obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gavekort skrev (Akkurat nå): Aha, så du tror at fordi dagens vedovner, uten noen som helst form for renseteknologi, ikke vil tilfredsstille fremtidens krav, så betyr det slutten på vedovner? Bransjen sier det selv 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 3 minutes ago, leticia said: Jeg ønsker disse EU - kravene velkommen, det får være måte på hvor mye man skal forurense lufta med vedovner. Hvorfor skal folk som bor steder hvor luftforurensing ikke er et problem, men derimot langvarig bortfall av strøm måtte lide for at det er et problem andre steder? Lokale regler er nok vegen å gå her. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden obygda skrev (4 minutter siden): Bransjen sier det selv "Bransjen" sier at 97% av dagens vedovner ikke vil kunne selges. Dessuten er argumentene fra lobbyvirksomheten Norsk Varme ganske tynne og katastroferende. Hva skjedde da EU innførte Euro 1 utslippskrav til bilbransjen i 1997? Var det slutten på bilen? 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 2 minutes ago, Gavekort said: Aha, så du tror at fordi dagens vedovner, uten noen som helst form for renseteknologi, ikke vil tilfredsstille fremtidens krav, så betyr det slutten på vedovner? Det kan lett bli uforholdsmessig dyrt med nye vedovner selv om det ikke blir noe forbud. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Smule8o skrev (Akkurat nå): Det kan lett bli uforholdsmessig dyrt med nye vedovner selv om det ikke blir noe forbud. Ble det uforholdsmessig dyrt da vi begynte å ilegge utslippskrav på bilbransjen? 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Gavekort said: Ble det uforholdsmessig dyrt da vi begynte å ilegge utslippskrav på bilbransjen? Så fordi det ikke ble det kan det umulig være tilfellet med vedovner? Elbiler er forresten regnet å være uforholdsmessig dyrt i store deler av verden. Det er bare at vi her på berget allerede var vant med at biler var uforholdsmessig dyre. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Smule8o skrev (5 minutter siden): Så fordi det ikke ble det kan det umulig være tilfellet med vedovner? Det er opp til deg å bevise, og siden forslaget fortsatt er i høring så klarer du neppe å produsere noe bedre enn antagelser, slik som resten av de falske premissene (og fantasihistoriene) vi bruker her i tråden. Men i og med at en vedovn ikke koster mer enn en månedslønn per i dag så har jeg ingen tro på at hele industrien kommer til å legge ned og folk kommer til å droppe vedovn fordi det kostet 50k i stedet for 30k på huset til 7 millioner. I likhet med bilbransjen så kommer det uansett til å bli utvikling for å finne billigere og bedre løsninger for å rense røyken. Sitat Elbiler er forresten regnet å være uforholdsmessig dyrt i store deler av verden. Det er bare at vi her på berget allerede var vant med at biler var uforholdsmessig dyre. Elbiler har ingen ting med utslippskrav på forbrenningsmotorer å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Gavekort skrev (10 minutter siden): "Bransjen" sier at 97% av dagens vedovner ikke vil kunne selges. Dessuten er argumentene fra lobbyvirksomheten Norsk Varme ganske tynne og katastroferende. Hva skjedde da EU innførte Euro 1 utslippskrav til bilbransjen i 1997? Var det slutten på bilen? Med kreativ avgiftspolitikk ble det tilnærmet slutten på fossilbiler i Norge… Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (7 minutter siden): I praksis så blir det forbud når de som skal selge ovner ikke klarer å levere tjenesten lenger! Jeg bor på bygda og når strømmen er borte her..vel da kan det gå lenge til den kommer tilbake...Jeg ser dette som nok et sentraliseringstiltak der man ser verden fra sin leilighet i sentrale strøk og lager regler for alle basert på den virkelighetsforståelsen Kanskje rett og slett de som selger tjenesten må fornye seg, slik som alle andre som ønsker å få solgt et produkt må? Jeg har også bodd på bygda, og bor i enebolig i dag i tettbygd strøk med tilgang til vedovn. Men den brukes ikke fordi jeg blir alvorlig syk av det. De som bor i nærheten får jeg derimot ikke gjort noe med, så jeg må flykte om vinteren til sydlige strøk for å ikke havne på akutten... Når det er sagt så tenker jeg at man kunne gjort forskjell på tettbygde strøk og de som bor på bygda med langt til nærmeste nabo. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (Akkurat nå): Med kreativ avgiftspolitikk ble det tilnærmet slutten på fossilbiler i Norge… Fordi vi har bedre alternativer. 4 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 45 minutes ago, Gavekort said: Forslaget har ikke kommet på høring og du vet allerede om de tekniske implementasjonene? Tror du virkelig at vi kommer til å glemme av vedovnen sin beredskapsfunksjon? Nei jeg kommer ikke til å glemme det, om Brussels, hvis definisjon av vinter er 10 plussgrader og ingen snø gjør, vet jeg ikke. Forordningen i dagens versjon, som vi diskuterer nå, og ikke eventuelle fantasier om endringer vi ikke vet noe om i fremtiden, inneholder krav om at spjeld er automatisk, hvis betyr elektrisk regulert. Noe som gjør ovnene uegnet til beredskap. Kanskje du skal undersøke dette selv, istedet for å bare kverulere om eventualiteter? Endret 2 timer siden av likferd 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Smule8o skrev (12 minutter siden): Hvorfor skal folk som bor steder hvor luftforurensing ikke er et problem, men derimot langvarig bortfall av strøm måtte lide for at det er et problem andre steder? Lokale regler er nok vegen å gå her. Jeg er ikke uenig i det. Jeg mener at man kan skille mellom tettbygde strøk og landlige strøk. 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Gavekort skrev (Akkurat nå): Fordi vi har bedre alternativer. Og med kreativ avgiftspolitikk, kan det også bli slutt på vedovnen. En stolt norsk tradisjon og næring, fundert på norske smelteverk varmet med miljøvennlig vannkraft og en viktig forutsetning for en desentralisert bosetting. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Gavekort said: Det er opp til deg å bevise, og siden forslaget fortsatt er i høring så klarer du neppe å produsere noe bedre enn antagelser, slik som resten av de falske premissene vi bruker her i tråden. Det jeg har å gå på er en uttalese fra Norsk Varme. De kan garantert mer enn produksjon av vedovner enn meg, deg og alle andre i denne tråden til sammen. De skriver: ● De nye standardene legger opp til ekstreme utslipps- og effektkrav uten at data tilsier at dette vil være praktisk mulig å gjennomføre. På en annen side kan de ikke på noen som helst måte sees som en nøytral part. Men det er i alle fall grunn til bekymring 2 minutes ago, Gavekort said: Men i og med at en vedovn ikke koster mer enn en månedslønn per i dag så har jeg ingen tro på at hele industrien kommer til å legge ned og folk kommer til å droppe vedovn fordi det kostet 50k i stedet for 30k på huset til 7 millioner. Svært mange har hus som koster langt mindre enn 7 milloner. Som @obygda påpeker finns det noe som heter distriksnorge. 2 minutes ago, Gavekort said: I likhet med bilbransjen så kommer det uansett til å bli utvikling for å finne billigere og bedre løsninger for å rense røyken. Det sier du basert på din dype kompetanse innen vedovner? 2 minutes ago, Gavekort said: Elbiler har ingen ting med utslippskrav på forbrenningsmotorer å gjøre. Nei, det har det ikke. Men EU har et mål om at kun nullutslippsbiler skal være i salg innen 2035. En mekansisme for å oppnå dette kan være kraftig avgiftsøkning på biler med forbrenningsmotor. Pdd er prisnivået på elbiler så høyt at det ikke virker særlig realistisk, og andre alternativer er ganske i det blå. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden likferd skrev (2 minutter siden): Forordningen i dagens versjon, som vi diskuterer nå, og ikke eventuelle fantasier om endringer vi ikke vet noe om i fremtiden, inneholder krav om at spjeld er automatisk, hvis betyr elektrisk regulert. Noe som gjør ovnene uegnet til beredskap. Kanskje du skal undersøke dette selv, istedet for å bare kverulere om eventualiteter? Hvor i Økodesignforordningen står det om elektrisk regulert spjeld? Hvem sier dessuten at det ikke vil kunne være en evt. overstyring? Vokteren skrev (Akkurat nå): Og med kreativ avgiftspolitikk, kan det også bli slutt på vedovnen. En stolt norsk tradisjon og næring, fundert på norske smelteverk varmet med miljøvennlig vannkraft og en viktig forutsetning for en desentralisert bosetting. Kan du ikke lese tråden før du deltar i debatten? Det er så unødvendig reduktivt å ytre de samme argumentene hele tiden. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Smule8o skrev (18 minutter siden): Det jeg har å gå på er en uttalese fra Norsk Varme. De kan garantert mer enn produksjon av vedovner enn meg, deg og alle andre i denne tråden til sammen. De skriver: ● De nye standardene legger opp til ekstreme utslipps- og effektkrav uten at data tilsier at dette vil være praktisk mulig å gjennomføre. Jeg opererer ikke på argument av autoritet, men av hvorvidt argumentene (fra autoriteter eller ei) er substansielle. Faktumet at norsk varme sine argumenter har null substans gjør heller at jeg sår tvil om demmes interesse i denne saken. Sitat Svært mange har hus som koster langt mindre enn 7 milloner. Som @obygda påpeker finns det noe som heter distriksnorge. 20.000kr er ikke en betydelig differanse enten det er 7 millioner eller 3 millioner. Det nøyaktige beløpet var ikke poenget mitt, men snarere at det finnes fleksibilitet. Jeg vet ikke en gang om det blir dyrere. Mange industrier opererer på solid marginer der kost av produktet er lavt, men at de kan prissette seg opp pga. lav etterspørsel, markedsdominanse eller at de har andre mekanismer i markedet slik som branding. Sitat Det sier du basert på din dype kompetanse innen vedovner? Det sier jeg basert på min dype kompetanse innenfor teknologi og produktutvikling. Det er ganske vanlige markedskrefter å prøve å gjøre noe billig og bra, men når rammene rundt ikke krymper så er det ingenting å strebe etter. Vedovner har ikke endret seg stort. Det er billigere å drive med lobby enn å måtte faktisk begynne å gjøre teknologisk utvikling. Sitat Nei, det har det ikke. Men EU har et mål om at kun nullutslippsbiler skal være i salg innen 2035. En mekansisme for å oppnå dette kan være kraftig avgiftsøkning på biler med forbrenningsmotor. Slik har det alltid vært, der enten bransjen eller EU gir etter. Vi kjører fortsatt biler, med Euro 7+, hybridmotorer og elmotorer. Verden går frem, men tydeligvis så skal den ikke det for vedovnen uten at Jøtul går konk og nordmenn dør av ihjelfrysning om vinteren fordi EU vil ha noe litt smartere enn å bare slippe røyken rett ut av pipa. 2 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (18 minutter siden): Kanskje rett og slett de som selger tjenesten må fornye seg, slik som alle andre som ønsker å få solgt et produkt må? Iflg bransjen selv vil dette bli så dyrt i boliger at vedfyring til slutt kan bli begrenset til store og avanserte fjernvarmeanlegg, noe vi har svært lite av i Norge. Brussel jobber på mange områder for å tilrane seg fordeler….. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (2 minutter siden): Iflg bransjen selv vil dette bli så dyrt i boliger at vedfyring til slutt kan bli begrenset til store og avanserte fjernvarmeanlegg, noe vi har svært lite av i Norge. Med "bransjen" mener du da det syltynne skrivet fra Norsk Varme? Ble dieselbiler også så dyrt at vi måtte gå over til store og avanserte busser? 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (6 timer siden): Igjen foreslår EU nye direktiver som truer hundrevis av norske arbeidsplasser, egenberedskap og ovnskos: https://norskvarme.org/enorme-konsekvenser-med-eus-nye-okodesignforordning-for-vedovner/ Alt skjer selvsagt med det grønne skiftets velsignelse. Bare minner om hva Asland svarte i samme sak for bare 2-3 år siden: https://www.altinget.no/eu/statsradensvarer/10806 Ønsker vi å puste inn mye giftig røyk? 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 27 minutes ago, Gavekort said: Hvor i Økodesignforordningen står det om elektrisk regulert spjeld? Hvem sier dessuten at det ikke vil kunne være en evt. overstyring? Draftet er såvidt jeg vet ikke offentlig tilgjengelig, så om du nekter å lese artikkelen vi diskuterer og vil avslå alle argumenter fra bransjen som faktisk har innsyn, på grunnlag av at de er partiske, så kommer vi ikke langt. https://cefacd.com/images/CEFACD_Position_Paper_on_Ecodesign_review_070225.pdf?msg_pos=2 Quote The draft makes the installation of an automatic combustion control (ACC) mandatory for all appliances. Only a very small proportion (around 3-4%) of appliances currently on the market are already equipped with this technology. However, this form of automatic regulation has nothing to do with regulating the heat output according to the room temperature, as it is common with other heating systems, including pellet appliances. With a wood log appliance, the heat output is mainly influenced by the amount of fuel that the user feeds into the stove. Products with an automatic wood log supply do not (yet) exist. The requirement to regulate the air supply in relation to the room temperature is therefore technically absurd for log-burning appliances. In fact, control based solely on room temperature can lead to very poor combustion and therefore increased emissions. Apart from increasing the selling price of an appliance, this directly contradicts the very objective of eco-design, which is to save energy. This could have It has the opposite eƯect, as the appliances lose their independence from the grid and require additional energy to operate. Additionally, any Ecodesign regulation should not favour specific technologies. It should be technology-neutral and allow manufacturers to choose how to meet the regulation's requirements. If this can be achieved through manual or mechanical damper control, this has the dual benefit of producing cheaper and more robust stoves that can also act as a back-up heating source in the event of a power failure. Although not explicitly required, a stove without a built-in catalytic converter and electrostatic precipitator is unlikely to meet the emission requirements. All seven known Blue Angel stoves have these features. These additional features are a factor that will make appliances more expensive and increase cleaning and maintenance costs 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå