leticia Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden freedomseeker skrev (7 minutter siden): Jeg er ufør pga sykdom, får utbetalt 23000. Det er det samme som sosialhjelpen i Danmark. Mulig jeg er litt utakknemlig, men jeg synes ikke det er enormt generøst med tanke på hvor mye landet tjener på oljen og det høye skattenivået. Det er vel heller ikke meningen at det skal være generøst. Men det bør være nok til å klare seg. Regner med du ikke har sosialhjelp i tillegg slik som damen i artikkelen? Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Det er vel heller ikke meningen at det skal være generøst. Men det bør være nok til å klare seg. Regner med du ikke har sosialhjelp i tillegg slik som damen i artikkelen? Før så kjempet dem for at syke skulle få en industri lønn, nå kjemper man for at man skal få en lønn for ikke å fryse ihjel. Det kalles progresjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden BadCat skrev (22 timer siden): Det ser ut som at man fremdeles er ille ute hvis man blir syk under studier. Helt forkastelig lesning. Det er vanskeleg å lage gode reglar for studier. Det er litt same problemstillinga med arbeidsledige som mister sine dagpengar om dei bruker tida til å ta vidareutdanning for å bli kvalifisert til å finne seg ny jobb. Sjølv om utdanning er høgt subsidiert i Norge så er utgangspunktet at ein som student må forsørge seg sjølv, enten gjennom å leve på lån, deltidsjobb eller oppsparte midlar. Det vil også være problematisk å opprette særordningar som gjer det meir attraktivt å være student om ein blir sjuk, for det er ganske mange som er studentar sjølv om dei ikkje har ambisjon om å fullføre graden, til dømes så er det attraktivt å melde seg opp i fag som du ikkje har tenkt å avlegge eksamen i då dette er ein måte å skaffe seg billig lån gjennom lånekassen. Det er også veldig mange studentar som fyrst og fremst er arbeidstakarar i store deltidsstillingar og som berre studerer litt ved siden av. Det er derfor vanskeleg å skille mellom dei studentane som var på god veg til å bli arkitekt eller lege, og dei studentane som betalte semesteravgift for å nyte goder som billige lån, studierabattar på kollektivtransport, osv. freedomseeker skrev (7 timer siden): Jeg er ufør pga sykdom, får utbetalt 23000. Det er det samme som sosialhjelpen i Danmark. Mulig jeg er litt utakknemlig, men jeg synes ikke det er enormt generøst med tanke på hvor mye landet tjener på oljen og det høye skattenivået. Generøst er det ikkje. 23 000 kr i måneden utbetalt tilsvarer ei årsinntekt på omtrent 340 000 for ein arbeidstakar som ikkje har utigifter som gir skattefrådrag, dette tilsvarer den tariffesta minstelønna for ein butikktilsett som er over 18 år men utan arbeidserfaring. Det å sette korrekt trygdenivå er ikkje så enkelt, for på den eine sida så skal det ikkje være så generøst at det er fristande å misbruke ordninga, men på den andre sida så skal ein heller ikkje straffast fordi ein uforskyld har blitt arbeidsufør. Det optimale trygdenivået er å få nok pengar til å kunne levere normalt, men samtidig akkurat så lite at det er attraktivt å ta seg ein jobb om ein skulle bli delvis arbeidsfør igjen. Problemet er berre at det ikkje er slik systemet fungerer. Sjølv om ein heile tida seier at det skal lønne seg å jobbe, så gjer det i for liten grad det. Om du er 100% ufør men likevel kjenner på at du klarer å jobbe fire timar i veka så sitter du igjen med litt meir på papiret. Men når ein tek med kostnadar og tida som går med for å kome seg til og frå jobb så lønner det seg ikkje likevel når du berre skal jobbe nokre få timar. Dette er ikkje så enkelt å lage gode ordningar på. Vi må ha eit forsvarleg trygdenivå som sikrer at også uføre kan delta på heilt vanlege samfunnsaktivitar, som til dømes å unne seg ein tur på kino eller nokre øl på pubben. Men samtidig så må det ikkje være så godt betalt at eit ungdom som ikkje ønsker å jobbe på butikk ser sitt snitt til å lyge på seg ein usynleg plage som ryggsmerter eller utmattelse fordi det framstår som attraktivt å sleppe å dra på jobb når trygdeytinga er så god at det er knapt synleg på lønnsutbetalinga. Det er sjølvsagt lite motiverande å stå og slite ein låglønnsjobb når du ser at naboen får like mykje utbetalt utan å måtte jobbe. Om trygda blir justert mykje opp så forsterker dette problemet seg, og dersom minstelønningane blir justert tilsvarande som trygda så er det ingenting som endrer seg. Det er heller ikkje ønskeleg at vi skal ha eit system med matkupongar og kanskje også statleg utrekna behov for 1,4 kinobillettar i året, for å på den måten sikre at alle uføre berre får akkurat så mykje som dei treng til å leve "normalt". Då er det langt meir verdig å få trygda utbetalt i kroner og ører. Utfordringa då igjen er at ulike personar får ulikt igjen for trygda si alt etter kva ein blir trukket i skatt, kva ein har av bu- og transportutgifter, osv. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hvis man blir uventet syk i et halvt år er det vanskelig økonomisk å holde hodet over vannet i perioden og enda vanskeligere å komme seg tilbake på sporet. Det er nærmest som at systemet ønsker at folk skal avslutte løpet og komme inn i statistikken til de som det ikke ble ble noe av. Samtidig står ganske gubber i AP med megafonen og roper at alle skal i arbeid. Arbeidslinja skal bestå. Da bør man i det minste sørge for at flest mulig kommer seg gjennom allerede påbegynt høyere utdanning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden BadCat skrev (14 minutter siden): Hvis man blir uventet syk i et halvt år er det vanskelig økonomisk å holde hodet over vannet i perioden og enda vanskeligere å komme seg tilbake på sporet. Det er nærmest som at systemet ønsker at folk skal avslutte løpet og komme inn i statistikken til de som det ikke ble ble noe av. Samtidig står ganske gubber i AP med megafonen og roper at alle skal i arbeid. Arbeidslinja skal bestå. Da bør man i det minste sørge for at flest mulig kommer seg gjennom allerede påbegynt høyere utdanning. Hva mener du? Vi har sykepenger i Norge. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (På 10.2.2025 den 23.20): Leste denne artikkelen i VG om en ufør alenemor som får 40.000 totalt av NAV, og slik jeg har forstått det så er ikke barnetrygd og barnebidrag medregnet i regnestykket, så det kommer i tillegg. Sannsynligvis så blir da det som netto kommer inn i måneden rundt 50.000 kroner. Nav: Stadig flere mottar sosialhjelp Leste også Per Sandberg sin reaksjon på VG sin artikkel. Per Sandberg slakter NAV-støtte: Tjener mer enn folk i jobb Jeg ønsker ingen persondebatt om den omtalte kvinnen, jeg ser hun har fått nok pes i kommentarfeltet på facebook, men ønsker en debatt om systemet rundt dette som muliggjør en så høy inntekt / stønad og at man samtidig skal kalles "fattig". Er ikke dette et veldig dårlig eksempel av VG når man skal belyse hvordan det er å leve som fattig i Norge i dag? Hvorfor er det slik at media alltid skal dra frem så dårlige eksempler som egentlig bare gir motsatt effekt blant folk som leser det som det man egentlig vil belyse? Hadde man tatt utgangspunkt i en på minste AAP, som får utbetalt 17.000 i måneden før barnetrygd og bidrag så hadde det vært bedre. Det koster å ha barn, men det er også veldig mange som ikke har peiling på økonomistyring. Dette tilsvarer en årslønn på rett over 900 000 kroner 😮 Det putter henne blant de 12 % best betalte i landet. Eller rundt 300k mer enn medianlønnen. Og hun kaller seg fattig?? Hun misbruker åpenbart systemet. Helt utrolig at hun står frem i VG som den svindleren hun er. Her er det bare å håpe at NAV struper utbetalingene ASAP. Og VG vet nøyaktig hva de gjør. De vet at denne saken vil provosere alle som leser den, og vil da generere masse klikk, delinger og annonseinntekter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Synes det er merkelig at noen får i bøtter og lass fra NAV mens andre må sloss med nebb og klør for et par øre. Da jeg gikk på soss'n måtte jeg virkelig sloss for å få støtte til å fikse tenna og for å få dekka reise til jobben som jeg var pålagt av soss'n/NAV å møte opp på. Støtte til bolig ble jeg nektet. (Bare for ordens skyld; jeg hadde absolutt ingenting imot å jobbe for sosialstønaden). 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Kajac skrev (5 minutter siden): Dette tilsvarer en årslønn på rett over 900 000 kroner 😮 Det putter henne blant de 12 % best betalte i landet. Eller rundt 300k mer enn medianlønnen. Og hun kaller seg fattig?? Hun misbruker åpenbart systemet. Helt utrolig at hun står frem i VG som den svindleren hun er. Her er det bare å håpe at NAV struper utbetalingene ASAP. Og VG vet nøyaktig hva de gjør. De vet at denne saken vil provosere alle som leser den, og vil da generere masse klikk, delinger og annonseinntekter. Som nevnt så ønsket jeg ikke en persondebatt om akkurat denne damen. Men diskutere saken i prinsipp. Dette er ikke en normal utbetaling å få fra staten hvis man er uføretrygdet. De aller fleste ligger på en utbetaling mellom 20 og 30 tusen utbetalt, flest i det nedre sjiktet mellom 20 - 25 tusen. Det jeg reagerer på er at det virker til å være utelatt opplysninger i artikkelen, slik som at hun har gjeldsordning. Jeg mener VG har gjort en dårlig arbeid her for å opplyse hele saken. Men det er som du sier, det gir iallefall klikk og frustrasjon i kommentarfeltet. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (6 minutter siden): Synes det er merkelig at noen får i bøtter og lass fra NAV mens andre må sloss med nebb og klør for et par øre. Da jeg gikk på soss'n måtte jeg virkelig sloss for å få støtte til å fikse tenna og for å få dekka reise til jobben som jeg var pålagt av soss'n/NAV å møte opp på. Støtte til bolig ble jeg nektet. (Bare for ordens skyld; jeg hadde absolutt ingenting imot å jobbe for sosialstønaden). Det kan ha noe med å gjøre at barna skal ha det greit? At familier med barn blir prioritert? Iallefall er det slik ved utdeling av kommunale boliger. Men i en slik sak som dette så burde obligatorisk økonomisk rådgivning vært inni bildet, det burde følge med noen krav for å motta så stor sosialstønad på det jevne... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det virker likevel rart at de nekter noen støtte de har krav på mens andre får betydelig mer enn de har krav på. Sansynligvis basert på hvor gode de er til å snakke for seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå