Gå til innhold

EUs fantastiske vedovndirektiv

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Smule8o said:

Merk: jeg har ikke satt meg inn i om dette faktisk er riktig tolkning av foreslått ny økodesignforordning for vedovner. Men det tror jeg ikke så mange som roper om at dette bare er tull har gjort heller.

Her tror jeg du slår inn åpne dører. Poenget er at dette ikke handler om at 97 % av eksisterende ovner må byttes ut, slik mange tror - både i denne tråden og ellers. Det er det selvsagt relevant å påpeke. Produsentene derimot må gjøre endringer mht. fremtidig produksjon og salg/montering av ovner iht. nye krav. At de sutrer over dette er som forventet. Det vil også trolig medføre dyrere ovner for forbrukerne i fremtiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Men hvordan skal dette medføre noen større grad av utfasing av gamle ovner enn dagens krav? Det vil ikke gjelde for ovner som allerede er i bruk, og moderne ovner er allerede langt mer rentbrennende enn de gamle.

Og om det medøfer betydelig øking av prisen på nye ovner kan det i verste fall føre til at folk venter lengre med å bytte ut de gamle.

Poenget er vel at det ikke vil bli bygget boliger med vedovn lenger..og man får forbud mot å montere inn en ny.

Det betyr at man i praksis ikke lenger kan bo på bygda med dårlig infrastruktur - hva skal man egentlig varme opp med når strømmen er borte?

I vårt hus fra 2011 ble det PÅLAGT å ha vedovn.....nå skal man FORBY vedovn......ikke rart idioter som Trump kommer til makten når makten driver slike overgrep på befolkningen......

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

I tettbebygd strøk der det er om hverandre med vedfyring og balansert ventilasjon (påbudt for boliger etter 2010 ca) ser jeg positivt på dette (den enes kos er den andres os).  Vedfyring i nabolaget gir røyk inn som har samme skadelige potensial som røyking.

Støttes. Det er nok endel "klimaflyktninger" blant oss om vinteren pga vedfyring. Hvis jeg tilbringer hele høsten og vinteren i Norge så er jeg totalt ødelagt når vi kommer til februar. 

Så ja, blir nok klimaflyktning i januar og februar i vintrene fremover nå ja...

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Ser ikke helt hva som er negativt med dette. Utelukkende positivt og nødvendig med utfasing av gamle ovner. Og jeg er vedprodusent selv.

Det verserer flust av falske nyheter og desinformasjon i sosiale medier om at et EU-direktiv gjør at vedfyring skal bli forbudt og lignende. Mange tror på disse tingene.

Om du hadde orket lese kilden, hadde du sett kravene innbærer blant annet automatisk luftregulering og elektrostatisk partikkelfilter. Noe som i praksis gjør vedovnen like avhengig av elektrisitet som panelovnen, og uegnet til bruk som bedreskapsoppvarming.

Det er mulig du ikke ser problemet ned at folk fryser ihjel eller må bli evakuert med helikopter når raset tar vei og strøm, men jeg gjør.

For beredskap i tilfelle krig eller større naturkatastrofer som tar ned strømnettet  samt utfall på grunn av produksjonsmangel, er det intet mindre enn katastrofalt. EU kunne ikke vært mer ute av tiden om de så aktivt prøvde.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (34 minutter siden):

Poenget er vel at det ikke vil bli bygget boliger med vedovn lenger..og man får forbud mot å montere inn en ny.

Man gjør ikke det, som poengtert flere ganger i tråden.

Dette handler om salg av nye vedovner, og skal jeg gjette så vil det bli som utfasingen av ikke-rentbrennende ovner der du kan beholde din gamle så lenge den står i sin opprinnelige installasjon og ikke flyttes eller selges videre.

likferd skrev (16 minutter siden):

Om du hadde orket lese kilden, hadde du sett kravene innbærer blant annet automatisk luftregulering og elektrostatisk partikkelfilter.

Forslaget har ikke kommet på høring og du vet allerede om de tekniske implementasjonene? Tror du virkelig at vi kommer til å glemme av vedovnen sin beredskapsfunksjon?

• Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Mercruiser said:

Her tror jeg du slår inn åpne dører. Poenget er at dette ikke handler om at 97 % av eksisterende ovner må byttes ut, slik mange tror - både i denne tråden og ellers.

Kan du vise til en eneste påstand om det i denne tråden?

