Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skatteetaten kontakte mine tidligere leietakere?

Borger___

Anbefalte innlegg

Leide ut et hus jeg ikke fikk solgt i et par år, før det endelig ble solgt. Det var et minus-prosjekt, og ikke hadde jeg verken firma eller mål om å tjene penger på utleie (leide ut i påvente av salg) derfor antok jeg at det ikke skulle føres noe på skattemelding. Nå vil skatteetaten ha leiekontrakt og ytterligere info omkring leieforholdet, og jeg skjønner nå at leieforholdet egentlig skulle vært rapportert fra begynnelsen av. 

Det jeg lurer på er om skatteetaten har myndighet/mulighet til å kontakte min leietaker, hvis jeg oppgir info på henne? Grunnen for at jeg spør er at jeg er bekymret for hva hun vil kunne komme til å finne på å si, hvis hun ble oppringt, da vi har en pågående konflikt siden hun flyttet ut uten å vaske og tømme hus, ting var ødelagt osv osv. Hun leide billig i påvente av at jeg skulle få solgt huset. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Skatteetaten har myndighet til å innhente opplysninger fra tredjeparter, inkludert leietakere, dersom de mener det er nødvendig for å kontrollere skattegrunnlaget. Dette er hjemlet i skatteforvaltningsloven § 10-2, som gir dem rett til å innhente informasjon fra både privatpersoner og virksomheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skatteetaten kan be om opplysninger fra hvem de måtte ønske. En leietaker vil imidlertid ikke kunne pålegges å gi Skatteetaten opplysninger. Årsaken til dette er at skatteforvaltningsloven § 10-2 fjerde ledd begrenser opplysningsplikten for fysiske personer som ikke selv driver næringsvirksomhet til de eksempler som er eksplisitt nevnt i bokstav a til e, og leietakere er ikke nevnt i bestemmelsen. I praksis ber man derfor heller ikke privatpersoner om kontrollopplysninger.

Det er begrenset hvor mye skade en leietaker kan gjøre om leietaker skulle bestemme seg for å si noe til skattemyndighetene. Din skatterettslige posisjon påvirkes av pengestrømmene mellom dere, og disse kan normalt dokumenteres uavhengig av hva leietaker måtte si.

Lenke til kommentar

Så det 

krikkert skrev (15 timer siden):

I praksis ber man derfor heller ikke privatpersoner om kontrollopplysninger.

Så det du sier er at det ikke er tenkelig at skatteetaten kommer til å kontakte leietaker etter de får tilsvaret mitt (som inkluderer hennes kontaktinformasjon)? De har lov men de gjør det ikke? Det er kanskje begrenset skadeomfang som du sier men greit å være forberedt på hva som kan skje. Hun har også et krav mot seg som hun har rømt fra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...