Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags gulvunderlag er dette?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hva slags gulvunderlag det kan være på bildene? Jeg skal legge nye fliser, og lurer på om det trengs noe mer underlag før flislimet, men det kan ikke bygge mer enn 1-2mm ellers kan man ikke åpne døra.

Det er betong under, og det kjennes litt ut en blanding av papp og linoleum. Det har ligget fliser på et område som jeg har fjernet, de satt egentlig bare fast i fugene som man kan se fra det ene bildet. Er ganske sikker på at det var originalt fra det ble bygget (tidlig 90-tallet, leilighet).

Ellers hvor det er lagt parkett så er det tynt skumunderlag oppå, deretter parkett.

Er ingen skjøter i området jeg har blottlagt, så vanskelig å se hvordan det ser ut i tversnittet.

20250210_205351.jpg

20250210_205335.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er glattere overflate enn hva typiske trefiberplater er, men kan jo være en toppbehandling som gjør det.. I tillegg er området jeg har fjernet flis og parkett fra ca 8 kvm og det er ingen spiker/skruer eller skjøter i underlaget. Syns det er litt merkelig.

Burde jo være innafor å legge flis på mtp at de gjorde det da bygget ble satt opp (antagelse), samtidig litt bekymringsfullt når jeg skal mer enn doble flisarealet og det bare var fugene som var festet i gulvet på de gamle :D

Også er fuktsikring en usikkerhet, selv om det ikke er all verdens med vann jeg forventer å ta med inn da jeg ikke bor i 1.etg.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Baranladion said:

Har lagt fliser på sånt underlag før, på mindre arealer, typ inngangsparti uten at det har gått galt. Du kan jo kanskje smøre på litt membran for å slippe at det trekker vann nedover

Takk, skal undersøke det.

46 minutes ago, ^fmj said:

Prøv forumet byggebolig.

Ja, kan prøve de og 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...