Edit: Ser nå det hadde kommet en etter inlegget ditt. Men ingen før du skrev dette 

48 minutes ago, Mercruiser said:

Det er det selvsagt relevant å påpeke. Produsentene derimot må gjøre endringer mht. fremtidig produksjon og salg/montering av ovner iht. nye krav. At de sutrer over dette er som forventet. Det vil også trolig medføre dyrere ovner for forbrukerne i fremtiden. 

Produsentene påstår at de nye kravene er urealistiske. Hvorvidt det stemmer eller ikke vet jsom nevnt eg ikke.

Det er også ukjent kost/nytte av disse kravene.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

I tettbebygd strøk der det er om hverandre med vedfyring og balansert ventilasjon (påbudt for boliger etter 2010 ca) ser jeg positivt på dette (den enes kos er den andres os).  Vedfyring i nabolaget gir røyk inn som har samme skadelige potensial som røyking.

De fleste synes påvirket av "krigstyper" om dyr strøm, selv om det siste tre årene har vært 2-3 kr/KWh rimeligere å bruke  elektrisitet enn markedspris for ved.   Det som påvirker mange er nok at de får veden gratis/billig, kanskje av foreldre/venner eller kanskje som gjentjeneste i en svart økonomi... eller kosen da, koste hva det vil...

Klimavennlig?  Neppe.  Mye CO2 som frigis på en tid av året når naturen ikke kan absorbere og bruke den.  Korte sykluser hvor trær vokser og brennes istf å la treet stå i hundrevis av år i skogen og lagre CO2, og når det faller ned blir til ny næring for sopp, insekt, fugler og dyreliv med mindre frislipp av CO2 fordi noe tar veien via planter fra lagret karbon/CO2 til O2. 

Dette våset ditt kan du dokumentere ? Landet gror igjen og det ender som en stor brannbombe til slutt ? Og CO2 er lokalmat for plantene da ? Og ikke global ? Vær så snill dette tullet her må du dra lenger inn i et MDG møte med. Ved er en fornybar ressurs, bare hugg ned mye av den krattskogen som er og så hvor lang tid før den er tilbake! 5 år og det hele er kommet opp igjen. Og forvaltes det ikke vil det forfalle, velte og brenne ned og slippe ut akkurat den samme CO2. Men igjen man må være rimelig nedsnødd for å ikke forstå dette. I stedet skal du sette opp masse fuglehakkere som maler og maler året rundt, unntatt de dagene det er kaldt. Da står de stille.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, obygda said:

Det er vel ingen snakk om forbud her? Klart, om kravene blir så strenge at vedovner blir uforholdsmessig dyre blir det nesten det i praksis.

Det betyr at man i praksis ikke lenger kan bo på bygda med dårlig infrastruktur - hva skal man egentlig varme opp med når strømmen er borte?

Folk på bygda kan som kjent orfres i grønnvaskingens navn.

I vårt hus fra 2011 ble det PÅLAGT å ha vedovn.....nå skal man FORBY vedovn......ikke rart idioter som Trump kommer til makten når makten driver slike overgrep på befolkningen......

Enig at kost/nytte og uheldige konsekvenser får alt for lite oppmerksomhet i en del reguleringer. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Man gjør ikke det, som poengtert flere ganger i tråden.

Dette handler om salg av nye vedovner, og skal jeg gjette så vil det bli som utfasingen av ikke-rentbrennende ovner der du kan beholde din gamle så lenge den står i sin opprinnelige installasjon og ikke flyttes eller selges videre.

Forslaget har ikke kommet på høring og du vet allerede om de tekniske implementasjonene? Tror du virkelig at vi kommer til å glemme av vedovnen sin beredskapsfunksjon?

Les hva jeg skrev en gang til da! Jeg sier at det ikke vil bli bygget boliger MED vedovn fremover!!!
Mao skal jeg byge nytt hus får jeg ikke lov til å montere inn en ovn i dette huset!!

Hvor vanskelig skal det egentlig være å lese!

Poenget er at denne politikken vil medføre at man ikke kan bo utenfor områder med god infrastruktur. Når strømmen blir borte i sentrale strøk så kobler man bare om nettet slik at kun et fåtall beboere blir uten strøm ved feil. Det kalles maskenett. På landsbygda har man ofte radiell nett...da mister ALLE strømmen over store geografiske områder....

Og da vil man være avhengig av å kunne varme opp boligen med noe annet enn strøm

Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Les hva jeg skrev en gang til da! Jeg sier at det ikke vil bli bygget boliger MED vedovn fremover!!!
Mao skal jeg byge nytt hus får jeg ikke lov til å montere inn en ovn i dette huset!!

Fordi? Hvem er det som tar fra deg vedovnen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Fordi? Hvem er det som tar fra deg vedovnen?

Herregud....sorry for utrykket..men dersom du skal bygge NY BOLIG..og det blir forbud mot vedovner...tror du at du får lov å installere en gammel vedovn i ny bolig? Eller får du kjøpt ny vedovn overhodet?

Lenke til kommentar

Herregud....sorry for utrykket..men dersom du skal bygge NY BOLIG..og det blir forbud mot vedovner...tror du at du får lov å installere en gammel vedovn i ny bolig? Eller får du kjøpt ny vedovn overhodet?

Hvem er det som sier det blir forbud mot vedovner?

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Kan du dokumentere dette? 

Still deg heller spørsmålet om du får lov å bygge bolig med oljetank ute i hagen! Det er akkurat det samme som vil skje her - man legger ned forbud mot å få installert vedovner i nye boliger!

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Hvem er det som sier det blir forbud mot vedovner?

image.png.64fe8a328c9360c6f8da2b1ac98f25bf.png

Der - hvem vil selge deg en vedovn når det kommer slike krav?

Det naturlige videre skrittet vil være forbud gjennom bygningsforskriftene - og er det ikke forbud så blir det i praksis forbud fordi det blir mer eller mindre umulig å få tak i ovner som tilfredstiller kravet.

https://norskvarme.org/enorme-konsekvenser-med-eus-nye-okodesignforordning-for-vedovner/

Endret av obygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (5 timer siden):

Igjen foreslår EU nye direktiver som truer hundrevis av norske arbeidsplasser, egenberedskap og ovnskos:

https://norskvarme.org/enorme-konsekvenser-med-eus-nye-okodesignforordning-for-vedovner/

Alt skjer selvsagt med det grønne skiftets velsignelse.

Bare minner om hva Asland svarte i samme sak for bare 2-3 år siden:

https://www.altinget.no/eu/statsradensvarer/10806

Minner også om at norsk skog ikke regnes inn i EUs klimaregnskap:

https://www.faktisk.no/faktasjekk/derfor-teller-ikke-norge-co-opptaket-i-skogen-pa-samme-mate-som-eu/102723

Her har Brussel grepet enda en mulighet til å ekspropriere norske naturressurser og lage dem til sine egne fordeler.
Mens Norge skal spare energi og sende den utenlands, skal EU erstatte kull med rentbrennende ved via et intrikat direktivstyre….

Endret av Vokteren
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Still deg heller spørsmålet om du får lov å bygge bolig med oljetank ute i hagen! Det er akkurat det samme som vil skje her - man legger ned forbud mot å få installert vedovner i nye boliger!

Ok, du kan ikke dokumentere påstanden. Etter hva jeg kunne lese i de linkene så var det snakk om at 96 - 97 % av dagens vedovner som selges, ikke oppfyller kravene. Men om du sitter med opplysninger som inkluderer et totalforbud så er det bare til å linke til dem. 

Jeg ønsker disse EU - kravene velkommen, det får være måte på hvor mye man skal forurense lufta med vedovner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Der - hvem vil selge deg en vedovn når det kommer slike krav?

Det naturlige videre skrittet vil være forbud gjennom bygningsforskriftene - og er det ikke forbud så blir det i praksis forbud fordi det blir mer eller mindre umulig å få tak i ovner som tilfredstiller kravet.

Aha, så du tror at fordi dagens vedovner, uten noen som helst form for renseteknologi, ikke vil tilfredsstille fremtidens krav, så betyr det slutten på vedovner?

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Ok, du kan ikke dokumentere påstanden. Etter hva jeg kunne lese i de linkene så var det snakk om at 96 - 97 % av dagens vedovner som selges, ikke oppfyller kravene. Men om du sitter med opplysninger som inkluderer et totalforbud så er det bare til å linke til dem. 

Jeg ønsker disse EU - kravene velkommen, det får være måte på hvor mye man skal forurense lufta med vedovner. 

Min egenberedskap handler mye om vedfyring.
Nå må jeg nok satse på diesel i stedet…..

Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

I praksis så blir det forbud når de som skal selge ovner ikke klarer å levere tjenesten lenger! Jeg bor på bygda og når strømmen er borte her..vel da kan det gå lenge til den kommer tilbake...Jeg ser dette som nok et sentraliseringstiltak der man ser verden fra sin leilighet i sentrale strøk og lager regler for alle basert på den virkelighetsforståelsen

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...