PolarD Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Jens Stoltenbergs inntog som ny finansminister får journalister å oppføre seg som tenåringer som får komme backstage og hilse på sitt idol. Ingen kritiske spørsmål til hva politikken har medført blir lengre stilt. Ingen oppfølgingsspørsmål til de ville valgløftene. Det verste er at velgerne ser ut til å springe samme vei. Hvor forsvant all evne til kritisk tenking? 5 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Jeg er uhorvelig glad for at det er Stoltenberg og ikke Vedum som er finansminister når vi skal unngå å havne i en skvis i en potensiell handelskrig mellom EU og USA. 1 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Det spiller vel liten rolle om jeg skulle vært starstruck? Stoltenberg har bevist sterke analytiske evner og gode evner til å manøvrere sine nettverk over tid. Han ville vært en god utenriksminister eller ambasadør til Washington, og han kan være en av de beste mulige finansministerene i møte med den nye internasjonale relasjonene. Men det spiller liten rolle fordi det bare er et kort vikariat. Arbeiderpartiet fått et boost men slike boost varer aldri hele veien fram til valgkampen. Og de klarer ikke toppe dette med mindre de setter Landsmoderen som utenriksminister. Det vil si at valget forstatt ender med borgerlig flertall med et svekket konservativt parti og et styrket "nasjonalkonservativt" parti. For Arbeiderpartiet betyr det at Stoltenberg blir høflig klappet av mens Støre går "frivillig" etter å ha strittet i mot i et par uker. Høyresidens dominans i Arbeiderpartiet kollapser samtidig og Giske manipulerer seg til topps. Med den nye Regjeringen vil den vanskelige internasjonale situasjonen bli brukt for hva den er verd til å bygge ned velferdsordningene våre framfor å forsøke manøvrere de vanskeligere forholdene. Internasjonalt vil vi bukke med ansiktet bort fra alle som truer oss, sånn som vi gjorde i Ernas første periode. Det vil være en ganske annen vei internasjonalt enn med Støre forsterket med Stoltenberg men de internasjonale relasjonene er i så høyt spill at selv det kanskje ikke spiller stor rolle i det lange bildet. For hvordan går det om hverken NATO eller EU kan og vil prioritere å backe oss opp? Endret 10 timer siden av tommyb 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden PolarD skrev (3 timer siden): Jens Stoltenbergs inntog som ny finansminister får journalister å oppføre seg som tenåringer som får komme backstage og hilse på sitt idol. Ingen kritiske spørsmål til hva politikken har medført blir lengre stilt. Ingen oppfølgingsspørsmål til de ville valgløftene. Det verste er at velgerne ser ut til å springe samme vei. Hvor forsvant all evne til kritisk tenking? Hva med å helle såvidt litt malurt i (Stolten-)begeret? Mon tro når trekkes kallenavnet "Gjerrig-Jens" fram igjen?... Nå var det vel kanskje mest hans gjerrige finansminster som hadde mye av skylda for betegnelsen, for de av oss som husker hans mantra, dette med viktigheten av å ha mest mulig "pæeng på bok", (den finansministeren skal jo har ros for at han var flink til å holde på sin dialekt, det skal han godeste Sigbjørn ha, men han var veldig knipen i grunnen). Apropos nåværende finansminister, som visstnok er veldig populær også hos den riktig så gamle garde, har de f.eks. glemt dette at han som statsminister var med og stod i spissen for den beryktede og etter hvert så utskjelte underreguleringen av alderspensjonen deres, altså vedtatt av Stoltenbergregjeringen (hvor også SV var med, som kjent) i den pensjonsreformen av 2011? Fra da av skulle alderspensjonistene kun få 75% av det som ble avtalt som prosentvis økning av lønningene i samfunnet ellers. Såvidt jeg husker så var det kun FrP som stemte imot i Stortinget på denne foreslåtte ordningen den gang. Alderspensjonistene fremover da syntes dette var en ganske så urettferdig ordning fra Stoltenberg & Co. sin side, og underreguleringen av pensjonene bidro kanskje i betydelig grad til at Jens-regjeringa tapte det kommende Stortingsvalget. Mye glemt nå sikkert. Jens og hans finansminister fikk dessuten "lurt" fylkene til å overta det økonomiske ansvaret for mange av de tidligere stats-drevne riksveiene, noe som ble en kostbar moro for fylkene gitt (de hadde jo mer enn nok med å bekoste vedlikehold av sine egne fylkesveier, og i dag har jo fylkene milliard-etterslep på vedlikeholdet av sine veier, med smålige tilskudd fra statlig hold). Som Natosjef, var det mon tro så lurt i tida før Russlands forferdelige angrep på Ukraina å stadig gå ut iog "annonsere" at han ville gjøre alt som stod i hans makt (som han faktisk uttrykte det gjentatte ganger) å sørge for at Ukraina ble medlem av Nato så fort som overhodet mulig. Det kan jo hende dette "stresset" han derre borte i Kreml en smule mht. at det hastet å angripe og få krigen i gang da. Ingen land kan som kjent etter vedtektene bli medlem av Nato hvis de er i en krigssituasjon.. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Aldri vært starstruck - aldri hatt noen idoler...Møtt gamle kongen (Olav), kronprisen og noen verdensmestere opp gjennom årene samt konkurrert med noen verdensmestere også...Aldri forstått dette med å være starstruck..Må være noe som skjer med det andre kjønn tror jeg... Uansett - jeg er kun opptatt av at den som sitter på en minister post gjør en god jobb. Støre har ikke gjort en god jobb og har gitt opp hele partiet. En ny finansminister eller statsminister kandidat for den saks skyld vil ikke gjøre noe fra eller til. Jeg oppfatter AP som full av løgn og bortforklaringer. Denne Norgesprisen de kom med på strøm kunne de jo saktens kommet med fra dag 1 - men neida..dette og utredning av kjernekraft kommer de med nå i valgåret...Slikt gjør meg bare ennå mer provosert og sikker i min sak mhp hvilket parti jeg ikke vi gi min stemme til....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå