimulering. Etter  avbrudd/seponering har jeg nå fått utskrevet Mirtazapin som også skulle bidra til en viss grad mot søvnproblemer jeg har hatt en god stund. 

Jeg begyntepå dette i går kveld, og i dag er jeg helt ødelagt. Jeg klarer knapt å holde øyelokkene åpne, og har kjempehodepine. Jeg har vært på nåværende arbeidsplass i en knapp måned, så det å ikke kunne utføre jobben min nå (til tross for at de kjenner situasjonen godt) er utrolig kjipt. 

Er det noen som har noe erfaring når det kommer til dette?

Je ghar skrevet til psykiater og venter på melding der også, men vet man kan bli redusert av de. Det var bare så veldig også. Og ingen forbedring ila dagen. 

Anonymous poster hash: 7f04d...94d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal lite til før man får en diagnose som GAD. Det er kanskje ikke nødvendig å behandle diagnosen med medikanmenter? Ellers finnes det et hav av andre medikamenter der ute som faktisk hindrer deg i å sove også, så her finnes et hav av muligheter. Eldre medikamenter har ofte noe mindre virkning og noe mindre bivirkninger.

Om tablettene du bruker nå hindrer deg i arbeid vil de vel kanskje resultere i mer GAD og ikke mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d
1 minute ago, Trulss said:

Det skal lite til før man får en diagnose som GAD. Det er kanskje ikke nødvendig å behandle diagnosen med medikanmenter? Ellers finnes det et hav av andre medikamenter der ute som faktisk hindrer deg i å sove også, så her finnes et hav av muligheter. Eldre medikamenter har ofte noe mindre virkning og noe mindre bivirkninger.

Om tablettene du bruker nå hindrer deg i arbeid vil de vel kanskje resultere i mer GAD og ikke mindre.

Tenker det samme. Dette har vært noe som har vært opp til meg, spesielt da dette har pågått i så veldig mange år uten å få noen ordentlige svar/hjelp. Disse medisinene ble kutta tvert da jeg sitter groggy og sliten på dag 2 nå. 

Holdningene til psykiatere er også noe jeg stusser litt på. Jeg nevnte såvidt at det var litt problemer med at jeg våknet for tidlig om morgenen, derfor fikk jeg disse. Det var altså aldri jeg som ba om noe spesifikt for søvnen. 

Og den siste setningen der er så spot-on som det går av å komme! 😅

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d skrev (4 minutter siden):

Tenker det samme. Dette har vært noe som har vært opp til meg, spesielt da dette har pågått i så veldig mange år uten å få noen ordentlige svar/hjelp. Disse medisinene ble kutta tvert da jeg sitter groggy og sliten på dag 2 nå. 

Holdningene til psykiatere er også noe jeg stusser litt på. Jeg nevnte såvidt at det var litt problemer med at jeg våknet for tidlig om morgenen, derfor fikk jeg disse. Det var altså aldri jeg som ba om noe spesifikt for søvnen. 

Og den siste setningen der er så spot-on som det går av å komme! 😅

Det å behandle dårlig/for lite søvn blir ofte feilbehandlet med nettopp SSRI og annet lite egnede medisiner. Man bør i stedet bruke Imovane som har svært kort virkningstid og egentlig kun er en innsovningstablett. Tidlig oppvåkning er mer problematisk å fikse uten at det går utover "dagen derpå".  Men det å sove 8 timer er en uoppnålig drøm for mange og noe man kanskje ikke bør forvente.

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d
7 minutes ago, Trulss said:

Det å behandle dårlig/for lite søvn blir ofte feilbehandlet med nettopp SSRI og annet lite egnede medisiner. Man bør i stedet bruke Imovane som har svært kort virkningstid og egentlig kun er en innsovningstablett. Tidlig oppvåkning er mer problematisk å fikse uten at det går utover "dagen derpå".  Men det å sove 8 timer er en uoppnålig drøm for mange og noe man kanskje ikke bør forvente.

Akkurat det med 8 timer er jeg veldig klar over, men når det kommer ned i 4-5 timer per natt så røyner det mer på. Dette er dog en periodegreie som ikke har vart så lenge, det var derfor jeg stusset på at det disse medisinene ble skrevet ut så kjapt. Jeg er inne i et behandlingsforløp også, så jeg er veldig positivt innstilt til at det er der dette skal tas tak i. 

Lenke til kommentar

Mirtazapin er et av de mest sederende antidepressiva som er på markedet. De gir en intens trøtthet og kan gi en sterk trang til å legge seg ned i horisontal stilling, uavhengig av selve trøttheten - høres merkelig ut og vanskelig å forklare. Trøttheten vil langsomt gi seg etter flere dagers bruk, men da merkes ofte en ikke ubetydelig vektoppgang - appetitten kan øke mye. 
Håper din psykiater kan finne et annet medikament til deg - det burde ikke være vanskelig for en erfaren psykiater. 

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d
1 minute ago, Novice99 said:

Mirtazapin er et av de mest sederende antidepressiva som er på markedet. De gir en intens trøtthet og kan gi en sterk trang til å legge seg ned i horisontal stilling, uavhengig av selve trøttheten - høres merkelig ut og vanskelig å forklare. Trøttheten vil langsomt gi seg etter flere dagers bruk, men da merkes ofte en ikke ubetydelig vektoppgang - appetitten kan øke mye. 
Håper din psykiater kan finne et annet medikament til deg - det burde ikke være vanskelig for en erfaren psykiater. 

Dette er veldig interessant da jeg ble forklart at dette var noe av det svakere som er der ute. Jeg er veldig lysten på å prøve å droppe hele medisineringen, men skal ha et nytt møte på mandag. Problemet her har som sagt vært tidlig oppvåkning, ikke problemer med innsovning, men jeg ba aldri om hjelp til dette, bare nevnte dette når psykiater spurte hvordan det gikk. 

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d

Absolutt. Dette har pågått siden ungdommen (midten av 30-årene nå), så de ter utrolig deilig å ha fått et mulig svar, men en lang vei igjen å gå enda. Det som frustrerer her er at medisiner er så kjapt skrevet ut for noe jeg bare nevnte såvidt (søvnproblemene), men jeg tror jeg skal ta den med psykologen isteden, for vektoppgang er noe jeg absolutt burde unngå (av andre årsaker). 

Lenke til kommentar

I begynnelsen slet jeg med at jeg var konstant trøtt, og jeg kunne lett sove 12+ timer uten at det hjalp noe. Nå som jeg har gått på Mirtazapin i noen år så merker jeg ikke noe til det. Blir trøtt 2-3 timer etter jeg har tatt medisinen, men er kvikk og rask på morgenen.

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d
1 minute ago, TheKims said:

I begynnelsen slet jeg med at jeg var konstant trøtt, og jeg kunne lett sove 12+ timer uten at det hjalp noe. Nå som jeg har gått på Mirtazapin i noen år så merker jeg ikke noe til det. Blir trøtt 2-3 timer etter jeg har tatt medisinen, men er kvikk og rask på morgenen.

Har apetitt vært et problem for deg?

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d skrev (10 minutter siden):

Må bare si, mirtazapin blir brukt som appetittstimulerende middel til dyr... meg har brukt det, og man blir veldig sulten

Jeg sjekket felleskatalogen nå, og det er ikke indisert til behandling av GAD

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke merket noe vektoppgang, men jeg var litt lettere overvektig før jeg startet på medisinen. Nå går jeg på Ozempic som da gjør at apetitten går ned, så de nuller vel kanskje hverandre ut.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (13 minutter siden):

Må bare si, mirtazapin blir brukt som appetittstimulerende middel til dyr... meg har brukt det, og man blir veldig sulten

Jeg sjekket felleskatalogen nå, og det er ikke indisert til behandling av GAD

Jeg fikk Mirtazapin pga GAD og problemer med søvn. Visst jeg sover dårlig så blir dagen etterpå helt ræva med mye angst. Så for min del har det fungert bra.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk Mirtazapin pga GAD og problemer med søvn. Visst jeg sover dårlig så blir dagen etterpå helt ræva med mye angst. Så for min del har det fungert bra.

Ok, noen ganger henger angst og depresjon og søvnvansker tett sammen... fint du har effekt😍

Lenke til kommentar
Gjest 7f04d...94d
2 minutes ago, Tussi said:

Ok, noen ganger henger angst og depresjon og søvnvansker tett sammen... fint du har effekt😍

Jeg har hatt søvnproblemer i årevis. Sover dårlig -> surfer på mobil -> sover dårligere osv. Dette har bedret seg svært mye den siste tiden etter jeg begynte behandling ved DPS (terapi, ikke medisin-delen). Den siste tiden har jeg slitt med for tidlig oppvåkning. Ikke svært lenge, men en stund, så jeg reagerte litt på at det gikk så veldig rett på medisiner for søvnproblemene. 

Jeg har dessverre noen fysiske tilstander som gjør at trening og vekt er veldig viktig, så vektoppgang er noe jeg er svært redd for for å være ærlig, og per nå har medisineringen kun vært et mareritt. (først Welbutrin med overstimulering, så dette her). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...