shockorshot Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 5 hours ago, Salvesen. said: Hva snakker du om, Sifo er ca 30 000. Denne personen har utbetalt 50 000++ Denne personen her får utbetalt 40k. Hvis vi trekker ifra 16.8k som er husleien, så sitter hun igjen med 23.2k. Da er hun allerede 10k mindre enn hva sifo budsjettet er, og det er før strøm og sfo. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) shockorshot skrev (4 minutter siden): Denne personen her får utbetalt 40k. Hvis vi trekker ifra 16.8k som er husleien, så sitter hun igjen med 23.2k. Da er hun allerede 10k mindre enn hva sifo budsjettet er, og det er før strøm og sfo. Du må medregne barnetrygd og barnebidrag. Hun er sikret begge deler fra det offentlige/barnefar. Det kan i denne sammenheng påpekes at f.eks. en flyvert/flyvertinne i full jobb tjener 38 000 før skatt. Endret 5 timer siden av Donkey Kong 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 8e2c1...181 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Å hisse seg opp over enkeltskjebner blir helt feil. Vi vet alle at dette systemet ikke er bærekraftig. Spesielt ikke i dag, når de som betaler det meste erstattes av hundre tusenvis av nye behovstrengende. Ikke rart at de som betaler mest for å finansiere dette systemet flykter fra Norge. https://www.nrk.no/nyheter/rikingene-har-flyktet-fra-skattegjeld-pa-40-milliarder-1.16702835 Anonymous poster hash: 8e2c1...181 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 6 minutes ago, Donkey Kong said: Du må medregne barnetrygd og barnebidrag. Hun er sikret begge deler fra det offentlige/barnefar. Det kan i denne sammenheng påpekes at f.eks. en flyvert/flyvertinne i full jobb tjener 38 000 før skatt. Nei hun har 40k å leve på i måneden i artikkelen, ifølge både NAV og VG. Resten er det noe folk har bare funnet på for å drive opp sitt eget sinne. Endret 5 timer siden av shockorshot Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) shockorshot skrev (1 minutt siden): Nei hun har 40k å leve på i måneden i artikkelen, ifølge både NAV og VG. Artikkelen oppgir at sosialhjelp og uføretrygd samlet gir henne 40 000 i måneden. Det innebærer at barnetrygd og barnebidrag (som hun garantert også mottar) ikke er medtatt i de 40 000. Barnetrygd og barnebidrag er ikke sosialhjelp eller uføretrygd. La oss holde oss til fakta. Endret 5 timer siden av Donkey Kong 2 1 Lenke til kommentar
Gjest 65a9a...e57 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Venter på at noen på tik tok skal lage en video om det og expose hun og hvordan media fremstiller det. Anonymous poster hash: 65a9a...e57 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 9 minutes ago, Donkey Kong said: Artikkelen oppgir at sosialhjelp og uføretrygd samlet gir henne 40 000 i måneden. Det innebærer at barnetrygd og barnebidrag (som hun garantert også mottar) ikke er medtatt i de 40 000. Barnetrygd og barnebidrag er ikke sosialhjelp eller uføretrygd. La oss holde oss til fakta. La oss holde oss til fakta her ja. Ifølge vedtaket som VG har sett fra NAV, så har hun 40k i budsjett å leve på i løpet av måneden. Endret 5 timer siden av shockorshot Lenke til kommentar
Subara Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gjest 2b115...c39 skrev (1 time siden): Bare så det er sagt, posten min var ikke rettet mot denne kvinnen. Har ingen som helst grunn eller noe for å si at hun ikke er syk. Det var helt teoretisk at en kan spekulere i å "tjene" mye på tilsvarende situasjon. Spørsmålet er om det er mulig å bli helt teoretisk etter min mening, fordi det er bakenforliggende individuelle årsaker til noe. Antagelig er ikke all info kommet med. :utakt skrev (1 time siden): Ganske håpløst å grave i enkeltmenneskers liv på den måten. Avisene burde gjøre artiklene mer generelle hvis de skal ta opp denne tematikken. At halve Norge og noen til plutselig skal mene noe om en annens privatøkonomi er egentlig bare ufint. Før snakket man om at enkelte burde vært beskyttet mot seg selv. Kan være hun som stilte opp til intervju angrer nå pga. kommentarfeltene. 1 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden shockorshot skrev (10 minutter siden): La oss holde oss til fakta her ja. Ifølge vedtaket som VG har sett fra NAV, så har hun 40k i budsjett å leve på i løpet av måneden. Siste gang jeg kommenterer dette. Dette står i artikkelen. Sitat Setsaa-Sandeide mottar uføretrygd på omtrent 28.200 kroner i måneden, etter skatt. Med sosialstønaden hun får i tillegg, har familien på fire omtrent 40.000 kroner i månedsbudsjett, viser et vedtak VG har sett. Alenemoren anslår at hun mottar mellom 10 og 12.000 kroner i sosialhjelp i snitt. – Det betyr at Nav mener at jeg går 10- 12.000 kroner i minus, sier hun. At du velger å inkludere barnetrygd og barnebidrag i sosialhjelp, selv om sosialhjelpbudsjettet (kommunalt) er et helt annet enn barnetrygdbudsjettet (stat) får være ditt privilegium. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden shockorshot skrev (13 minutter siden): La oss holde oss til fakta her ja. Ifølge vedtaket som VG har sett fra NAV, så har hun 40k i budsjett å leve på i løpet av måneden. 🫣 Hvis du går inn i kommentarfeltet så sier hun vel selv at barnetrygd og bidrag kommer utenom de 40 tusen... Sånn hvis du virkelig er interessert i å forholde deg til hele fakta, ikke bare det som blir skrevet i en avisartikkel, hvor viktige tilleggsopplysninger blir utelatt. 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Om man er så uheldig å røyke et par pakker sigaretter om dagen så forsvinner kr. 10.000 rett tilbake til staten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) shockorshot skrev (3 timer siden): Denne personen her får utbetalt 40k. Hvis vi trekker ifra 16.8k som er husleien, så sitter hun igjen med 23.2k. Da er hun allerede 10k mindre enn hva sifo budsjettet er, og det er før strøm og sfo. Nei, personen får 30ish uføre, 10-12 på sosialen, 10+ i barnetrygd, 0-10+++ i barnebidrag… sfo? Hun er ikke i arbeid. Endret 2 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden shockorshot skrev (2 timer siden): La oss holde oss til fakta her ja. Ifølge vedtaket som VG har sett fra NAV, så har hun 40k i budsjett å leve på i løpet av måneden. Ja du kan jo bare stikke hodet i sanden også så slipper du få med deg noe som helst. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (12 minutter siden): Nei, personen får 30ish uføre, 10-12 på sosialen, 10+ i barnetrygd, 0-10+++ i barnebidrag… sfo? Hun er ikke i arbeid. Akkurat dette med SFO , evt barnehage kan det være gode årsaker til, for barnas del. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Akkurat dette med SFO , evt barnehage kan det være gode årsaker til, for barnas del. Barnehage, ja men ikke SFO. Om du ikke har noe forskning som sier motsatt? barna får sosialiseringen på skolen. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Rart at det er så stor forskjell på hva man får på sosialen. Mange har knapt råd til mat etter å ha vært innom dette kontoret, og blir henvist til å stå i matkø. 4 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Nå vet nok VG veldig godt når de skrev denne artikkelen at det ville vekke harme hos mange arbeidsføre, det er valgår og det merkes. Jeg er selv arbeidsufør og får maks sats fra NAV etter jeg tidligere var i godt lønnet jobb. Dette tilsvarer 491 150,- i året, og da er jeg altså helt på toppen av pyramiden av hva utbetalinger som blir gitt i uførestønad. Lønnen min om jeg hadde kunne vært i det arbeid jeg var i før jeg ble arbeidsufør er estimert til å være 800 000+ . Jeg har en del oppsparte midler og verdier (takket være menerstatning og gode forsikringer i forkant av ulykken) så sosialstønad får en da ikke uansett, ikke at jeg trenger det da jeg som barneløs klarer meg fint med stønad fra NAV. At slike saker om mennesker med ett slikt overforbruk som dette blir tatt frem i media og fremstilt som normalen er kjempedumt for oss andre som er uføre og ikke får mer enn det en egentlig trenger for ett ganske så beskjedent forbruk, og for de som ikke har vært like heldige som meg med en god jobb før uføren inntraff ikke nok til meget beskjedne forbruk engang. Men igjen så er det valgår og det skal da gjerne spilles politisk mynt på å ta de som har minst på den ene siden av det politiske spekteret, som en ser på kommentaren til Sandberg. Endret 1 time siden av Evil-Duck 2 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Hun har selv kommentert på facebook Æ kutte ned der æ kan kutt ned, men nav/kommunen mein at en familie på min str ska ha 23k å lev før etter strøm, leie,sfo og innbo, alt anna æ betal må gå av disse 23k. Bare før å sætt noen tall på arket, 46k e det æ har totalt inkl alt i måneden, også har æ regninge på totalt 33k sånn ca, altså da ska æ sitt igjen me 16k til mat, disel, bowling, kino, aktiviteta, klær, sparing(prøve sætt av 500kr til bcu te ongan før fremtida deres, men sjeldent det går opp) å om æ da ikke hadde fått 1012k av nav, ka æ da sitt igjen me? 4k te alt, dokker ser vel at det ikke går eller? Et av barna er 19år. Hun er også på gjeldsordning Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (16 minutter siden): Barnehage, ja men ikke SFO. Om du ikke har noe forskning som sier motsatt? barna får sosialiseringen på skolen. Som jeg sa så kan det være årsaker til at barn går på SFO (uten å tenke på den spesifikke situasjonen). Årsaker kan være i barnas forhold, eller i foreldres forhold. Det kan handle om diagnoser hos barn som gjør at de trenger mer sosialisering eller hjelp, det kan være sykdom hos mor, kanskje hun har ME og trenger hvile i løpet av dagen for å kunne fungere som en god mor på ettermiddagen når barna kommer hjem fra SFO. Det kan være at alle lekekamerater til barna er på SFO. Slike ting. VI hadde iallefall våre på SFO så lenge de selv ønsket det. Men så hadde vi råd til det da. Jeg ber bare om å tenke litt etter på om det kanskje kan være gode årsaker til at barn går på SFO. (Jeg vet også om tilfeller der mine barn gikk om at noen barn fikk være på SFO lenger enn 4 klasse fordi det var behov for det pga deres egen helse). Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Evil-Duck skrev (9 minutter siden): At slike saker om mennesker med ett slikt overforbruk som dette blir tatt frem i media og fremstilt som normalen er kjempedumt for oss andre som er uføre og ikke får mer enn det en egentlig trenger for ett ganske så beskjedent forbruk, og for de som ikke har vært like heldige som meg med en god jobb før uføren inntraff ikke nok til meget beskjedne forbruk engang. Men igjen så er det valgår og det skal da gjerne spilles politisk mynt på å ta de som har minst på den ene siden av det politiske spekteret, som en ser på kommentaren til Sandberg. Jeg er enig med deg i at det er vanvittig dumt for de som er uføre som gjerne er på minsteufør uten å få noen ekstra støtte slik som denne kvinnen i artikkelen får. Det hadde vært fint om mediene for en gangs skyld faktisk hadde plukket ut noen uføre som var litt mer representative hvordan mange uføre har det. Cirka hver fjerde uføre har minstesatsen. Håper at du har et greit liv på tross av ulykken ❤️ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå