Gå til innhold

EUs fantastiske vedovndirektiv

Anbefalte innlegg

Powertrainer skrev (8 minutter siden):

Hvis de nye forskriftene har tilbakevirkende kraft så blir det en prinsippsak koste hva det koste vil.

Okay. Det er dine penger, du velger selv hva du vil bruke dem på. Jeg er nødt til å bruke mine på å flykte til sydlige strøk pga folk som fyrer. 

Jeg tror uansett jeg kommer bedre ut, jeg får tross alt opplevd verden for mine penger, 🏖🏝🌍dine vil jo bare gå rett til staten 😝🫣

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (19 minutter siden):

Okay. Det er dine penger, du velger selv hva du vil bruke dem på. Jeg er nødt til å bruke mine på å flykte til sydlige strøk pga folk som fyrer. 

Jeg tror uansett jeg kommer bedre ut, jeg får tross alt opplevd verden for mine penger, 🏖🏝🌍dine vil jo bare gå rett til staten 😝🫣

Er du nødt til det? Har du sjekket med lege, har du målt partiklene som kommer inn?

At det kan lukte er jo en ting - men det betyr ikke at det er farlig. At man tar sin sekk og tar sydenflyet sydover er jo ikke akkurat noe som hjelper hverken klima eller miljøet heller. Sånn sett er det litt som å kaste stein i glasshus dersom argumentene går på miljø og klima.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (33 minutter siden):

Er du nødt til det? Har du sjekket med lege, har du målt partiklene som kommer inn?

At det kan lukte er jo en ting - men det betyr ikke at det er farlig. At man tar sin sekk og tar sydenflyet sydover er jo ikke akkurat noe som hjelper hverken klima eller miljøet heller. Sånn sett er det litt som å kaste stein i glasshus dersom argumentene går på miljø og klima.

Dette syns jeg ble et litt tullete innlegg. Selvsagt vet jeg og min lege hva som gjør at jeg blir livstruende syk.

Jeg kan forresten ikke ta fly heller. Vedfyring er nemlig ikke det eneste som gjør meg livstruende syk...

Jeg går ikke noe nærmere inn på diagnose, men kan si at jeg er skadet pga kjemikalier jeg var utsatt for i en tidligere jobb. Det er dermed lite som skal til før jeg risikerer å havne på akutten. Men man vender seg til hvilke tiltak som må gjøres for å ha et greit nok liv og hva som må være på plass for at man unngår akutten og sykehusinnleggelse. Det er dessuten mange kronikere som reiser sørover om vinteren, jeg er ikke alene om dette.

Som  gavekort har linket til tidligere så dør 1700 personer i Norge hvert år en for tidlig død pga vedfyring. Det er faktisk ikke bare bare dette selv om man ikke tenker på slikt når man  selv ikke blir plaget.

Endret av leticia
små justeringer i setninger
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 time siden):

Dette er absolutt ikke korrekt.
Med riktig type filter som skal brukes i tettbygde områder er det på ingen måter i nærheten av helseskadelige nivåer selv om du kanskje lukter røyken.
Menneskenesen er svært sensitiv for røylukt nede i ppb (parts per billion)

Pisspreik - unndkyld uttrykket, men er forbannet på vedfyrende idioter der røyken brer seg mer utover enn oppover.

Det er enkelt å følge med på - denne reagerer ganske raskt og viser det samme som en luftrenser jeg har.  Over 3 så merkes det godt, over 5 - 10 her var det bållukt ja... og over 100 er det som å være i bålrøyken... det må luftes... men dritt... ute er det også "bålrøyk"...

