Hrafnguth Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar (endret) Minstesats, enten som ung uføretrygdet eller uten slikt tillegg, er visstnok for lite til å kunne få noe lån i det hele tatt. En kamerat som har vært uføretrygdet hele sitt voksne liv på grunn av sin psykiske helse, er begynt få fargen igjen i kinna, og ville kjøpe seg en varebil for å begynne så smått med transportfirma. Selv om han bor gratis hos faren sin og ikke har gjeld, så får han fortsatt ikke billån Dette på grunn av rentenivået visstnok, når det skal tas med i beregninga at renta kan gå ytterligere opp vil ikke bankene innvilge. Men forbrukslån kan han får; værsågod 300 000 med 20 prosent rente. Det har han forståelig nok ikke så lyst til. Ikke vet jeg, men jeg forestiller meg livet blir noe vanskelig om de eneste låna man kan få er forbrukslån. Nå ordner det seg nok for denna kroppen, for han får hjelp av familien sin, men jeg vil tro dette ikke er aktuelt for de fleste på trygd. Endret 11. februar av Hrafnguth Lenke til kommentar
Hrafnguth Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar Ja, og jeg synes det må anses som diskriminerende at disse som tross alt er økonomisk vanskeligstilt fra før, bare kan få forbrukslån... Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Jeg fikk lån som ung ifør, ikke store greiene,.Men fikk en liten leilighet. Det var dog da man fortsatt fikk bostøtte 2 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Han kan nok ikke bo gratis hjemme for resten av livet sitt så når lån beregnes så beregnes det alltid at man enten er en egen husstand eller del av en husstand. Dette gir da utgifter. Når han i tillegg skal kjøpe bil så kommer det en kostnad ved bilhold, drivstoff og vedlikehold som kommer i tillegg til billånet. Disse kostnadene får han ikke ved kun å ta opp forbrukslån og kan dermed få et høyere forbrukslån enn billån. Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 21:28 Del Skrevet mandag kl 21:28 Problemet her er vel at personbil er kun en utgift for private vanligvis. I dette tilfellet er det mer korrekt å starte et firma og ta lån gjennom firma. Da er det forretningsplan som lukter dårlig om banken ikke tar risikoen. Go with the program. Først ta en jobb, lær hva det involverer, få erfaring, lag forretningsplan som banken får en hard av og så gønne på. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet mandag kl 21:31 Del Skrevet mandag kl 21:31 Tussi skrev (På 11.2.2025 den 16.38): Jeg fikk lån som ung ifør, ikke store greiene,.Men fikk en liten leilighet. Det var dog da man fortsatt fikk bostøtte Om man er singel og uten barn så trenger man ikke store greiene etter min mening. Jeg kjøpte meg en 43 kvm nå i sommer. Fikk ikke boliglån til noe mer så da tok jeg sjansen. Ting kan jo endre seg i fremtiden. Måtte nesten bare gjøre det da det er helt texas i leiemarkedet. 3 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet mandag kl 21:36 Del Skrevet mandag kl 21:36 Om man trenger f.eks. en bil for å kunne ha en inntekt er det sjeldent et problem, men man får ingenting gratis... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet onsdag kl 15:46 Del Skrevet onsdag kl 15:46 Lettere å få lån om en kan vise at en kan spare, og når han bor hjemme, så burde det være lett å spare. Tipper han ikke har noe i reserve. Levd over evne. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 07:04 Del Skrevet i går, 07:04 Siden betjeningsevnen (lav inntekt) er av betydning hjelper det lite å ha svært mye egenkapital. Det er heller ikke kun de med minsteufør som får avslag. Det er i praksis svært vanskelig å få lån som kan fiansiere boligkjøp i noe særlig grad. Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 08:45 Del Skrevet i går, 08:45 Hrafnguth skrev (På 11.2.2025 den 16.35): Ja, og jeg synes det må anses som diskriminerende at disse som tross alt er økonomisk vanskeligstilt fra før, bare kan få forbrukslån... Man skal tross alt kunne betjene lånet sitt. Et rammelån hvor man ikke trenger betale inn mer enn rentene per måned er sikkert enklere å få, enn et billån hvor man må betale både renter og avdrag. Det er ikke bare de på minsteufør som sliter å få tatt opp lån. Andre som også tjener lite vil ha samme problemet. Det er ikke diskriminerende. Det er en avveining av risiko fra bankene. Et rammelån derimot vil man lettere kunne klare å betjene ved å bare betale inn et minimumsbeløp hver måned. Dette vil selvsagt bankene tjene stort på, å ha et slikt lån rullende i årevis. Kjipt for de med lav inntekt? Selvsagt. Men her så burde han ha klart å opparbeide seg en buffer når han tross alt har bodd hjemme. Men kanskje psyken er en medvirkende årsak til at så ikke har skjedd (altså at man er litt impulsiv i forhold til økonomistyring). ? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet i går, 11:52 Del Skrevet i går, 11:52 Jeg kjøpte bil, men fikk kun lån om jeg skrapet sammen 80k i egenkapital. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå