Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med MC hjelmer

Frizt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har pdd. en LS2 hjelm som jeg ikke er så alt for fornøyd med. Den er slik som kan åpnes helt opp i front.

Problemet mitt med den er at den er ubehagelig og der kommer mye støy. Jeg tenkte at det kan da vær fornuftig å bytte til en helhjelm, uten slik åpning. 

Jeg har prøvd en AGV K3 hjelm som passet mitt hode relativt greit, er her noen som har erfaringer med denne typen hjelm? Eventuelt om noen kjenner til andre av samme passform som kan vær bedre? 

Er ikke helt sikker på hva jeg bør legge meg på i pris når det gjelder hjelm, men har et budsjett på rundt 3 000,- Noe som den jeg testet falt innenfor. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å ende opp med hjelmer i 6-10.000.- klassen. For min del er passform, sikkerhet og ikke minst ventilasjon såpass viktig at prislappen ikke er det jeg ser mest på. Er slett ingen krøsus eller snobb, men etter over 30 år med mc så blir man litt kravstor på sikkerhet og komfort.

Har hatt Shoei siste årene. Synes de gir mye for pengene, og har veldig fin løsning for visir og antidugg med pinlock-feste.

De bruker D-lås på reimen som er mye mindre klumpete enn andre låser.

Mye annet bra å få tak på. Arai er og bra hjelmer.

Googler du litt finner du gjerne tilbud på utgående modeller, men du må jo teste før kjøp selvsagt.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Bruk øreplugger. Dernest: Bruk øreplugger. Helt vanlige skumplugger funker fint. Min favoritt er 3M 1100, litt stivere, så det er lettere å få på plass. 

LS2 er gode hjelmer, og det er ganske marginalt mer støy i en modulærhjelm/åpningshjelm kontra en vanlig helhjelm. Hvis hjelmen ikke passer hodeformen din, som ikke er uvanlig kan det være du trenger en annen hjelm. Det er egentlig bare å prøve ulike typer i butikk. Jeg liker også Shoei godt, og Scorpion. 

Kan være lurt å prøve ulike luftestillinger for å redusere støy. Mest av alt får man støy av vindskjermer på sykkelen som gjør at vinden treffer hjelmen. Da er det bedre helt uten vindskjerm, eller en som sørger for at vinden ikke treffer hjelmen i det hele tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på designet da. Noen stikker mer ut enn andre, og kan være vanskelig å få hjelmen utenpå.

Men de trenger ikke nødvendigvis å være spesifikt markedsført for motorsyklister. Mine er ikke, og jeg vil ikke kalle dem perfekte. Noen som har tips til bedre produkter?

Hjelmen min er HJC, og jeg er kjempefornøyd på alle måter unntatt at jeg mistenker at den gir meg nikkelallergi på haken. 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...