Gå til innhold

Får 40.000 for å leve på NAV (ufør + sosialhjelp)

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen i VG om en ufør alenemor som får 40.000 totalt av NAV, og slik jeg har forstått det så er ikke barnetrygd og barnebidrag  medregnet i regnestykket, så det kommer i tillegg. Sannsynligvis så blir da det som netto kommer inn i måneden rundt 50.000 kroner. 

Nav: Stadig flere mottar sosialhjelp

Leste også Per Sandberg sin reaksjon på VG sin artikkel.

Per Sandberg slakter NAV-støtte: Tjener mer enn folk i jobb

Jeg ønsker ingen persondebatt om den omtalte kvinnen, jeg ser hun har fått nok pes i kommentarfeltet på facebook, men ønsker en debatt om systemet rundt dette som muliggjør en så høy inntekt / stønad og at man samtidig skal kalles "fattig". 

Er ikke dette et veldig dårlig eksempel av VG når man skal belyse hvordan det er å leve som fattig i Norge i dag? Hvorfor er det slik at media alltid skal dra frem så dårlige eksempler som egentlig bare gir motsatt effekt  blant folk som leser det som det man egentlig vil belyse? Hadde man tatt utgangspunkt i en på minste AAP, som får utbetalt 17.000 i måneden før barnetrygd og bidrag så hadde det vært bedre. Det koster å ha barn, men det er også veldig mange som ikke har peiling på økonomistyring. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Leiligheten koster 16.000 kroner å leie i måneden, ifølge en faktura VG har sett. 

https://www.vg.no/nyheter/i/nyn84x/nav-stadig-flere-mottar-sosialhjelp

Det finnes billigere steder å leie i Bodø, samtidig så er det nok en grunn til at folk ikke kan flytte på seg. Her handler det nok om hvor flink man er på å styre økonomien.

Folk under 25 år får minstesats AAP på 13 000 brutto i måneden! 

Endret av Kassettspiller
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er SIFO referansebudsjett uten strøm og husleie. Hvis man legger til det så er hun på opp mot 50k for en vanlig familie som lever på SIFO budsjett. Så hun lever på 10k mindre enn hva SIFO budsjettet legger opp til når husleien er inkludert uten SFO og strøm. 

image.thumb.png.3cbbe95187dd72928af708170cf9803b.png

Forklaring av hva SIFO budsjett representerer:

Referansebudsjettet viser hva det koster å leve på et akseptabelt forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et akseptabelt forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Forbruket er akseptabelt i den forstand at de fleste nordmenn – uansett egen inntekt – kan leve på dette nivået uten å skille seg for mye ut. Dette er et forbruk som en med rimelighet kan forvente at personer som er i arbeid har tilgang til. Det gjør det mulig å følge offentlige helse- og kostholdsanbefalinger og å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte.

Koster mye å ha kids, det er vel tilsvarende en land rover i garasjen per barn fra 0-18.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (39 minutter siden):

Er ikke dette et veldig dårlig eksempel av VG når man skal belyse hvordan det er å leve som fattig i Norge i dag? Hvorfor er det slik at media alltid skal dra frem så dårlige eksempler som egentlig bare gir motsatt effekt  blant folk som leser det som det man egentlig vil belyse? Hadde man tatt utgangspunkt i en på minste AAP, som får utbetalt 17.000 i måneden før barnetrygd og bidrag så hadde det vært bedre. Det koster å ha barn, men det er også veldig mange som ikke har peiling på økonomistyring. 

Her er nok VG ute for å piske opp stemningen, helt sikkert for å få fokus bort fra noe annet.

Men over til saken. Ja, dette er en helt hinsides sak. Hvordan i helv...?!

Det står jo litt om hva pengene går til, men her er det noen som lever langt over evne, og NaV burde ha tatt en prat med denne personen for lenge siden..

Husleie er greit nok, men når det er snakk om nye mobiler på avbetaling, da...

50.000 i mnd..

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

28200 kroner i måneden er ikke mye med tre barn og en husleie på 16000. Dessverre er husleien sykt høy veldig mange steder for tiden, og tvilsomt å skaffe noe særlig billigere for en familie på 4. Uføretrygd beregnes vel ut ifra inntekt før en ble uføretrygdet og i tillegg om en blir ung ufør så får en jo litt ekstra. Men når en kan få sosialhjelp i tillegg så ser dette veldig skjevt ut, men det er relativt mye letter å få sosialhjelp med så mange barn med i bildet. Alle kan søke sosialhjelp, bostøtte osv så lenge de er innefor grensen for inntekt, også de som jobber.

• Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (7 minutter siden):

Her er SIFO referansebudsjett uten strøm og husleie. Hvis man legger til det så er hun på opp mot 50k for en vanlig familie som lever på SIFO budsjett. Så hun lever på 10k mindre enn hva SIFO budsjettet legger opp til når husleien er inkludert uten SFO og strøm. 

Referansebudsjettet viser hva det koster å leve på et akseptabelt forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et akseptabelt forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Forbruket er akseptabelt i den forstand at de fleste nordmenn – uansett egen inntekt – kan leve på dette nivået uten å skille seg for mye ut. Dette er et forbruk som en med rimelighet kan forvente at personer som er i arbeid har tilgang til. Det gjør det mulig å følge offentlige helse- og kostholdsanbefalinger og å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte.

SIFO - budsjettet er et ekstremt romslig budsjett. Bruker du selv like mye som SIFO - budsjettet er på? Jeg har aldri vært i nærheten av å bruke så mye iallefall. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (34 minutter siden):

Jeg synes dette er vanvittige tall, og hvis det er dette man kaller fattigdom? Dette er langt mer enn veldig mange barnefamilier med en forsørger i arbeid... 

Ja, jeg er enig med deg i at tallene er vanvittige. Iallefall hvis man samtidig kobler dem opp til det å være fattig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (11 minutter siden):

Koster mye å ha kids, det er vel tilsvarende en land rover i garasjen per barn fra 0-18.

Man er ikke fattig når en lever sifo… 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (8 minutter siden):

28200 kroner i måneden er ikke mye med tre barn og en husleie på 16000. Dessverre er husleien sykt høy veldig mange steder for tiden, og tvilsomt å skaffe noe særlig billigere for en familie på 4. Uføretrygd beregnes vel ut ifra inntekt før en ble uføretrygdet og i tillegg om en blir ung ufør så får en jo litt ekstra. Men når en kan få sosialhjelp i tillegg så ser dette veldig skjevt ut, men det er relativt mye letter å få sosialhjelp med så mange barn med i bildet. Alle kan søke sosialhjelp, bostøtte osv så lenge de er innefor grensen for inntekt, også de som jobber.

Det er sant at 28.200 kroner i måneden ikke er mye med 3 barn og en husleie på 16.000. Men så har man latt være å medregne barnetrygd og barnebidrag i disse tallene da. Så da kan man plusse på minimum 10.000 ekstra kanskje? 

Å søke sosialhjelp er ikke noe folk som jobber normalt gjør da, selv om de sitter med samme lave inntekten inn. Man skal jo i utgangspunktet selge bil og bolig for å få rett til sosialhjelp, og hvis man faktisk har egen bolig, men bare har lav inntekt så er ikke det det smarteste å gjøre. Jeg syns det er bedre å tilpasse økonomien sin til situasjonen sin i stedet for å havne på sosialstønad. Sosialstønad bør være absolutt siste vei ut. NAV burde i mange tilfeller krevd tvunget økonomisk rådgivning for å få sosialstønad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trur hun her har null økonomisk styring og får i bøtter og spann fra staten. 50000 etter skatt og klarer ikke få det til å gå rundt? Kjenner mange som tjener nedi 400 000 kr i året før skatt for fulltidsjobb og hun her får over 50% mer og syter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Duriello skrev (19 minutter siden):

Her er nok VG ute for å piske opp stemningen, helt sikkert for å få fokus bort fra noe annet.

Men over til saken. Ja, dette er en helt hinsides sak. Hvordan i helv...?!

Det står jo litt om hva pengene går til, men her er det noen som lever langt over evne, og NaV burde ha tatt en prat med denne personen for lenge siden..

Husleie er greit nok, men når det er snakk om nye mobiler på avbetaling, da...

Mitt hovedpoeng her er at opplevd fattigdom ikke er det samme som å faktisk være fattig. Mange som er enslige foreldre som mottar mindre enn dette totalt i måneden og klarer seg veldig bra. 

Når det gjelder mobiler så er kanskje ikke det det verste, ettersom man ofte kan få mobiler på avbetaling uten å betale rente på beløpet. 

Men ja, jeg syns det var mye i den artikkelen som skurret. Og jeg tror faktisk dette må være første gang noensinne jeg er enig med Per Sandberg i noe. 

"It's a first time for everything" :lol:

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Men ja, jeg syns det var mye i den artikkelen som skurret. Og jeg tror faktisk dette må være første gang noensinne jeg er enig med Per Sandberg i noe. 

"It's a first time for everything" :lol:

Enig, og jeg kjenner ham personlig. 🫣🫣

leticia skrev (2 minutter siden):

Mitt hovedpoeng her er at opplevd fattigdom ikke er det samme som å faktisk være fattig. Mange som er enslige foreldre som mottar mindre enn dette totalt i måneden og klarer seg veldig bra. 

Når det gjelder mobiler så er kanskje ikke det det verste, ettersom man ofte kan få mobiler på avbetaling uten å betale rente på beløpet. 

Er enig. Mitt poeng, er at det virker som det er kraftig mangel på økonomisk styring. Derav mobiltelefoner. Jeg har selv mobil på avbetaling pr dags dato, men jeg har råd til det. Det har ikke personen i denne saken. 

Jeg kjenner og barnefamilier der det er eneforsørger, og mindre i ytelser pr måned, som klarer å spare opp buffer. Noe skurrer.

De har riktignok ikke 16000 i husleie, men ikke langt fra det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ili skrev (11 minutter siden):

Trur hun her har null økonomisk styring og får i bøtter og spann fra staten. 50000 etter skatt og klarer ikke få det til å gå rundt? Kjenner mange som tjener nedi 400 000 kr i året før skatt for fulltidsjobb og hun her får over 50% mer og syter. 

Det er nok dessverre altfor mange som ikke har økonomisk styring. Man har ikke laget 26 sesonger av luksusfellen for ingenting. Men økonomisk styring er det mange som kan feile på, både de som har lite i utgangspunktet og de som ikke burde hatt noen problemer med å få det til å gå rundt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Enig, og jeg kjenner ham personlig. 🫣🫣

Åja, du får hilse da 😁 og si at det var et godt facebook - innlegg han la ut ;)  

Duriello skrev (4 minutter siden):

Er enig. Mitt poeng, er at det virker som det er kraftig mangel på økonomisk styring. Derav mobiltelefoner. Jeg har selv mobil på avbetaling pr dags dato, men jeg har råd til det. Det har ikke personen i denne saken. 

Jeg kjenner og barnefamilier der det er eneforsørger, og mindre i ytelser pr måned, som klarer å spare opp buffer. Noe skurrer.

De har riktignok ikke 16000 i husleie, men ikke langt fra det.

Jeg mener også at det handler om det. Men tilfellet som beskrives er nok ikke unikt. Det er altfor mange som ikke har kontroll. Jeg har f.eks et stramt budsjett jeg etterlever i det daglige fordi jeg bruker ganske mye penger på buffer / reise som ikke røres i hverdagen.

Det kan hos noen være spesielle årsaker (som sykdommer, diagnoser f.eks) til at de ikke har kontroll, men da burde de få hjelp til å skaffe seg oversikt og kontroll fremfor å bare få økt pengebeløpene. Mer penger hjelper ikke mot det opprinnelige problemet, tvert om så bidrar det muligens til å forsterke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Åja, du får hilse da 😁 og si at det var et godt facebook - innlegg han la ut ;)  

Jeg mener også at det handler om det. Men tilfellet som beskrives er nok ikke unikt. Det er altfor mange som ikke har kontroll. Jeg har f.eks et stramt budsjett jeg etterlever i det daglige fordi jeg bruker ganske mye penger på buffer / reise som ikke røres i hverdagen.

Det kan hos noen være spesielle årsaker (som sykdommer, diagnoser f.eks) til at de ikke har kontroll, men da burde de få hjelp til å skaffe seg oversikt og kontroll fremfor å bare få økt pengebeløpene. Mer penger hjelper ikke mot det opprinnelige problemet, tvert om så bidrar det muligens til å forsterke det.

Kanskje invitere ham til å joine diskusjon så du får hilse selv istedet? 😂

Tenker nav kunne veiledet litt, lære folk "hvordan ikke starte branner" fremfor "vann til å slukke bål".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er for lite å leve for. Å eksistere med livet på vent, er ikke å leve.

SIFO-budsjettet baserer seg på fantasibeløp, best case scenario og ønsketenkning. 3k til bilhold er eventyr. Realiteten er 10 til 15k. Hvis far bealer bilen og forsikringa, da kan man muligens få det ned til 3k.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Kanskje invitere ham til å joine diskusjon så du får hilse selv istedet? 😂

Tenker nav kunne veiledet litt, lære folk "hvordan ikke starte branner" fremfor "vann til å slukke bål".

Det er vel allerede en frivillig, gratis økonomisk veiledningstjeneste i NAV? Men det er vel noe med at man må oppsøke den selv. Den burde kanskje i større grad vært obligatorisk når man søker supplerende økonomisk sosialhjelp. 

Hvem vet, kanskje han finner tråden min på egenhånd en eller annen gang han finner på å google seg selv ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...