Gå til innhold

Får 40.000 for å leve på NAV (ufør + sosialhjelp)

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (37 minutter siden):

Jeg har selv vært i ordinær jobb, drevet firma og vært selvstendig næringsdrivende, jeg har midlertidig vært innom NAV (AAP og dagpenger i varierende tider) og har familiemedlemmer som er uføretrygdet. I de aller fleste tilfeller er det bedre økonomisk å jobbe enn å leve av nav, og slik skal det være. Det finnes derimot unntak, der det ikke lønner seg å jobbe, for eksempel om man har stor familie og begge foreldrene lever på sosialstønad og får stor bolig fra kommunen.

En slektning av meg har ung ufør, han har ca 24 000 kr utbetalt fra nav i måneden, ingen barn, men eier et stort hus han har arvet, uten lån og han leier ut en leilighet til 11 000 kr i måneden. Det er riktig at han skal ha ung ufør pga mangel på god helse og arbeidsevne, men at han har over 30 000 utbetalt og få utgifter samtidig som en kollega av meg på jobben er alenemor og jobber fulltid, kjører en 20 år gammel dieselbil 5 mil hver vei til jobb hver dag, betaler bompenger, sliter ut kroppen og samtidig sitter med mindre utbetalt per måned (etter utgifter relatert til jobb som diesel og bompenger) er for meg ganske feil. Hun har ca. 32 000 utbetalt etter skatt. Ingen andre inntekter. Fire barn å forsørge. Leier leilighet, betaler strøm og forsikringer. Mye utgifter til mat og fritid for barn. Hun har aldri råd til å sette av penger til sparing eller investeringer. Samtidig er mange utlendinger i Norge på offentlige ytelser der de får dekket det meste. Hvordan er dette rettferdig? Er det rart unge i arbeiderklassen ikke ønsker barn og sliter med å skaffe seg bolig? Skattene og avgiftene i dette landet burde senkes kraftig og det burde vært 0% inntektsskatt på de første 400 000 kr tjent. Det burde heller ikke vært noen moms eller avgifter på strøm, mat, diesel og bensin. Ingen bompenger heller. I dette oljelandet hadde det gått helt fint.

Glemmer du barnetrygd? Hvert barn er vell 3500 kroner. Så antar jeg at de har en eller flere fedre som betaler bidrag. Så kan en ha rett til støtte for barnehage osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Glemmer du barnetrygd? Hvert barn er vell 3500 kroner. Så antar jeg at de har en eller flere fedre som betaler bidrag. Så kan en ha rett til støtte for barnehage osv.

Som aleneforelder får man også barnetrygd for 1 barn mer enn det man egentlig har. Har faktisk aldri hatt det så fett økonomisk som i den lille perioden jeg selv var enslig forsørger.

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Som aleneforelder får man også barnetrygd for 1 barn mer enn det man egentlig har. Har faktisk aldri hatt det så fett økonomisk som i den lille perioden jeg selv var enslig forsørger.

Ja derfor jeg skrev 3500. Satsen er vell 2x17xx. Husker ikke eksakt. I tillegg kan det være småbarnstillegg osv. blir fort noen kroner.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja derfor jeg skrev 3500. Satsen er vell 2x17xx. Husker ikke eksakt. I tillegg kan det være småbarnstillegg osv. blir fort noen kroner.

Jeg er nok litt utdatert ser jeg. Utvidet barnetrygd er på rundt 2500 (kun 2500 uavhengig av antall barn) i tillegg til den ordinære man får for hvert barn.

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg er nok litt utdatert ser jeg. Utvidet barnetrygd er på rundt 2500 (kun 2500 uavhengig av antall barn) i tillegg til den ordinære man får for hvert barn.

Oida, jeg også. Trodde en fikk 2x for alle barn. Men da er det ca 10000 da avhengig av småbarnstillegg. Uansett ikke småpenger. I tillegg kan jo barnebidrag være en god del penger, har selv betalt rundt 5000 for ett barn om jeg ikke husker feil. Dog betraktelig lavere nå. Men kommer an på mange faktorer.

så trygd og bidrag for 4 barn kan fort være en månedslønn alene…

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Oida, jeg også. Trodde en fikk 2x for alle barn. Men da er det ca 10000 da avhengig av småbarnstillegg. Uansett ikke småpenger. I tillegg kan jo barnebidrag være en god del penger, har selv betalt rundt 5000 for ett barn om jeg ikke husker feil. Dog betraktelig lavere nå. Men kommer an på mange faktorer.

Er vel derfor innvandrere fra midøsten og Afrika produserer så mange barn? Da holder et at mannen jobber og kona passer barna?  

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg håper at hvis man faktisk er ung ufør at man ikke ender opp som ene forsørger for 4 barn 🫣 Blir annerledes hvis man har jobbet og fått alle barna og så blitt syk.

Kvinnen som @FrihetensRegn tenkte på, var uansett i jobb da.

Lenke til kommentar
Resort skrev (2 minutter siden):

Er vel derfor innvandrere fra midøsten og Afrika produserer så mange barn? Da holder et at mannen jobber og kona passer barna?  

De får ikke så mange flere barn enn nordmenn. Man får uansett ikke utvidet barnetrygd når man bor sammen med barnefaren. Heller ikke barnebidrag. 1700 kroner som ordinær barnetrygd er på dekker ikke mye til et barn.

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 10.2.2025 den 23.20):

Leste denne artikkelen i VG om en ufør alenemor som får 40.000 totalt av NAV, og slik jeg har forstått det så er ikke barnetrygd og barnebidrag  medregnet i regnestykket, så det kommer i tillegg. Sannsynligvis så blir da det som netto kommer inn i måneden rundt 50.000 kroner.

kanskje legge til mathjelp/mat-esker, julepresanger, og kanskje ferieturer fra Frelsesarmeen og diverse organisasjoner også. Det gjelder selvsagt ikke alle, men har inntrykk at noen er veldig frempå der det er noe å få (selv om de ikke tilhører de fattigste). Andre skammer seg kanskje litt for en slik håndsrekning, mens andre gjør det med største letthet. Men de bryter jo ikke loven, så da så..

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

kanskje legge til mathjelp/mat-esker, julepresanger, og kanskje ferieturer fra Frelsesarmeen og diverse organisasjoner også. Det gjelder selvsagt ikke alle, men har inntrykk at noen er veldig frempå der det er noe å få (selv om de ikke tilhører de fattigste). Andre skammer seg kanskje litt for en slik håndsrekning, mens andre gjør det med største letthet. Men de bryter jo ikke loven, så da så..

Ja det finnes slike tilfeller. Men i det store og hele så vil nok folk flest klare seg selv.

Lenke til kommentar
leticia skrev (31 minutter siden):

De får ikke så mange flere barn enn nordmenn. Man får uansett ikke utvidet barnetrygd når man bor sammen med barnefaren. Heller ikke barnebidrag. 1700 kroner som ordinær barnetrygd er på dekker ikke mye til et barn.

Det er store forskjeller jo, etniske nordmenn får svært få barn, ca 1.2 i snitt, mens innvandrerkvinner får ca 2.5 barn i snitt. Mange innvandrerfamilier der begge foreldrene lever av sosialstønad har svært mange barn og ser at de får mer penger jo flere barn de får. De får også større bolig. En familie på to voksne og åtte barn der begge foreldrene får sosialstønad vil få så mye penger at de må ha en jobb der begge tjener ca en million hver for at det skal lønne seg. Det er altså ikke økonomisk lønnsomt å arbeide for mange på sosialstønad.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Det er irrelevant, da alle mottar barnetrygd.

Det er ikke irrelevant om denne kvinnen har en total utbetaling på 50.000 pga trygd og bidrag i stedet for 32.000. Ganske stor forskjell å greie seg på 32.000 med 4 barn, enn 50.000...

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Det er store forskjeller jo, etniske nordmenn får svært få barn, ca 1.2 i snitt, mens innvandrerkvinner får ca 2.5 barn i snitt. Mange innvandrerfamilier der begge foreldrene lever av sosialstønad har svært mange barn og ser at de får mer penger jo flere barn de får. De får også større bolig. En familie på to voksne og åtte barn der begge foreldrene får sosialstønad vil få så mye penger at de må ha en jobb der begge tjener ca en million hver for at det skal lønne seg. Det er altså ikke økonomisk lønnsomt å arbeide for mange på sosialstønad.

Må du slutte å lyve. Fruktbarhetstallet for innvandrerkvinner var i 2023 på 1,46.

I 2023 var SFT for innvandrerkvinner 1,46, en nedgang fra 1,49 i 2022. 

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/Marginal-nedgang-i-fruktbarheten

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Det er ikke irrelevant om denne kvinnen har en total utbetaling på 50.000 pga trygd og bidrag i stedet for 32.000. Ganske stor forskjell å greie seg på 32.000 med 4 barn, enn 50.000...

Jo, det er irrelevant da barnetrygd alene ikke er det som avgjør om det lønner seg å jobbe eller ikke, da man får barnetrygd enten man jobber eller ikke. Problemet her er at de totale ytelsene hos de som ikke jobber er høyere enn lønn etter skatt for de som jobber, spesielt om man i tillegg tar med kostnadene som en jobb medfører, som transport til og fra jobb. Alle norske ytelser burde begrenses slik at det alltid lønner seg å være i jobb.

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Må du slutte å lyve. Fruktbarhetstallet for innvandrerkvinner var i 2023 på 1,46.

I 2023 var SFT for innvandrerkvinner 1,46, en nedgang fra 1,49 i 2022. 

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/Marginal-nedgang-i-fruktbarheten

Det står ingenting der om hvor mange barn kvinner fra Somalia får eller hvor mange kvinner etnisk norske kvinner får. Selvfølgelig får kvinner fra Ukraina få barn, mennene deres er igjen i Ukraina og østeuropa har generelt lav fruktbarhet. De største familiene i Norge som lever på sosialstønad har ofte bakgrunn fra Midtøsten og Afrika.

• Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Jo, det er irrelevant da barnetrygd alene ikke er det som avgjør om det lønner seg å jobbe eller ikke, da man får barnetrygd enten man jobber eller ikke.

Men du sammenlignet denne kvinnen med en ung ufør som hadde et tillegg pga leieinntekter. Hvorfor er de leieinntektene relevante å ta med, men ikke det kvinnen får ekstra pga barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det står ingenting der om hvor mange barn kvinner fra Somalia får eller hvor mange kvinner etnisk norske kvinner får. Selvfølgelig får kvinner fra Ukraina få barn, mennene deres er igjen i Ukraina og østeuropa har generelt lav fruktbarhet. De største familiene i Norge som lever på sosialstønad har ofte bakgrunn fra Midtøsten og Afrika.

Fødselsraten blant innvandrerkvinner har ikke vært på 2,5 siden år 2000. Fruktbarheten til innvandrerkvinner er også sterkt dalende akkurat som for etnisk norske. Lenge før det ble krig i Ukraina. Du kan lese det av fra grafen i linken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Men du sammenlignet denne kvinnen med en ung ufør som hadde et tillegg pga leieinntekter. Hvorfor er de leieinntektene relevante å ta med, men ikke det kvinnen får ekstra pga barn?

Fordi en med utleieinntekter og ingen kostnader til lån eller leie har større sjanser for å greie seg selv økonomisk med en lavere trygd. Offentlige ytelser skal gå til de som har det vanskelig å greie seg økonomisk, ikke for å leve et komfortabelt liv der de ikke trenger å jobbe. Det skal lønne seg å jobbe, men det gjør det tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Fødselsraten blant innvandrerkvinner har ikke vært på 2,5 siden år 2000. Fruktbarheten til innvandrerkvinner er også sterkt dalende akkurat som for etnisk norske. Lenge før det ble krig i Ukraina. Du kan lese det av fra grafen i linken. 

Det er store variasjoner fra hvor de kommer fra. Kommer de fra Øst-Europa har de mest sannsynlig lavere fruktbarhet enn etniske nordmenn, mens de som kommer fra Midtøsten eller Afrika vil ha høyere. Dessverre er SSB helt udugelige på å føre statistikk, da de ikke fører nok detaljer til å vite nøyaktig forskjeller fra etnisitet, religion etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...