Ronald777 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Har tipset Økokrim om dette, men vurderer anmeldelse. Saken er som følger: 1. I prosjektbeskrivelsen fikk man informert at det ville ta 3 måneder og ferdigstille boligen : 2. Aug 5, 2024 får jeg beskjed av folkeinvesteringsplattformen at ferdigstillelsen vil ta max 8 uker, dette etter informasjon fra det jeg antar er innehaver av prosjektet , 3. Nov 19 2024 får jeg epost at det vil ta ca 7 mnd etter at en tredjepart sjekket prosjektet 4. Det er spesielt eposten 5 august som får meg til å stusse om innehaver av prosjektet med vilje har gitt feil opplysninger for å forsinke tvangsinndrivelsesprosessen Bør jeg anmelde, for meg ser det ut som innehaver av prosjektet egentlig hele tiden visste at prosjektet var et stort kaos, og bare har prøvd å utsette og utsette for og forsinke tvangsinndrivelsesprosessen, men ikke minst kanskje forlede godtroende lånegivere på denne plattformen til å låne ut penger. Det er personlig kausjon og selskapskausjon, men vi har ikke sett en krone hittil Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden At det kan oppstå uforutsette omstendigheter er en del av den risikoen man tar når man låner ut penger. Ut fra hva du beskriver er det få holdepunkter for at det har skjedd noe straffbart, forutsatt at informasjonen er sann. Det er imidlertid ikke uvanlig i boligbyggeprosjekter at ting blir forsinket, særlig hvis kommunen har stilt krav om kontroll av uavhengig tredjepart og denne uavhengige tredjeparten har merknader. Terskelen for straffbart bedrageri er at mottakeren grovt uaktsomt har gitt villedende opplysninger som har påført investorene en risiko for økonomisk tap. Den terskelen er ganske høy - det er ikke nok at man burde ha gjort en bedre jobb på forhånd, eller at man burde hatt bedre oversikt. Det er ikke straffbart å ha et kaotisk prosjekt på gang. Dette er i utgangspunktet en sivil sak, hvor man må se på avtalevilkårene og vurdere om vilkårene for å kreve inn pengene er oppfylt. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Storbank punger ut etter Monio tap Det meste av disse er ikke noe annet enn refinansiering av middels risikable bolig og hytteprosjekter. Som regel med uklare retningslinjer og tidsfrister. Ved ett tilfelle var det vel tatt ut mange millioner lån på en hytte som skulle bygges midt på fjellet. Når dette ble undersøkt var det ingen hytte, og ingen som bygget noe. Bare funnet på prosjekter, trolig for å finansiere noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå