Ove38 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 19 hours ago, leticia said: Ja, jeg er enig med deg i at tallene er vanvittige. Iallefall hvis man samtidig kobler dem opp til det å være fattig. Tallene er vanvittige fordi norske kroner nå er i sin sluttfase akkurat som Italiensk lira og Spansk peseta var, før de gikk over til Euro. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden bo1e skrev (9 minutter siden): Hvis noe sånt er forklaringen så er jo hele avisoppslaget en vrangforestilling av situasjonen. Ja, og det er vel egentlig det som er mitt hovedpoeng her. At fremstillingen fra avisen er mangelfull. Jeg reagerer i hovedsak på VG, ikke kvinnen i artikkelen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Loko skrev (4 timer siden): Sifo er i utgangspunktet et stramt budsjett, leticia skrev (4 timer siden): Vel, jeg er rett og slett ikke enig at det budsjettet er stramt. Dette tror jeg er veldig avhengig av øyet som ser. Jeg vet om folk som lever langt over SIFO og vil slite hardt med å komme ned dit. Samtidig vet jeg om folk i samme situasjon (sted i livet, antall barn, samme by, arealbehov, biler etc) som lever langt under SIFO og legger av store summer hver måned. Det har vel noe med vilje, vaner, uvaner, ambisjoner og lønnsnivå å gjøre. Husk at SIFO bare er et gjennomsnitt (eller median?) av folks forbruk, basert på omsetningstall i ulike bransjer og analyser av folks forbruksmønster. Det ligger i sakens natur at ikke alle ligger på gjennomsnittet. Endret 2 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (30 minutter siden): Dette tror jeg er veldig avhengig av øyet som ser. Jeg vet om folk som lever langt over SIFO og vil slite hardt med å komme ned dit. Samtidig vet jeg om folk i samme situasjon (sted i livet, antall barn, samme by, arealbehov, biler etc) som lever langt under SIFO og legger av store summer hver måned. Det har vel noe med vilje, vaner, uvaner, ambisjoner og lønnsnivå å gjøre. Husk at SIFO bare er et gjennomsnitt (eller median?) av folks forbruk, basert på omsetningstall i ulike bransjer og analyser av folks forbruksmønster. Det ligger i sakens natur at ikke alle ligger på gjennomsnittet. Det er nok riktig. Vi har blant annet brukt mye penger på ting som er utelatt fra sifo - budsjettet, mens kanskje endel mindre på ting som budsjettet inkluderer. Men når man påstår å være fattig så er kanskje ikke å ligge på SIFO - budsjettet helt realistisk, da syns jeg man bør ligge under for å skaffe seg gode vaner og for om mulig å kunne skaffe seg en buffer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå