Gå til innhold

Fond og skatt - aksjesparekonto versus generell fondssparing

Gjest 871dd...9c2

Anbefalte innlegg

Gjest 871dd...9c2

Jeg har plutselig innsett at jeg kan ha sovet i timen og gjort ett veldig dumt valg.. Har spart i generell indeksfond over flere år. Har satt inn ca 800 000, og 500 000 i urealisert avkastning, så altså totalt står det en verdi på 1 300 000. 
utfordringen kommer her; Alt står i «generell sparing», og ikke på «aksesparekonto». Har jeg virkelig mistet muligheten til å ta ut alt jeg har satt inn skattefritt pga dette dumme valget? 

Anonymous poster hash: 871dd...9c2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 871dd...9c2 skrev (1 time siden):

Jeg har plutselig innsett at jeg kan ha sovet i timen og gjort ett veldig dumt valg.. Har spart i generell indeksfond over flere år. Har satt inn ca 800 000, og 500 000 i urealisert avkastning, så altså totalt står det en verdi på 1 300 000. 
utfordringen kommer her; Alt står i «generell sparing», og ikke på «aksesparekonto». Har jeg virkelig mistet muligheten til å ta ut alt jeg har satt inn skattefritt pga dette dumme valget? 

Ja, det har du. 

Lenke til kommentar
Gjest 871dd...9c2 skrev (1 time siden):

Det er gevinsten du skal betale skatt på. Hvis du vil flytte alt til ASK nå så vil skatt på gevinsten utgjøre ca 190.000 og du har da 1,11 mill beskattede kroner som du når du vil kan ta ut igjen fra ASK og ikke betale skatt før du tar ut avkastningen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Holy moly! Finnes det noe godt lese stoff på dette? Må lære meg 😅

Litt usikker på hvor du finner den beste oversikten tbh. Skatte-ABC har alt du trenger av informasjon, men ikke på en pedagogisk måte, den forklarer ikke sammenhengen, fordeler og ulemper. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/a-10-aksjesparekonto/ 

Google gir deg jo det du trenger, jeg er litt usikker på hvor du finner den beste "for dummies"-oversikten. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (19 minutter siden):

Ja, det har du. 

Altså, som Mag Ne sier, du har naturligvis ikke oppnådd beskatning av innskuddet ditt, så ille er det ikke. Du kan få ut innskuddet ditt skattefritt om du selger alt. I en ASK anses du å ta ut innskuddet først, slik at du beholder gevinsten på konto, men får 100 % skatt (og ingen skjermingsfradrag) på det som står igjen. Utenfor ASK selger du andelene hver for seg, etter FIFO-prinsippet, som gjør at du realiserer skatt litt og litt, i "verst tenkelig" rekkefølge (de andelene med mest gevinst er nesten alltid de eldste, som selges først)

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Må du ikke.

Ifølge en tidligere post av deg for en god stund siden ville du jo gjerne betale mer skatt. 😁

Tja ikke akkurat helt det jeg mente når jeg sa det😅 dette hørtes ut som tidenes smell, men det var kanskje ikke så galt likevel 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fondsnuub skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. La oss si jeg ville tatt ut beløpet i sin helhet nå. Hva hadde forskjellen på den totale skatten jeg får på det vært, kontra om jeg hadde hatt det på aksjesparekonto? 

Å ta ut alt du har, da blir det i utgangspunktet likt. 37,84% av gevinsten.

Endret av Mag ne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fordelen med ask er at du kan selge fondet ditt og overføre beløpet til ask, som du igjen kan reinvestere.

men om du ikke har planer om å bytte fond så har det lite for seg uansett.

Skatten blir den samme i det lange løp.

Lenke til kommentar
Xenophia skrev (10 minutter siden):

om du ikke har planer om å bytte fond så har det lite for seg uansett.

Uenig. Når uttakene skjer over tid vil den utsatte skatten utgjøre en betydelig forskjell. All skatt betales på slutten, så du vil ha et høyere beløp stående som gir mer avkastning.

Lenke til kommentar
Fondsnuub skrev (43 minutter siden):

Takk for svar. La oss si jeg ville tatt ut beløpet i sin helhet nå. Hva hadde forskjellen på den totale skatten jeg får på det vært, kontra om jeg hadde hatt det på aksjesparekonto? 

Tar du ut alt du har samlet så er det ingen forskjell i beskatning. Det er når du gjør innskudd og særlig uttak over lengre tid at det er forskjell, samt når du bytter fond. Bytte fond kan du ikke gjøre skattefritt utenfor ASK, mens du kan bytte så mye du vil innenfor ASK (så lenge fondet kvalifiserer). Uttak fra ASK skjer ved at du tar ut innskuddet først, som gjør at skatten kommer senere om du tar ut over tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt klokere, takk! :)

Situasjonen er slik at de pengene gjerne kan stå i 10-15 år til (det er planen). Tanken er da at de kan tas ut ved en til to anledninger i sin helhet (til barn) 

… men etter å ha lært dette i går etter svarene deres vil jeg nå starte å spare i aksjesparekonto. Tenker da det kan være mest fornuftig å la de pengene jeg har på generell fondssparing stå, og så «begynne på nytt» med aksjesparekonto. Har gjerne lyst til å ha mulighet til å ta ut litt skattefritt om noen år til små-oppussing, bil lappen til barn etc etc (med risikoen man vet er der med fond naturligvis:)

høres det fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Fondsnuub skrev (På 11.2.2025 den 6.27):

Nå ble jeg litt klokere, takk! :)

Situasjonen er slik at de pengene gjerne kan stå i 10-15 år til (det er planen). Tanken er da at de kan tas ut ved en til to anledninger i sin helhet (til barn) 

… men etter å ha lært dette i går etter svarene deres vil jeg nå starte å spare i aksjesparekonto. Tenker da det kan være mest fornuftig å la de pengene jeg har på generell fondssparing stå, og så «begynne på nytt» med aksjesparekonto. Har gjerne lyst til å ha mulighet til å ta ut litt skattefritt om noen år til små-oppussing, bil lappen til barn etc etc (med risikoen man vet er der med fond naturligvis:)

høres det fornuftig ut?

Ja, det gjør det. Hvis jeg hadde vært i samme situasjon ville jeg "fryst" de innestående midlene og startet på nytt med ASK.

Ang. spørsmålet om hva som er "riktig" konto for sparing så finner dere en god gjennomgang på Dine Penger - Pengerådet, podcastepisode #398. Tilgjengelig f.eks. på Spotify.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...