Det er ikke bare nesen som kjenner det, forskning viser også at helse, spesielt hos barn kan påvirkes.

https://www.dsawsp.org/health/children-and-wood-smoke

Ingen filter klarer å rense skorsteinsrøyk.  Den kan ikke renses i vanlige ventilasjonsanlegg.  Jeg har forsøkt med filter med aktivt kull uten at de har sjanse til å rense skorsteinsrøyk. Marginal effekt til mye dyrere pris (Forøvrig veldig begrenset hva som finnes til hvert ventilasjonssystem)

Eneste opsjon er å slå av hele ventilasjonen med de ulemper det medfører.  Forurenseren slipper unna med å ikke betale for nye filter som må byttes ofte eller andre negative effekter.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

For å sette det på spissen så hvis det blir krig for eksempel så vil vi miste strømmen, internett og muligens vannforsyningen. De som ikke fyrer da vil i kongeriket Norge mest sannsynlig fryse ihjel. Hvis de da bruker offentlige midler på å ta de som fyrer med ved så eier de ikke skamvett. Faktisk så vil enhver situasjon på vinteren i Norge med langvarig strømbrudd tilsi at man må fyre med ved. Hvis man har valget mellom å fryse halveis ihjel eller bryte loven så er det ikke et vanskelig valg, spesiellt ikke for småbarnsfamilier hvor eneste alternative varmekilde er vedovn. De kan forby det så mye de vil men i mitt hus kommer det alltid til å være levelig varmt,for beredsskapens skyld.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (33 minutter siden):

For å sette det på spissen så hvis det blir krig for eksempel så vil vi miste strømmen, internett og muligens vannforsyningen. De som ikke fyrer da vil i kongeriket Norge mest sannsynlig fryse ihjel. Hvis de da bruker offentlige midler på å ta de som fyrer med ved så eier de ikke skamvett. Faktisk så vil enhver situasjon på vinteren i Norge med langvarig strømbrudd tilsi at man må fyre med ved. Hvis man har valget mellom å fryse halveis ihjel eller bryte loven så er det ikke et vanskelig valg, spesiellt ikke for småbarnsfamilier hvor eneste alternative varmekilde er vedovn. De kan forby det så mye de vil men i mitt hus kommer det alltid til å være levelig varmt,for beredsskapens skyld.

Jeg er ikke uenig i det med beredskap. Men å fyre i 10 - 15 grader pluss er faktisk helt unødvendig, spesielt når vi vet at 1700 dør hvert år pga vedfyringen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke uenig i det med beredskap. Men å fyre i 10 - 15 grader pluss er faktisk helt unødvendig, spesielt når vi vet at 1700 dør hvert år pga vedfyringen...

Det er jeg helt enig i, da må du se på hva du faktisk kommenterte meg på, temaet jeg tok opp var fyring under strømbrudd. Langvarig strømbrudd på vinteren tilsier at majoriteten av befolkningen må gå over på vedfyring for å holde varmen, om det da er en eu- godkjent ovn eller en peis4 har ingen betydning hvis ungene dine holder på å fryse ihjel.

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Bare idioter fyrer i 10-15 varme grader. Har 18 grader innendørs og vedovnen brukes kun når gradestokken går under minus 10..ellers er det varmepumpen som holder varmen her. Men uten vedovnen vil det bli alt for kaldt innendørs når gradestokken uten bikker ca 15 minus..Noe som er helt vanlig på vinteren. Disse EU byråkratene må ta seg en bolle ellers vil de ødelegge demokratiet i vesten ved at folk i ren protest stemmer på radikale partier. Bare se på galskapen i USA..Politikere må ta til vettet og ikke dytte på radikale bestemmelser. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (2 minutter siden):

Bare idioter fyrer i 10-15 varme grader. Har 18 grader innendørs og vedovnen brukes kun når gradestokken går under minus 10..ellers er det varmepumpen som holder varmen her. Men uten vedovnen vil det bli alt for kaldt innendørs når gradestokken uten bikker ca 15 minus..Noe som er helt vanlig på vinteren. Disse EU byråkratene må ta seg en bolle ellers vil de ødelegge demokratiet i vesten ved at folk i ren protest stemmer på radikale partier. Bare se på galskapen i USA..Politikere må ta til vettet og ikke dytte på radikale bestemmelser. 

Ja da bor det bare idioter rundt her tydeligvis 😂

Jeg skjønner veldig godt at du fyrer med ved i 15 minus. Varmepumpa blir mindre effektiv i en slik temperatur.  Men her vi bor så går vi gjennom mesteparten av vinteren med plussgrader, kanskje den kommer ned i minus 5 av og til, men det er sjeldent. Da er det ekstra frustrerende når man ikke tåler det. 🥴

Lenke til kommentar
leticia skrev (11 minutter siden):

Ja da bor det bare idioter rundt her tydeligvis 😂

Jeg skjønner veldig godt at du fyrer med ved i 15 minus. Varmepumpa blir mindre effektiv i en slik temperatur.  Men her vi bor så går vi gjennom mesteparten av vinteren med plussgrader, kanskje den kommer ned i minus 5 av og til, men det er sjeldent. Da er det ekstra frustrerende når man ikke tåler det. 🥴

Forstår det,men det er ødeleggende for alle om man som samfunn dyttes i en radikal endring ved f.eks forby vedovner. Da må det finnes bedre måter å sikre at folk fyrer med gode ovner. Vår ovn er fra 2011 og er en peisinnsats som var definert som rentbrennende,men som etter de nyeste EU reglene sikkert ikke regnes som rentbrennende nok. Skal vi tvinges til å bytte til noe bedre om vi skulle bygge ut stuen  så vil jeg si det er et overgrep. Etter bygningsforskriftene skal man jo bygge etter de siste gjeldende for det man bygger nytt. Og jeg ser for meg at det i så fall vil innebære at man kanskje ikke får tak i en slik ovn eller at det blir uforholdsmessig dyrt. Slike overformynderi grep mener jeg vi må unngå.

Endret av obygda
Lenke til kommentar
obygda skrev (13 minutter siden):

Forstår det,men det er ødeleggende for alle om man som samfunn dyttes i en radikal endring ved f.eks forby vedovner. Da må det finnes bedre måter å sikre at folk fyrer med gode ovner. Vår ovn er fra 2011 og er en peisinnsats som var definert som rentbrennende,men som etter de nyeste EU reglene sikkert ikke regnes som rentbrennende nok. Skal vi tvinges til å bytte til noe bedre om vi skulle bygge ut stuen  så vil jeg si det er et overgrep. Etter bygningsforskriftene skal man jo bygge etter de siste gjeldende for det man bygger nytt. Og jeg ser for meg at det i så fall vil innebære at man kanskje ikke får tak i en slik ovn eller at det blir uforholdsmessig dyrt. Slike overformynderi grep mener jeg vi må unngå.

Ja, jeg mener ikke at man skal ha et totalforbud. Kanskje mer som en tanke om når det er greit å fyre eller ikke, med spesielt fokus på tettbygde strøk.

Kanskje også når feieren kommer at de kan informere folk om hvordan man fyrer riktig, at det kun er ved som skal inn i ovnen, og forklare hva som kan skje hvis man fyrer med diverse forskjellige materialer... (inkludert pipebrann).

Vi har jo som nevnt vedovn vi også. Jeg vet ikke alderen, men den stod her da vi kjøpte i 2003. Den bare brukes ikke pga meg. Men når jeg er bortreist så fyrer mannen hvis det blir kaldt nok, og vi har den stående i tilfelle strømmen går i lange perioder. (Noe som forøvrig aldri har skjedd, vi har vel maks vært uten strøm i 5 timer). ( Jeg tåler forøvrig ikke stearinlys heller, så ikke enkelt å gå over på det når lyset går) 😛

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (44 minutter siden):

Det er jeg helt enig i, da må du se på hva du faktisk kommenterte meg på, temaet jeg tok opp var fyring under strømbrudd. Langvarig strømbrudd på vinteren tilsier at majoriteten av befolkningen må gå over på vedfyring for å holde varmen, om det da er en eu- godkjent ovn eller en peis4 har ingen betydning hvis ungene dine holder på å fryse ihjel.

Ja jeg er enig i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...