mellomkjøttet Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Norge har toll på en rekke varer som importeres fra andre land. Mest kjent er kanskje tollen på diverse landbruksvarer. Har land som rammes av disse tollsatsene innført hevn-toll på norske varer som eksporteres? Er det ikke slik at når et land innfører toll så svarer andre land med hevn-toll? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Ikke et direkte svar men siden det er i politikk... Norge skal gå stille i båten når det gjelder toll. 25% er nada. Det er over 270% toll på ost,.norsk toll hindrer konkurranse selv i Norge og gir høyere priser her. Så vi kan holde godt kjeft ihvertfall 4 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 46 minutes ago, mellomkjøttet said: Norge har toll på en rekke varer som importeres fra andre land. Mest kjent er kanskje tollen på diverse landbruksvarer. Har land som rammes av disse tollsatsene innført hevn-toll på norske varer som eksporteres? Jepp, du kan si det. Da Norge under EØS-forhandlingen fikk innrømmet toll på landbruksprodukter (se post ovenfor) svarte EU med å ha toll på fisk-baserte ferdigvarer - kun sløyet råfisk (jeg er litt usikker om fagmessig riktig betegnelse) er tollfritt fra Norge til EU. Norge klarte igjen å begrense seg selv til råvareleverandør. Endret 4 timer siden av trikola Lenke til kommentar
Klote Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Norske landbruksvarer kan ikke selges andre steder enn i Norge, ikke uten at vi subsidierer produktene slik at de får normale priser. Dette holdt vi på med i noen år. Så ble det forbudt... https://www.nettavisen.no/slutt-pa-millionsubsidier-til-eksport-av-jarlsberg-ost/s/12-95-3422792148 ... og Tine Meierier fikk panikk: https://frifagbevegelse.no/nnnarbeideren/tine-har-tapt-en-halv-milliard-kroner-i-irland--det-er-fristende-a-si-i-told-you-so-6.158.941661.f00073ced0 Dette er norsk landbrukspolitikk i et nøtteskall. Vi burde ikke hatt landbruk i Norge. Norge er ikke skapt for det. Det er kostbar moro. Her kan vi være globalister. Men tenk, nei, når det er fordelaktig for oss innbyggere, da kan vi ikke tenke globalistisk. Vi burde hatt fri flyt av billig og god europeisk mat. 3 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Det er liten tvil om at tollsatser og moms på mat bør forsvinne, slik at kan få levelige priser, og leve et sunt og godt liv. Man undres hvorfor Norge ligger på krefttoppen, og det sier seg selv at maten er for dårlig. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Mobiltelefonmani skrev (1 minutt siden): Vi tar hensyn til våre bønders interesser, som i stor grad er Norsk dagligvares interesser, som sitter igjen med størst fortjeneste. Jeg personlig tenker at bøndene kan dra til helvete, og jeg driter i den såkalte selvforsyningsgraden. Vel, vi må ha mat. Jeg ser for meg at hvis vi opphever tollsatsene på mat så kan bøndene ha kontrakter på å produsere mat til nødhjelp hvis vi kjøper mye importert. Da opprettholder vi også produksjonen som trengs i en krise uten å ruinere norske husholdninger og bønder som ønsker det kan evt forsøke å konkurrere i markedet på utsøkte produkter. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 20 minutes ago, Klote said: Norske landbruksvarer kan ikke selges andre steder enn i Norge Vel, det har jo nylig vært eggmangel pga de solgte for mange egg til utlandet. Det var visstnok billigere å kjøpe ferske, smittefrie egg herfra enn egg i eget land full av salmonella. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden De norske maten er av så dårlig kvalitet at det knapt blir brukt til dyrefor. Og nå er hønene rammet og det blir farligere og farligere å spise norsk mat, for ikke å snakke om at det er kostbart. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 18 minutes ago, Mobiltelefonmani said: Vi tar hensyn til våre bønders interesser, som i stor grad er Norsk dagligvares interesser, som sitter igjen med størst fortjeneste. Jeg personlig tenker at bøndene kan dra til helvete, og jeg driter i den såkalte selvforsyningsgraden. Denne 'selvforsyningsgraden' er også forvrengt/villedende. Den oppgir ikke hvor mye norsk mat/kalorier vi produserer pr hode, men hvor mye norsk mat vi kjøper i butikken og spiser. Inkludert fisk produserer vi mer enn nok mat for hele befolkningen Først den dagen grensene stenges 100% for alt spiselig kan vi i praksis oppnår selvforsyningsgrad 100%. Da MÅ vi erstatte sjokolade, vindruer, ananas, oliven, krydder osv med poteter og fisk og er tvunget til å oppnå 100%. Endret 3 timer siden av trikola 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jeg drømmer om den dagen norske bønder er redusert til en saga, og vi kan velte oss i rimelig og god mat fra utlandet. Nå har man bare råd til First Price. Vi kan ikke engang spise vårt eget korn da det er av for dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Norsk landbrukspoltikk er den største svindel overfor det norske folk i moderne tid. Senterpartiet har klart å lure befolkningen til å tro at en støtte til denne politikken er en støtte til norske bønder. Det er det ikke. Det er en støtte til norske industribønder, grunneiere og generelt kapitalkrefter. Ikke nok med dette, de har også klart å lure befolkningen til å tro på ting som "Kulturlandskap". Altså, eng og slåttemark er blit rebrandet til "kulturlandskap" og hvor viktig dette er. Det er ikke viktig i det hele tatt. En god illustrasjon på hvor latterlig det er: En by er også kulturlandskap. Det er faktisk selve definisjonen på et kulturlandskap i sin mest ekstreme form. Støtt bonden = Støtt industribonden Norge trenger bonden = Norge trenger industribønder som ødelegger jordsmonnet med overbruk og sprøyemidler. Derimot er det sant at ved å fjerne tollsatser vil landbruket i Norge oppleve en sterk økning av konkurranse fra utlandet. Derimot er det mange ting man kan gjøre for å ta høyde for det: -Vi kan demontere planøkonomien slik at bøndene våre i forkant venner seg til konkurranse og markedsøkonomi. Dette vil også føre til en oppblomstring av både mange mindre små nye bønder, innovasjon i produktene ( i motsetning til å levere melk til avtalt pris til et sentrallager) og i det hele tatt en langt mer sunn distribusjon av matvarer hvor mat som i dag blir subsidiert (kjøtt for eksempel) ikke vil ha livets rett i samme grad som i dag. - Vi kan innføre avgifter på frakt inn i landet som kompenserer for den reelle kostnaden (inkludert eksternaliteter) som oppstår når man frakter varer fra et land til et annet. Transport, drivstoff o.l er generelt sett oversubsidiert og en korreksjon av dette vil bidra til å verne det norske markedet. - Vi kan opprette en helt egen beredskapssektor som står utenfor det vanlige markedet med dedikert oppgave å til enhver tid ha på lager nødvendig mengde med matvarer vi trenger i en krisetid. Dette lageret kan enkelt fornyes jevnlig ved at varer som er i ferd med å bli ukurante kommer ut i markedet og erstattes med nye varer. Denne tilførselen av "billige" varer til det norske markedet, for eksempel via norske produsenter, vil også gi norske produsenter en konkurransefordel vis-a-vis utenlandske. Dette er selvfølgelig konkurransevridende og forstyrrer markedsdynamikken, men alt er bedre enn dagens rene planøkonomi som i prinsippet sørger for at man får kjøpt Findusprodukter fra Canada i Lofoten. Men først må den norske befolkningen forstå at SP er og blir et interesseparti for de få mektige bøndene og at omtrent alt de har sagt er løgn og bedrag. Lenke til kommentar
Klote Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Trulss skrev (54 minutter siden): De norske maten er av så dårlig kvalitet at det knapt blir brukt til dyrefor. Og nå er hønene rammet og det blir farligere og farligere å spise norsk mat, for ikke å snakke om at det er kostbart. Maten er grei nok synes jeg, men utvalget er alt for lite, og prisene er alt for høye. Norske grønnsaker er elendige da. Vi har ikke klima til jordbruk. Potetene er virkelig dårlige, enkelte er som knudrete jordklumper. Trøsten er at jeg føler meg litt tryggere mht miljøgifter og sprøytemidler når det er norskprodusert. Men bare litt. 1 Lenke til kommentar
Klote Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden At vi skal være selvforsynt er et gammelmodig og utgått argument. Vi har til enhver tid vilt i skogen, og fisk i havet. Vi klarer oss lenge på det. Lenke til kommentar
Klote Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden kremt skrev (1 time siden): Vel, det har jo nylig vært eggmangel pga de solgte for mange egg til utlandet. Det var visstnok billigere å kjøpe ferske, smittefrie egg herfra enn egg i eget land full av salmonella. Det finnes alltid unntak, men vi kan ikke leve av de. Norske egg er tryggere enn utenlandske. Det vet de fleste. Men vi trenger ikke tvinge i oss små sure frukter, knotete grønnsaker, eller svindyre oster for å få gode egg. 1 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg er så inderlig glad for at norsk matsikkerhet ivaretas av noen relativt oppegående politikere, og et enda mer oppegående embetsverk, og ikke sirkelronken som foregår i SOME... Dunning-Kruger effekten er høyst aktuell i disse tider! Lenke til kommentar
Klote Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden RookieNO skrev (1 time siden): Jeg er så inderlig glad for at norsk matsikkerhet ivaretas av noen relativt oppegående politikere, og et enda mer oppegående embetsverk, og ikke sirkelronken som foregår i SOME... Dunning-Kruger effekten er høyst aktuell i disse tider! Du er ikke alene om å bli skremt av den fremmedfrykten politikerne promoterer. Nordmenn er et lettskremt folkeslag. Aller helst vil vi ha norsk flagg på alle matvarer. Pussig at ikke mangfold er like attraktivt på dette området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå