Gå til innhold

Får 40.000 for å leve på NAV (ufør + sosialhjelp)

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (2 minutter siden):

Dette er for lite å leve for. Å eksistere med livet på vent, er ikke å leve.

SIFO-budsjettet baserer seg på fantasibeløp, best case scenario og ønsketenkning. 3k til bilhold er eventyr. Realiteten er 10 til 15k. Hvis far bealer bilen og forsikringa, da kan man muligens få det ned til 3k.

10 til 15 tusen i måneden på bil? Lurer på hvordan bil du har og hvor mye du kjører hvis du bruker så mye på bil. Er forsåvidt enig i at SIFO - budsjettet er ønsketenkning. Men da i form av at man normalt ikke kommer opp i en så stor kostnad som SIFO - budsjettet legger opp til. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, BadCat said:

Dette er for lite å leve for. Å eksistere med livet på vent, er ikke å leve.

SIFO-budsjettet baserer seg på fantasibeløp, best case scenario og ønsketenkning. 3k til bilhold er eventyr. Realiteten er 10 til 15k. Hvis far bealer bilen og forsikringa, da kan man muligens få det ned til 3k.

Skal ikke kjøre rundt i Tesla eller Porsche når du går på sosialen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster å ha bil. Hvis man legger 195k på bordet og skal ha en middels elbil får man oppunder 6k bare i månedlige kostnader på lånet.

image.thumb.png.639b508506e41ba9b47d7d5f0b6a1d11.png

Så skal man ha forsikring, dekkhotell, slitasje på dekk, service minst en gang i året, reparasjoner, nye vindusviskere en gang i året, bilpleieprodukter, abonnement i vaskehall, bompenger, parkering, ladekostnader

Sett at man kjører en 7-8 år gammel bil til 150k.
Hvis eieren ikke har råd til å kjøre uten kasko, går halve beløpet som SIFO oppgir bare til forsikringa  Fremdeles skal man betale for kjøpet av bilen, dekkhotell, service, dekkslitasje, bilvask, vindusviskere, reparasjoner, bilpleieprodukter, vask, bompenger, parkering, drivstoff.

Dette er bare de forutsette kostnadene. Man må sette av penger til uforutsette kostnader også.

Poenget er at SIFO lever i en drømmeverden og det er useriløst å nevne det.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Tussi said:

Jeg synes dette er vanvittige tall, og hvis det er dette man kaller fattigdom? Dette er langt mer enn veldig mange barnefamilier med en forsørger i arbeid... 

Det er jo trist for damen som ikke har råd til å spille lotto så hun kan komme ut av fattigdommen... og selvfølgelig nevnes ikke arbeide med ett eneste ord.  Er dog på ingen måte overrasket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Man er ikke fattig når en lever sifo… 

Nei, men så levde ikke hun sifo heller. Hun lever 25% lavere enn hva det ville enn sifo, før strøm og sfo. Hvis vi tar med det så er resterende mye mindre

3 hours ago, leticia said:

SIFO - budsjettet er et ekstremt romslig budsjett. Bruker du selv like mye som SIFO - budsjettet er på? Jeg har aldri vært i nærheten av å bruke så mye iallefall.

Som sagt hun har bare 75% av sifo budsjettet før man medberegner strøm+sfo som gjør fri kapital til å bruke på utgiftene i sifo enda lavere, og dermed % av sifo hun lever på.

Jeg føler ikke at 75% av SIFO er helt sinnsykt høyt for noen som er uføretrygdet og alenemor med tre barn, slik som noen her får det til å virke. Barna får kanskje ikke bli med på hva alle vennene driver med, men de får iaf gå på sfo og idrett.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 timer siden):

Nei, men så levde ikke hun sifo heller. Hun lever 25% lavere enn hva det ville enn sifo, før strøm og sfo. Hvis vi tar med det så er resterende mye mindre

Som sagt hun har bare 75% av sifo budsjettet før man medberegner strøm+sfo som gjør fri kapital til å bruke på utgiftene i sifo enda lavere, og dermed % av sifo hun lever på.

Jeg føler ikke at 75% av SIFO er helt sinnsykt høyt for noen som er uføretrygdet og alenemor med tre barn, slik som noen her får det til å virke. Barna får kanskje ikke bli med på hva alle vennene driver med, men de får iaf gå på sfo og idrett.

Hva snakker du om, Sifo er ca 30 000. Denne personen har utbetalt 50 000++

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg så denne diskusjonen fyre på sosiale medier. Mange folk er ganske stygge. Om jeg forstår dem rett skal visst uføre helst sitte med absolutt minimum og bare være glad for at de i det hele tatt får noe hjelp. Det er visstnok ikke en menneskerett å ha hverken det ene, andre eller tredje. 

Ikke helt enig i det. 

Uten å kjenne til saken mer enn hva som sto i avisa, så kan det jo virke som at NAV burde vært tettere på med økonomisk rådgivning her. Hvis hun har utbetalt nærmere 50k i måneden høres det jo umiddelbart ut som at det burde gå an å leve ok på det for henne og barna. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Jeg så denne diskusjonen fyre på sosiale medier. Mange folk er ganske stygge. Om jeg forstår dem rett skal visst uføre helst sitte med absolutt minimum og bare være glad for at de i det hele tatt får noe hjelp. Det er visstnok ikke en menneskerett å ha hverken det ene, andre eller tredje. 

Ikke helt enig i det. 

Uten å kjenne til saken mer enn hva som sto i avisa, så kan det jo virke som at NAV burde vært tettere på med økonomisk rådgivning her. Hvis hun har utbetalt nærmere 50k i måneden høres det jo umiddelbart ut som at det burde gå an å leve ok på det for henne og barna. 

Jeg tenker at problemet her er media, de ønsket seg klikk og fant noen de kunne utnytte. 

Det er ekstremt mange andre de kunne ha tatt som har det vesentlig verre. 

Feks en familie på 5, der begge foreldre er på minimum fra staten. En minste pensjonist etc. 

Det eneste de droppet denne gangen som er en typisk gjennganger er ett bilde der den omtalte tar seg en sigg og kaffe. Det trigger folk det! 😛

• Liker 4
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Det kan bli ganske trangt av å leve for så lite penger, særlig om man har litt medisinske utfordringer og kostnader i tillegg.

Lite penger?

Uføre: 30 000(husker ikke eksakt, var vell litt under)

Barne trygd: 10 000+

Barne bidrag far/fedre: 0 - 10 000+++

Sosialen: 10-12 000(Husker ikke eksakt her heller, men var rund der).

Det er altså 50 - 60 000 kroner, netto pr måned. Sifo beregner kostnader til denne familien til ca 30 000 kroner. Eller 50%. 

Det er altså ikke lite penger. Om hen bare mottok trygd, ok da hadde det vært vanskelig da en måtte gått under Sifo. Men på sifo så lever en helt fint, men luksus er ikke inkludert.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det som er oppsiktsvekkende er at hun faktisk får sosial hjelp på dette. Det betyr i praksis at alle familier med under 750 000 kr i lønn også bør søke og få? Jeg regner med det er ganske mange.

Endret av ili
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en helt enorm sum spør du meg. Som Per Sandberg sier suger denne personen ut av staten det samme en annen person får utbetalt med en brutto lønn på 800k. Det er mange i full jobb som får utbetalt mye mindre netto enn hva denne dama får.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest 2b115...c39

Strengt talt så kan en jo spekulere i dette, altså jobbe for å bli ufør med høyest mulig sats. Det er bare til å lyve på seg diffuse symptomer over lengre tid så får en ikke målbar diagnose. Start tidlig nok for å få ung ufør og jobb nok for høy sats osv. 

Da har en sikret seg grunnstenen. 

Så går en i gang med produksjonen av barn. Sats på menn med høy lønn, dårlig tid og gjerne pyskiske/rus utfordringer. 

Sørg også for at de ikke har andre barn for å maksimere barnebidrag. 

Driv så med samvær sabotasje, som er 100% lovlig i Norge. Igjen for å maksimere barnebidrag. 

Så gjenntar en bare så lenge en orker. Bør passere 100 000 netto ganske fort. 

Anonymous poster hash: 2b115...c39

Lenke til kommentar
Gjest 2b115...c39 skrev (14 minutter siden):

Så gjenntar en bare så lenge en orker. Bør passere 100 000 netto ganske fort. 

Og du sitter også igjen med 10+ barn du må ta deg av alene uten hjelp, samt at det er mulig du blir tatt for svindel...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2b115...c39
Iki skrev (2 minutter siden):

Og du sitter også igjen med 10+ barn du må ta deg av alene uten hjelp, samt at det er mulig du blir tatt for svindel...

Trenger ikke mer en 6-7. Og hvilken svindel skulle en bli tatt for? Sykdom? Ingen som tar disse diffuse sykdommene for "retten", det er for sensitivt. Latskap er en reell sykdom i Norge, en gir det bare andre merkelapper. 

Lenke til kommentar
Gjest 2b115...c39 skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke mer en 6-7. Og hvilken svindel skulle en bli tatt for? Sykdom? Ingen som tar disse diffuse sykdommene for "retten", det er for sensitivt. Latskap er en reell sykdom i Norge, en gir det bare andre merkelapper. 

Det er mye som kan skjule seg under begrepet latskap.

Og først må NAV ha noe å tilby "late". Feks. jobber med lavere krav til å være effektiv, tvinge arbeidsgivere til å ansette folk de ikke vil ha.

Og denne kvinnen er faktisk ufør.

De jeg har truffet som har gått på sosialkontoret, hadde veldig vanskelige liv. VG får det til å se ut som at man bare kan trekke kortet hos NAV og leve i sus og dus. Jeg har aldri hørt om noe lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Ikke helt enig i det. 

Jeg tolker det ikke som om folk (i hovedsak) mente at man ikke skal ha et ok økonomisk liv som uføretrygdet. Det var endel i kommentarfeltet som selv var uføre og pensjonister som lever på langt mindre enn  uten å få sosialstønad i tillegg. Greit, endel av dem glemte nok hvor mye det koster å ha barn, men barnebidrag, barnetillegg i uføretrygden og barnetrygd burde dekke inn det meste av kostnaden for å ha barn.

Jeg må si at det som gjorde mest inntrykk var at personen i artikkelen selv gikk ut og prøvde å forsvare seg selv, uten hell. Og jeg tenker på at dette ligger ute på nett for all fremtid for barna å lese... ikke greit.

Det er vel det som det reageres på her, at 50.000 (eller kanskje t.o.m 40.000, dvs at sosialstønaden kunne vært droppet) burde vært nok å klare seg på for enhver singel forelder.

Jeg skjønner at folk får forakt for systemet når man drar frem eksempler som dette. Jeg tviler på at dette er veldig representativt for den "normale sosialhjelpmottaker".

Det vi ikke vet oppi dette er hvor mye gjeld evt mottakeren betaler på i tillegg til den høye husleia. Det kom vel frem i kommentarfeltet at gjeldsordning var inni bildet...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...